پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

عزم دمشق برای آزادسازی استان ادلب

سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب: 686279
چند روز پیش (هجدهم اردیبهشت) بود که رسانه های سوری از آغاز حملات ارتش سوریه به مواضع گروه تروریستی تحریر الشام در استان ادلب خبر دادند اقدامی که با تاخیر حدود 10 ماهه انجام شد.
عزم دمشق برای آزادسازی استان ادلب
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، ارتش و دولت سوریه از اواسط سال گذشته (1397) عزم خود را برای آزاد سازی استان ادلب جزم کرده بودند ولی به دلیل مخالفت های روس ها و ترک ها این امر تاکنون محقق نشده بود تا این که در هجدهم اردیبهشت بالاخره عملیات آزادسازی ادلب به عنوان آخرین پایگاه گروه های ترورییستی توسط ارتش سوریه آغاز شد. 

از حضور گروه های تروریستی - تکفیری در استان ادلب (در شمال غرب سوریه) نزدیک به چهار سال می گذرد و قرار بوده عملیات آزادسازی این استان به عنوان آخرین پایگاه تروریست ها در آبان ماه سال گذشته انجام شود که مخالفت روس ها و ترک ها موجب شد تا این عملیات با تاخیر چند ماهه انجام شود و عملا کار مبارزه با تروریسم در سوریه به همین دلیل به اتمام نرسد. 

شرایط در استان ادلب و دو استان همجوار آن یعنی حلب و حماه در ماه های اخیر و با حملات گروه تروریستی موسوم به 'تحریر الشام' بغرنج شده است، چرا که تروریست ها در این مدت بارها مناطق مسکونی این دو استان را هدف قرار داده و یا به مواضع ارتش سوریه حمله کرده اند. 

شرایط استان ادلب و استان های همجوار آن به دلیل حملات تروریست ها از حد گذشته به میزانی که روس ها نیز از این قضیه ناخرسند شده اند؛ در عین حال تسلیح و بازسازی گروه های تروریستی در استان ادلب نیز موجبات نگرانی نیروهای روس را فراهم کرده به حدی که وزارت خارجه این کشور در ششم اردیبهشت ماه از تلاش‌های گروه تروریستی تحریر الشام (جبهه‌ النصره سابق) برای بازسازی خود در منطقه کاهش تنش در ادلب هشدار داد. 

از قرار معلوم ارتش سوریه به دنبال ادامه عملیات خود برای آزادسازی و پاکسازی استان ادلب، شمال استان حماه و غرب حلب از دست تروریست ها می باشد و در این راه موافقت و حمایت مقامات سیاسی دمشق را نیز به طور کامل کسب کرده است. 

«عماد خمیس» نخست‌وزیر سوریه، روز یک شنبه طی سخنرانی در پارلمان این کشور با تاکید بر ادامه عملیات آزادسازی ادلب گفت: «عملیات آزادسازی استان ادلب با همت نیروهای مسلح‌مان آغاز شده و هیچ دیوار و پرده‌ای مانع آن نخواهد شد؛ هر چند بازی‌های غرب و یا گروه‌های تکفیریِ عامل آن در این استان زیاد است ولی در نهایت نور به ادلب راه پیدا خواهد کرد... همان‌گونه که وضعیت در مناطق خارج از کنترل دولت در شرق کشور نیز این‌گونه خواهد شد.» 

به گزارش سوریا نیوز، خمیس همچنین افزود: «سوریه برای مقابله با استعمار غرب به سرکردگی ایالات متحده آمریکا وارد جنگ اقتصادی جدیدی شده و هدف دمشق در این جنگ در هم شکستن محاصره آمریکا است که با هدف فشار اقتصادی بر سوریه و تحریک مردم کشور علیه دولت صورت می‌گیرد، به‌ویژه این‌که نشانه‌هایی از بهبود وضعیت اقتصادی، با فعالیت دوباره صدها کارگاه و کارخانه تولیدی و نیز بهبود تدریجی صادرات سوریه آشکار شده است.» 

وی در در عین حال عملیات علیه تروریست ها را هم راستا با مقابله با اقدامات آمریکا علیه سوریه دانست و گفت: «مقابله با محاصره آمریکا و همپیمانانش، در نوع خود جنگی است که اقدامات غیر متعارفی را برای تامین نیازهای وارداتی و غیر وارداتی کشور می‌طلبد و نیازمند آن است که درخصوص شیوه‌ها و راهکارهای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از منابع بازنگری کلی انجام شود. دولت نیز از چند ماه قبل با توجه به باورهایش به توانمندی‌های موسسات و مردم خود در عبور از این مرحله و موفقیت در فائق آمدن بر پیامدهای محاصره، تلاش‌هایی در این زمینه انجام می‌دهد.» 

