سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
غرقی:

ما از مذاکره بیرون‌نیامدیم که با یک تلفن برگردیم

دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 686091
یک کارشناس مسائل رسانه و آمریکا گفت: اگر ترامپ دنبال مذاکره است خودش باید تلفن بزند از همه مهمتر این جمهوری اسلامی نبود که از مذاکره بیرون آمد که بخواهد دوباره با یک تماس تلفنی مذاکرات را از سر بگیرد.
ما از مذاکره بیرون‌نیامدیم که با یک تلفن برگردیم
به گزارش جهان نيوز، مرتضی غرقی کارشناس مسائل رسانه و آمریکا در خصوص دو راهی مذاکره و جنگ که علاوه بر دشمن عده‌ای از رسانه‌های داخلی نیز به آن دامن می‌زنند گفت: آنچه امروز دشمن انجام می‌دهد چیز جدیدی نیست و ۴۰ سال است جمهوری اسلامی با این شرایط مواجه بوده است که از داخل و خارج به طور همزمان تحت فشار روانی بوده است.

وی افزود: برخی پیاده نظام دشمن هستند آن‌هایی که به نوعی باعث ایجاد نگرانی و واهمه از جنگ داخل کشور می‌شوند در مقابل در این میان باید حساب افرادی که از روی دلسوزی و خیرخواهی هشدار‌هایی را می‌دهند از کسانی که از روی ترس در زمین دشمن بازی می‌کنند جدا کنیم.

غرقی تصریح کرد: گروهی معتقد به مقاومت هستند و تهدیدات دشمن را تو خالی می‌دانند آنچه مهم به نظر می‌رسد این است که باید حد وسط این دو تفکر را در نظر گرفت.

*آن‌ها که بر طبل جنگ می‌کوبند همان‌ها هستند که کالای مردم را احتکار می‌کردند
این کارشناس مسائل رسانه و امریکا با تاکید براینکه صرفا با تکیه بر دیپلماسی و بدون شجاعت و مقاومت نیز نمی‌توان پشت میز مذاکره حاضر شد تصریح کرد: جریانی که به دنبال ایجاد تهدید و ترعیب و جدی جلوه دادن جنگ در کشور است، خواهان خالی کردن دل مردم و نگران کردن آنهاست. این افراد همان کسانی هستند که به موازات جریانی حرکت می‌کنند که کالای مردم را احتکار کردند و ناامنی را از لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشور دامن زدند.

غرقی یادآورشد: به هر حال عده‌ای یا از روی ناآگاهی و یا از روی بازی در زمین دشمن خط فکری جنگ را پر رنگ می‌کنند.
وی با اشاره به حضور نیرو‌های امریکایی در خلیج فارس گفت: این که ناو‌های امریکا به خلیج فارس آمده به معنای آن است که این کشور به دنبال ایجاد یک جریان سازی روانی است تا جنگ میدانی، چون از یک طرف اعلام می‌کند به دنبال مذاکره با ایران است و از سوی دیگر از مذاکره خارج می‌شود.

*شماره دادن ترامپ مطابق هیچ عرف دیپلماتیکی نیست/ می‌خواهد بگوید ما مرد مذاکره ایم ایران دنبال جنگ 
این کارشناس مسائل رسانه و امریکا با اشاره به اقدام مضحک ترامپ مبنی بر ارایه تلفن به سفارت سوئیس برای برقراری تماس مقام‌های ایرانی با او گفت: در هیچ زمانی مسیر مذاکره این چنین نبوده است و این در حالی است که جمهوری اسلامی در سازمان ملل نماینده دائم دارد، نماینده‌ای که در متن و جریان مذاکرات هسته‌ای حضور داشته و اگر امریکا به دنبال برقراری ارتباط است به لحاظ عرف باید با او ارتباط برقرار کند.

وی افزود: این اقدام امریکایی‌ها نشان دهنده آن است که آن‌ها به دنبال ایجاد یک شو در عرصه جهانی هستند و به دنبال آن هستند که این موضوع را بین ملت ایران و افکار عمومی جهان جا بیندازند که ما آماده مذاکره بودیم و چند باری هم به دولت و مقامات ایرانی این پیشنهاد را دادیم و حتی شماره تلفن مستقیم در اختیارشان قرار دادیم، اما آن‌ها در پای میز مذاکره حاضر نشدند و اگر در این روند اتفاقی بیفتد جهان باید به خاطر داشته باشد که این رهبران ایرانند که مقصرند و کوتاهی کرده اند و اجازه دادند کار به اینجا برسد در حالی که ساز و کار مذاکره همیشه از مسیر‌های مخفی و مسیر‌های تعریف شده محقق می‌شود.

*جمهوری اسلامی از مذاکره بیرون نیامد که با یک تلفن بخواهد برگردد
غرقی در تشریح این اقدام بچه گانه ترامپ ادامه داد: این که وی تلفنی را اعلام می‌کند و آن را عمومی می‌کند و به رسانه‌ها اطلاع می‌دهد اول از همه نشان دهنده آن است که امریکا از موضع قدرت با ما برخورد می‌کند یعنی تحکُم می‌کند ایران باید به من زنگ بزند در حالی که اگر ترامپ دنبال مذاکره است خودش باید تلفن بزند از همه مهمتر این جمهوری اسلامی نبود که از مذاکره بیرون آمد که بخواهد دوباره با یک تماس تلفنی مذاکرات را از سر بگیرد.

این کارشناس مسائل رسانه و امریکا افزود: گذشته از این‌ها چه تضمینی است اگر امروز ما با شما مذاکره کردیم یک رئیس جمهور دیگر در امریکا روی کار نیاید و شما دوباره دَبه نکنید؟

وی با انتقاد از عملکرد یک بام و چند هوای ایالات متحده به مقامات امریکایی توصیه کرد که راهکار و مسیر کشور خود را مشخص کنند و به قوانین بین المللی احترام بگذارند، چون دولت امریکا نه تنها از برجام بلکه از ۱۱ معاهده بین المللی دیگر نیز خارج شد و براین اساس تضمینی برای این که مذاکره جدید هم به سرنوشت مذاکرات قبلی گرفتار نشود، وجود ندارد.

*آمریکا از کلیدزدن مذاکرات جدید به دنبال کسب امتیاز بیشتر است
غرقی با بیان این که هدف اصلی امریکایی‌ها از کلید زدن مذاکرات جدید گرفتن امتیازات بیشتر است یادآور شد: امریکا با کشور‌های مختلف از جمله کره شمالی مذاکره کرد، اما هیچ گاه به تعهدات خود پایبند نبود، چون این دولت فقط منافع یک جریان خاص در امریکا را در نظر می‌گیرد.

*دیپلماسی بدون قدرت نظامی شکست خورده است /آمریکا به دلیل نفوذ منطقه‌ای و قدرت موشکی ایران به دنبال مذاکره است
این کارشناس مسائل رسانه و امریکا با تاکید براینکه علی رغم این که جمهوری اسلامی با جنگ مخالف است و دیپلماسی را راه حل مشکلات موجود می‌داند گفت: همین دیپلماسی نیز یک راهکاری دارد و بدون قدرت و پشتوانه نظامی، دیپلماسی هم نمی‌تواند موفق شود.

وی با اشاره به توانمندی ایران در بحث نفوذ منطقه ای، جریان موشکی و مسئله مدافعین حرم گفت: اگر این برگ‌های برنده در دست جمهوری اسلامی نبود امریکایی‌ها این چنین به دنبال مذاکره با ما نبودند و این رفتار آن‌ها به این دلیل است که امریکا نگران قدرت ایران است.

این کارشناس مسائل رسانه و امریکا تصریح کرد: به طور کلی یکی از شگرد‌های آن‌ها این است که به تدریج توانمندی و قدرت ایران را بگیرند و زمانی که همه هربه‌های ایران را گرفتند دوباره پیشنهاد مذاکره می‌دهند و آنقدر شما را به سمت مذاکره می‌برند که عملا در این مذاکره همه امتیازات شما را بگیرند و این مذاکره هیچ عایدی برای کشور نداشته باشد.

*برجام تجربه مذاکره گام به گام را به ما یاد داد
غرقی در پایان خاطر نشان کرد: یک تجربه مهم جمهوری اسلامی از برجام این بود از این بعد جمهوری اسلامی باید در مذاکره با هرجا سیاست گام به گام را جلو ببرد و مرحله به مرحله هر کاری که برای ما انجام دادند، ما هم اقدامات متقابل انجام دهیم در غیر این صورت مذاکره نه تنها هیچ معنا و مفهومی نخواهد داشت.

منبع:خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *