جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

چطور باید سریال‌سازی به دوران اوج برگردد؟

چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 686363
اسماعیل عفیفه اعتقاد دارد تلویزیون باید تصمیم بگیرد دایره ایده‌پردازی نویسندگان خود را گسترش بدهد؛ آزادی عمل به عوامل سریال‌ها و ارتقاء کیفیت، استقبال مردم را به همراه دارد.
چطور باید سریال‌سازی به دوران اوج برگردد؟
به گزارش جهان نيوز، چند سال پیش بود که «میوه ممنوعه» برای رمضان تلویزیون ساخته شد و هنوز هم در کنداکتور قرار می‌گیرد مردم از تکرار این سریال هم استقبال می‌کنند. این سریال در سال 86 برای شبکه دو ساخته شد و با اینکه اثری عاشقانه و مضمونی اجتماعی داشت خیلی زود جایگاه خودش را در آنتن رمضانی تلویزیون تثبیت کرد. اسماعیل عفیفه در این سال‌ها، کارهای درخشانی چون «پس از باران»، «زمانه»، «در مسیر زاینده‌رود»، «همسایه‌ها» و... را در کارنامه خود دارد.


اسماعیل عفیفه- تهیه‌کننده با سابقه تلویزیون
او رمز موفقیت سریال‌های خاطرانگیز و نوستالژی تلویزیون را در بهره‌مندی از مسائل فنی، تکنیکی و ایده‌پردازی مناسب دانست و گفت: همیشه سریالی موفق است که اصول فنی، تکنیکی را رعایت کند و قبل از هرچیز ایده‌پردازی و سوژه‌یابی را درست انجام دهد. طبیعتاً مردم تماشاگر چنین سریال‌هایی می‌شوند و نه اینکه فیلمنامه، طرح و ایده سریالی ناقص باشد و در مرحله اجرا هم به درستی عمل نشود، چنین سریالی نه جایگاه هنری و فنی دارد و نه اینکه مخاطب هم پذیرای این نوع نمایش‌های تلویزیونی خواهد بود.

عفیفه با اشاره به اینکه سوژه و فیلمنامه باید مخاطب را درگیر خود کند، تأکید کرد:

حسّ درگیری گاهی اوقات از دغدغه‌مندی نویسنده که از طریق دیالوگ بازیگر به مخاطب القاء می‌شود، بوجود می‌آید یا از طریق روایتی که با قصه همراه شود. این اتفاق درست و مخاطب‌پسند در برخی از سریال‌‎های ما نمی‌افتد و یکی از اشکالات هم نداشتن فضای قصه‌گویی در سریال‌هایی است که هیچ توفیقی ندارند.



نمایی از سریال «میوه ممنوعه»
وی افزود: توانایی فنی سریال‌ها برای مخاطب اهمیت دارد؛ کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگران با رفتار تخصصی و هنرمندانه خودشان، جایگاه فنی و مردمی یک سریال را تثبیت می‌کنند. حتماً امروز هم می‌توانیم سریال‌های موفق بسازیم، اگر به تکنیک‌های خلق یک اثر تلویزیونی توجه کنیم. نوستالژی و ماندگاری یک اثری به ایده، طرح، فیلمنامه و اجرای درست یک گروه برمی‌گردد و یک بازیگر، یا کارگردان و حتی نویسنده به تنهایی نمی‌تواند یک مجموعه تلویزیونی را به موفقیت برساند.

این تهیه‌کننده با اشاره به ساخت سریال‌هایی مثل «میوه ممنوعه» و «پس از باران» خاطرنشان کرد: مدیران تصمیم‌گیر نقش مهمی در ساخت سریال‌ها دارند. چرا که در زمان ایده‌پردازی می‌توانند با تصمیم‌سازی درست، جریان یک ایده را به سمت درست هدایت کنند و حتی جلوی تصویب فیلمنامه‌ها و ایده‌های نادرست و حتی تکراری را بگیرند. نقش عوامل سریال هم حائز اهمیت است ولی مدیران تصمیم‌گیر حوزه سریال می‌توانند کار سریال‌سازی خصوصاً در ایام رمضان را به بهترین‌ ایده‌ها و افراد کاربلد واگذار کنند.



نمایی از سریال «پس از باران»
وی تصریح کرد: همیشه سوژه و موضوع برای کار سریال‌سازی وجود دارد فقط بایستی تلویزیون تصمیم بگیرد یک مقدار دایره ایده‌پردازی نویسندگان را گسترش بدهد. ضوابطی که برای ایده‌پردازی، خلق شخصیت و روایتگری به ویژه در حوزه کارهای تاریخی وجود دارد بایستی مورد تجدیدنظر قرار بگیرد. آزادی‌عمل به نویسندگان، تهیه‌کنندگان و کارگردانان داده شود تا مجدد شاهد ساخت سریال‌های موردپسند مخاطب باشیم.

عفیفه درباره شروع تولید سریال «آبان» تأکید کرد: سریال «آبان» به دلیل مشکلات فنی متوقف شد و قرار است به کارگردانی ابراهیم شیبانی کلید بخورد. این سریال اجتماعی برای شبکه یک آماده می‌شود و هنوز وارد مرحله انتخاب بازیگر نشده و بعد از پایان پیش‌تولید، انتخاب بازیگر هم آغاز خواهد شد. قرار است پشتیبانی‌های مالی انجام شود تا هرچه‌زودتر «آبان» 30 قسمتی را شروع کنیم.

منبع:تسنیم
برچسب ها: سریال تلویزیون
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *