پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲
پناهیان پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران:

ائمه جمعه قبل از همه، وزرا و وکلا را سفارش به تقوا می‌کنند بعد ما مردم عادی را

جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب: 685670
سخنران پیش ازخطبه‌های نمازجمعه بابیان اینکه جاهایی مثل وزارت فرهگ و ارشاد باید غذاهای مسموم فرهنگی راکنترل کنند،تصریح کرد: اگر حکومتی بگوید کنترل نمی‌کند عین است که بگوید من دزدی‌ها را کنترل نمی‌کنم.
ائمه جمعه قبل از همه، وزرا و وکلا را سفارش به تقوا می‌کنند بعد ما مردم عادی را
به گزارش جهان نيوز، حجّت‌الاسلام علیرضا پناهیان کارشناس مسائل دینی، طی سخنانی با موضوع نقش حکومت در رشد معنوی جامعه، پیش از خطبه‌های نمازجمعه امروز (۲۰ اردیبهشت تهران) گفت: اینکه یک حکومت، مأموریتی برای رشد معنوی جامعه دارد یا نه، طبعیتاً پاسخ آن مثبت است چون حاکمیت نمی‌تواند نسبت به معنویت جامعه خنثی باشند.
وی ادامه داد: وقتی یک حکومت به رشد معنویت نیاندیشد و تدبیر نکند برای آن، طبیعتاً برای کاستن معنویت در جامعه تدبیر کرده است، چون بازار تقابل بر سر معنویت بازاری است که نیاز به قدرت و حکومت دارد و اگر جهت قدرت در جامعه به گونه‌ای نباشد که عدالت و انصاف به نفع حق را پیاده کند، ظلم غلبه.

پناهیان با بیان اینکه حکومت در همه زمینه‌ها از جمله اقتصادی، تغذیه و بهداشت و… موظف هستند به نفع خیر و حق، قوانینی را تدبیر کند، اظهار داشت: اگر دولتی بگوید با معنویت کاری ندارد عین این است که بگوید با اقتصاد و رفاه مردم و تعلیم و تربیت کاری ندارم. در این صورت باید گفت اصلاً برای چه سر کار است.

وی تصریح کرد: دولت‌ها همانقدر که موظف هستند زیرساخت‌های جامعه را فراهم کنند تا برقراری عدالت در زمینه‌های مختلف شکل گیرد و مردم بتواند آزادانه زندگی و انتخاب کنند. در امر معنویت هم این زیرساخت‌ها باید فراهم شود.

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه هیچ حکومت دینی با اجبار معنویت را در جامعه ایجاد کند گفت: در مقابل تا دین‌داری یک دولت ضعیف می‌شود فرصت‌هایی داده می‌شود به کسانی که با فریب شروع به کاستن معنویت در جامعه می‌کنند.

وی ادامه داد: خیلی‌ها در جهان به اسم آزادی و حقوق بشر با تدابیر صهیونیستی تدبیر می‌کنند برای اینکه معنویت را در جوامع انسانی کاهش دهند؛ چرا که تسلط صهیونیست‌ها تنها در اثر کاستن معنویت پدید می‌آید. بلایی که بر سر جوامع مسیحی آوردند بر سر جوامع اسلامی هم می‌خواهند بیاورند.

پناهیان با بیان اینکه در کشور ما تعداد فراوانی از شبکه‌های ماهواره‌ای را گسیل داشته‌اند تا معنویت را بکاهند، خاطرنشان کرد: همین نقشه‌ها را در کشورهای مسیحی اجرا کرده‌اند و نتایج شوم آن پیداست. سال گذشته در فرانسه یکی از بزرگترین تظاهرات طول تاریخ برگزار شد و حرفشان این بود که ما نیاز به حقوق خودمان در موضوع خانواده داریم و ما حق داریم پدر و مادر خودمان را بشناسیم. یعنی کار را در قوانین به جایی رسانه‌اند که مردم این کشور می‌گوید ما حق داریم بدانیم پدرمان چه کسی است. ساختارهای جامعه اجازه نمی‌دهد طرف بداند پدر و مادرش کیست.

