کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ایران تمایلی به افزایش تنش‌ها در منطقه ندارد

26 ارديبهشت 1398 ساعت 22:25

فارس نوشت: نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تأکید کرد، ایران تمایلی به افزایش تنش‌ها در منطقه ندارد.


به گزارش جهان نیوز، «مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد  تأکید کرد، ایران تمایلی به افزایش تنش‌ها در منطقه ندارد.

بنا بر این گزارش، تخت روانچی در گفت‌وگو با «رادیو ملی آمریکا» (ان پی آر) با اعلام این موضع تهران گفت: «اگر اشتباهی رخ دهد، همه بازنده خواهند شد، از جمله تمام کشورهای منطقه که مایل به وقوع جنگ هستند».

سفیر ایران در سازمان ملل همچنین تصریح کرد: «ما هیچ تمایلی به وقوع جنگ و درگیری نداریم اما در عین حال باید برای هر اقدامی علیه نیروهایمان و علیه تمامیت ارضی و علیه حاکمیت ایران آماده باشیم».

وی افزود: «ما گوش‌به زنگ و بیدار هستیم و هر اقدامی را که ممکن است برای کاهش تنش‌ها در منطقه صورت خواهیم داد. اما متأسفانه هستند افرادی در واشنگتن و حتی در منطقه که مایل به افزایش تنش‌ها در منطقه ما هستند. آنها می‌خواهند در منطقه ما ایجاد آشوب کرده و اقداماتی تحریک‌آمیز انجام دهند».

روانچی ادامه داد:‌«من بر این باورم که به نفع همه است که از وقوع چنین احتمالی در نهایت جلوگیری به عمل آید».

این دیپلمات ارشد ایران تأکید کرد: «همانطور که در فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری هم تأکید شد، ایران مایل به ورود به هیچ جنگی نیست. بنابراین ما قصد نداریم تدارکات وقوع درگیری را ببینیم و این مسئله در بالاترین سطح از نظام ما اعلام شده است».
 
مجری این برنامه رادیویی در ادامه پرسید، «شما اعلام کردید که هوشیار و گوش‌به‌زنگ خواهید بود. آیا ممکن است شما اقداماتی دفاعی و تدارکاتی برای افزایش قوای دفاعی خود انجام دهید که آمریکا آن را آماده شدن شما برای جنگ تلقی کند و تحریک‌آمیز بداند؟»

روانچی در پاسخ گفت:‌«برای انجام اقدامات تدافعی ما قصد نداریم هیچ اقدام تحریک آمیزی صورت دهیم. ما قصد نداریم هیچ اقدامی صورت دهیم که در نهایت به عنوان اقدام تهاجمی از جانب ایران تلقی شود. در عین حال این حق ما است که آماده باشیم و حق ماست که از خودمان دفاع کنیم».

مجری این برنامه رادیویی در ادامه به برخی گزارش‌های تأیید نشده مبنی بر مجهز شدن نیروهای ایرانی مستقر در منطقه خلیج فارس به تسلیحات جدید اشاره کرد که روانچی ضمن رد این گزارش‌ها تأکید کرد: «اگرچه من در جایگاهی نیستم که بخواهم درباره تدارکات نظامی صحبتی بکنم اما تأکید می‌کنم که تمام این اتهامات جعلی و ساختگی است و صرفا با هدف ایجاد تنش و درگیری علیه ایران مطرح می‌شود».

دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره ازسرگیری برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران و اینکه آیا این کار مغایر با توافق هسته‌ای (برجام) است، گفت: «این اقدام ما نه تنها نقض برجام نیست بلکه در راستای حفاظت از برجام است. این اقدام ما در راستای آن چیزی است که در بندهای 26 و 36 توافق هسته‌ای مطرح شده و مبتنی بر حق ما برای کاهش تعهدات برای انجام ندادن برخی اقداماتی است که در گذشته در حال انجام آن بودیم. بنابراین حق ماست که بر اساس توافق هسته‌ای رفتار کنیم».

حدود یک سال پیش بود (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) که دولت آمریکا به دستور ترامپ از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه مجددا اعمال کرد.

البته این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است. علاوه بر این، مقامات آمریکایی مدت‌ها است که از «فشار حداکثری» علیه ایران صحبت می‌کنند و تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا فشارها بر ایران را به حداکثر میزان ممکن برسانند.

لازم به‌ذکر است که آمریکا در پیشبرد این اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضد ایرانی تقریبا مشابهی، واشنگتن را همراه کرده است.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از روز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند».

پس از انتشار این بیانیه، «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران نیز با اعلام اینکه ایران به کشورهای باقیمانده در برجام 60 روز مهلت داده تا به تعهدات خود ذیل این توافق هسته‌ای عمل کنند و زمینه تأمین منافع ایران در این توافق را فراهم کنند، تأکید کرد که در نامه‌ای که به این کشورها فرستاده، پیامدهای نادیده گرفتن این ضرب‌الاجل تعیین شده را مفصل شرح داده است.


کد مطلب: 686597

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/686597/ایران-تمایلی-افزایش-تنش-ها-منطقه-ندارد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com