پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۱۰۵
در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

عراقچی: خروج از برجام را در دستورکار داریم/ فشارهای اقتصادی امریکا ادامه یابد، شاید از شهروندان افغانستانی بخواهیم ایران را ترک کنند!

چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۳۵
کد مطلب: 685488
معاون وزیر خارجه ایران گفت: ایران خروج از برجام را در دستورکار قرار داده، ولی به صورت مرحله به مرحله.
عراقچی: خروج از برجام را در دستورکار داریم/ فشارهای اقتصادی امریکا ادامه یابد، شاید از شهروندان افغانستانی بخواهیم ایران را ترک کنند!
به گزارش جهان نيوز، «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان امشب (چهارشنبه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به تشریح تصمیم امروز شورای عالی امنیت ملی کشورمان در توقف برخی از تعهدات برجامی پرداخت. 

وی در این باره گفت: بیش از دو سال است با پدیده‌ای به نام ترامپ و یک دولت تندرو در آمریکا مواجهیم ک هاعتقاد داشته و دارد که برجام بدترین و ننگین‌ترین توافق در تاریخ آمریکا بوده و با برجام ایران قوی‌تر و مقتدرتر در عرصه منطقه حضور یافته و اقتصادش گشایش یافته و با این جمهوری اسلامی باید برخورد شود و این تحریم‌ها باید برگردد و ایران را زمین گیر کنند.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران اضافه کرد: از ابتدا ترامپ شرایطی را ایجاد کرد که ما خودمان از برجام خارج شویم ولی ایران با درایت با این حرکت مقابله کرد بعد به شدت تلاش کردند اروپا را با خود همراه کنند. تلاش کردند مذاکرات جانبی را درخواست کنند که ایران مخالفت کرد و در نتیجه ترامپ از برجام خارج شد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان بیان کرد: پس از آن سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفتند که سیاست تعریف شده‌ای با همین عنوان است. این سیاست علیه کشوری اتخاذ می‌شود که قوی است. قدم به قدم فشارهایشان را سنگین‌تر کرده و ابعاد جدیدی به تحریم‌ها افزودند و ایران با درایت سعی کرد در دام تحریک آمریکا نیفتد و به دنیا و بقیه اعضای برجام فرصت دهد.

عراقچی افزود: کمیسیون مشترک برجام چهار بار به خواست ایران تشکیل جلسه داد و دیگر کشورهای باقیمانده در بیانیه‌ها متعهد شدند که ایران در برجام باقی بماند و راه‌حل‌های عملیاتی در 11 حوزه مختلف پیدا کنند.

معاون سیاسی وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در عمل موفق نشدند این راه‌حل‌ها را پیاده کنند. شاید به نظر من ترکیبی از دو باشد که شاید نخواستند و یا نتوانستند. اروپایی‌ها متعهد بودند یکسری کارها را انجام دهند قدم اول این بود یک کانال مالی و بانکی ایجاد کنند اول گفتند بانک‌های مرکزی را فعال می‌کنند که آمریکا پیغام داد آن را تحریم می‌کند بعد گفتند بانکی را اختصاص می‌دهیم آمریکا مقابله کردند و بعد سر اینستکس آمدند.

وی خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها کند در این مسیر حرکت کردند، چه نمی‌خواستند، چه نمی‌توانستند به حال ما فرقی نداشت، نتیجه این بود که به خاطر تعهدی که داده بودند و درخواستی که گفته بودند هفته‌ها را تمدید کردند و جلسات مختلف تشکیل دادیم و تا الان یک سال شده است که خویشتنداری هوشمندانه ایران یک برتری سیاسی و اخلاقی برای ما در سطح دنیا ایجاد کرد. اجماعی که آمریکا سعی می‌کرد علیه ما ایجاد کند با رفتارهای ما علیه آمریکا ایجاد شد.

وی با اشاره به چهار بار تلاش‌های آمریکا برای کشاندن ایران به شورای امنیت عنوان کرد: در همه اینها ناکام بودند چون جامعه بین‌المللی مخالفت می‌کرد. بعد کنفرانس ورشو را راه انداختند سعی کردند ائتلاف عربی را راه بیندازند که شکست خورد.

عراقچی افزود: ما به اروپا و چین و روسیه فرصت کافی دادیم تا به نقطه‌ای رسیدیم که آمریکا اعلام کرد سیاست فروش نفت صفر را دنبال می‌کند و مجوزها را تمدید نمی‌کند و ما در نقطه‌ای قرار گرفتیم که به لحاظ اخلاقی و سیاسی به همه فرصت داده بودیم.سیاست آمریکا قابل اغماض نبود و تصمیم گرفته شد که ما وارد پروسه کاهش برخی تعهدات شویم.

معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین گفت: حرفی که اروپایی‌ها به ما زدند این بود که در این یک سال متوجه شدند چقدر به اقتصاد آمریکا وابسته هستند.

وی عنوان کرد: ایران دنبال نتیجه بود و دنبال منافعش هست و ما دنبال منافع خودمان حرکت می‌کنیم.

عراقچی درباره جزییات فنی تصمیم ایران گفت: این تصمیم ایران از نقض برجام نیست، استفاده از ابزارهای داخل برجام برای تامین منافع مردم ایران است و به معنای خروج از برجام و نقض برجام هم نیست. براساس بند 26 و 36 برجام این حق را داریم از این ابزارها برای تامین منافع‌مان استفاده کنیم.

وی گفت: ما خروج از برجام را در دستورکار داریم. ایران خروج از برجام را در دستورکار قرار داده، ولی به صورت مرحله به مرحله ولی آمادگی دارد اگر طرف‌های مقابل تعهداتشان را انجام دهند به مرحله قبل برگردد. ایران امروز اعلام کرد به محدودیت خود برای میزان ذخایر خود در آب سنگین و اورانیوم قائل نیست.

عراقچی بیان کرد: ما در مرحله اول یکی از ستون‌های برجام را هدف قرار دادیم. اگر خواسته‌های ما بعد از 60 روز وارد گام دوم نشود و گام دوم را از الان برای آنها مشخص کرده‌ایم. بعد از آن ما به 3.67 درصد پایبند نخواهیم بود و هر درصد غنی سازی بخواهیم انجام می‌‌دهیم.

وی همچنین گفت: در گام دوم کار دیگری صورت می‌گیرد که بحث اراک است. در طراحی قرار بود و هست که کشورهای عضو برجام به ما کمک کنند و کارگروهی با حضور ایران و 1+5 که الان 1+4 شده تشکیل شد. در طول یک سال گذشته این روال مدرن سازی اراک به خوبی پیش نرفت، علت آن هم ترسی بود که کشورهای برجام از همکاری با ایران داشتند چون شرکت‌های معتبر هسته‌ای آنها درگیر شدند و از ترس تحریم شدن یک مقدار تعلل‌هایی صورت گرفت. در نامه رئیس جمهور گفتیم انتظار داریم اراک به پروسه تکمیل خود برگردد. دیزاین‌های اولیه انجام شده قرارداد تجهیزات بسته شده و باید به مسیر برگردیم.

عراقچی افزود: اگر به تعهداتشان عمل نکردند راکتور تحقیقاتی اراک را با طراحی و تکنولوژی خودمان می‌سازیم.

معاون سیاسی وزیر خارجه بیان کرد: ما تصویر واضح جلوی چشم کشورهای طرف برجام قرار دادیم و در عین حال آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کردیم.

وی تصریح کرد: اگر در این مراحل گام به گام کشورهای 1+4 یا هر یک به تنهایی یا آمریکا به شورای امنیت مراجعه و سعی کنند قطعنامه‌های گذشته را برگردانند یا قطعنامه جدیدی صادر کنند، ایران یک پاسخ قاطع و محکم خواهد داد. رئیس جمهور پاسخ را کاملا در نامه ذکر کرده و ابعادش را گفتند و ترجیح دادند باز نشود.

عراقچی بیان کرد: کشورهای عضو برجام می‌دانند شورای امنیت خط قرمز ایران است و اگر این خط قرمز رعایت نشود، برجام به طور کامل از بین خواهد رفت.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: واکنش‌های اروپایی‌ها بسیار محتاطانه بوده و از اظهارنظرهای دقیق پرهیز کرده‌اند. واکنش روسیه و چین روشن بود. لاوروف به صراحت اعلام کرد آنچه رخ داده تقصیر آمریکاست و چینی‌ها همین موضع را گرفتند ولی اروپایی‌ها هنوز در حال مشورت هستند، تماس‌هایی را با ما داشتند، در حال ارزیابی شرایطند می‌دانند آمریکا بازی را به هم زده است. اروپا درست است در تامین خواسته‌های ایران موفق نبوده ولی به لحاظ سیاسی از ایران حمایت کرده است.

وی گفت: مکانیسم‌های مشابه اینستکس را با هند، ترکیه و خیلی کشورهای دیگر در حال انجام هستیم. 

 عراقچی بیان کرد: ظاهرا اروپایی‌ها  فردا یک جلسه غیررسمی سران را دارند و دوشنبه یک جلسه رسمی شورای وزیران اتحادیه اروپاست و فکر می‌کنم موضع رسمی را در آن جلسه اعلام کنند منتظریم اروپا موضع خود را به صورت روشن بیان کند. خواسته‌های ما روشن است.

