سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۳
۱۰۳

احمدی‌نژاد و هاشمی چگونه دنبال تضعیف قدرت منطقه‌ای ایران بودند+ جزییات

شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب: 686734
قدرت منطقه‌ای و موشکی در حال حاضر مهم‌ترین نقاط قوت ایران در مواجهه با غرب است، «فرهیختگان» بررسی کرده جریان بهاری و اصلاح طلبان چه نقشه‌ای برای این قدرت ایران کشیده بودند
احمدی‌نژاد و هاشمی چگونه دنبال تضعیف قدرت منطقه‌ای ایران بودند+ جزییات
گروه سیاسی جهان نيوز: از میان مولفه‌های قدرت، ایران به‌طور ذاتی دارای وسعت و حدود جغرافیایی استراتژیک و همچنین جمعیت و منابع انسانی قابل‌اتکایی است که می‌تواند زمینه‌ساز بروز و ظهور دیگر مولفه‌ها نیز باشد. در این شرایط اما مولفه‌های اکتسابی در عرصه امنیت ملی و استقلال سیاسی بیشتر به چشم می‌آیند. سال‌هاست که در فلسفه سیاسی- امنیتی ایران سرفصل‌هایی چون قدرت موشکی، عمق استراتژیک منطقه‌ای ‌(یا همان زنجیره کشورها و جریان‌های مقاومت در منطقه از کشورهای جنوبی آسیا تا آسیای غربی) دیده می‌شود، به انضمام اینکه در نگاهی راهبردی، از دهه 70 مساله هسته‌ای را نیز به‌عنوان یک قدرت بازدارنده برای ایران متصور بودند و از همین منظر نیز تلاش کردند در گفت‌وگوهایی بسیار طولانی این فناوری علمی را در ایران محدود کنند و به اصطلاح اطمینان یابند که ایران به سلاح اتمی دست نمی‌یابد؛ اتفاقی که در جریان انعقاد برجام رخ داد و فعالیت‌های علمی هسته‌ای ایران به‌طور جدی محدود شد و در نگاه غربی‌ها یکی از مولفه‌های قدرت نظامی ایران گرفته شد.

آنچنانکه در بخش بعدی به تفصیل بیان خواهیم کرد، در نگاه طرف غربی حاضر در برجام، یعنی ایالات متحده آمریکا، موضوع هسته‌ای به دیگر نقاط قوت و توانمندی‌های بازدارنده ایران گره خورده است. اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا بارها از موضوع موشکی و موضع حضور منطقه‌ای ایران در کنار مساله هسته‌ای نام می‌برد و اهداف آمریکا را برای محدودیت این دو توانمندی تشریح می‌کند. در داخل اما برخی جریان‌های سیاسی نه‌تنها به هیچ عنوان به این مساله توجهی ندارند، بلکه با رفتار و کلام خود در مسیر تضعیف توانمندی موشکی و منطقه‌ای ایران گام برداشته‌اند و به عبارتی آب به آسیاب دشمن ریخته‌اند.

اگر به دقت به این جریان‌ها نگاه شود، نام‌های آشنایی در میان آنها دیده می‌شود. مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در سال‌های پایانی عمر خود بیش از گذشته در این مسیر گام برداشت؛ سخنرانی‌ها، توئیت‌ها و نهایتا خاطراتی که در این ایام منتشر می‌کرد، همگی در تضاد با توسعه توان نظامی کشور به‌ویژه در عرصه موشکی و منطقه‌ای بود. نزدیکان او در حزب کارگزاران هم ادامه‌دهنده راه او هستند؛ اظهارنظرهایی که از غلامحسین کرباسچی برجای مانده یا مطالبی که در رسانه‌های نزدیک به آنها در این سال‌ها چاپ شده، موید همین نکته است.

علاوه‌بر اینها دیگر اصلاح‌طلبانی که این روزها مدافع سرسخت مذاکره با آمریکای ترامپ هستند، مانند مصطفی تاجزاده، از جمله مدافعان ایده برجام منطقه‌ای به شمار می‌آیند. اینها همان کسانی هستند که با حضور ایران در سوریه و عراق مخالف بودند و می‌گفتند سوریه هم برجام می‌خواهد و حتی بعد از نزدیک شدن داعش به 70 کیلومتری مرزهای غربی ایران یا بعد از حمله تروریستی به مجلس هم نشان دادند که در هیچ حالتی حاضر نیستند از ایده خود کوتاه بیایند.  گروه سوم اما محمود احمدی‌نژاد و دوستانش هستند؛ کسانی که از ابتدا بیداری اسلامی را بیداری انسانی ‌می‌خواندند و اساسا تفسیر متفاوتی از واقعیات میدانی داشتند. احمدی‌نژاد در روزهای پایانی دوره ریاست‌جمهوری خود با ایرادهایی که به حمایت‌های ایران از سوریه مطرح می‌کرد، در این مسیر گام برداشت و نهایتا با زاویه‌ای که با سپاه پاسداران به‌عنوان قوه محرکه این نقطه پیدا کرد، کلا مسیر دیگری را در پیش گرفت.

امروز اما باید گفت ایران به‌واسطه اینکه اجازه نداد تمرکز مذاکره با آمریکا و اروپا به مسائل مرتبط با استقلال و امنیت ایران وارد شود، توانست قوت منطقه‌ای خود را حفظ کند و عمق استراتژیکش در عراق و سوریه را توسعه بخشد؛ اقدامی که نهایتا در گام اول امنیت ایران را تضمین کرد و باعث عقب راندن تروریست‌های دست‌پرورده عربستان و آمریکا شد، در گام دوم طرح تجزیه کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق را خنثی کرد، در گام سوم برخی کشورهای منطقه مانند ترکیه و قطر را از مسیر قبلی خود منصرف ساخت و آنها را تا نقاط قابل‌توجهی با خود همراه کرد، در گام چهارم در افکار عمومی جهان به‌عنوان مدافع صلح و پیشگام در خط مقدم مبارزه با تروریسم مطرح شد و نهایتا در ایام تحریم آمریکا، مسیر دورزدن تحریم و تامین منافع اقتصادی ایران را به همراه آورد.

سال‌های اخیر ایامی است که سپاه پاسداران با متحد کردن ملت‌های منطقه در مقابل تروریسم و سازماندهی آنها، هم موفق شده تروریسم را شکست دهد، هم صف جدیدی در مقابل آمریکا و صهیونیست‌ها تشکیل دهد تا در موقع لزوم، هم امنیت ایران و منطقه را تضمین کند و هم دفع‌کننده فشارهای اقتصادی باشد.

