جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

عملیات ادلب، مراحل و اهداف آن

سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب: 686303
فارس نوشت: آغاز عملیات آزادسازی ادلب در شرایط جنگ روانی آمریکا علیه منطقه و لشکرکشی به خلیج فارس ثابت می کند که جبهه مقاومت به هیچ قیمت از تصمیم های استراتژیک و دفاعی خود دست نمی‌کشد.
عملیات ادلب، مراحل و اهداف آن
به گزارش جهان نيوز، «امین حطیط»، کارشناس مسائل راهبردی در لبنان در یادداشتی با عنوان «معانی آغاز عملیات آزادسازی ادلب همزمان با سر و صدای طبل جنگی آمریکا»، اهداف سوریه و جبهه مقاومت از آغاز عملیات آزادسازی ادلب برای پاکسازی آخرین منطقه سوریه از وجود تروریست‌ها را تشریح کرد.

نویسنده با انتشار این یادداشت در روزنامه البناء آورده است: گروه‌های مسلح در ادلب و طرف‌هایی که آنها را رهبری یا پشتیبانی می‌کردند در پیرامون این منطقه علیه ارتش سوریه وارد عمل شده  و مطمئن بودند که در کشاندن ارتش سوریه به جنگی فرسایشی موفق عمل کرده اند به گونه‌ای که با ایجاد مشکلات میدانی، سیاسی و روانی راه را بر عملیات ارتش سوریه برای تغییر واقعیت میدانی در ادلب و پاکسازی این منطقه باقیمانده در چنگ تروریست‌ها سد کنند.

این روزنامه افزود: در شرایطی که توافق‌های آستانه و سوچی و قوانین مربوط به ایجاد مناطق کاهش تنش در ادلب دست و پای ارتش سوریه را بسته بود تروریست‌ها شروع به تحریک ارتش و غیرنظامیان سوری در حومه شمالی حماه حومه جنوب غربی حلب کردند تا جایی که ضمن وارد آوردن خسارات جانی و مالی به ارتش سوریه زندگی شهروندان را هم تحت تاثیر قرار دادند و این اتفاقات در برابر چشم و گوش ائتلاف بین المللی متجاوز علیه سوریه صورت گرفت.

البناء نوشت: در نشست اخیر آستانه نسبت به سکوت ترکیه در برابر تخلفات گروه‌های مسلح اعتراض شده و دو گزینه پیش روی آن قرار دادند یکی اینکه فورا به همه تعهدات خود در سوچی و آستانه پایبند باشد و به جنگ فرسایشی که عناصر مسلح از تقریبا چهار ماه پیش آغاز کرده‌اند پایان بدهد یا اینکه در برابر اقدام ارتش سوریه برای رسیدگی به این وضعیت و ترسیم نقشه جدید میدانی که به حل نهایی وضعیت ادلب منجر شود، سکوت اختیار کند.

نویسنده آورده است: دمشق و متحدانش برای نشان دادن جدیت خود در این قضیه و اینکه نشان دهند صبرشان هم اندازه‌ای دارد و اینکه نیروهای مسلح سوریه در اوج آمادگی برای حمله به ادلب هستند صرف نظر از اینکه با چه کسانی روبرو خواهند بود، نیروی هوایی ارتش سوریه و هواپیماهای روسی فعال در سوریه را وارد میدان نبرد کرده و بیش از 45 پایگاه افراد مسلح را زیر آتش گرفتند، توپخانه ارتش سوریه نیز یکی از پست‌های نظامی ترکیه در پیرامون ادلب را هدف گرفت که تلفات جانی از بین نظامیان ترکیه بر جای گذاشت.

عملیات ادلب حاکی از تصمیم قاطع سوریه به رغم کارشکنی ترکیه است
البناء ادامه داد: با این اقدام جامع سیاسی، نظامی و میدانی ترکیه متوجه شد که تصمیم برای توقف جنگ فرسایشی گرفته شده و هیچ عقب نشینی مطرح نیست و ارتش سوریه یک عملیات نظامی را در پیرامون ادلب به رغم هر گونه کارشکنی آغاز خواهد کرد از همین رو سکوت اختیار کرده و فقط تحرکات نیروهای ارتش سوریه که برای اجرای عملیات مرحله نخست از مراحل آزادسازی ادلب آغاز شده است زیر نظر گرفت.

به عقیده نویسنده،  بر خلاف آنچه که برخی بوق‌های رسانه‌ای حامی گروه های مسلح شایعه پراکنی کرده و ادعا می‌کنند سوریه سکوت ترکیه را در ازای بی تفاوتی نسبت به آینده تل رفعت خریده است سکوت ترکیه ناشی از موضع قاطع سوریه و ائتلاف حامی آن شامل ایران، جبهه مقاومت و روسیه است ؛ موضعی که به ترکیه نشان داد دوره مانوردهی برای وقت کشی و پیاده کردن پروژه‌های خصمانه تمام شده و مرحله جدیدی در میدان و سیاست آغاز شده که ترکیه باید در برابر آن تسلیم شده و سکوت اختیار کند.

این یادداشت افزود: از همین رو سوریه عملیات خود را طی سه مرحله آغاز کرد به گونه‌ای که همه آنها در راستای یک هدف اصلی و بزرگ به نام آزادسازی ادلب و بازگشت آن به آغوش سوریه با کم‌ترین هزینه ممکن است.

