پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

۶۹ هزار خانوار سیل‌زده درگیر معضل مسکن

چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب: 686432
پیرو سیل اخیر، ۱۱ هزار و ۸۴۶ واحد مسکونی شهری و ۵۶ هزار و ۴۶۹ واحد مسکونی روستایی به صورت صد در صد تخریب شده و نیازمند احداث مجدد هستند؛ همچنین آمار منازل سیل‌زده‌ی نیازمندِ مرمت در کل کشور، ۱۰۱ هزار و ۶۲ واحد است.
۶۹ هزار خانوار سیل‌زده درگیر معضل مسکن
به گزارش جهان نيوز، سیل سهمگین اوایل سال جاری، ۲۵ استان و حدود ۵۰۰ شهرستان و ۴ هزار و ۴۰۰ روستای کشور را درگیر و خسارات مالی و زیرساختی فراوانی در حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان به کشور تحمیل کرد.

شناسایی منازل تخریب‌شده از سیل
تخریب منازل و مساکن مردم مهم‌ترین خسارت سیل اخیر بود؛ آنطور که عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور گفته است تمام مسکن‌هایی که در جریان سیل اخیر تخریب شده کاملا شناسایی و برای آن‌ها شناسنامه تعیین و میزان خسارت به آن‌ها هم مشخص شده است.

تعداد خانه‌های خسارت دیده در سیل اخیر
مجید جودی مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن، با اشاره به آمار تجمیعی خانه‌های آسیب‌دیده از سیل اخیر در کل کشور به خبرنگار میزان، گفت: طبق آخرین برآوردها، ۱۶۹ هزار و ۳۷۷ واحد مسکونی شهری و روستایی خسارت‌دیده از سیل اخیر در کل کشور ارزیابی شده است.

اما برخی از این واحد‌های مسکونی به صورت صد در صد تخریب شده و نیازمند احداث مجدد هستند و برخی دیگر به صورت جزئی تخریب شده و نیازمند بازسازی و مرمت می‌باشند.

تعداد خانه‌های صددرصد تخریب شده در سیل اخیر
در همین رابطه، جودی به خبرنگار میزان گفت: در سیل اخیر، ۱۱ هزار و ۸۴۶ واحد مسکونی شهری و ۵۶ هزار و ۴۶۹ واحد مسکونی روستایی به صورت صددرصد تخریب شده و نیازمند احداث مجدد هستند؛ در مجموع، ۶۸ هزار و ۳۱۵ واحد مسکونی شهری و روستایی در کل کشور به صورت صد در صد تخریب شده و نیازمند احداث مجدد هستند.

تعداد خانه‌های نیازمندِ تعمیر
همچنین، آنطور که رئیس کمیته بازسازی ونوسازی مناطق سیلزده به خبرنگار ما گفته است: آمار منازل سیل‌زده‌ی نیازمندِ مرمت در کل کشور، ۱۰۱ هزار و ۶۲ واحد است.

خرداد ۹۸؛ وعده تحویل خانه‌های نیازمندِ تعمیر
از سویی دیگر، رحمانی‌فضلی در جریان جلسه روز پنجشنبه (۱۹ اردیبهشت) کمیته بازسازی ونوسازی مناطق سیلزده تصریح کرده بود که تا خردادماه خانه‌های سیل‌زده نیازمند تعمیر، مرمت شده و در اختیار صاحبانشان قرار می‌گیرد.

در واقع، طبق وعده وزیر کشور که ریاست قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده را برعهده دارد، باید تا یک ماه و چند روز دیگر، ۱۰۱ هزار و ۶۲ واحد مسکونی آسیب دیده در سیل اخیر، تعمیر و نوسازی شده باشد و در اختیار صاحبانش قرار گیرد.

۱۰ ماه دیگر؛ وعده تحویل خانه‌های صددرصد تخریب شده
همچنین رحمانی‌فضلی در همان جلسه ۱۹ اردیبهشت کمیته بازسازی ونوسازی مناطق سیلزده، زمان تحویل منازل سیلزده‌ی نیازمندِ احداث مجدد را تا شب عید نوروز اعلام کرد.

در واقع، طبق وعده وزیر کشور، ۶۸ هزار و ۳۱۵ واحد مسکونی شهری و روستایی که به صورت صددرصد در سیل اخیر تخریب شده است، تا شب عید نوروز یعنی تا ۱۰ ماه دیگر، مجدداً احداث می‌شود و در اختیار صاحبانش قرار می‌گیرد.

حالا سوال این است که برای اسکان موقت ساکنان این ۶۸ هزار و ۳۱۵ واحد مسکونی که ۱۰ ماه دیگر منازلشان را تحویل می‌گیرند، چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است؟

استقرار در کانکس یا خانه‌های استیجاری
«استقرار در کانکس یا خانه‌های استیجاری»؛ دو سازوکاری است که به گفته محمدرضا رضایی‌کوچی برای اسکان موقت سیل‌زدگان درنظر گرفته شده است. رئیس کمیسیون عمران مجلس در همین رابطه به خبرنگار میزان گفت: البته در زمینه جانمایی و کیفیتِ اسکان موقت سیل‌زدگان باید نهایت دقت لحاظ شود؛ برای مثال نباید این اسکان موقت در مسیر رودخانه باشد که طی این ۱۰ ماه مجدداً هموطنان سیل‌زده عزیز ما دچار آسیب و گرفتاری شوند.

رضایی‌کوچی این را هم به خبرنگار میزان گفت که طی دو هفته آینده،کمیسیون عمران مجلس میزبان رئیس بنیاد مسکن خواهد بود تا گزارشی از این دستگاه درباره ساخت خانه و استقرار موقت سیل زدگان، دریافت کند.

حال باید منتظر ماند و دید که روند خدمات رسانی به این هم‌وطنان چگونه خواهد بود؟

منبع:میزان
برچسب ها: سیل مسکن
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *