پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ایرلاین‌های ایرانی چقدر ارز دولتی گرفتند؟

سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 686212
شرکت‌های هواپیمایی داخلی از ابتدای فروردین تا نیمه دوم دی‌ماه سال گذشته در مجموع ۱۴۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۱۹۶ میلیون دلار ارز نیمایی دریافت کردند.
ایرلاین‌های ایرانی چقدر ارز دولتی گرفتند؟
به گزارش جهان نيوز، مقصود اسعدی سامانی- دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در مورد میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی پرداخت شده از سوی بانک مرکزی به شرکت‌های هواپیمایی داخلی از فروردین‌ماه تا نیمه دوم دی‌ماه سال گذشته، اظهار کرد: با توجه به این‌که بخشی از نیازهای ارزی شرکت‌های هواپیمایی داخلی توسط بانک مرکزی تأمین می‌شود به همین دلیل درخواست‌های مورد نظر ارائه و در مجموع طی مدت مذکور ۱۴۰ میلیون دلار ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) و ۱۹۶ میلیون دلار ارز نیمایی به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی پرداخت شد که برای برخی از آنها رقم ۶۴۰۰ دلاری و برای برخی نیز مبالغ ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلاری بوده است.
 
اسعدی سامانی ادامه داد: ارز مربوطه از سوی بانک مرکزی به شرکت‌های هواپیمایی به موارد مختلفی از جمله هزینه سوخت، خدمات فرودگاهی، هزینه ناوبری، هزینه over fly، تعمیر و نگهداری، حق مأموریت خلبانان، هزینه‌های آموزشی و مواردی از این دست تخصیص می‌یابد.

وی با بیان این‌که شرکت‌های هواپیمایی به طور میانگین، ماهانه ۵۰ میلیون دلار ارز برای تأمین نیازهای خود لازم دارند، اظهار کرد: این رقم برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی در طول سال که شامل هزینه‌های جاری آنها می‌شود ۶۰۰ میلیون دلار است که در صورت عدم تخصیص رقم مورد نظر باید از طریق بازار آزاد نیاز خود را تأمین کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: هر ساعت-صندلی هزینه ۴۵ تا ۵۰ دلاری را دارد و اگر دولت همراهی ارزی مورد نیاز را با شرکت‌های هواپیمایی داخلی انجام دهد به طور حتم خدمت‌رسانی بهتری صورت می‌گیرد و اگر ارز مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی داخلی به میزان لازم تأمین نشود باید مبالغ مورد نیاز خود را از طریق بازار آزاد تأمین کند که با توجه به بالا بودن این نیاز میزان تقاضا در بازار افزایش یافته و موجب افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد می‌شود.

اسعدی سامانی با اشاره به این‌که زمان تخصیص ارز از اهمیت بسیار بالایی برای شرکت‌های هواپیمایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: با توجه به گران بودن هزینه قطعات و امکان‌پذیر نبودن دپوی قطعات اگر ارز مورد نیاز در زمان مناسب تخصیص نیابد به طور حتم شرکت‌های هواپیمایی با مشخص مواجه می‌شوند.

 ۱۴ اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که بانک مرکزی فهرست ارز بگیران دولتی و نیمایی را منتشر کرد که در این فهرست اسامی شرکت‌های مختلف هواپیمایی خارجی و داخلی دیده می‌شود.

منبع: ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *