جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۴
۵۸

استعفای روحانی و برگزاری ۲ انتخابات در اسفند!

يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 685905
سعید حجاریان اولین کسی بود که در ایام دولت اول روحانی؛ گزینه استعفای رئیس‌جمهور را مطرح کرد.
استعفای روحانی و برگزاری ۲ انتخابات در اسفند!
به گزارش جهان نيوز، «سعید حجاریان»، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ اخیراً در یادداشتی که در جدیدترین شماره نشریه صدا و با عنوان «کدام اصلاح‌طلبی؟ کدام بقا؟» منتشر کرد به شرح یادداشت قبلی خود با عنوان «اصلاح‌طلبی و مسئله بقا» پرداخته است.

او در بخشی از این یادداشت (که در اعتمادآنلاین بازنشر شد) درباره اشاره سابق خود مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان در صورت بروز طوفان (یا همان فتنه) باید سر خود را پایین بگیرند، نوشته است: «پس از انتخابات سال ۸۸ طوفانی پدید آمد و کسی در اردوگاه اصلاح‌طلبی سر خود را پایین نگه داشت اما هزینه‌های بسیاری بر این جریان وارد آمد و تا امروز، همچنان شرایط پیش از هشتاد و هشت، مهیا نشده است. اساساً در طوفان‌ها می‌توان دو نوع سرخم کردن را در پیش گرفت؛ رویکرد اول، به‌سان سرو است. سرو در مقابل طوفان سر خود را پایین نگه می‌دارد اما جایگاه پیشین‌اش محفوظ است. رویکرد دوم، سر خم کردن از جنس تملق و ابن‌الوقتی و به‌قصد کار و کسب سیاسی-اقتصادی است و طبعاً در اندیشه اصیل اصلاح‌طلبی، سرو محوری بر ابن‌الوقتی رجحان دارد. البته شاید بتوان از نوع سومی از سر خم کردن سخن گفت که در آن، فعالیت ایمن در خارج از کشور به حضور پرمخاطره در وطن ترجیح داده می‌شود.»

حجاریان همچنین توضیحاتی را درباره ماجرای مشارکت مشروط در انتخابات (که گزینه چندان مهمی در رفتارها و سوابق اصلاح‌طلبان نیست) نیز ارائه می‌کند و اصلی‌ترین جملات یادداشت خود را در قالب این کلمات ارائه می‌کند: "البته در این میان، وجود و کارکرد پارلمان به‌دلیل تناقضات و تعارضات یا به‌تعبیری دیگر، «حاکمیت دوگانه» به‌طور جدی محل پرسش قرار گرفته است و شاید، تمهید «حاکمیت یگانه» و پایان دادن به این معضل، از معبر استعفای رئیس جمهور و برگزاری همزمان دو انتخابات در اسفندماه سال جاری بگذرد تا نتیجتاً، مجلس و دولتی همسو با رؤسای همسوتر بر مصدر امور قرار بگیرند "

*منظور حجاریان از حاکمیت دوگانه؛ مفهوم «دولت پنهان» است که چندیست اصلاح‌طلبان تأکید دارند هم‌اوست که عامل ناکارآمدی دولت شده و نمی‌گذارد دولت کار کند و مثلاً گرانی را به ارزانی تبدیل کند!

تأکید چپ‌ها بر عبارت برساخته دولت پنهان همچنین اگرچه اشاراتی به سمت سپاه پاسداران، شورای نگهبان و سایر نهادهای حاکمیتی دارد اما همانطور که واضح است؛ رأس حاکمیت و سمت رهبری نظام را نشان می‌دهد.

بالنتیجه کنایه حجاریان به عبارت «حاکمیت یگانه» هم رأس همان دولت پنهان را مورد اشاره قرار می‌دهد که در پیش اشاره کردیم منظور، رهبری نظام است.

با دانستن معنای این نیش و کنایه‌ها، اکنون واضح است که حجاریان برای برون‌رفت نظام از مشکلاتی که دولتِ اصلاح‌طلبان و ماحصل «تَکرار می‌کنم» پدید آورده؛ «استعفای روحانی»، اِعمال نفوذ بر انتخابات و روی کار آوردن دولت و مجلسی همسو با خواسته‌های دولت پنهان را پیشنهاد می‌دهد. که البته منظور از کلمه «پیشنهاد» کنایه موزیانه او به حاکمیت نظام است مبنی بر اینکه حال که این مشکلات و گرانی‌ها را پدید آورده‌اید؛ پس دستگاه‌های همسو با خودتان را هم روی کار بیاورید!

شاید برای مخاطبان محترم جالب باشد که سعید حجاریان اولین کسی بود که در ایام دولت اول روحانی؛ گزینه استعفای رئیس‌جمهور را مطرح کرد.

او ۳ سال قبل طی اظهاراتی گفته بود: «آقای روحانی اگر شکست بخورد بحران در بحران ایجاد خواهد شد. فرض کنید که توافق برجام در یک جایی به لحاظ اجرا شکست بخورد و همه‌چیز هوا شود. روحانی هم استعفا می‌دهد و می‌رود، و یک نفر مثل معجزه‌ی هزاره‌ی سوم سر کار می‌آید. روحانی شکست می‌خورد.»

پس از او، کسانی از اصلاح‌طلبان در مقاطعی دیگر و خاصّه از ابتدای روی کار آمدن مجدد روحانی در دولت دوازدهم؛ کراراً بر مفهوم استعفای روحانی تأکید کرده‌اند و جالب آنکه رسانه‌های این جریان خاص سیاسی اصرار دارند که طرح مسئله استعفای روحانی کار اصولگرایان است.

با دانستن مطالب پیش‌گفته، این تحلیل مطرح شده در وبلاگ مشرق تعیّن بیشتری می‌یابد که حجاریان در کنار تأکید چند ساله‌اش بر سیاه‌نمایی از اوضاع کشور، آوردن مردم به خیابان و مژده‌های پیاپی مبنی بر وقوع طوفان و سیل در خیابان‌ها ! و ایضاً فرمانش مبنی بر کنترل از راه دور این «فتنه اقتصادی» احتمالی و حمایت اصلاح‌طلبان از این حرکت به سان «سرو»! در صدد پر فشار شدن این پروژه با استعفا کشاندن رئیس‌جمهور روحانی نیز هست.

این تحلیل که با اطلاعات پیش‌گفته به روشنی اثبات می‌شود همچنین نشان می‌دهد که چگونه برخی جریانات دولتی با رفتارهایی مثل انتشار کلیپ سقوط کاپیتان!، عدم نظارت بر قیمت‌ها، اصرار بر ناامیدی مردم و لایک دادن به اغتشاش میلیونی در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری؛ آتش تهیه را برای حجاریان فراهم می‌آورند.

گزاره‌ای که بایستی بیش از این مد نظر و توجه نهادهای ناظر کشور باشد...
لازم به اشاره است که مشرق پیش از این و در ابتدای فروردین ماه امسال گزارشی را با عنوان «تئوری زمین زدن دولت در فتنه آینده تکرار می‌شود؟» را منتشر و به آنچه که حجاریان امروز می‌گوید اشاره کرده بود.

در این میان البته یک سوال تحلیلی شبیه به معماهای ذن (معماهای بدون پاسخ) وجود دارد و آن اینکه آیا رئیس‌جمهور روحانی هم با جریانات پیش‌گفته پیرامون فتنه اقتصادی، استعفا و تهیه آتش تهیه برای بغرنج شدن اوضاع کشور همراهی دارد یا خیر؟!

از یک سو باید گفت که اینگونه نیست و از سوی دیگر نیز همه می‌دانیم که رأس دولت سکوت‌های ممتدی در برخی مواضع سیاسی و اجرایی دارد.

فی‌المثل آنهایی که از داخل دولت از اغتشاش میلیونی و ناآرامی‌های فیزیکی مردم صحبت کردند همچنان مشغول رفت و آمد در درون دولت هستند و یا با اینکه نظارت بر قیمت‌ها وظیفه ذاتی دولت است اما شاهد رخوت عجیبی از سوی دولت در این زمینه هستیم.

ما قضاوت درباره این معمای ظاهراً بی‌پاسخ را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید110
Iran, Islamic Republic of
...
Switzerland
کجای حرفهای حجاریان اشتباه است. مگر در کشور حاکمیت دوگانه وجود ندارد. دولت بالای سرش دولت پنهان قرار دارد و مجلس هم که مجمع نظارتی و شورای نگهبان. کجایش علط است
Iran, Islamic Republic of
اگر دولت ها هیچ کاره بودند چرا هاشمی و خاتمب و احمدی نژاد و روحانی برای دور دوم کاندیدا می شدند یا خود را هفت تکه می کنند و از این و آن حمایت می کنند تا طرف رأی بیاورد؟...
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
اگر دولت پنهان وجود دارد
پس چرا در زمان انتخابات ریاست جمهوری اینقدر به آب و آتش می زنید که فلان شخص رای بیاره
مگه یک رئیس بی قدرت چقدر مهمه ؟!!!
Iran, Islamic Republic of
اصلاً حاکمیت دوگانه یعنی چه؟! دولت ها اختیارات زیادی دارند و دولت روحانی 92 درصد بودجه سالانه را در اختیار دارد بله برخی بخش ها مانند شورای نگهبان و مجمع تشخیص نقش نظارتی دارند رهبری هم در واقع حافظ کلیت نظام اسلامی است چرا مشکلات دولت بی تدبیری که نمی تواند یا نمی خواهد درست عمل کند را متوجه اصل نظام می کنید؟!
Iran, Islamic Republic of
طرف میلیاردرها دلار طبق اعتراف خودش دلار 4200 تومانی که متعلق به همه مردم و بیت المال است را ریخته پای گوشت گوسفندی و شکر و چند قلم مایحتاج خاص بعد چون نتوانسته نظارت کند تقریبا هیچ اثری در بازار نداشته و عملا منافعش نصیب واسطه ها شده بعد می آید میگوید حاکمیت دو گانه تقصیر دارد نکند شورای نگهبان و.... می آیند این بازار را از تنظیم خارج میکنند؟؟!!! وای بر ما ...
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
حالا که زدن اوضاع مملکت رو به روز سیاه نشوندن !! استعفا، استعفا، میگن تا حالا کجا بودین تئوریسین!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
استعفای چی؟؟!! این آش شوری که برای ما پختی باید بنشینی سر سفره تا لقمه آخر از این آش شور بخوری بعد بلند شی تا مستی دلدادگی چهل ساله به آمریکا و اذنابش کاملا از سرت بپرد بعدش اصل داستان را خودت تعریف کنی که چه شیرین داستانی است!!!!
Iran, Islamic Republic of
ببینم این توهم حاکمیت دوگانه مال امروزه یا دیروز هم بود؟! وقتی که همین حجاریان وقبیله ""تَـــــــــــــــــکرار"" در سال 92 و96 خودشون رو برای رای اوردن روحانی ذبح میکردند. هم از مزایای قدرت استفاده کردن وهم بر سرشاخ نشستن و از بیخ بریدن ان ،شده عادت تئوریسینی که فقط تئوریهای پوسیده غربی رو نجوا میکنه .
Iran, Islamic Republic of
حجاریان که دکترای جنگ روانی اش را از کدخدا آموخته پس باید خدمتگذار او هم باشد چون نخواسته نمک بخوره و نمکدان بشکنه.
Iran, Islamic Republic of
برای منتشر کردن فیش حقوقی خودش ووزراش ومعاونین ومدیرانش هم اختیار نداره ؟! برای انتخاب سخنگو که ده ماهه محو شده ،چی؟!همین دو کار رو بکنه ،تا بگیم بابا اینها همه فن حریفند ! فقط نمیزارنشون !
Iran, Islamic Republic of
نمیدانم ماهها سفیر چین نداشتیم کسی جایگزین شد یا نه؟؟ اگر برای سفیر از نیروهای داخلی کمبود یا مشکلی دارید از اجناس چینی یا اتریشی هم میتوانید استفاده کنید.
Iran, Islamic Republic of
در سال 2019 آدم اینقدر ساده اندیش. طرف داره مسئولیت کم کاری رو توجیه میکنم. هوشیار باشیم