  اوباما از مذاکرات هسته‌ای چه می‌خواست
پیشنهاد می‌کنیم اگر هیچ‌کدام از سخنرانی‌ها و اظهارنظرهای باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده را مطالعه نکرده‌اید، اظهارنظرهای او را درباره توافق هسته‌ای و رابطه آن با مسائل منطقه به‌ویژه سخنرانی و پرسش و پاسخ او با خبرنگاران در 15 جولای 2015 (24 تیرماه 1394) و سپس سخنرانی در حاشیه اجلاس امنیت هسته‌ای واشنگتن در اول آوریل 2016 (13فروردین 1395) مطالعه کنید. اوبامای اتوکشیده که در این سال‌ها تمام تلاش خود را کرد که در پوشش مخملین، با لبخند و گرفتن ژست تعامل و گفت‌وگو ایران را به چاهی سرازیر کند که جمهوری‌خواهان مدافع جنگ نکردند، چنانکه لیست بلندبالای تحریم‌های ایران در دوران اوباما که هم از لحاظ کیفی و هم کمی گسترده و مهم تلقی می‌شدند، همین مساله را بازگو می‌کند.

اولین سخنرانی همان نشست خبری بعد از توافق هسته‌ای است. او در این سخنرانی تقریبا به همان اندازه‌ای که از هسته‌ای می‌گوید، از منطقه هم حرف می‌زند و به موضوع امنیت اسرائیل نیز می‌پردازد. به این عبارت دقت کنید: «ما اختلافات اساسی و بزرگی با ایران داریم. اسرائیل نگرانی‌های مشروعی در ارتباط با ایران دارد. ایران دارای ارتش بزرگی است و موجودیت اسرائیل را زیر سوال برده و از حزب‌الله حمایت می‌کند و موشک‌هایش را به سوی اسرائیل نشانه‌گرفته است، ولی همه این تهدیدها تشدید می‌شوند وقتی ایران دستش به سلاح هسته‌ای برسد.» این سخنرانی نشان می‌دهد عمق نگاه اوباما در مساله هسته‌ای ایران تا کجا جلو می‌رود و به چه مسائلی می‌پردازد و البته این سخنرانی تنها سخنرانی او در این مورد هم نیست، چراکه اوباما در مورد فشار به ایران و مسیری که از هسته‌ای تا منطقه قرار بود طی کند، حرف‌ها و اقدامات زیادی دارد. تنها چند روز مانده به اجرای توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 در اواخر دی‌ماه 94، اوباما اقدام مهمی را در دستور کار خود قرار می‌دهد و در 18 دسامبر قانون تحریمی جدیدی را علیه ایران تنظیم می‌کند تا پیام مهمی را به همه دنیا ارسال کند؛ پیامی که نشان می‌دهد از دیدگاه آمریکا تنها توافق هسته‌ای برای عادی شدن شرایط ایران کافی نیست و باید مسائل دیگری نیز وارد میدان شوند. اوباما به بهانه تروریسم، قانون ویزا را که می‌گوید «کسانی که در پنج سال اخیر به ایران سفر کرده‌اند، برای سفر به آمریکا نیازمند اخذ ویزای مجدد هستند»، تصویب می‌کند. او چندی بعد در یک سخنرانی هم به صورت کاملا واضح و روشن می‌گوید پیوست‌های مدنظرش در برجام، مربوط به مسائل موشکی و به‌ویژه منطقه‌ای هستند. او در اول آوریل 2016 می‌گوید ایران به روح برجام پایبند نبوده و همانا روح برجام چیزی نیست جز تغییر رفتار ایران در مسائل موشکی و منطقه‌ای.

در سوریه هزینه نکنید، کار بشار تمام است
رجب طیب اردوغان شاید اولین نفری باشد که از مواضع متفاوت احمدی‌نژاد در قبال سوریه و منطقه سخن می‌گوید. او در سال 90 در گفت‌وگو با خبرنگاران توضیح می‌دهد که رئیس‌جمهور  وقت  ایران در دیداری که با او داشته بدون اشاره به نقش تروریست ها در ناامنی‌های سوریه، گفته که «بیش از 20بار به بشار اسد، رئیس‌جمهور گفته‌ام که گرفتن سلاح مقابل مردم کار درستی نیست، اما بشار اسد چون توقع نداشت این حرف‌ها را از من بشنود، برای همین هم خیلی ناراحت شد.»  یک سال بعد در 13 مهر سال 91 وقتی محمود احمدی‌نژاد آماده بازگشت از نیویورک به تهران می‌شد، در گفت‌وگو با الجزیره مواضع دوپهلویی در قبال وضعیت سوریه می‌گیرد و در میان سخنان خود علاقه‌ای ندارد که به یک اقدام سازمان‌یافته در سوریه اشاره کند و بگوید که برای مقابله با این اقدام باید وارد عمل شد تا به کشورهای دیگر توسعه نیابد. او به خبرنگار الجزیره می‌گوید: «اگرچه بنده ایرانی هستم، اما قبل از آن یک مسلمان و یک انسان هستم و معتقدم حتی کشته شدن یک نفر برای حل‌وفصل مسائل سوریه قابل‌توجیه نیست.» و ادامه می‌دهد: «هیچ‌کس نمی‌تواند برای مردم سوریه تکلیف تعیین کند، اما همه موظف هستیم برای ایجاد تفاهم ملی در این کشور تلاش کنیم.» او چندی بعد به آذربایجان غربی می‌رود و در سخنرانی خود اساسا مساله تروریسم و اقدام تررویستی را منکر می‌شود و می‌گوید در این کشور دو گروه داخلی که هر دو ملت سوریه هستند به جان هم افتاده‌اند و یکدیگر را می‌کشند.

در این ایام در یکی از جلسات هیات دولت که بعدها در رسانه‌ها منتشر شد، اسفندیار رحیم مشایی از نزدیکان رئیس‌جمهور به سخنرانی می‌پردازد. وی می‌گوید:« نباید کاری کنیم که معنایش این باشد که جبهه جهانی تصمیم گرفته که حکومت (سوریه) عوض بشود و ایران به هیچ وجه در این مساله نه‌تنها همراهی نکرده بلکه به پشتیبانی از یک حکومت غیر مردمی به پاخاسته، دخالت کرده و ایستاده اما سرانجام شکست خورده است.