وی افزود: اندیشمند فرانسوی کتاب هفتصد جلدی را به من داد و گفت وضع امروز فرانسه از لحاظ بی‌بند و باری کاملاً طراحی شده دست صهیونست‌هاست و مردم فرانسه این را نمی‌خواستند و بر اساس یک تفکر و فرهنگک به دست نیامده. این فقط اسنادی است که ثابت می‌کند وضع فرهنگی امروز فرانسه طراحی شده دست صهیونست‌هاست.

پناهیان با بیان اینکه دولت‌ها نمی‌توانند نسبت به رشد فرهنگی معنوی جامعه بی‌تفاوت باشند تصریح کرد: اگر این‌طور باشد این مساوی با همدستی با ظمالمان است. کما اینکه در امور دیگر نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند. مگر دولت می‌تواند در قبال دزدها بی‌تفاوت باشد؟!در برابر دزدهای معنویت هم همینطور است و حکومت نمی‌تواند در برابر آن‌ها بی‌عکس‌العمل باشد.

وی ادامه داد: در جامعه ما دولت اسلامی از نظر فرهنگی هنوز به رشد کافی نرسیده که همانگونه که جلوی تولید غذای فاسد را می‌گیرد، جلوی محصول مسوم فکری- فرهنگی را هم بگیرد. گاهی مشاهده می‌کنیم فیلم سینمایی فاسد تولید می‌شود و فرزندان ما از آن استفاده می‌کنند. پدر و مادر نمی‌تواند ۲۴ ساعته فرزندان خود را چک کنند که از چه غذای فرهنگی استفاده می‌کنند؛ این وظیفه حکومت است که جلوی تولید چنین محصولاتی را بگیرد. جاهایی مثل وزارت فرهگ و ارشاد باید این غذاهای مسموم را کنترل کند. اگر حکومتی بگوید کنترل نمی‌کند عین است که بگوید من دزدی‌ها را کنترل نمی‌کنم.

پناهیان ادامه داد: معنای حساسیت در امور معنوی این نیست که حکومت، کسی را به زور وادار به عبادت و معنویت کند. ابداً این‌طور نیست؛ همینکه زمینه ایجاد شود و جلوی فریب‌کاری و دغل‌کاری را بگیرند کافی است. هیچ وقت نمی‌شود کارگردانی را واردار کرد فیلم خوب بسازد، امّا می‌شود از تولید فیلم بد جلوگیری کرد. مردم را هم نمی‌شود وادار کرد فلان فیلم را ببینند؛ بلکه فیلم باید هنرمندانه باشد تا مردم ببینند. امّا مسئولین می‌توانند جلوی فیلم‌هایی که زیرپوستی زیرآب فرهنگ ما می‌زنند بگیرند.

وی با بیان اینکه حاکمیت ما در ارتباط با جلوگیری از تولید محصولات فرهنگی مسموم ضعیف است، تصریح کرد: متأسفانه هنوز محصولات فرهنگی نامناسبت به سهولت به دست مردم می‌رسد.

کارشناس مسائل دینی ضعف زیرساخت‌های فرهنگی را مورد اشاره قرار داد و گفت: حوزه و دانشگاه هر دو در این زمینه مقصر هستند.

پناهیان با اشاره به آیه شریفه «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ» گفت: اگر معنویت در جایگاه مناسبی قرار نداشته باشد، از لحاظ اقتصادی هم نمی‌شود جامعه را اصلاح کرد.

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه چه دلیلی دارد که ما افراد را تا هجده سالگی دانش‌آموز و کودک تلقی می‌کنیم، اظهار داشت: برخی‌ها هم می‌خواهند پای قانون را وسط بیارند و ازدواج افراد زیر هجده سال را جرم تلقی کنند. این نهایت نفهمیدن دین است.

وی با بیان اینکه انسان از چهارده پانزده سالگی مکلف می‌شود و رشد معنوی‌اش آغاز می‌شود: گفت: امام صادق (ع) می‌فرماند اگر کسی تا هجده سالگی عمر کرد کافی است که در معنویت به حد کمال برسد. اصلاً این‌طور نیست که برای رشد معنویت تا چهل سالگی زمان نیاز باشد.

