کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«یوم النَکبة»؛

71 سال از «فاجعه» اشغال فلسطین گذشت

25 ارديبهشت 1398 ساعت 15:41

هفتاد و یک سال از مصیبتی که با اشغال فلسطین بر سر مردم این سرزمین درآمد، می‌گذرد و فلسطینی‌ها امسال نیز با برگزاری تظاهرات و اعتصاب عمومی بر حق بازگشت تأکید کردند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، فلسطینی‌ها امروز (چهارشنبه ۱۵ می؛ ۲۵ اردیبهشت) هفتاد و یکمین سالگرد «یومُ النَکبة» (روز فاجعه و مصیبت) را در اماکن مختلف گرامی داشتند و بر حق بازگشت به سرزمین خود تأکید کردند.

رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸، ۷۸ درصد از خاک فلسطین یعنی تمام آن به استثنای کرانه باختری و غزه را اشغال کرد و هر ساله در این تاریخ اهالی اردوگاه‌ها، روستاها و شهرهای فلسطینی به همراه دیگر فلسطینی‌های مقیم خارج با برگزاری فعالیت‌های مختلف بر رد اشغالگری تأکید می‌کنند. برخی آوارگان فلسطینی با گذشت ۷۱ سال از این موضوع همچنان کلید خانه‌های قدیمی خود را نگه داشته‌اند.

اصطلاح النکبه یا فاجعه (و مصیبت) بر همان آوارگی جمعی و کوچ اجباری صدها هزار فلسطینی در سال ۱۹۴۸ و تأکید فلسطینی‌ها بر حق بازگشت بر مبنای قطعنامه ۱۹۴ سازمان ملل اشاره دارد و از فاجعه‌ای انسانی سخن می‌گوید.

خبرگزاری فلسطینی «شهاب» در همین خصوص نوشت:‌ اتفاقات النکبة شامل اشغال بیشتر خاک فلسطین، اخراج بیش از ۷۵۰ هزار فلسطینی و تبدیل آنها به آواره، دهها کشتار، جنایت و غارت در حق فلسطینی‌ها، تخریب بیش از ۵۳۱ روستا، تخریب شهرهای اصلی فلسطین و تبدیل آنها به شهرهای یهودی (صهیونیستی)، اخراج بیشتر قبائل بدوی ساکن در النقب و تلاش برای نابود کردن هویت فلسطین و محو اسامی جغرافیایی عربی می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده، نتایج این جنگ «فاجعه‌بار» بود ۵۳۱ روستا و شهر فلسطینی مورد پاکسازی نژادی قرار گرفت و کاملا تخریب شد؛ بیش از ۵۰ کشتار مستند شده علیه فلسطینی‌ها انجام شد و طی نکبه ۱۵ هزار نفر آنها به شهادت رسیدند. در آن زمان ۷۸۰ هزار نفر از مجموع یک و نیم میلیون فلسطینی آواره شدند و ۱۵۰ هزار نفر آنها تحت سلطه رژیم صهیونیستی (اراضی اشغالی ۱۹۴۸) قرار گرفتند.

در حال حاضر نیمی از ۱۲ میلیون نفر فلسطینی موجود، در خارج زندگی می‌کنند و دهها هزار نفر آنها با اینکه در وطن خود زندگی می‌کنند از شهر، اراضی و احیانا منازل خود محروم هستند.

بر اساس گزارش اداره آمار فلسطین در سال ۲۰۱۶ در حال حاضر تعداد دقیق فلسطینی‌ها ۱۲ میلیون و چهارصد هزار نفر است و این بدان معناست که از ۱۹۴۸ تا کنون جمعیت آنها نُه برابر شده است. بر اساس همین آمار، آوارگان فلسطینی ۴۲ درصد از تعداد کلی فلسطینی‌های ساکن در کرانه باختری، نوار غزه، قدس و اراضی ۱۹۴۸ را تشکیل می‌دهند و تعداد آوارگان فلسطینی که تا ژانویه ۲۰۱۵ در «آنروا» (آژانس امداد ویژه آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل) ثبت‌نام کرده‌اند پنج میلیون و ۵۹۰ هزار نفر بوده است.

در ادامه این گزارش آمده، ۲۸.۷ درصد از آوارگان فلسطینی در ۵۸ اردوگاه به ترتیب فوق زندگی می‌کنند: ۱۰ اردوگاه در اردن، نه اردوگاه در سوریه، ۱۲ اردوگاه در لبنان، ۱۹ اردوگاه در کرانه باختری و هشت اردوگاه در نوار غزه.

تعداد فلسطینی‌هایی که در سال ۱۹۴۸ شهرها و روستاهای خود را ترک نکردند ۱۵۴ هزار نفر بود که در آن زمان در اراضی ۱۹۴۸ زندگی می‌کردند؛ این تعداد در سال ۲۰۱۵ به یک میلیون و پنجاه هزار نفر رسید.

اعتصاب عمومی و تظاهرات در غزه و کرانه باختری

به دعوت گروه‌های فلسطینی، صبح امروز سرتاسر نوار غزه شاهد اعتصاب فراگیر  همزمان با هفتاد و یکمین سالروز یوم‌النکبه بود.

بر اساس گزارش «الرساله»، تظاهرات گسترده‌ای به همین مناسبت در نوار غزه  آغاز شده و کمیته عالی راهپیمایی بازگشت و شکست محاصره بر اهمیت این موضوع تأکید کرده است؛ غزه دیروز نیز شاهد تظاهراتی به همین مناسبت بود. 

اداره امور آوارگان وابسته به سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» نیز اعلام کرد، امروز به مناسبت یوم‌النکبه در رام‌الله راهپیمایی برگزار می‌شود.


کد مطلب: 686449

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/686449/71-سال-فاجعه-اشغال-فلسطین-گذشت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com