در این ایام دولت برای کمک به سوریه بسیار بی‌میل است، چنانکه بعدها یعنی در مرداد 95 سعید جلیلی، دبیر وقت شورای‌عالی امنیت ملی شرایط را این‌گونه توصیف می‌کند: «زمانی که جنگ سوریه شروع شد، خیلی‌ها ابتدا دچار تردید شدند که باید به سوریه کمک کنیم یا نه، ولی جوانان مدافع حرم و بصیر ما در این مسیر تردید به خود راه ندادند، نترسیدند و آن حماسه‌های بزرگ را خلق کردند.» در همین سال‌ها دولت به جای مبارزه با نقشه سازمان‌یافته در منطقه، دو اقدام مهم را دستور کار قرار می‌گیرد؛ اول اینکه با پافشاری زیاد مجوز مذاکره با آمریکا در مساله هسته‌ای را می‌گیرد و موازی با آن در اقدامی عجیب محمود احمدی‌نژاد، اسفندیار رحیم‌مشایی را به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور خاورمیانه و حمید بقایی را به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور آسیا منصوب می‌کند، این در حالی است که اولا وزارت خارجه مسئول اجرای سیاست‌های کشور در این حوزه است و ثانیا دو فرد یادشده حداقلی از تجربه در این زمینه را دارا نیستند. 

از این ماجرا چند سال می‌گذرد، اما باز هم مواضع همان مواضع است.  احمدی‌نژاد 13اردیبهشت 96 مقابل خبرنگار فرانس 24 می‌نشیند و در پاسخ به سوالی درخصوص شرایط منطقه، در کنار نام بردن از کشورهایی چون عربستان و کشورهای خلیج‌فارس که حامی تروریست‌های داعشی هستند، از ایران هم نام می‌برد و می‌گوید همه این کشورها باید سیاست‌های خود  را در منطقه اصلاح کنند. او می‌گوید نیروهای این کشورها در منطقه در حال کشتن یکدیگر هستند و باید از این اقدام دست بردارند. او در این تاریخ که تهدید تروریست‌ها علیه ایران برای همه ثابت شده، می‌گوید که هیچ دلیلی برای درگیر شدن در منطقه وجود ندارد! اینها همه سوای این مصاحبه تکذیب‌نشده است. سردار حمید محبی، جانشین اطلاعات نیروی زمینی سپاه می‌گوید: «زمانی که جنگ و شورش به دروازه‌ها و خیابان‌های دمشق کشید، برخی مسئولان ما نیز پا پس کشیدند و رئیس‌جمهور وقت آقای احمدی‌نژاد هم می‌گفتند که دیگر در سوریه هزینه نکنیم، زیرا کار بشار اسد تمام شده است.»

نسخه خطرناک برای توان موشکی
«ما در محاصره، تحریم و بایکوتیم و نمی‌توانیم از منابع استفاده کنیم، باید گران بخریم و در دریافت پول هم با مشکلات فراوان روبه‌رو هستیم اما اخیرا شاهد خطر بزرگ‌تری هستیم. مردم سوریه بیش از ۱۰۰هزار کشته و هشت‌میلیون آواره دادند در داخل و خارج، زندان‌ها پر از مردم، زندان‌ها جا ندارد، بعضی از ورزشگاه‌ها را گرفتند، آنها را پر کردند، شرایط بدی بر مردم حاکم است، مردم از یک طرف از طرف خود حکومت‌شان بمباران شیمیایی می‌شوند و از طرف دیگر امروز باید منتظر بمب‌های آمریکا بمانند»؛   اینها بخشی از تحلیل مرحوم هاشمی‌رفسنجانی درباره تحولات منطقه در هفته‌ها و ماه‌های ابتدایی بحران سوریه بود.
تحلیلی که مطرح‌شدنش آن هم از سوی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، افکار عمومی را در بهتی عمیق فرو برد و خیلی‌ها را بر سر دوراهی موضع رسمی نظام در قبال تحولات این کشور و آنچه هاشمی گفته بود، قرار داد.

هرچه بود ادعاهای عجیب هاشمی درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه، پیش از آن توسط مقامات در واشنگتن و تل‌آویو و با هدف کمک به جریان نوپای سلفی - تکفیری در سوریه که آن روزها به سرعت شاخ و برگ پیدا می‌کرد، مطرح شده بود و از قضا همین دست ادعاها به بهانه حمله نظامی به این کشور مبدل شده بود.

 این اظهارات که برای اولین‌بار در خبرگزاری ایلنا منتشر شده بود، موجی از انتقادات را در محافل سیاسی و رسانه‌ای کشور رقم زد و کار را به جایی رساند که ایلنا ضمن تغییر متن خبر بخش مربوط به حمله شیمیایی دولت سوریه به مردم این کشور را حذف کرد. آب‌رفته را اما به این سادگی‌ها نمی‌شد به جوی برگرداند و انتشار فایل صوتی و بعد، انتشار فیلم سخنرانی این اظهارات که در مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله‌ صالحی‌مازندرانی در شهر شیرگاه سوادکوه مطرح شده بود، حکایت از آن داشت که هاشمی واقعا همین‌ها را گفته.

این کنش و واکنش‌ها البته تنها چند روز بعد از آنی بود که نعیمه اشراقی در توئیتی مدعی شد هاشمی در حسینیه جماران و در جمع شماری از مردم استان اصفهان، قریب به مضمون گفته «دولتی که ملت خود را بمباران شیمیایی کند عواقب سخت آن را خواهد دید، همان‌گونه که صدام در بمباران حلبچه ننگ ابدی را بر خود خرید و دچار چنین سرنوشت هولناکی شد.»

ادعای اشراقی البته خیلی زود از سوی روابط‌عمومی مجمع تشخیص مصلحت تکذیب شد و رضا سلیمانی، مدیرکل روابط‌عمومی مجمع تشخیص تاکید کرد که موضع آقای هاشمی درباره سوریه، ‌فلسطین و‌ لبنان شفاف است و با یک شایعه مخدوش نمی‌شود. اما خب تکرار نعل به نعل همان حرف‌هایی که تکذیب شده بود به فاصله‌ای کوتاه و انتشار فیلم و صوت آن، نشان داد اساسا تکذیب و توجیه موضوعیت چندانی ندارد و باید این موضوع را نگاه واقعی هاشمی دانست.  علی مطهری، نماینده مجلس همان روزها با تایید این مساله گفت که به نظر او آقای هاشمی می‌خواهد راه جدیدی باز کند و اگر ایشان اسناد و اطلاعات و اخباری در این رابطه داشته باشد می‌خواهد بگوید که ایران و انقلاب اسلامی بیش‌از‌حد مایه نگذارد.  همه اینها البته درحالی بود که مرحوم هاشمی یکی دو روز قبل در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از اظهار مواضع سیاسی توسط افراد و کانال‌های غیررسمی که می‌تواند برای سیاست خارجی کشور تبعات منفی به همراه داشته باشد، گفته بود: «باید از بیان مواضع غیررسمی و افراطی توسط افراد غیرمرتبط پرهیز و مواضع اصولی و هوشیارانه نظام توسط کانال‌های رسمی و مسئول بیان شود.»