استاد حوزه ادامه داد: فرد هفده ساله می‌تواند والی یمن شود، امّا بسیاری از مسئولینی که حاضر نیستند میز خودشان را رها کنند در همین سنین کم مسئولیت گرفته‌اند ولی الان هفده هجده ساله‌ها را پشت نیمکت‌ها می‌نشانند و به آن‌ها دانش‌آموز می‌گویند.

پناهیان نیش و کنایه برخی مسئولین نسبت به امور دینی را تقبیح کرد و افزود: همواره کنایه و تمسخر، بازار دارد و به حق هم ضربه می‌زند. مسخره‌کنندگان ستون‌های اصلی دین، حکم‌شان اعدام است؛ مثل سلمان رشدی. کسی نباید دین را مسخره کند.

وی رونق معنویت در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: تعداد نمازخوان‌ها در دانشگاه‌ها رو به افزایش است و معمولاً مسجد دانشگاه‌ها از نمازخوان‌ها پر است. این رشد، بدون اجبار حاصل شده است. اخیراً جریان‌هایی در کشور راه افتاده است و کانون‌های فرهنگی، از مردم پول می‌گیرند تا کلاس‌های معرفتی برای آن‌ها بگذارند. مردم هم استقبال خیلی خوبی می‌کنند. یعنی مردم همانطور که پول می‌دهند تا فرزنشان را در کلاس زبان بگذارند، هزینه می‌کنند تا معارف دینی را فرا گیرند.

وی افزود: با اینکه رشد معنوی در جامعه ما حاصل شده ولی در برخی زمینه‌ها نقص داریم. هنوز جلوی تولید مواد فرهنگی و فکری فاسد را به خوبی نتوانسته‌ایم بگیریم و کاملاً هم معلوم است تولید برخی از این محصولات، رندانه است و به دنبال متلاشی کردن خانواده‌هاست.

سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران، یکی دیگر از امکانات رشد معنویت در جامعه را زندگی خود مسئولان دانست و گفت: مردم به مدیران جامعه شبیه‌تر هستند تا به پدر و مادرهایشان. متأسفانه بحث‌های اخلاقی در حوزه در این زمینه زیاد بسط پیدا نکرده. توقع می‌رفت چند جلد کتاب در این زمینه منتشر می‌شد.

پناهیان با بیان اینکه مؤثرترین عامل تربیت در جامعه، وضعیت فکری و روحی مسئولان جامعه است، تصریح کرد: اگر یک مسئول نسبت به معنویت بی اعتنا باشد هزاران موعظه اثر ندارد و در مقابل، اگر یک مسئول زاهد و مخلص سر کار باشد نیازی به هزاران کلاس اخلاق نیست. در دوران حکومت امام زمان (عج) هم خواهیم دید.

وی خاطرنشان کرد: مسئولین کشور در زمان امام زمان (ع) آنقدر مقدس و خوب هستند که مردم خاک کف پای آن‌ها را به تبرک برمی‌دارند. چرا نباید استاندار و وزرا و نمایندان مجلس ما در چشم مردم این‌طور باشند؟ جامعه اسلامی این‌طور است و مسئولان بایند طوری باشند که اگر مردم بچه‌هایشان مریض شد، به مسئولان التماس دعا بگویند.

پناهیان با بیان اینکه فردی که در اوج معنویت و تقوا نیست چرا باید به عرصه سیاست وارد شود، تصریح کرد: چنین مسئولی جامعه را هلاک خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ائمه جمعه قبل از همه، وزرا و وکلا را سفارش به تقوا می‌کنند بعد ما مردم عادی را، چون اهمیت معنویت و تقوا در مسئولان با مردم عادی قابل مقایسه نیست. اگر کسین نمی‌تواند زیاد با تقوا باشد اصلاً نباید وارد مدیریت شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
محسن
Iran, Islamic Republic of
عالی بود استاد کاش امام جمعه میشدی