جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۳۴
نتیجه پرونده حوادث الفجیره و آرامکو چه خواهد بود؟

ایران کجای پرونده انفجارهای امارات و عربستان قرار خواهد گرفت؟

چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب: 686392
آنها دیر یا زود ایران را به نوعی متهم خواهند کرد و این از همین اکنون مشخص است! اما بعد از آن چه خواهد شد؟
ایران کجای انفجارهای امارات و عربستان قرار خواهد گرفت؟
گروه بین الملل جهان نيوز، مهدی جهان‌ تیغی: حمله به تأسیسات نفتی عربستان به فاصله کوتاهی بعد از اقدام خرابکارانه در الفجیره امارات انجام شد. آنچه از شواهد و رصد منابع عربی و غربی فهمیده می‌شود، این است که آنها به دنبال این هستند که پای ایران را مستقیم و یا غیرمستقیم به این ماجرا باز کنند.

برای به ثمر رساندن این طراحی نیز، برخلاف گذشته‌ها نمی‌خواهند شتاب‌زده عمل کنند. به همین دلیل ابتدا برای روشن شدن ماجرا، تحقیقات به ظاهر بین‌المللی و با حضور برخی کشورهای غربی و علی الخصوص آمریکا را آغاز کردند. این پروسه نیز از الان مشخص است که چرا اینگونه آغاز شده؛ اول اینکه می‌خواهند بگویند یک تحقیقات فراملی در امارات و عربستان صورت گرفته و بنابراین نتیجه آن دارای اعتبار بالای بین‌المللی است و دوم نیز اینکه اتفاقات داخلی آنها یک حادثه بین المللی است و از هم اکنون اجماع بین المللی و یک ائتلاف درباره نتیجه و اقدامات بعدی باید ایجاد کنند. این نقشه و طراحی آشکار طرف عربی، عبری و غربی علیه ایران در پرونده اخیر امنیتی خلیج فارس است.

هدف پنهان‌تر نیز این است که می‌دانند، در صورتی که روزگاری برسد که ایران برای ادامه حیات اقتصادی مجبور به اقدامات امنیتی و سخت و تنبیه کشورهای همچون امارات و عربستان – که در حال حاضر خباثت خود در مقابل تحریم مردم  کشورمان را به اوج رسانده‌اند ولی ایران همچنان خویشتن‌داری می‌کند- می تواند به راحتی ضربات سخت‌تری از این اقدامات اخیر برسرشان فرود بیاورد. به همین دلیل می‌خواهند با شانتاژ روی مسایل اخیر درواقع از هم اکنون، دست ایران را برای روز مبادا بلرزانند.

طبیعی است که ایران باید نسبت به خنثی سازی این سناریوی در حال اجرا، فعال باشد. به همین دلیل طبق یک سنت درست و منطقی مقامات وزارت خارجه در همان ساعات اولیه خواهان روشن شدن موضوع انفجارها شده‌ایم و با هرنوع اتهام به ایران نیز در حال مقابله هستیم.

آنها دیر یا زود ایران را به نوعی متهم خواهند کرد و این از همین اکنون مشخص است! اما بعد از آن چه خواهد شد؟ اولا از هم اکنون مشخص است که یک ائتلاف بادکنکی دیگر شکل خواهد گرفت، و حتی شاید برخی کشورهای ریاکار غربی که برجام را بهانه ظاهری برای عدم اقدامات آشکارتر علیه ایران معرفی می‌کردند، به این ائتلاف ساختگی تمایل نشان بدهند. احتمالا آنها این را هم بگویند که حوادث عربستان و امارات نشان می دهد که ایران باید به برجام بزرگتر- برجام منطقه ای- هم که خواسته آمریکا هست، نیز تن بدهد.

 البته قطعا حوادث عربستان و امارات و تلاش‌های ساختگی آنها با شبهات بزرگ بین المللی کشورهای همچون چین و روسیه مواجه خواهد‌شد.

اما بعد از این ائتلاف سازی چه اتفاقی خواهد افتاد؟ طبق معمول و براساس ده ها استدلال قدیمی و گفته شده جنگی درکار نخواهد بود. به خصوص که الان مشخص تر از گذشته شده که کشورهای همچون امارات و عربستان به عنوان کشورهای متحد آمریکا و ایضا محل استقرار پایگاه های نظامی آمریکا، چه وضعیت شکننده امنیتی و نظامی دارند. بنابراین پس از کمی هیاهو و ژست فشار بیشتر تحریمی به ایران، وقت دوشیدن مجدد و شاید کم سابقه‌تر عربستان و امارات و کشورهای دیگر حاشه خلیج فارس خواهد شد.

امارات و عربستان از هم اکنون بازنده ماهیگیری از حوادث امنیتی اخیر و تقابل ساختگی جدید با ایران خواهند بود. البته آنان ممکن است با قدرت بیشتر برخی گروهک‌های تروریستی وهابی و تجزیه‌طلب را علیه ایران تقویت و تحریک کنند، و این هم موضوع جدیدی نیست و سالهاست این کار را می‌کنند و ما نیز پاسخ قدرتمند را به آنها داده‌ایم. بماند که موفقیت‌های پهبادی که ارتش و مردم یمن در برابر عربستان کسب کرده اند، نشان داد که هم اکنون آنها به تنهایی برای پیچیدن طومار امارات و عربستان کفایت می‌کنند و آل سعود و آل نهیان قبل از اینکه بخواهند به ایران فکر کنند باید چاره‌ای به حال خود در جنگ یمن کنند.

در نتیجه ایران نیازی به اقدام نظامی و ضدامنیتی برای مقابله با امارات و عربستان ندارد. تکلیف فعلی ایران تنها رصد معمولی جنگ یمنی‌ها و آل سعود و آل نهیان است و بالاتر از آن فعلا تکلیفی ندارد.