شاید حالا و با گذشت چند سال از آن روز و در شرایطی که غائله سوریه و داعش و باقی گروه‌های تکفیری به سرانجام رسیده، بیش از همیشه روشن باشد که اگر سیاست اصولی نظام با دست فرمانی که هاشمی در نظر داشت، پیش رفته بود امروز چه عاقبتی در انتظار عمق راهبردی ایران در منطقه می‌بود.

این البته تنها خطای فاحش رئیس اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه نبود. او یک‌بار دیگر، با همین جهت‌گیری، رویکرد ایران در تقویت توانمندی دفاعی خود را مورد تردید قرار داده بود. از توئیت جنجالی «دنیای فردا دنیای # گفتمان‌هاست نه موشک‌ها... » که به فاصله کوتاهی تعدیل و اصلاح و حتی تکذیب شد که بگذریم، از ایده اقتدای ایران به کشورهایی چون آلمان و ژاپن برای برچیدن توان نظامی کشور و جایگزینی آن با اقتصاد دانش‌بنیان! نمی‌شود به سادگی گذشت. 

هاشمی چهار ماه پیش از مرگش در اظهاراتی نادر، با اشاره به محرومیت آلمان و ژاپن از داشتن نیروی نظامی در سال‌های بعد از جنگ جهانی گفت که در کشورهای در حال جنگ نیروهای نظامی بیشترین خرج را می‌بردند اما با این اقدام، پول‌های‌آنها آزاد شد و به‌دنبال کارهای علمی و تولیدی و اقتصاد دانش‌بنیان رفتند و لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند.  آن طور که پدر معنوی دولت اعتدال متوجه شده بود، علت رشد اقتصادی ژاپن و آلمان، «محروم شدن این دو کشور از نیروی نظامی پس از جنگ جهانی دوم» و صرف هزینه‌های نظامی این دو کشور در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان بوده و از نظر او این راهی بود که در ایران هم باز شده و دوره دوم دولت روحانی می‌توانست ما را به آنجا برساند.  توصیف هاشمی درباره مولفه‌های قدرت دو کشور ژاپن و آلمان البته در شرایطی بود که همان سال طبق اعلام موسسه تحقیقات صلح استکهلم و موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، این دو به ترتیب با اختصاص 9/40 میلیارد دلار و 36/7 میلیارد دلار در رتبه‌های هشتم و نهم از ردیف کشورهایی قرار گرفتند که بیشترین بودجه نظامی را در جهان به خود اختصاص داده بودند و باز این در حالی بود که ایران در سال 2015 چیزی معادل یک‌چهارم این رقم - حدود 12 میلیارد دلار- بودجه دفاعی برای پیشبرد اهداف خود در نظر گرفته بود.

این تازه فارغ از مفهومی به نام استقلال و جایگاه آن در میان آرمان‌های انقلاب اسلامی بود. مفهومی که لااقل در دو کشور مورد اشاره مرحوم هاشمی ردی از آن دیده نمی‌شود و تعدد پایگاه نظامی آمریکایی در آنها به خوبی بیانگر همین موضوع است.

پیشنهاد برجام سوری به نفع تروریست‌ها
اصلاح‌طلبان هم که این روزها در مواجهه با اتهام کاسبی ترس‌فروشی، خود را خط مقدم دفاع از ایران در مقابل آمریکا می‌دانند، در موارد زیادی تکلیف خود را با برنامه‌های منطقه‌ای و موشکی به‌عنوان دو مولفه باقی‌مانده قدرت ایران روشن کرده‌اند و به خوبی نشان داده‌اند که اگر در این سال‌ها زمام کار در این حوزه‌ها هم مثل برجام در دست آنها و تیم مورد حمایت‌شان بود، اکنون باید سرنوشتی مشابه برنامه هسته‌ای را برای این دو حوزه شاهد بودیم؛ موضوعی که اثباتش خیلی سخت نیست و صرفا مروری کوتاه بر مواضع نیروهای سیاسی این جریان بیانگر عمق ماجرا است.

تندترین ادبیات را در این‌باره شاید بتوان در اظهارات مصطفی تاجزاده جست‌وجو کرد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب که بخش عمده‌ای از رنج‌های اقتصادی کشور را ناشی از «مخارج سنگین و غیرضرورى حاکمیت در سوریه و خارج از ایران» می‌داند، سال گذشته در گفت‌وگویی زیان‌های این راهبرد را از سودهای آن بیشتر دانسته و تصریح کرده بود که ما در سوریه دخالت پرضایعه و کم‌فایده داشته‌ایم.

تاجزاده که سه سال پیش برای حل بحران سوریه نسخه برجام را تجویز می‌کرد، معتقد بود باید با قدرت‌ها بنشینیم و به توافق برسیم که این داستان، فاتح نظامی ‌ندارد. گذر زمان و ختم غائله داعش به فاصله دو سال بعد از این اظهارات، البته عمق نگاه راهبردی تاجزاده و باقی رفقا را به خوبی به تصویر کشید.
«آقاجان ما هم دل‌مان می‌خواهد در سوریه و لبنان و یمن و همه اینجا صلح برقرار شود. دفاع از مظلوم شود. شیعیان آنجا تقویت بشوند، ولی آیا این کار فقط با پول دادن و اسلحه خریدن و کشتن و زدن اینها حاصل می‌شود.»

 این بخشی از سخنرانی معروف غلامحسین کرباسچی در مراسم افتتاحیه ستاد انتخاباتی روحانی در اصفهان بود که همین دو سال پیش سروصدای زیادی به پا کرد.

دبیرکل حزب کارگزاران راه‌حل مسائل منطقه را توان دیپلماسی دولت -که به زعم او یک‌بار مساله تحریم‌ها را حل کرده بود- به جای ورود نظامی و مستشاری به این بحران ارزیابی می‌کرد؛ بحرانی که البته حالا به لطف همان رویکرد مورد انتقاد کرباسچی، جای خود را به ثبات داده، استراتژی‌ای که ضمن جمع کردن بساط داعش زمینه را برای بهره‌مندی اقتصادی ایران از همین ثبات فراهم آورده است.

