کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همشهری: شرکت‌های دولتی رانت ارزی گرفتند

28 ارديبهشت 1398 ساعت 9:27

یک روزنامه حامی دولت نوشت: دولتی‌‌ها در بده‌بستان رانت ارزی نقش دارند.


به گزارش جهان نیوز، محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه امکان نظارت بر 10 هزار شرکت دولتی که ارز یارانه‌ای دریافت کرده‌اند وجود دارد، گفت: اطلاعات دقیقی از توزیع ارز یارانه‌ای در 6 ماه اول سال 97 در دست نداریم اما بعد از آن می‌دانیم کدام شرکت‌ها برای ثبت سفارش چه کالایی ارز دریافت کرده‌اند و قابلیت شناسایی آن وجود دارد؛ البته اگر عزمی برای آن وجود داشته باشد. او مدعی شد: دولت با این شرکت‌ها بده‌بستان‌های خاص دارد.

همشهری در این باره می‌نویسد: ماجرای رانت ارزی به نظر دامن دولتی‌ها را هم گرفته و ارزی که بر مبنای دلار 4200 تومانی پرداخت شده تا با آن کالاهای اساسی و مواد اولیه و واسطه‌ای وارد شود، باعث شده تا برخی شرکت‌های دولتی هم در مظان اتهام قرار گیرند. انتشار فهرست بلند یارانه‌بگیران ارزی که در آن نام بسیاری از شرکت‌های دولتی، عمومی و خصوصی و همچنین اشخاص حقیقی به وفور دیده می‌شود، خود نشان از یک واقعیت تلخ دارد که باعث شکل‌گیری دور باطل رانت، فساد و دونرخی در بازارها و کالاها شده و تعزیر و تنبیه هم راه به جایی نمی‌برد. حالا صحبت از رانت ارزی 10 هزار شرکت دولتی است و معلوم نیست دولت با چه مکانیزمی می‌تواند از آنها حساب‌کشی کند؛ آیا چاقو دسته خودش را می‌برد؟

این روزنامه همچنین در خبر دیگری، برنامه اشتغال‌زایی دولت را «پول‌پاشی» توصیف کرد و نوشت: دولت برنامه ایجاد 988 هزار فرصت شغلی را با تزریق منابع بودجه و بانک‌ها اجرا می‌کند.

محمد شریعتمداری، وزیر کار می‌گوید: 2هزار و 520 میلیارد تومان برای حفظ سطح اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید فقط برای واحدهای تولیدی پیشنهاد شده که منتظر امضای رئیس جمهور است. به گزارش همشهری، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم خبر داده که در قانون بودجه امسال اعتباری حدود 65 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که با تزریق آن 988 هزار فرصت شغلی ایجاد شود. فعالان اقتصادی و کارشناسان معتقدند دولت به جای تزریق منابع بودجه و بانک‌ها باید موانع کسب و کار و ایجاد اشتغال را از پیش روی فعالان اقتصادی بردارد چرا که با وجود این موانع تنها رانت برای دریافت اعتبار اشتغال ایجاد شده و خطر انحراف این منابع وجود دارد.

منبع: کیهان


کد مطلب: 686676

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/686676/همشهری-شرکت-های-دولتی-رانت-ارزی-گرفتند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com