کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وعده دولت برای اشتغال میلیونی ناتمام ماند

28 ارديبهشت 1398 ساعت 9:04

متاسفانه وزیر کار جدید نیز دنباله‌روی همان سیاست‌های قبلی این وزارتخانه است و کاری از پیش نبرده است؛ بنابراین اگر برنامه مناسبی برای اشتغال تعیین و اجرا نشود طبیعی است که یک جمعیت بسیار زیادی به بیکاران کشور اضافه خواهد شد و به دنبالش مشکلات اقتصادی دیگری رخ می‌دهد.


به گزارش جهان نیوز، در حالی که مهم‌ترین وعده اقتصادی دولت ایجاد اشتغال و تلاش برای کاهش بیکاری بود و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز بار‌ها وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال ۹۷ را می‌داد، اما بر اساس آمار منتشر شده تنها ۴۶۳ هزار شغل در سال گذشته ایجاد شد! حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار درباره راهکار برون‌رفت از این وضعیت به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «دولت باید در مرحله اول از بنگاه‌های اقتصادی به خصوص بنگاه‌های اقتصادی کوچک حمایت کند.»
 
یکی از وعده‌های مهم دولت در سال گذشته اشتغال یک میلیونی بود، وعده‌ای که برای اولین بار رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری دی‌ماه ۹۶ آن را رسانه‌ای کرد. نوبخت در همین نشست گفته بود: «برای سال آینده (سال ۹۷) یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی پیش بینی شده که برای این میزان فرصت شغلی، سیاست‌های رشد اقتصادی و رشد سرمایه گذاری تدارک دیده شده است.» از طرفی حسن روحانی نیز در پیام نوروزی ۹۷ خود به مردم وعده افزایش اشتغال را داده بود و بر آن تاکید ویژه‌ای داشت.

با وجود وعده‌های مکرر رئیس سازمان برنامه و بودجه در سال گذشته برای ایجاد اشتغال میلیونی، بررسی آخرین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت نیروی کار نشان می‌دهد که این وعده محقق نشد و این در حالی است که به تعداد بیکاران نیز اضافه شده است؛ براساس اعلام مرکز آمار ایران در سال گذشته فقط برای ۴۶۳ هزار و ۹۲۸ نفر اشتغال ایجاد شده و این میزان شغل ایجاد شده تا وعده اشتغال یک میلیون و ۳۳ هزار نفری رئیس سازمان برنامه و بودجه، ۵۶۹ هزار نفر فاصله بسیار زیادی وجود دارد! همچنین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، در سال گذشته ۹۵ هزار و ۵۵۵ نفر به جمعیت بیکاران اضافه شده‌اند. یعنی در کنار ایجاد اشتغال، افزایش بیکاری نیز شدت گرفته و بسیاری از افراد خانه‌نشین شده‌اند.

باید از بنگاه‌های اقتصادی حمایت شود
حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار در گفت‌وگو با خبرنگار «جوان آنلاین» درباره وضعیت بیکاری و ایجاد اشتغال در کشور می‌گوید: «متاسفانه در چند سال اخیر روند مناسبی برای ایجاد ظرفیت‌سازی در حوزه اشتغال از سوی مسئولان دولتی مشاهده نشده و در عین حال برنامه‌های مدون و دقیقی هم اجرا نشده است.»

حاج اسماعیلی با اشاره به نوسانات نرخ ارز در سال گذشته اظهار می‌دارد: «در سال گذشته بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی دچار مشکلات شده‌اند. حدود ۲۰ درصد بنگاه‌های کوچک در این شرایط نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند و تعطیل شدند. طبیعی است که با تعطیلی این بنگاه‌های اقتصادی افراد زیادی شغل‌شان را از دست دادند و به جمعیت بیکاران پیوستند.»

او تصریح می‌کند: «متاسفانه برخلاف تمهیدات رهبری در مسائل اقتصادی و بازار کار، روند اجرایی کشور در حوزه اقتصاد و اشتغال پیشرفت خوبی نداشته است»

این کارشناس بازار کار درباره قدم اول دولت برای کاهش بیکاری و سرعت‌بخشی به ایجاد اشتغال اظهار می‌دارد: «باید دولت در مرحله اول از بنگاه‌های اقتصادی به خصوص بنگاه‌های اقتصادی کوچک حمایت کند. زیرا اگر مشکلات آن‌ها حل شود از بیکار شدن بسیاری از افراد شاغل جلوگیری خواهد شد.»

بیکاری و سرعت کُند ایجاد شغل، ناشی از سیاست‌های غلط وزارت کار
حاج اسماعیلی تصریح می‌کند: «هر ساله حداقل یک میلیون فارغ‌التحصیل وارد بازار کار می‌شوند و نیاز به شغل دارند، بنابراین علاوه بر تعداد بیکاران اعلام شده نیز باید برای ایجاد اشتغال این افراد فکر و برنامه‌ریزی شود.»

این کارشناس بازار کار می‌گوید: «بخشی از مشکلاتی که ما در کشور داریم ناشی از سیاست‌ها و کارنامه اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی است. آقای ربیعی، وزیر سابق کار و رفاه اجتماعی عملکرد خوبی نداشت و در خصوص اجرای برنامه‌های اشتغال‌زایی در کشور سو‌ءمدیریت داشت، به همین دلیل استیضاح شد.

متاسفانه وزیر کار جدید نیز دنباله‌روی همان سیاست‌های قبلی این وزارتخانه است و کاری از پیش نبرده است؛ بنابراین اگر برنامه مناسبی برای اشتغال تعیین و اجرا نشود طبیعی است که یک جمعیت بسیار زیادی به بیکاران کشور اضافه خواهد شد و به دنبالش مشکلات اقتصادی دیگری رخ می‌دهد.

منبع: جوان


کد مطلب: 686673

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/686673/وعده-دولت-اشتغال-میلیونی-ناتمام-ماند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com