در این میان رضا خاتمی موضع جالب دیگری دارد. او در این‌باره نظر کل اصلاح‌طلبان را بیان می‌کند و با تحلیلی که بعدا مشخص شد کاملا اشتباه است، می‌گوید: «اصولا اصلاح‌طلبان معتقدند راه و روش دیپلماسی جواب می‌دهد. مساله اصلی این است که آیا حضور نظامی ما در سوریه منطقی و قابل‌قبول است یا نه؟ از نظر اصلاح‌طلبان، این حضور نظامی خیلی معنا ندارد. البته این تبلیغات و شعار وجود دارد که اگر ما آنجا نجنگیم، باید با آنها در شیراز و اصفهان بجنگیم. البته من نمی‌د‌انم این چقدر واقعیت داشته باشد. بالقوه داعش برای همه خطرناک است، اما به علت تفاوت‌های زبانی، مذهبی و روشنفکری ایران خیلی امکان نفوذ آنها در کشور وجود ندارد.»

صادق زیباکلام اصلاح‌طلب دیگری است که در این‌باره مقابل مواضع اصولی کشور می‌ایستد. او در 28 بهمن 91 در روزنامه قانون می‌گوید: «وضع برای همیشه این‌گونه نخواهد ماند و بالاخره نیروهای مخالف خواهند توانست تسلیحات ضدهوایی به دست آورند و در نتیجه پیشرفت‌های نظامی‌شان سرعت خواهد گرفت... آقای طائب و همفکران‌شان در ایران بدون توجه به واقعیت‌های سوریه متاسفانه منافع کوتاه‌مدت حاکمیت را قربانی منافع بلندمدت ایران در جهان عرب و خاورمیانه می‌کنند.

