کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ادامه تحصیل در خارج از کشور

21 ارديبهشت 1398 ساعت 13:41

ادامه تحصیل در خارج از کشور موضوعیست که بسیاری از دانشجویان به آن فکر میکنند اما آگاهی از شرایط تحصیل در کشورهای دیگر می تواند در تصمیم گیری دانشجویان کمک شایانی کند. در این مقاله قصد داریم در مورد تحصیل پزشکی در ترکیه، چین و روسیه مطالبی را بیان کنیم.


ادامه تحصیل در خارج از کشور  موضوعیست که بسیاری از دانشجویان به آن فکر میکنند اما آگاهی از شرایط تحصیل در کشورهای دیگر می تواند در تصمیم گیری دانشجویان کمک شایانی کند. در این مقاله قصد داریم در مورد تحصیل پزشکی در ترکیه، چین و روسیه مطالبی را بیان کنیم.

تحصیل پزشکی در ترکیه
 


رشته پزشکی از محبوب ترین رشته های تحصیلی در ترکیه است که هرساله افراد بسیاری از سراسر دنیا به خصوص از ایران جهت تحصیل در ترکیه  وارد این کشور می شوند. یکی از دلایلی که دانشجویان ایرانی تحصیل پزشکی در ترکیه را انتخاب می کنند می تواند پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه نسبت به سایر کشور های اروپایی اشاره کرد. سفر به ترکیه بدون نیاز به ویزا می تواند دلیل دیگری باشد اما دانشجویان پس از ورود می بایست نسبت به اخذ اقامت تحصیلی اقدام کنند.  از طرفی ترکیه به دانشجویان رشته پزشکی پس از فارغ‌ التحصیلی کارت طبابت بین‌المللی اعطا می کند. از دلایل دیگر می توان به مورد تایید بودن دانشگاه های پزشکی ترکیه از نظر وزارت بهداشت ایران، بالا بودن سطح علمی دانشگاه های ترکیه، نزدیک بودن فرهنگ دو کشور و نزدیکی مسافت اشاره کرد.

آزمون های YOS و SAT دو آزمون ورودی جهت تحصیل پزشکی در ترکیه می باشند. متقاضی برای آنکه مشغول تحصیل پزشکی در ترکیه شود باید برحسب مقررات دانشگاه در آزمون YOS ترکیه و یا  SAT نمره قبولی را کسب نمایید. دوره‌ی پزشکی در ترکیه 6 ساله می باشد. هر سال تحصیلی در این کشور از دو ترم تشکیل شده است. ترم اول از مهر ماه آغاز می شود و تا اواخر دی ماه ادامه می یابد و ترم دوم از اواخر بهمن ماه شروع می شود و در تیر ماه سال آینده به اتمام می رسد.

دانشگاههای ترکیه به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه به نوع دانشگاه بستگی دارد. هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه و در دانشگاه های دولتی این کشور به طور متوسط سالانه 1000 تا 2000 دلار می باشد اما در دانشگاه های خصوصی متفاوت است و ممکن چیزی در حدود 20000 دلار در سال باشد.  

برای هزینه زندگی در ترکیه، دانشجویان هم باید ماهانه؛ ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار برای خورد و خوراک و ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار برای اقامت در خوابگاههای دانشجویی  در نظر داشته باشند. هزینه اقامت، در صورت اجاره کردن خانه به ۳۵۰ تا ۵۰۰ دلار افزایش پیدا می‌کند. دانشجویان در ترکیه از تخفیف ویژه برای استفاده از حمل و نقل عمومی برخوردار هستند.
 
تحصیل پزشکی در چین
 

 
از سال ۲۰۰۴ تحصیل در دوره کارشناسی پزشکی و جراحی به زبان انگلیسی در چین معروف شده است و  سالانه بیش از ۱۰.۰۰۰ دانشجو از سراسر دنیا به منظور تحصیل در  رشته پزشکی وارد این کشور می شوند. دانشکده‌‌‌‌‌های پزشکی که کارشناسی رشتۀ پزشکی و جراحی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند سازمان نظام پزشکی کشور چین و سازمان بهداشت جهانی (WHO)  در «راهنمای دانشکده‌‌‌‌‌‌های پزشکی جهان» به رسمیت شناخته‌اند.  دانشگاه های چین در زمینه پزشکی مدرن از شهرت بالایی برخوردار هستند.