مراحل مقدماتی آغاز عملیات ادلب
«اولین مرحله اعمال فشار برای بیرون کردن شمار بیشتر غیرنظامیان از میدان نبرد به منظور دور کردن آنها از خسارات جنگ است، دوم ایجاد مصالحه با گروه‌های مسلح پس از دعوت آنها به خروج از میدان در ازای تضمین آینده آنها در کشور سوریه است با این حساب که شروط آشتی پیچیده‌تر از آشتی‌های قبلی است چون مخالفان آشتی بعد ادلب جایی برای اینکه روانه آنجا شوند وجود ندارد؛ اما مرحله سوم و پایانی، عملیات نظامی است که در حال حاضر جریان دارد و منجر به آزادسازی مناطق مهمی در منطقه شده است به گونه‌ای که نیروهای ارتش سوریه به مرزهای اداری ادلب ورود کرده اند.».

اهداف عملیات ادلب
البناء نوشت: از سوی دیگر عملیات آزادسازی ادلب به دلایل انسانی و راهبردی طی چند مرحله انجام می‌شود، در مرحله نخست چهار هدف اصلی مطرح است؛ هدف نخست ناکام گذاشتن نقشه تروریست‌ها و گردانندگان آنها برای مدیریت جنگ فرسایشی است که سعی در کشاندن ارتش سوریه به آن را دارند به گونه‌ای که آن را کاملامتوقف کنند.

هدف دوم اینکه تلاش ترکیه برای به تعویق افتادن این عملیات، ممانعت از آزادسازی ادلب و وقت کشی به منظور اجرای طرح ایجاد منطقه بی طرف به منظور مداخله در آینده نظام سیاسی سوریه ناکام گذاشته شود.

هدف سوم اینکه روحیه افراد مسلح تضعیف شده و رویای آنها برای ماندن در این منطقه بر اساس وعده‌های حمایتی گردانندگانشان بر باد برود.

هدف چهارم اینکه ارتش سوریه منطقه عملیات و خطوط تماس را مشخص می‌کند تا مرحله دوم عملیات که بر آزادسازی مناطقی وسیع‌تر و نجات شمار بیشتر غیرنظامیان گروگان گرفته شده نزد افراد مسلح است، آسان شود.

نویسنده تاکید کرد: ارتش سوریه مرحله نخست از عملیات آزادسازی ادلب را با موفقیتی خیره کننده و سرعتی بیشتر از آنچه در نظر گرفته شده بود آغاز کرد به گونه‌ای که هزینه مالی و جانی این عملیات هم بسیار اندک بوده است این عملیات بر اساس نتایج نشست‌های اخیر آستانه و بر مبنای اطلاعاتی که سرویس اطلاعات سوریه از صفوف افراد مسلح دریافت کرده بود و همچنین در شرایطی که آمریکا غرب و منطقه درگیر مساله ایران هستند، آغاز شده است.

البناء ادامه داد: بنابراین می‌توان گفت اجرای مرحله نخست آزادسازی ادلب به نتایج مطلوب خود دست یاففته است به گونه‌ای که بر وضعیت تقابل بین نیروهای دشمن و دوست سوریه تاثیرگذارخواهد بود و به طور کلی هم بر تقابل کنونی در منطقه بین جبهه مقاومت و نیروهای دشمن به رهبری آمریکا هم تاثیر خواهد گذاشت به گونه ای که ثابت می‌کند به صدادرآوردن طبل جنگ علیه ایران و حزب الله به نفع آمریکا نخواهد بود.

این روزنامه افزود: محور مقاومت در مسیر رویارویی سنجیده و واقعی پیش می‌رود و ممطمئن است که نتایج آن به نفع ملت‌های منطقه تمام می‌شود؛ چون ملت ها می‌خواهند منطقه را برای اهالی آن بسازند نه اینکه استعمارگران در آن نفوذ داشته باشد.

البناء نوشت: بنابراین به طور خلاصه معانی عملیات ادلب را می توان در چند مورد خلاصه کرد:
1- سوریه و جبهه مقاومت از تصمیم‌های استراتژیک خود به هیچ قیمتی عقب نشینی نمی‌کنند.

2- ایجاد جنگ روانی و صدای طبل جنگ، سوریه و جبهه مقاومت را از ماموریت دفاعی خود به هیچ قیمتی بازنمی‌دارد.

3- کسی که در مراحل جنگ دفاعی علیه سوریه و جبهه مقاومت در یک دهه گذشته پیروز شد تحت هیچ شرایطی از پیروزی خود کوتاه نخواهد آمد.

4- اگر شرایط مستوجب نشان دادن انعطافی باشد سوریه مشروط بر اینکه ضربه ای به اصول و آرمان‌های آن وارد نشود انعطاف نشان خواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
1 - آمریکا جنایتکارشماره یک ازسال 2001 تاکنون به همراه ناتو با جنگ افغانستان تجارت می کند.
2 - آمریکا جنایتکارشماره یک ازسال 2003 تاکنون به همراه ناتو با جنگ لیبی تجارت می کند.
3 - آمریکا جنایتکارشماره یک ازسال 2003 تاکنون به همراه انگلیس با جنگ عراق تجارت می کند.
4 - آمریکا جنایتکارشماره یک ازسال 2011 تاکنون همراه با چند کشور جنایتکارشماره یک دیگربا جنگ سوریه تجارت می کند.
5 - آمریکا جنایتکارشماره یک ازسال 2015 تاکنون به همراه اروپا با جنگ یمن تجارت می کند.
6 - سازمان ملل ازسال 2001 تاکنون شریک جرم جنایات تروریست ها و حامیانشان در افغانستان و منطقه است.
7 - شورای امنیت سازمان ملل ازسال 2001 تاکنون شریک جرم جنایات تروریست ها و حامیانشان در افغانستان و منطقه است.
8 - شورای حقوق بشرسازمان ملل ازسال 2001 تاکنون شریک جرم جنایات تروریست ها و حامیانشان در افغانستان و منطقه است.