 حاصل سیاست‌ها و موضع‌گیری‌های ما در قبال سوریه این شده که ما به جای در کنار مردم سوریه قرار گرفتن، در کنار روسیه، چین و دو میلیون علوی سوریه قرار گرفتیم. بعد هم آمریکا و استعمار را محکوم می‌کنیم که میان ایران شیعی و اعراب سنی شکاف و دشمنی ایجاد می‌کنند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سپهر
Germany
بقول حضرت امام رحمه الله علیه بکشید ما را ملت ما بیدار تر می شود
شما هم هرچه احمدی نژاد را بیشتر ترور شخصیت کنید ملت بیشتر به ایشان علاقه مند تر می شوند
سوار اتوبوس و مترو شوید بین مردم بروند می بینید
افق
Germany
فرمانده کل قوای امام خمینی حضرت آیت الله هاشمی از بنیانگزاران صنایع موشکی و هسته ای بودند که موجب قدرت منطقه ای و جهانی ایران شد
Iran, Islamic Republic of
به چه فلاکتی افتادی جهان جان !!!!!!!!!!! دیگه کم کم به جنون می رسی از بس خزعبلات می بافی جان خودم !!!!!!!!!!!!!
Canada
درود بر احمدی نژاد یارو یاور امام زمان ع
ضمنا چرا خانواده مرحوم رفسنجانی سالهاست که در مقابل اتهام قتلهای زنجیره ای به بابا توسط اصلاح طلبان روزه سکوت گرفته اند؟
Iran, Islamic Republic of
دکتر احمدی نژاد و مهندس مشایی خودشان امام زمان و نایب امام زمان هستند!؟
سرور
Iran, Islamic Republic of
از انسان کینه ای و بی دین و بی ادبی مثل تو بعید نیست که به زعم خودت به خاطر پایین آوردن مقام امام زمان و نایب ایشان رهبر معظم انقلاب روحی لهما الفدا دیگران را با ایشان قیاس کنی.
از جهان نیوز در عجب هستم که در ماه مبارک چنین چرندیاتی را چاپ می کند. برادران جهان نیوز جواب حضرت امام زمان علیه السلام در شبهای قدر را چه می دهید؟ اگر خجالت نمی کشید آنجا بفرمایید : بالحجه.
Iran, Islamic Republic of
بیاییم همه دین و ادب و اخلاق را از جناب سرور و دکتر احمدی نژاد بیاموزیم!...!!!
سرور
Iran, Islamic Republic of
سلام.
Iran, Islamic Republic of
احمدی‌نژاد و هاشمی چگونه دنبال تضعیف قدرت منطقه‌ای ایران بودند.!!!!!!
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
سرور
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد بدون حباب محافط رو به مرز فلسطین اشغالی برای مردم سخنرانی کرد.
Iran, Islamic Republic of
به فرموده ی حضرت اسفندیار و تایید حضرت محمود ما دوست اسراییل هستیم!؟
احمدی نژاد بزرگترین خدمات را با طرح هلوکاست به اسراییل کرد و....
سرور
Iran, Islamic Republic of
رحیم مشایی گفته بود ما دوست مردم اسراییل! هستیم که البته غلط کرد.چون چیزی به نام اسراییل را ما قبول نداریم که بخواهد مردم هم داشته باشد.
محمود هم بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری حرفهای خودش را اصلاح کرد و عاقلانه اطاعت کرد.
در مورد انکار هلوکاست- ونه طرح آن!!- اتفاقا احمدی نژاد کار درستی کرد و اساس وجود چیزی به نام اسراییل را زیر سوال برد.همچنین وی این را طرح کرد که بر فرض اگر آلمان ظلمی هم به یهودی های اروپا کرده چرا باید مسلمانان جورش را بکشند بروند در آلاسکا زندگی کنند. به نظر شما آیا این سخن منطقی و درست خدمت به صهیونسیتها بود؟ یا للعجب از کینه!
Iran, Islamic Republic of
به فرموده ی حضرت محمود نظرات برادر زلالم مشایی نظرات من احمدی نژاد است و لاغیر و در واقع احمدی نژاد یعنی مشایی و مشایی یعنی احمدی نژاد!....
Iran, Islamic Republic of
بیاییم دوباره جانبداری از جناب سرور و این بار دفاع آشکار از مواضع احمدی نژاد پیرامون هلوکاست را از جهان بیاموزیم که بخش عمده ی نوشته ی محترمانه ام را به مسلخ برد و پیش پای جناب سرور وجناب احمدی نژاد قربانی کرد...
یک متنفر از امثال مشایی
Iran, Islamic Republic of
به چالش کشیدن قضیه ی هلوکاست توسط احمدی نژاد یک پدآفند تمام عیار بر علیه جریانی بود که ساطور حقوق بشر را به نزدیکی رگ گلوی جمهوری اسلامی رسانده بود. با به چالش کشیدن هلوکاست، بار حقوق بشری به طور کامل از ایران برداشته شد.
Iran, Islamic Republic of
طرح هلوکاست عجب پدافندی بود که جهان را علیه ایران و به نفع اسراییل متحد کرد، بطوریکه صدای فیدل کاسترو را هم درآورد و انزوای هرچه بیشتر ایران و مظلوم نمایی اسراییل را رقم زد...
Iran, Islamic Republic of
مردم جهان را از يك توطئه و حيله سياسي آگاه كرد و باعث بيداري ملتها شد
Iran, Islamic Republic of
سوزش باعث جنونت شد؟
یک متنفر از امثال مشایی
Iran, Islamic Republic of
سیاست های احمدی نژاد در 2 سال آخر با سیاست هایش در 6 سال اول به طور کلی در تعارض بود. او از 2 سال آخر به نیرویی شبیه به هاشمی و اصلاح طلبان تبدیل شد.
یک متنفر از امثال مشایی
Iran, Islamic Republic of
خدایی که احمدی نژاد شش اسبه ی 84 را به ما داد و احمدی نژاد منهدم شده ی 90 را حذف کرد، ناتوان نیست از این که بهتر از او را دوباره به ما بدهد، فردی که دارای نقاط قوت او منهای نقاط ضعفش باشد (سخنرانی رهبری در پاییز 91).
مردم خودشان باید زمینه ی چنین چیزی را پدید آورند، نه این که بخشی از آن ها اگر ایران دوباره به اقتدار رسید، دوباره به بهانه ی تقلب فتنه گری کنند و اقتدار درونی و بیرونی را منهدم نمایند.
"ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم".
سبزواري
Iran, Islamic Republic of
...
سبزواري
Iran, Islamic Republic of
....
Amir
Australia
سلام
آخه یک کمی هم خدا را درنظر بگیرید هیچکس باندازه آقای احمدی نژاد
بعداز رهبری ایران را نه که تضعیف نکرد بلکه سربلند کرد کی بودکه میگفت
انرژیه هسته ای حقّ مسلم ماست کی انرژی هسته ای را 20 رساند.
آفاق
Iran, Islamic Republic of
حضرت آیت الله هاشمی فرمانده ی کل و استوانه ی امام و امت بودند که حتی خودشان در مهندسی الکترونیک موشک ها دستی داشته و مطالب علمی را به طور سری به شهید طهرانی مقدم آموزش داده بودند!!!!!. فرزند برومندشان آقا مهدی هم از متخصصین مقوله ی بهینه سازی مصرف سوخت موشک ها ابوده!!!! و از دانشگاه های معتبر پی اچ دی گرفته اند.!!!!!!
....!!!!!!!!!!!!!
سپهر
Iran, Islamic Republic of
برادر آفاق خودت فهمیدی چی گفتی؟
Iran, Islamic Republic of
لازم نيست بفهمد سنگ مفت گنجشك مفت
خخ
Iran, Islamic Republic of
حجت الاسلام هاشمی اواخر عمر میگفت دنیای فردا دنیای مذاکره است نه موشک ها !!!!
Iran, Islamic Republic of
...
سپهر
Iran, Islamic Republic of
روح فرمانده کل قوای خمینی کبیر حضرت آیت الله هاشمی شاد
Iran, Islamic Republic of
به کسی که نمی دونه اقای هاشمی فرمانده کل قوا نبود بلکه فرمانده عالی جنگ بود اخه چی میشه گفت جان خودم !!!!!!!!!!!!!!!!!! حالا روح ایشون می خواد شاد باشه خوب شاد باشه مگه ما بخیلیم اما خداوکیل همه اطلاعاتتون همین قدره ها !!!!!!!!
دروغ بس
Iran, Islamic Republic of
هاشمی هرگز فرمانده کل قوا نبود.
پاسخ به افق
Iran, Islamic Republic of
پیشرفت موشکی و هسته ای ایران دستاورد دولت احمدی نژاد بود هاشمی رفسنجانی حامی برجام و بتن ریزی هسته ای بود.
روحش شاد
Iran, Islamic Republic of
مرحوم آیت العظمی هاشمی از متخصصین موشک و هسته ای بود.
ب
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد عزیز جوک قشنگی بود دمت گرم.
خصوصا متخصصین موشک.
هزار میلیارد تا مثبت.
بازم جوک بگو.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
و بعدا ميخواست موشك ها را حذف كند تا مثل آلمان و ژاپن بشيم شكر خدا كه نشديم چون ژاپن فعلا روسپي خانه شده
Iran, Islamic Republic of
سلام
خوب است کمی بیشتر با تفکر احمدی نژاد و مشایی ... آشنا شوید که در صدد حذف فقها و خصوصا ولی فقیه به عنوان حاکم تعیین شده توسط معصومین (ع) در زمان غیب هستند.
نمونه ساده و دم دستی آن یازده روز خانه نشینی در مقابله با حکم حکومتی ولی فقیه، ثبت نام در انتخابات 96 علیرغم قولی که خود احمدی نژاد گفت به رهبری داده است که شرکت نخواهد کرد و اعتراض به حضور سپاه در سوریه که تحت فرمان ولی فقیه هستند و ...
ضمن اینکه توهم اینکه ملت پشت فلان فرد .. هستند نیز توسط برخی اصلاح طلبان تکرار می شود ... که مبنای علمی ندارد و بیشتر من من کردن و خودبینی است.
Iran, Islamic Republic of
مطمنا جزخوارج بودی هستی خواهی بود
درباره ۱۱روزخانه نشینی بروصحبتهای اقاروگوش کن
درباره شرکت توانتخاباتم هدف چیزدیگه آیی بود( درضمن اقاهم نهی نکردن گفتن من صلاح نمی‌دونم شرکت کنید)که عقل شمانمیرسه هدف چی بود
Iran, Islamic Republic of
سلام

هم وطن گرامی
نیازی به عصبانی شدن و تهمت خوارج زدن به هم وطن شیعه خودتان نیست.

به عنوان فقط یک نمونه:
رهبری توصیه کردند که آقای احمدی نژاد در انتخابات شرکت نکند و آقای احمدی نژاد صریحا گفت (فیلمش موجود است) که در همان جلسه توصیه آقا را پذیرفته است که در انتخابات شرکت نکند و بعدا هم خیلی جدی گفت (فیلمش موجود است) حتی اگر نزدیک ترین افراد به او نیز در انتخابات شرکت کنند مورد قبول او نیست و از آنها حمایت نخواهد کرد.
اما وی نه فقط از نزدیکترین فرد به خود یعنی بقایی برای شرکت در انتخابات حمایت کرد بلکه خودش نیز زیر قولی که به آقا داده بود زد و در انتخابات ثبت نام نمود و شرکت کرد.
و معروف است که مرد است و قولش
اگر بنا به توجیه اشتباهات این افراد که خودشان را معصوم نمی دانند به هر قیمتی باشد که سنگ روی سنگ بند نمی آید و کار غیرانسانی صورت گرفته است.