آجرلو از گل زمین
برای آقایان دولت مطلوب, البته موقعی که قدرت را کامل در اختیار دارند, دولتی است که هیچ گونه نظارتی بر آن اعمال نشود. وجود نهادهای نظارتی را به معنای دولت پنهان و یا حاکمیت دوگانه تفسیر می کنند. ...
Iran, Islamic Republic of
خوب حالا بره کنار
Iran, Islamic Republic of
مطمئن هستم این تحلیل کار حجاریان نیست بلکه چند روانشناس کار کشته و شیطان صفت آن ور آبی طراحی کرده اند تا با غبار آلود کردن فضای سیاسی نتیجه مورد نظر که شکست رهبری است را بگیرند ولی کور خوانده اند.
Iran, Islamic Republic of
جناب حجاریان خوب می دانند که این تحلیل ها برای عامه مردم هیچ سنخیتی با واقع ندارد این بافته ها ، مصرف داخلی برای هم حزبی های خود دارد!!!
Iran, Islamic Republic of
کسی نیست جلوی اینها رو بگیره؟
Iran, Islamic Republic of
چرا من داوطلبم. از کجا باید شروع کنم!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
با طرح شكايت بخاطر بر باد دادن چهل سال عمرمون با تصرف سفارت امريكا و با موضوع دريافت غرامت از محل حسابهاي بيكران انها در خارج و داخل
Iran, Islamic Republic of
تا نادون هایی مثل اون دوستی که حرف های حجاریان رو تایید میکنه در کشور باشن ، نمیشه جلوی اینارو گرفت !!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
...
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
تصرف سفارت آمریکا کار درستی بود که امام خمینی آن را انقلاب دوم و انقلابی بزرگتر از انقلاب اول نامیدند
لیکن اینها از کرده خود پشیمان و الان آب به آسیاب آمریکا می ریزند
Iran, Islamic Republic of
فقط ملت که باید چشمشون رو باز کنند وبه جای حرافیها به عملکرد بلند مدت افراد نگاه کنند ورای بدن .
Iran, Islamic Republic of
مکر خدا در کمین مکاران است بزودی در چمبره مکر الهی گرفتار خواهند آمد.
Iran, Islamic Republic of
...
ص ق
Iran, Islamic Republic of
استعفای روحانی 2 انتخابات در اسفندماه
نمی شه نمی شه اگر بشه چی می شه
علی برکت الله
Iran, Islamic Republic of
...
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
منظور حجاریان این است که دولت اصلاح طلب باید هیچ منازعی نداشته باشد تا دیکتاتوری کامل محقق گردد! ...
Iran, Islamic Republic of
کار دولت روحانی ازسال 1392 تاکنون این شده است فقط سخنرانی، حرف شعار می دهد.
حمید
Iran, Islamic Republic of
با سلام
اندر فیوضات شما همین بس که این همه مشکلات اقتصادی مردم و دیگرمشکلات ناشی از ناتوانی تیم اقتصادی دولت و نظریه پردازانی مثل شماست.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
قصد و غرض حجاریان از توصیه به استعفای روحانی چندان مخفی نیست. این جماعت هدفشان هیچ وقت اصلاح وضعیت و بهبود شرایط نبوده است. اساسا مفهوم اصلاح طلبی این جماعت دقیقا با غربی سازی هم افق است. ....!
Iran, Islamic Republic of
غربى سازى كدومه عمو ؟! حقيقت رو ميگه ، نظام نميتونه اصلاح طلبها يا افكارى شبيه به اونها رو تحمل كنه ! اينكه ديگه دعوا نداره .
Iran, Islamic Republic of
...
وطن پرست
Romania
خداوکیلی این اصلاح طلبان بدون استثنا به جز لعنت و نفرین هیچ چیز برای خودشان جمع نمیکنن. روحانی! جان عزیزت اصلا سرکار نرو یا استعفا بده هم خودتو راحت میکنی هم ملتو . دستاتم رعشه نمیگیره نزدیک انتخابات
