پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱
القدس العربی:

آمریکا توانایی جنگ با ایران را ندارد

سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب: 686254
روزنامه فرامنطقه ای' القدس العربی' چاپ لندن در شماره امروز (سه شنبه) در گزارشی با عنوان ' جنگ میان ایران و آمریکا رخ نمی دهد' آمریکا اگر هم بخواهد توانایی جنگ با ایران را ندارد.
آمریکا توانایی جنگ با ایران را ندارد
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، بر اساس این گزارش، برخی از سران کشورهای حاشیه خلیج فارس مایلند به آمریکا و رژیم صهیونیستی پناه ببرند و این شایعه را رواج می دهند که واشنگتن و تل آویو می توانند با خطر تهدید مقابله کنند. 

این دسته از کشورها در همین راستا به عنوان مثال می گویند که آمریکا در آخرین دهه قرن گذشته میلادی آنها را از خطر عراق نجات داد، اما واقعیت موجود حکایت از آن دارد که آمریکا این بار با ایران نخواهد جنگید و ایران اساسا خطری برای منطقه به شمار نمی رود و بر همین اساس نظریه مزبور کاملا نادرست است.

القدس العربی 'تنش کنونی در منطقه خلیج فارس ظرف سالیان گذشته را بی سابقه و حادثه مبهم الفجیره و اقدام خرابکارانه شکل گرفته در دو نفت کش سعودی را در راستای شدت بخشیدن به تنش در آب های خلیج فارس' برشمرد. 

روزنامه مزبور با اشاره به ' حضور بی سابقه ناوگان نظامی آمریکا در منطقه ' تاکید کرد: البته همه موارد یاد شده به معنای آن نیست که ما در آستانه جنگ قرار داریم و تنش کنونی پیش خواهد رفت تا آنکه به یک درگیری نظامی مستقیم میان تهران و واشنگتن تبدیل شود. آمریکا با ایران وارد جنگ نمی شود و اجازه وقوع هیچ گونه درگیری نظامی با ایران را در منطقه نخواهد داد زیرا واشنگتن نمی تواند و نه اینکه نمی خواهد، با ایران وارد جنگ شود.

القدس العربی دلایل ناتوانی آمریکا در جنگیدن با ایران را به ترتیب ذیل ذکر کرد: 

اول : آمریکا در حال انصراف از منطقه خاورمیانه بسر می برد و در حال توسعه یافتن در این منطقه نیست. انصراف آمریکا از خاورمیانه پس از خارج شدنش از عراق به دلیل تلفات سنگین مالی و جانی در این کشور آغاز شد. به عنوان مثال آمریکا در سال 2003 با بدهی 6.7 تریلیون دلار وارد عراق شد و پس از ده سال با بزرگ ترین بدهی در طول تاریخ بشر یعنی بیش از 17 تریلیون دلار از عراق خارج شد. علاوه بر همه اینها طرح آمریکا در عراق برغم سالها اشغالگری با شکست مواجه شد.

دوم : شعله ور شدن درگیری نظامی در منطقه خلیج فارس لزوما به معنی افزایش و رکوردشکنی قیمت نفت است و قیمت نفت به آسانی از صد دلار در هر بشکه خواهد گذشت. واشنگتن افزایش قیمت نفت تا این سطح را نمی پذیرد و رئیس جمهور آمریکا نیز در اواخر سال گذشته تمام تلاش خود را بکار برد تا کاهش قیمت نفت را تضمین کند. 

در اینجا لازم به یادآوری است که آمریکا بزرگ ترین مصرف کننده و وارد کننده نفت در سطح جهان است. پس بدین ترتیب جنگ با ایران دو فاکتور برای واشنگتن به همراه دارد که اولی هزینه های هنگفت نظامی و دومی هزینه های هنگفت نفتی و اقتصادی است.

سوم : ایران دارای زرادخانه ای از تسلیحات پیشرفته است که می تواند منطقه را زیر و رو کند و بر همین اساس درگیری نظامی مستقیم و باز با تهران لزوما به معنی مورد تهدید قرار گرفتن بسیاری از کشورهای منطقه است و این همان چیزی است که به احتمال زیاد آمریکا و کشورهای منطقه آن را نخواهند پذیرفت.

چهارم : این سوال هم اکنون مطرح است که هدف آمریکا از شدت بخشیدن به تنش با ایران چیست؟ در پاسخ باید گفت، دولت دونالد ترامپ که اساسا بر پایه اصول تجاری و نه سیاسی می اندیشد به احتمال زیاد در صدد باج گیری از کشورهای خلیج عرب (فارس) است با این شعار که خطر ایران در حال شدت گرفتن است و آمریکا تنها مقابله کننده با چنین خطری محسوب می شود. بر همین اساس دستاورد مالی این کشورها از افزایش یافتن قیمت نفت از راه دیگری به آمریکا پرداخت خواهد شد و بدین ترتیب آمریکایی ها به یک اندازه از سقوط و افزایش قیمت نفت سود خواهند برد.

القدس العربی در پایان نتیجه گرفته است که، آمریکا با ایران وارد جنگ نخواهد شد و نمی تواند وارد چنین جنگی شود زیرا چنین جنگی تمام بازار جهانی نفت را مورد تهدید قرار خواهد داد و علاوه بر آن ممکن است باعث تغییر نقشه منطقه شود و علاوه بر همه اینها نمی تواند دستاوردهای زیادی برای آمریکایی ها به همراه داشته باشد. اما این تنش و تشنج و بحران لفظی و سیاسی می تواند دستاوردهای بسیاری از جمله برای آمریکایی ها به همراه داشته باشد و به احتمال زیاد بحران کنونی از روند فعلی آن و از این مرز فراتر نخواهد رفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به آمریکا و اروپا از طریق رسانه ها درمورد دخالت و مداخله درخلیج فارس هشدارداریم.