خلاصه آنکه از هم اکنون ایران پیروز اقدامات ساختگی و حتی از پیش تعیین شده امارات و سعودی در پرونده انفجارهای اخیر خواهد بود. ضعف‌های امنیتی و نظامی امارات و عربستان بیشتر از گذشته حتی برای شاهزاده‌های بلندرواز و متوهم خلیج فارس مشخص شده و تنها باید خود را برای دوشیده شدن بیشتر آماده کنند.

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ما چيكاره بيديم اسموون بد در رفته
آمریکا به سران عرب، برای حفظ جانتان فقط فکرتان متمرکز پر کردن حساب ما باشد
Iran, Islamic Republic of
این عملیات توسط آمریکا، برای افزایش مبلغ جهت محافظت از عربستان و امارات است.
سعید110
Iran, Islamic Republic of
...
France
با این مقاله دارید میگید کار ایران بوده . شما حالیتون میشه جنگ یعنی چی ؟ ...!!!
Iran, Islamic Republic of
جنگ يعني انتقال ثروت از كاخ نشينان به تهي دستان جنگ يعني هر وضعيت ديگري بجز اين وضعيت فلاكت بار جنگ يعني سقوط اشرافيت جنگ يعني ارزش پيدا كردن نيروي انساني!!!
...
Iran, Islamic Republic of
عجب ! چطور کشف کردی ؟ مغز متفکر!!!!!
Moldova, Republic of
اقای جهان عزیز که سانسور می کنی ، این دوستان ساندیسخور میان هر چی می خواهن می نویسن ، والله ما اگر دلسوز ایران نبودیم مثل خیلیها میرقتیم تو سایتهای اون وری مطلب میزدیم . البته میدونم شما هم معدوریتهایی دارید .
Iran, Islamic Republic of
آره بابا بوی سوختگی تون یکسره میاد
مخصوصا فکر کنم آخرین تجمعتون بندر فجره بوده راکت خورده به دل ها تون دلسوزدگی شدید
Iran, Islamic Republic of
بد دررفته؟
Iran, Islamic Republic of
مگه کار ایران بوده؟؟
نویسنده خودشو کشته رد گم کنی کنه
Iran, Islamic Republic of
يك شتيل كف داعش بگذاريد مسئوليت مي پذيرد
Iran, Islamic Republic of
تحريم است كفگير ته ديگ و داعش هم زياده خواه
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
من يك نفر اس و پاس در افريقا مي شناسم شتيل ميگره هرچي را بگي بگردن ميگيره
United States
...
Sweden
شما نمیخواد تا آفریقا بری
Iran, Islamic Republic of
بالاخره يك گروه ارزون گير بياريد بگويد مسئو ليت بپذيرد
Iran, Islamic Republic of
همین که یک نفر کشته نشده نشون میده کار خود آمریکا و وهابی ها و صهیونیستها بوده. از قبل خبر داشته اند.
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
وقتی در یک مقاله تناقض وجود داشته باشد مشخص است از چیزی ترس وجود دارد یا قصد کتمان چیزی را دارید اما هر چه زور میزنید نمی توانید درستش کنید ...
Iran, Islamic Republic of
در تمام این مقاله پذیرفتن اینکه ایران مسئول حادثه بوده است را می توان دید. خود زنی کرده اید شما ؟
Iran, Islamic Republic of
وقتی مدام ادبیات عده ای در ایران بستن تنگه هرمز و اینکه نمیذارن کسی از اینجا نفت صادر کنه معلومه متهم ردیف اول ایران میشه بجای سانسور کردن منتشر کنید تا اون عده ای که جز رجزخوانی کار دیگه ای نمیکنن بفهمن و رجز الکی نخونن
Iran, Islamic Republic of
...
رجز خوانی اول داستان بود بشین ببین اگه زیادی زر زدند نیروی ایرانی چیکار میکنند!!
Iran, Islamic Republic of
ادبیات شما چیست آقای واداده؟؟!! ادبیات شما را چندین سال است که هر صبح و شام میشنویم و وضعمان همینی است که در آنیم هر روز عقب نشینی و اضافه شدن مشکلی بر مشکلات قبلی. از طرف یک ساندیس خور به یک اتو کشیده و کراواتی به نام جناب واداده
Sweden
آنقدر اسم ایران در جهان خوب در رفته که هیچ کسی‌ باور نمیکند کار ایران باشد.!!!!!
امیررضا
Iran, Islamic Republic of
بهترین راهکار اگر نفت کشورمان به فروش نرود اینه که ایران تاسیسات نفتی عربستان و امارات را هدف موشک های خود قرار دهد.
Iran, Islamic Republic of
...
سید هادی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه کیهان با تیتری که زده خواسته یا ناخواسته انگشت اتهام را بسمت جمهوری اسلامی نشان رفته، ایا این اقدام کیهان گل بخودی نیست !!!!!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
همش کار اسرائیل بوده
Iran, Islamic Republic of
شاهزاده های خوک صفتی که دستانتان تاآرنج به خون کودکان یمنی آغشته است بدانید:
وقت کارزار که برسه چه نیازی داریم چند نفتکش رابزنیم ،مطمئن باشید بجای نفت کش ، کاخ های نکبت بار وعیاشخونه نجس آل سعود منفجرخواهدشد. آن روز زیاد دورنیست !!!
United Kingdom
...
Iran, Islamic Republic of
سالهاست در حال کشتن مردم یمن هستند و وقتی نمی توانند از خود دفاع کنند،به جای اینکه به ظلم خود و تلاش مظلوم برای انتقام فکر کنند ایران را متهم می کنند!