پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۲۱

واکنش ظریف به بیانیه اتحادیه اروپا

پنجشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۳۷
کد مطلب: 685630
وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه از کشورهای اروپایی خواست به جای ملزم کردن ایران به پایبندی یکجانبه به برجام به تعهداتش ذیل این توافق عمل کند.
واکنش ظریف به بیانیه اتحادیه اروپا
به گزارش جهان نيوز، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران پنجشنبه در پیامی در توئیتر به بیانیه کشورهای اروپایی درباره برجام واکنش نشان داد. 

ظریف نوشت: «بیانیه امروز اتحادیه اروپا نشان می‌دهد چرا کار برجام به اینجا کشیده است: آمریکا یک سال است که با زورگویی اروپا و بقیه کشورهای دنیا- را تهدید می‌کند و اروپا فقط ابراز «تأسف» کرد. اتحادیه اروپا به جای اینکه از ایران بخواهد به صورت یکجانبه به توافقی چندجانبه پایبند باشد باید به تعهدات خود از جمله عادی‌سازی روابط اقتصادی عمل کند.»

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه (۱۸ اردیبهشت‌ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کند.  

جمهوری اسلامی در این بیانیه که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای صادر شده به کشورهای باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داده برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند. 

این بیانیه همچنین هشدار می‌دهد در صورتی که کشورهای گروه ۱+۴ در ضرب‌الاجل یاد شده به تعهداتشان عمل نکنند، ایران به صورت مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

اتحادیه اروپا امروز (۱۹ اردیبهشت‌ماه) با صدور بیانیه‌ای ضرب‌الاجل ایران را رد کرد و افزود: «قویاً به ایران توصیه می‌کنیم از انجام اقداماتی که موجب تشدید مشکلات می‌شود، خودداری کند.»

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند. 

اتحادیه اروپا همچنین علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است. 

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

او شامگاه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند هم از روز ۱۴ آبان‌ماه از سر گرفته شده‌اند.

دولت ترامپ اخیراً اعلام کرده معافیت‌های مشتری‌های نفت ایران از تحریم‌ها را تمدید نخواهد کرد. 

دولت آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) هم با صدور یک فرمان اجرایی صنایع آهن، آلومینیوم، مس و فولاد ایران را به فهرست تحریم‌های یکجانبه علیه ایران اضافه کرد. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجتبی
Iran, Islamic Republic of
شما دولت تدبیر و امید اینها را پررو کردید
Iran, Islamic Republic of
موضع خوبی است ولی خیلی دیر ایشان با این تجربه و روشنگری هوایی که امام امت رهبر انقلاب و افراد دلسوز و متخصص کرده بودند باید زودتر می فهمید ....
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی ازسال 1392 تاکنون نه تنها دربرابر آمریکا و متحدانش تاکنون هیچ کاری نکرده است همه جانبه هم همکاری کرده است.
ظریف ازسال 1392 تاکنون نه تنها دربرابر آمریکا و متحدانش تاکنون هیچ کاری نکرده است همه جانبه هم همکاری کرده است.
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز عزیز، می خواهی پاکن کن می خواهی پاکن نکن!!! این حرف دل بسیاری از مردم ایران هست.
جناب ظریف، اوضاع امروز مملکت جمهوری اسلامی ایران برای دشمن در مذاکرات شماها کاملا روشن بود!!! چرا متن برجام را بعد از دو هفته رسانه ای کردید؟؟ چه شده که جرأت ندارید اقدام جدی انجام دهید و حالا هم نه دولت و نه وزارت خارجه بلکه از مردم و شورای امنیت ملی مایه می گذارید ...
سعید110
Iran, Islamic Republic of
به جای در پیش گرفتن دیپلماسی ایی که به کمک رویکرد اقتصاد مقاومتی بیاید، انواع و اقسام فرصت ها و سرمایه ملی را بر سر هیچ و پوچ، تو به فنا دادی و برای اروپا آوانس بودی و آنها هم این آورانس را بل گرفتند!
Iran, Islamic Republic of
مشکل اصلی ملت ایران با دشمنان داخلی است.
دشمنان داخلی با آمریکا و متحدانش همکاری می کنند.
Iran, Islamic Republic of
بیش از 999 هزار با دررسانه اعتراض کردند که مشکلات اقصادی و کشور با مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی حل نمی کند متاسفانه روحانی و ظریف تاکنون توجهی نمی کنند و بی توجهی کردند.
Iran, Islamic Republic of
بیش از 999 هزار با دررسانه اعتراض کردند که مشکلات اقصادی مردم و کشور ازطریق مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی و برجام حل نمی کند متاسفانه روحانی و ظریف تاکنون توجهی نمی کنند و بی توجهی کردند.
United States
جدی میگی جناب ظریف!! مواظب باش به قلبت زیاد فشار نیاد خدای نخواسته. بگذار تمام فشارها روی مردم باشه ....!!!
Iran, Islamic Republic of
امان از آقايان تدبير واميد!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
ما هم فقط می‌خواهیم که آمریکا، کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی سلاح هسته‌ای نداشته باشند.
اناری
Iran, Islamic Republic of
همین الانم آمریکا به حرف تو گوش میده
Iran, Islamic Republic of
بي وفا كري بي معرفت جرمي جواد خان نارو زدند دوستان قديمي
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
تنهاي تنها شدي هم در داخل هم در خارج
Iran, Islamic Republic of
درپاسخ به اناری
شما حق ندارید از نظرات دیگران ایراد بگیرد
Iran, Islamic Republic of

آمریکا جنایتکارشماره یک ازسال 1357 تاکنون به دنبال تغییر نظام در ایران است، نه مذاکره هسته ای ایران
Iran, Islamic Republic of
آمریکا تسلیحات هسته ای دارد باید ایران تسلیحات هسته ای داشته باشد.
اروپا تسلیحات هسته ای دارد باید ایران تسلیحات هسته ای داشته باشد.
اسرائیل تسلیحات هسته ای دارد باید ایران تسلیحات هسته ای داشته باشد.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...