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
این جماعت چون عرضه کار کردن ندارند و از دولت و شورای شهر این دفعه معلوم است برای تبرئه بی لیاقتی خود به انواع اقسام چیز ها دست می زنند و زمین و زمان را به هم گره می زنند اما بدانند دیگر ابرویی برای آن ها نمانده
Iran, Islamic Republic of
به حرف باشه بله شما جماعت استاد حرافى هستيد پدرجان ! داره درد اصلى نظام رو ميگه، اگه يه ذره صداقت بين حضرات هست بايد قبول كنند. همين جهان نيوز رو ميبينى ؟! روزى هزار تا گير به دولت ميده براى چى ؟! تازه اين يه رسانه دست پنجمه واى به حال بقيه شون !
As
Netherlands
پس از ترورنمايشى حجاريان توسط عوامل خودشان، پدرچند شهيد داده فرمود ، خداوند حنجره حجاريان را سوزاند،تاشايد درس عبرتى براى خودش وهم پيالگيهايش باشد،اما..!!نشدكه نشد،....!!!!
هادی
Iran, Islamic Republic of
انشاالله کی
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
.....
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
من متعجبم که چرا رسانه های انقلابی آتش ضد تهیه علیه این جماعت منفور شلیک نمی کنند. این جماعت برای بوسیدن کفش ترامپ و امثال ترامپ سر از پا نمی شناسند و حاضرند برای رسیدن به این خواسته دیرینه شان دست به هر جنایتی بزنند و لو گرانی را بر مردم تحمیل کنند. مردم را در تنگنای قرار دهند. اینها همان جماعتی هستند که گرای تحریم داروهای ضد سرطان را به آمریکا دادند!!!!
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز عزیز، دولتی که ۱۸ وزارتخانه، ۷ نهاد مستقل و ۷ نهاد وابسته دارد و بیش ۹۰٪ بودجه کشور را در اختیار دارد همه آنچه را که مربوط به حیات و ممات ملت دارد را برعهده دارد. اینکه گفته می شود «دولت پنهان» مطمئن باشید برای سر پوش گذاشتن بر کاریهایشان هست!!!
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
......
سلام
Iran, Islamic Republic of
حاكميت دوگانه يعنى؛..........!!!
Iran, Islamic Republic of
تمام مردم موافق رفتن روحانی هستند واقعا دولت ضعیفی داره و هر بخش اقتصادی را که نگاه می کنی دچار ابر تورم سیصد درصدی شده و دولت ایشان راهکاری برای کنترل تورم ندارد.
United States
...
Iran, Islamic Republic of
حجاریان اگر این این حرفها نزنه روزش شب نمی شه
Iran, Islamic Republic of
ترور حجاریان یک نطقه سایه روشن در فعالیت سیاسی او و اصلاح طلبان
Iran, Islamic Republic of
او مرده ای سیاسی است که به دم تکرار می کنم زنده نمی شود
Iran, Islamic Republic of
...
وحید
United Arab Emirates
این خاصیت اصلاح طلبهاس که هرجا کم میارن آسمون ریسمون می بافند ....
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
من پیشنهاد میکنم که آقای روحانی الان که در اوج قرار داره سریعاً استعفا بده. مثل ورزشکارا که در اوج بازنشسته میشن... البته کمی فرق داره و اینکه الان اوج بی تدبیری و سردرگمی ایشونه...
Iran, Islamic Republic of
اینها رمزهای آشوب است. با کنار هم چیدن این رمزها می توان مسیر را مشخص کرد.
احمد
Iran, Islamic Republic of
موافقم از وضعیت بلاتکلیفی الان بهتره
Iran, Islamic Republic of
بهترين پيشنهاد است با اين كار دولت و مجلس در يك دوره منطبق و همزمان شكل ميگيرد و از طرفي آقاي روحاني نيز مي رود و يك رييس جمهور قوي و بهتر خواهد امد ...اين كار سراسر منشا خير است