چین رتبه اول را در آموزش عالی به خصوص در رشته پزشکی دارا می باشد و این خود یکی از اصلی ترین دلایلی است که افراد در سراسر دنیا خواهان تحصیل در چین  در رشته پزشکی می باشند. چین در حال حاضر یکی از کشورهای پیشرو در زمینه پزشکی می باشد و دانشجویان بین المللی پس از اتمام تحصیلات خود به راحتی می توانند در سایر کشورهای جهان مشغول به کار شوند.

تحصیل پزشکی در چین به زبان انگلیسی ۶ سال طول می کشد. که در این میان ۴ سال دوره آموزشی، ۲ سال دوره کارآموزی برگزار می گردد که طول دوره کارآموزی طبق قوانین هر دانشگاه ممکن است متفاوت باشد. دانشجویان بین المللی در ۴ سال اول تحصیلی خود به زبان انگلیسی درس می خوانند و در سال پنجم و ششم دروس به زبان انگلیسی- چینی ارائه می شود و سرانجام در سال آخر و برای ارتباط با بیماران در کلنیک ها در دوره کارآموزی، دانشجویان نیاز به تسلط نسبی به زبان چینی دارند به همین خاطر در تمام دانشگاه های پزشکی چین، آموزش زبان چینی یکی از واحدهای درسی محسوب می شود و برخی از دانشگاه ها پیش از فارغ التحصیلی آزمون زبان چینی  برگزار می کنند. شهریه دانشگاه های چین نسبت به انگلستان و آمریکا بسیار کمتر می باشد متوسط شهریه دانشگاه های پزشکی به زبان انگلیسی در هر سال از ۳۳۰۰ دلار تا ۹۹۰۰ دلار متغیر می باشد.

تحصیل پزشکی در روسیه
 

 
تحصیل پزشکی در روسیه به دلیل سطح بالای کیفیت آموزش مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین المللی قرار دارد. در روسیه دوره های متنوع و فرصتهای خوبی برای گذراندن دوره کارآموزی در بیمارستان ها و کلینیک های پیشرفته وجود دارد. همچنین هزینه تحصیل پزشکی در روسیه برای دانشجویان بین المللی و شهروندان این کشور تفاوت چندانی ندارد، در حالی که در سایر کشورها هزینه تحصیل برای دانشجویان خارجی بالاتر است.

کیفیت بالای دانشگاه‌های این کشور به همراه هزینه‌های نسبتاً پایین زندگی باعث می‌شود این کشور یکی از مقاصد اصلی دانشجویان پزشکی است. تحصیل در روسیه ، دارای اعتبار جهانی است به طوریکه یک متخصص پزشکی که در مسکو یا یکی دیگر از شهرهای بزرگ روسیه تحصیل کرده باشد، خواهان زیادی دارد و آینده شغلی خوبی را پیش روی خود خواهد دید.

دوره‌ی پزشکی عمومی در دانشگاه‌های روسیه 6 سال طول می‌کشد و تحصیل در روسیه به صورت تمام وقت و حضوری است که هر سال تحصیلی در روسیه ده ماه طول می‌کشد. روسیه یکی از محدود کشورهایی است که ارائه‌ی مدرک زبان برای مهاجرت تحصیلی ضروری نیست اما برای سنجش میزان تسلط دانشجویان به زبان مورد نظر، مصاحبه‌هایی انجام می‌شود.

تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی امکان پذیر می باشد، در بعضی از تخصص ها مثل پزشکی و داروسازی تحصیل به زبان فرانسه و روسی هم امکان پذیراست. افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی روسیه به زبان فرانسه یا انگلیسی دارند باید مصاحبه انجام دهند. افرادی هم که می خواهند در روسیه به زبان روسی تحصیل کنند باید یک دوره ی 7 تا 10 ماهه دوره تحصیلی زبان بگذرانند و وارد دانشگاه شوند.


کد مطلب: 685796

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/685796/ادامه-تحصیل-خارج-کشور

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com