جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

حسنی مبارک: به صدام علیه ایران کمک کردیم

دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب: 687062
رئیس جمهور مخلوع مصر بعد از مدت‌ها در گفت‌وگویی خبری، دیدگاه‌های خود در خصوص تحولات گذشته و حال را بیان و اذعان کرد که در جنگ صدام علیه ایران، به او کمک کرده است.
حسنی مبارک: به صدام علیه ایران کمک کردیم
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «حسنی مبارک» رئیس جمهور مخلوع مصر در مصاحبه‌ای تفصیلی با روزنامه الأنباء کویت، به کمک خود به رژیم بعث صدام در جنگ عراق علیه ایران و کمک مالی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اذعان کرد.

مبارک ضمن متهم کردن ایران به داشتن «طمع» در خصوص نفوذ در کشورهای منطقه و «تهدید بودن» آن برای کشورهای عربی خلیج فارس، آن را به نوعی با تهدید رژیم صهیونیستی مقایسه کرد و گفت، «اما طمع اسرائیل هم کاملا روشن است».

او از «انور سادات» رئیس جمهور وقت مصر که قرارداد صلح قاهره-تل‌آویو مشهور به صلح کمپ‌دیوید را امضا کرد و به دلیل نزدیکی به رژیم صهیونیستی در اکتبر 1981 ترور و کشته شد، به بزرگی و تمجید یاد کرد. 

بخشی از مصاحبه
حافظ اسد قصد داشت، سادات را بازداشت کند تا به قدس نرود
خانم «فجر سعید»که نوشت، این مصاحبه در سالروز تولد مبارک انجام شده، در اولین سوال از حسنی مبارک از «شرایط تأسیس شورای همکاری» پرسید اما مبارک گفت، برای پاسخ به این سوال باید از ابتدا آغاز کند. «باید اول از شرایط ازسرگیری روابط کشورهای عربی [با مصر] بگویم. وقتی که من قدرت را در دست گرفتم، رابطه مصر از زمانی که سادات به قدس رفت و به سوی صلح با اسرائیل گام برداشت، قطع شده بود... آن وقتی که سادات در سخنرانی پارلمان در سال 1977 اعلام کرد آماده است به اسرائیل برود، یاسر عرفات هم در پارلمان بود... چند روز بعد آمریکایی‌ها دعوتنامه سفر به اسرائیل را به سادات دادند.

بعد از آن سادات به سوریه رفت تا حافظ اسد [رئیس‌جمهور وقت سوریه] را از تصمیم خود برای رفتن به قدس [اشغالی] مطلع کند اما سوری‌ها مطلقا این مسئله را رد کردند. بعداً شنیدیم که آنها در اندیشه بازداشت سادات بودند یا اینکه هواپیمایش را خراب کنند تا به قدس [اشغالی] نرود. سادات از فرودگاه نظامی ابوصویر نزدیک اسماعیلیه به قدس رفت و من صبح روزی که رفت به دیدارش رفتم و با موسی صبری، متن سخنرانی که در کنست [پارلمان اسرائیل] ایراد کرد، مرور کردیم. بعدش به فرودگاه رفتم و بدرقه‌اش کردم. رئیس جمهور سادات رهبری شجاع و صاحب نظری نافذ بود...». 

در حال تکمیل...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این ملعون هم با اون صدام ملعونتر از خودش محشور میشود انشااله
Iran, Islamic Republic of
نه فقط مصر که بیشتر کشورهای عربی به صدام زمان جنگ کمک کردند اردن و امارات عربستان و ....اما وقتی آمریکا میخواست به عراق حمله کنه خفه خون گرفتن