«به رغم محاصره شدیدی، که از سوی طرف‌های متخاصم و در رأس آنها دولت آمریکا اعمال می‌شود، دمشق با وجود تغییر در راهکارها و شیوه‌های اجرایی، همچنان سیاست خود، که مبتنی بر به حرکت درآوردن چرخ تولید کشور برای توسعه کمی و کیفی کالاهای تولید داخل، تقویت فضای قانون‌گذاری، مدیریتی و فنی در بخش‌های مختلف اقتصادی و خدماتی، آغاز عملیات توسعه‌ای گسترده برای بهبود محیط کار و خدمات در بیشتر استان‌ها به ویژه در مناطق تازه آزادشده است را دنبال می‌کند.» 

سال گذشته (1397) پرونده شماری از گروه های تروریستی - تکفیری با آزادسازی بسیاری از مناطق سوریه به ویژه در غوطه شرقی، غوطه غربی (در استان ریف دمشق)، درعا و قنیطره در جنوب و البوکمال و بخش های شرقی استان حمص در شرق و پیش از آن در استان دیرالزور و الرقه و دیگر نقاط سوریه با شکست تروریست ها بسته شد و فقط پرونده تروریست ها در استان ادلب و شمال حماه باز ماند. 

شرایط در ادلب آنقدر بغرنج شده که بالاخره روس ها نیز برای آزادسازی این استان از دست تروریست ها چراغ سبز هرچند کم فروغی دادند. 

'الکساندر لاورنتیو' نماینده روسیه در سوریه درخصوص مقابله با اقدامات تروریست های تکفیری در شمال غرب سوریه گفت: حملات نظامی علیه تروریست‌ها در ادلب ادامه دارد و هماهنگی‌ها برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه هم در حال انجام است. 

به گزارش 'المیادین'، در عین حال نیز جنگنده - بمب افکن های روس در روزهای اخیر بارها اقدام به بمباران 'قلعه المضیق' از مراکز مهم گروهک تروریستی - تکفیری تحریر الشام و برخی مناطق محل استقرار تروریست ها در استان ادلب کرده اند. 

استان ادلب اهمیت ویژه ای برای هر دو جبهه تکفیری - غربی - عربی از یک سو و ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی از سوی دیگر دارد، چرا که این استان آخرین پایگاه گروه های تروریستی - تکفیری در سوریه به شمار می رود و با آزادسازی آن، تقریبا تمام خاک سوریه از لوث تروریست ها پس از 9 سال اشغال خارج خواهد شد. 

استان ادلب از ابتدای بحران سوریه تا اواسط آن (بحران سوریه اسفند ماه سال 1389 / 2011 آغاز شد)، استانی امن به شمار می آمد، اما 14 هزار عنصر تروریستی از سراسر جهان که در ترکیه تجمع کرده بودند، تجهیز و سازماندهی شدند، در هشتم فروردین ماه 1394 به استان ادلب حمله کردند و به سرعت تمام خاک این استان را به غیر از دو شهرک شیعه نشین 'فوعه و کفریا' در 10 کیلومتری شمال شهر ادلب را اشغال کردند. 

طی دو سال گذشته و با آغاز عملیات همه جانبه ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی به مواضع تروریست ها در سوریه و شکست آنها در اکثر جبهه ها، بازماندگان گروه های تروریستی با تحویل سلاح های سنگین و نیمه سنگین خود و فقط به همراه سلاح سبک از مواضع خود عقب نشینی و رهسپار استان ادلب شدند. 

می توان گفت که استان ادلب در چهار سال گذشته به محل تجمع تمام گروه های تروریستی حاضر در سوریه به غیر از 'داعش' تبدیل شده و اگر عناصر این گروه ها تسلیم نشده یا تکلیف آنها روشن نشود، دستاوردهای زحمات چند ساله جبهه مقاومت اسلامی و ارتش سوریه به هدر خواهد رفت. 

در چند ماه گذشته ترکیه سعی کرده تا از هر راه ممکن عملیات آزادسازی ادلب را به تاخیر بیندازد و در این اقدام از روسیه نیز کمک گرفته است، اما انتظار می رود با توجه به آغاز عملیات آزادسازی استان ادلب از سوی ارتش سوریه اگر مشکل خاصی پیش نیاید این استان نیز همانند دیگر استان های سوریه در آینده نزدیک از دست تروریست ها آزاد شود. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *