کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وضع «سینمای دولتی» در مهد «استقلال هنری»

شهاب اسفندیاری

23 ارديبهشت 1398 ساعت 19:22

در این سال‌ها، دولت هیچ مقررات و ضوابطی برای سرمایه‌گذاری در سینما وضع نکرد و تماشاگر صِرف بود.


جهان نیوز - دکتر شهاب اسفندیاری: دولت فرانسه سالانه یک‌میلیارد یورو بودجه به سینما اختصاص می‌دهد. اقتصاد فرانسه حدودا ۶ برابر اقتصاد ایران است. اگر دولت ایران معادل فرانسه بخواهد بودجه به سینما اختصاص دهد، می‌شود ۱۶۰میلیون یورو؛ یعنی حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان. 
کل بودجه سازمان سینمایی ما یک‌دهم این رقم هم نیست؛ ولی در این سال‌ها، آن‌قدر در مذمت «سینمای دولتی» و «سینمای نفتی» گفته‌اند و نوشته‌اند که خود «دولت» هم باور کرد و پا پس کشید.
 خیلی‌ها خیال می‌کنند امروزه، تنها در کره‌شمالی و کوبا دولت‌ها بودجه به سینما می‌دهند؛ در‌حالی‌که در آلمان ۹۰درصد فیلم‌ها از بودجه‌های دولتی بهره‌مند هستند. بودجه بنیاد سینمایی فارابی برای تولید فیلم سینمایی در سال ۹۸ کمتر از ۳۰میلیارد تومان است. در سال ۹۷ عامل پخش و فروش «تیغ تیز» در بازار تهران، حدود ۵۰ میلیارد تومان در سینمای ایران سرمایه‌گذاری کرد. 
مهم‌ترین شورای فیلم‌نامه کشور در دفتر این شخص و به مدیریت دخترش تشکیل می‌شود. میزان سرمایه‌گذاری عامل تبلیغاتی یکی از شرکت‌های تولید موادشوینده در سینمای ایران در سال ۹۷ نیز بیش از سرمایه‌گذاری بنیاد سینمایی فارابی بود.
 این شرکت موادشوینده و آن عامل فروش «تیغ تیز» نه‌تنها ازطریق حمایت از تولید، بلکه ازطریق مالکیت سینماها، سرنوشت سینمای ایران را تعیین می‌کند. هفته گذشته در برنامه «هفت»، گفتم که در‌حال‌حاضر ورود اعضای محترم صنف کله‌پز به سینمای ایران، بسیار راحت‌تر از ورود اعضای صنوف سینمای ایران به صنف کله‌پزی است. 
در این سال‌ها، دولت هیچ مقررات و ضوابطی برای سرمایه‌گذاری در سینما وضع نکرد و تماشاگر صِرف بود. نتیجه این شد که سینمای ایران جولانگاه آقازاده‌ها و رانت‌خوارها شد و عرصه پول‌شویی و زدوبندهای اقتصادی که اعتبار و حیثیت بسیاری از عوامل حرفه‌ای سینما را خدشه‌دار کرد. حاکمیت انحصار در پخش و اکران به کاهش تنوع و سلطه گونه نازل کمدی بر سینمای ایران انجامید. باید ساز‌و‌کاری با حضور صنوف سینما و مراجع ذی‌صلاح برای احراز منشأ پول‌هایی که در سینما سرمایه‌گذاری می‌شود، به‌وجود آید. بازاریان و تجار محترم تیغ، موادشوینده و... صلاحیت فرهنگی تصویب پروژه‌ها را ندارند. هرگونه سرمایه‌گذاری آن‌ها باید تابع مقررات نهادهای رسمی فرهنگی کشور باشد. وضعیت رها و آشفته نظارت و فقدان تنظیم‌گری در سینما، عواقب ناگواری برای آینده سینمای ایران خواهد داشت. کم‌رنگ‌شدن نقش دولت در سینما به پررنگ‌شدن نقش تجار و آقازاده‌ها و دلال‌ها خواهد انجامید. عوارض فرهنگی این حضور، ورود نهادهای نظارتی و بازرسی دیگر را به‌همراه خواهد داشت. رابطه سینما و دولت با‌توجه‌به تحولات فناوری، توسعه زیرساخت‌ها، گسترش مجتمع‌های سینمایی و افزایش گردش مالی نیازمند بازنگری است.
 این بازنگری قطعا باید با مشورت و مشارکت صنوف سینما اتفاق بیفتد. انفعال و بی‌عملی دولت، هزینه‌های سنگین‌تری به سینما تحمیل خواهد کرد». به‌نظر می‌رسد دقت‌نظر و روشنگری دانشگاهیان در تغییر مسیر فکری و گفتمانی هنر در کشور مؤثر خواهد بود.
منبع:صبح نو


کد مطلب: 686152

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/686152/وضع-سینمای-دولتی-مهد-استقلال-هنری

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com