کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عربستان و بحرین بر مدار سرکوب شیعیان

22 ارديبهشت 1398 ساعت 19:33

بررسی اقدامات اخیر مقامات سعودی و بحرینی در قبال شیعیان در این دو کشور بیانگر آغاز موج جدیدی از فشارها بر آنها است.


به گزارش جهان نیوز، هنوز خبر رعب آور اعدام ده‌ها تن از شهروندان شیعه در عربستان از یادها نرفته که خبر حمله و یورش نظامیان سعودی به شهرک شیعه نشین القطیف افکار عمومی را شوک زده کرده است.

منابع خبری روز گذشته از یورش نظامیان سعودی به شهرک سنابس در القطیف عربستان خبر دادند. نظامیان سعودی با زره‌پوش‌ها و خودروهای نظامی خود تعدادی از منازل را در جنوب شهرک سنابس محاصره کرده و به تیراندازی پرداختند. بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی حکومت سعودی با محاصره شهرک السنابس در منطقه شرقی سبب ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان شدند. در جریان این حمله دست کم ۸ نفر به شهادت رسیدند. منابع عربستانی گفتند نیروهای امنیتی به صورت پراکنده اقدام به تیراندازی کردند که سبب ایجاد رعب و وحشت در میان مردم به ویژه زنان و کودکان شد، این تجاوز در حالی صورت گرفته است که مردم مسلمان این منطقه با دهان روزه شاهد هجوم نظامیان رژیم سعودی در ماه مبارک رمضان بودند.

عربستان سعودی برای آرام کردن افکار عمومی بعد از حمله به منطقه شیعه نشین القطیف و در وقع برای منحرف کردن افکار عمومی چه در داخل این کشور و چه در سطح بین الملل مدعی شده است که توانسته یک گروهک تروریستی را متشکل از چند نفر متلاشی کند.

مقامات سعودی اعلام کرده اند که این افراد قصد انجام عملیات علیه نهادها و اماکن حساس در عربستان را داشته اند. این در حالیست که حمله نظامیان سعودی با بلدوزر به خانه‌های ساکنان قطیف و تخریب آنها نمی‌تواند به هیچ عنوان توجیهی داشته باشد.

وزارت کشور عربستان سعودی پیشتر در بیانیه‌ای از اعدام ۳۷ فرد که مدعی شد متهم به اقدامات تروریستی هستند خبر داد اما ۳۲ نفر آنان از شیعیان شرق این کشور هستند. در این بیانیه تاکید شده بود: «۳۷ شهروند سعودی به اتهام تشکیل هسته‌های تروریستی، اخلال در امنیت عمومی و ایجاد فتنه‌های طایفه‌ای و ناامنی در کشور و آسیب زدن به صلح و امنیت اجتماعی اعدام شدند».

فعالان شبکه‌های اجتماعی و کاربران اینترنتی در عربستان اعلام کردند که ۳۲ نفر از اعدام شدگان، شیعه و از منطقهقطیف، روحانی و طلاب علوم دینی منطقه شرقیه هستند. گروه «ثوار الشیخ الشهید النمر» هم شیعه بودن ۳۲ نفر از افراد اعدام‌شده را تائید کرده است.

اعدام هم زمان ۳۷ نفر در عربستان به قدری رعب آور و وحشتناک بود که صدای کشورهای غربی و نهادهای حقوقی را هم درآورد. «ترنس وارد»، نویسنده آمریکایی حوزه تاریخ خاور نزدیک و مستندساز مشهور، اعدام‌های اخیر در عربستان سعودی را به علت محقق ساختن هدفی مشخص دانست و آن ارعاب شیعیان و ارتش سازی برای القاعده بوده است. وی در مقاله‌ای با عنوان «خشونت علیه شیعیان در عربستان ریشه‌های عمیقی دارد» نوشت شیعیان عربستان همانند آفریقایی‌های آمریکا در برخی مناطق جنوبی این کشور هستند و از سوی «نخبگان حکومت وهابی» مورد تبعیض قرار گرفته و از ابتدای تأسیس رژیم آل سعود در سال ۱۹۳۲ در درد و رنج هستند.

به گفته نویسنده مذکور، گفتمان معارض با شیعیان با روی کار آمدن محمد بن سلمان و اوج گرفتن وی در عرصه سیاسی به اوج رسیده است و ملک سلمان این سرکوب‌های فزاینده را برای ارعاب شهروندان شیعه در این کشور به کار می‌گیرد.

چندی پیش نیز یک وهابی تندروی سعودی ۴۰ ساله در جنایتی وحشتناک، «زکریا» کودک شیعه ۶ ساله را به جرم محبت به خاندان پیامبر (ص) در برابر چشمان مادرش در مدینه منوره به شهادت رساند؛ اقدامی که به چشم جهانیان نیامد و شاهد انتشار آن حتی در سایت‌های خبری در رسانه‌های جهان نبودیم چه برسد به اینکه واکنش‌های رسمی و غیر رسمی در غرب را برانگیزد.

بحرین نیز در زمینه اعمال فشار بر فعالان و روحانیون شیعه در این کشور از عربستان عقب نمانده است. منامه که همواره تلاش دارد تا سرسپردگی خود را نسبت به سیاستهای عربستان در منطقه و حتی مسائل داخلی نشان دهد این بار نیز به پیروی از ریاض اتهامات جدیدی را علیه یکی از روحانیون برجسته شیعه در این کشور مطرح کرده است.

وزارت کشور بحرین اتهاماتی را علیه آیت الله «عبدالله الغریفی» یکی از روحانیون برجسته شیعه در این کشور در خصوص به اصطلاح «اقدامات تروریستی» مطرح کرد. وزارت کشور بحرین مدعی شد که آیت الله الغریفی در سخنرانی‌های خود اقدامات تروریستی را محکوم نمی‌کند بلکه آنها را تأیید می‌کند! این در حالیست که مقامات بحرینی هرگونه اقدام و اعتراض علیه سیاستهای نظام حاکم این کشور و رژیم آل خلیفه را جزو اقدامات تروریستی تعریف می‌کنند. مقامات بحرینی معتقدند که هرکسی که دست به اعتراض علیه سیاستهای منامه می‌زند تروریست است.

بررسی ادله و دلایل مقامات سعودی و بحرینی در خصوص تروریست خواندن افراد و یا فعالیت‌های آنها نشان می‌دهد که منامه و ریاض هر فعال و معترضی را در این کشور که با سیاستهای نظام حاکم آنها همراه نباشد و دست به اعتراض حتی به صورت مسالمت آمیز و یا در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بزنند از نظر آنها تروریست بوده و اقدام تروریستی انجام داده اند.

شاهد مثال این مسأله، بیانیه وزارت کشور بحرین علیه آیت الله الغریفی است که اعلام کرده که ایشان در منبرهای خود در حمایت از سیاستهای منامه سخنرانی نمی‌کند. به بیانی دیگر باید گفت که عربستان و بحرین هر کسی را که با آنها همراه نباشد تروریست می‌دانند و از همین رهگذر و به همین بهانه مجوز بازداشت و حمله به وی و شکنجه آنها و در نهایت اعدامشان را صادر می‌کنند.

در نهایت باید گفت که مقامات سعودی و بحرینی علاوه بر آنکه در زمینه‌های سیاسی و فعالیت‌های حزبی و سیاسی عرصه را بر شیعیان در این دو کشور تنگ کرده و مانع فعالیت‌های مسالمت آمیز آنها می‌شوند بلکه پا را فراتر گذاشته و اقدام به اعدام و تخریب منازل آنها می‌کنند؛ شیعیانی که چیزی جز احقاق حقوق خود در زمینه‌های مختلف اعم از سیاسی و اقتصادی و داشتن حضور حداقلی در ساختار قدرت و داشتن نماینده در نهادهای دولتی این کشورها نمی‌خواهند. به نظر می‌رسد تروریست خواندن مخالفان در بحرین و عربستان نشان از تنگ نظری مقامات این دو کشور و تحمل نکردن شنیدن نظر مخالفان خود دارد.


کد مطلب: 686008

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/686008/عربستان-بحرین-مدار-سرکوب-شیعیان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com