همیشه در مسیر درست موفق باشید.
United States
زمانی که خوارج با سواستفاده از شعارهای مقدس رودر روی امام بایستند، نمیشه گفت وایسین من فکر کنم ببینم قضیه از چه قراره... تکلیف خودت را با خودت معلوم کن تا دیر نشده...
Iran, Islamic Republic of
نه جانم از مريدان سر سخت ابو موسي اشعري و از سربازان جان برگف داعش خان
امام را ناقص تعریف نکنیم
Iran, Islamic Republic of
امام رضوان الله تعالی علیه این را هم فرمودند :" ملاک، حال فعلی افراد است"
Iran, Islamic Republic of
حال فعلی شما چطوره برادر؟ حتما حال فعلی را هم برادرا باید تشخیص بدن..!!
Iran, Islamic Republic of
اينها استثنا هستند كاري نداشته باشيد
مهدی
...
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر احمدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
بالاخره معلوم نشد این ملت برای کیه؟؟؟
پهلویه ، رجویه،مشاییه، ،احمدیه،حسینیه،زمیه،ترامپیه ،بولتونیه،هوکیه؟؟؟
همه اینها از طرف ملت ایران صحبت می کنند!!
.
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز خسته نشدی از بدگویی احمدی نژاد
خواهشا همراه مردم باشید تا مقابل مردم
Iran, Islamic Republic of
مردم همه در فراخوان های احمدی نژاد برای تجمع حضور یافتند و به خنده پرداختند!
Iran, Islamic Republic of
فقظ احمدی نژاد قدرت منطقه ای ایران را افزایش داد
یک متنفر از امثال مشایی
Iran, Islamic Republic of
موافقم که در زمان احمدی نژاد بود که ایران به یک قدرت علمی و منطقه ای تبدیل شد. اتمسفر دولت نهم و دوره ای از دولت دهم به گونه ای بود که بسیاری از ظرفیت های ملی فعال شد.
سعید
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوزی ها و افولگرایان، درک می کنم داره کجاتون میسوزه، آب ریز عزیزم آب بریز
United States
منطق که نداشته باشید مجبور میشید توهین کنید...
Iran, Islamic Republic of
ضعیف ترین دوران ایران چه در منطقه چه جهان همین دوران است
دورانی که نه با نرمش نه با چرخش نه با آرایش هیچکدام نتیجه نداد
عزتی که دوران احمدی نژاد در دنیا و خاورمیانه داشتیم هیچ زمانی نبوده است.....
چوبین
Iran, Islamic Republic of
به زعم ذهن مالیخولیایی خودتان صغری کبری چیده اید، که چه چیزی بگویید؟
در زمان احمدی نژاد بیشتر موشک هوا کردیم یا روحانی؟
در زمان احمدی نژاد ماهواره پرتاب کردیم یا روحانی؟
از دشمنی با احمدی نژاد دست بردار.
او در دل ملت جا دارد و این وصله ها، چه بخواهید چه نخواهید، به او نمی چسبد.
زنده باد احمدی نژاد.
Iran, Islamic Republic of
پیشرفتهای نظامی هیچ ربطی به دولتها ندارن کما اینکه در تمام دولتها در صنایع نظامی پیشرفت داشته ایم چون اصولاً نیروهای مسلح تقریبا هیچ ربطی به قوه مجریه ندارن و اموراتش دست کس دیگه ایه
Iran, Islamic Republic of
بودجه نظامی کشور در دولت احمدی نژاد افزایش یافت و باعث پیشرفت صنایع نظامی و موشکی شد.
یک متنفر از امثال مشایی
Iran, Islamic Republic of
این گونه نیست که دولت ها در پیشرفت های دفاعی بی تاثیر باشند، چون سیاست های نظامی کشور ربطی به قوه ی مجریه ندارد. سیاست های توسعه ی توان دفاعی کاملا تابع سیاست های دولت مستقر و نیز فضایی است که آن دولت در جامعه به نفع یا بر علیه توان دفاعی ایجاد می کند. دولت دکتر احمدی نژاد در این مورد یک نمونه ی منحصر به فرد است و جهش ناگهانی توان ملی در آن دوره با هیچ یک از دولت های قبلی و بعدی ایشان اصولا قابل مقایسه نیست.
Iran, Islamic Republic of
مواظب باش مشاعي با اس ام اس اخراجت نكنه
Iran, Islamic Republic of
بتون ريزي كه ربط داره
جواد
وای از تعصب چه به طرفداری از احمدی یا هاشمی ! چرا سعی داریم چشم خود را به آنچه که در اطراف ما می گذرد ببندیم .
Iran, Islamic Republic of
...
United Kingdom
در پاسخ به نگارنده
اولا احمدی نژاد تا دوسال اخر مرتبا از طرف نهادها و مقامات بالا بالاخص اصولگرایان حمایت میشد پس حامیان او هم در نتیجه های مثبت یا منفی عملکرد او را همراهی میکردند.
دوما اگر نقدی به رفتار سیاسی مرحوم رفسنجانی بود باید ئر همان زمان مطرح میشد تا تاثیر گذار باشد و نقد کردن الان که ایشان در قید حیات نیست در صورت لزوم باید در میزگردی که همه جناح ها باشند صورت گیرد .
سوما کشورما از ناچاری مذاکره برای برجام را پذیرفت چون خزانه در اثر بی تدبیری اقای احمدی نژاد خالی شده بود و برای روز مبادا ذخیره ارزی نداشتیم .
چهارما برجام برای ما خوب بود اگر غیر از این می بود امریکا از ان خارج نمی شد .
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
برجام چالش هسته ای ایران با غرب را به چالش موشکی و منطقه ای تعمیم و گسترش داد و باعث زیاده خواهی دشمن شد.
Romania
خود اصولگرایان مصاحبه می کنند و می گویند ما طرفدار احمدی نژاد نبودیم.حتی در انتخابات به هاشمی رای دادیم چون ازاحمدی نژاد خواستیم کنار برود به نفع قالیباف نرفت بعد اینها امده اند می گویند اصولگراها ازاحمدی نژاد حمایت کردند بله در همان ابتدا که فکر می کردند حالا از بگزار یک حمایت کلامی بکنیم تا پستی هم به ما برسداما بعد که دیدند احمدی نژاد اهل این حرف ها نیست شدند ان چیزی که دیدید.اقای چمران در یک مصاحبه همه اینها را خیلی واضح و شفاف بیان کرده حدود یک سال پیش او که دیگر اصولگرا هست.
Iran, Islamic Republic of
...
هاشمی بزرگمرد انقلاب
دشمنان انقلاب بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است...
Iran, Islamic Republic of
..
سرباز عدالتخواه رهبری
Iran, Islamic Republic of
همه میداندد هاشمی از خط امام فاصله داشت و بقول رهبر انقلاب احمدی نژاد قطار انقلاب را به ریل برگرداند
بدخواهان هاشمی بدانند
Iran, Islamic Republic of
بدخواهان بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است
استخر فرح
Iran, Islamic Republic of
هاشمی فوت شد اما نهضت هنوز زنده است .
Iran, Islamic Republic of
خوب خواهان میدانند هاشمی مرده است چون این نهضت مردمی است زنده است نه هاشمی
Iran, Islamic Republic of
نهضت نفس راحتي كشيد
United States
وجدانا خطاهای احمدی نژاد راهبردی نبود؛ از سر لجاجت بود
هر چی هم امروز داریم به برکت دولت پرتلاش او بود
اگر نبود کارهای دولت او امروز به مدد ظریف و روحانی کاملاً ورشکسته شده بودیم
فیضیان
Iran, Islamic Republic of
چیه؟
باز آمار بازدیدتون کم شد، یه تیتر و عکس احمدی نژاد زدید؟
عقدتون کی خالی میشه؟ این کارا فایده نداره.
آب رو بریزید اونجایی که میسوزه
Iran, Islamic Republic of
جهان از رو نميره مثل ابوجل لجاجت و سماجت جزء تفريحاتش است
محسن
Iran, Islamic Republic of
خوب اگر احمدی نژاد دنبال ضعف قدرت منطقه ای ایران بود که خیلی ناشیانه عمل کرد! چون در دوره او اقدار منطقه ای و بین المللی ایران در اوج لااقل 200 سال گذشته بود! مردم خیلی از کشورهای منطقه، شمال آفریقا و آمریکای لاتین احمدی نژاد را از رهبران خوشان بیشتر قبول داشتند و به استقبالش می آمدند.
Romania
احمدی نژاد انقلاب را در جهان اعتبار بخشید....!!!
Iran, Islamic Republic of
هاله نور در سازمان ملل ثبت جهانی شد و به ایران و انقلاب اعتبار بخشید!
Iran, Islamic Republic of
...
United States
.....
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
....
راستی محمود با ادبیات چاله میدونی چند قطعنامه در شورای امنیت بر علیه ایران تصویت کرد؟
ننگ بر فتنه گر
Iran, Islamic Republic of
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریم های بانکی و نفتی شد نتیجه فتنه 88 بود.
ممد
United States
چه عکس عالی و پر مغزی!!! لیلی و مجنون هم چنین عکسی ندارند!!!!!
Iran, Islamic Republic of
دق نكني
Iran, Islamic Republic of
الحمدالله بازدکتراحمدی نژادکاری کرد توبحث هسته آیی وموشکی که الان این دولت داره پزشومیده هرچنداوناروهم این دولت داره ب بادفنامیده
جهان نیوز ازحسادت ب دکتر دق کن بمیررررررر
قاسمی-تهران
Iran, Islamic Republic of
با آنکه مخالف مرحوم هاشمی هستم ولی به این موضوع هم اعتقادی ندارم که ایشان در راستای تضعیف ایران رفتند چه برسد به احمدی نژاد عزیز فردی که بزرگترین پیشرفت های کشور در زمان او به وقوع پیوست همه مدارکتان شده 1)رجب طیب اردوغان که مخالف سرسخت بشار است 2)جلسه هدیت دولت که بدون اسناد معتبر است و 3)سخنان اصیل احمدی نژاد که در آن می گوید برای مردم سوریه نباید کسی تعیین تکلیف کند ولی آقایان اعتقاد دارند ما باید دخالت کنیم و مردم آنجا چه کاره اند؟ این می شود استناد به اینکه رییس جمهورهای قبلی خاین بوده اند و به دنبال تضعیف ایران جنابان مفت خور و قدرت طلب جهان نیوز و همه وابستگان به دنیای حرام خواری و ... احمدی نژاد را نمی توانید حذف کنید او در ذهن و اعتقادات مردم ما جا پیدا کرده است چون از دل مردم است و برای مردم است خودتان را بکشید بهترین هایاتان برای مردم او نمی شوند.
حسن
Iran, Islamic Republic of
احمدی نزاد دنبال تضعیف بود!!؟
احمدينژاد= اقتدار ايران
Iran, Islamic Republic of
ديگه شك ندارم گردانندگان جهان نيوز از حسادت محبوبيت احمدينژاد دچار جنون لاعلاج شدند
Iran, Islamic Republic of
صعب العلاج هست ولي چاره اي دارد يك كاسه از خون احمدي نژاد بخوره شنگول ميشه
Iran, Islamic Republic of
مرد فقط احمدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد محبوب مردم ایران است
United Arab Emirates
اشرافگر و ساده زیست محال است در یک قبر بخوابند ارتفاع و اجتماع نقیضین محال است. آب در هاون نکوبید این ره که می روید به ترکستان است
بهروز پورعلی
Bulgaria
واقعا تحلیل گر این متن چقدر احمقانه و ابلهانه در مورد دکتر احمدی نژاد نوشته و شما از حسادت و بخل و کینه که نسبت به احمدی نژاد دارید فکر کنم آخر دست به خودکشی بزنید.
Iran, Islamic Republic of
جهان از اين تحفه هاي بازار گرا زياد داره
بوسجين
Denmark
از اول احمدي نزاد را اوردند و در كار او كار سكني كردند تا تمام سو،مديريت ها و كاستي ها و فساد ها را به گردن او بياندازند .....!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
احمدی نزاد خود را از اوج عزت به
انتهای ذلت رسانده است.
Iran, Islamic Republic of
امثال تو سرتون تو برفه همون بهتر که زیر برفم بمونید تا...
.
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز مقابل مردم قرار نگیر
شما و تمامی جریان اصولگرا و اصلاح طلب نخواهید توانست احمدی نژاد را از دل مردم حذف کنید.
لطفا نظرات رو هم گزینشی نگذارید.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....