وی درباره تمدید این فرصت 60 روزه گفت: بستگی دارد خواسته‌های ما چگونه تامین شود ما قصد تنش نداریم مهم منافع ایران است. ما به برجام تعصب و علقه و وابستگی نداریم به آنچه وابستگی داریم منافع مردم ایران است. در 2 ماه آینده این دو ماه قابل تمدید نیست، مگر اینکه خواسته‌های ما تأمین شود.

عراقچی همچنین گفت: خواسته ما در بخش نفتی فروش نفت به میزان سابق است. اروپا و چین و روسیه تعهد کردند نفت ما به قبل برگردد و باید فرمول‌هایی پیدا شود که فروش نفت ما تضمین شود به قبل و تضمین شود که درآمدهای نفتی برای ما در دسترس باشد. باید اینستکس را به شکلی راه‌اندازی کنند که کل درآمدهای نفتی ما به آن منتقل شود و محدود به مواد غذایی و دارویی نیست باید همه موارد را در بربگیرد. در حوزه نفتی باید به حالت سابق برگردد یا مسیر خود را به حالت قبل شروع کند.

معاون وزیر خارجه همچنین خاطرنشان کرد: آنچه اطمینان دارم این است که اگر احساس کنیم منافعمان تامین می‌شود و خواسته‌هایمان می‌رسد ممکن است 60 روز به 70 روز تبدیل شود ولی اگر برای زمان خریدن باشد، خیر. من به سفرای 1+4 گفتم ما اصلا وارد بازی خرید زمان نمی‌شویم و یک سال به شما وقت دادیم و متاسفانه استفاده نشده و این 60 روز آخرین پنجره دیپلماسی است که امیدواریم استفاده کنند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان درباره اصلاحیه به برجام هم گفت: موضع رئیس جمهور روشن بود ما خواهان اجرای برجام هستیم نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد. هیچ تغییری در برجام صورت نخواهد گرفت ما آماده مذاکره  درباره برجام و موضوعی فراتر از برجام نخواهیم بود. سال گذشته اروپایی‌ها خیلی وارد این فضاها شدند ما همان موقع با قاطعیت رد کردیم و گفتیم تا وقتی برجام به تجربه موفق برای مردم ایران تبدیل نشود به هیچ مذاکره‌ای فکر نمی‌کنیم چه برسد وارد شویم.

معاون وزیر خارجه درباره اینکه آیا اروپا هزینه‌ای را پرداخت خواهند کرد؟ گفت: اروپایی‌ها بارها گفته‌اند برجام یک توافق امنیتی است و با امنیت بین‌الملل و اروپا سر و کار دارد حتما منطقه ما بدون برجام امن‌تر نخواهد بود. منطقه ما از لیبی تا افغانستان کلکسیونی از تنش‌ها و درگیری‌ها را داریم، تنها یک مشکل بود که از طریق دیپلماسی حل و فصل شد و آن برنامه هسته‌ای ایران بود که یک راه‌حل معقول برد - برد تعریف شد.

وی افزود: ترامپ می‌خواهد تنها دستاورد دیپلماسی در منطقه ما را از بین ببرد. امنیت در منطقه ما بر امنیت در اروپا تاثیر دارد. اروپایی‌ها به شدت نگران هستند، بحث مهاجرت که از سمت سوریه صورت گرفت بحران عظیمی در سوریه ایجاد کرد که دولت‌ها را در کشورهای اروپایی تغییر داد و به شدت نگرانند، اگر در منطقه به سمت تنش‌ها و درگیر‌ی‌ها برویم اروپا به شدت متاثر خواهد شد.

عراقچی گفت: بحث اعمال فشار بر اروپا نیست فشار خود به خود وارد خواهد شد. ما در 40 سال گذشته میزبان برادران از افغانستان، عراق و آذربایجان و ... بودیم و ملت ایران سخاوتمندانه پذیرایی کردند. همین الان بیش از سه میلیون افغان در ایران حضور دارند بیش از دو میلیون فرصت شغلی را برادران خوب افغان در ایران اشغال کرده‌اند و سه تا پنج میلیارد یورو از کشور ما خارج می‌کنند. حدود 468 هزار دانش آموز افغان در مدارس ایران رایگان تحصیل می‌کنند و هر دانش آموز در سال برای ما 600 یورو هزینه دارد. بیش از سه هزار دانشجوی افغان در ایران هستند ولی این آموزش‌ها هزینه دارد نزدیک 15 هزار یورو هزینه دارد و از خدمات درمانی بهره‌مند می‌شوند. با کمال میل پذیرای آنها هستیم ولی برای ما هزینه دارد.

وی ادامه داد: ولی وقتی تحریم‌های آمریکا اثر کند و منابع مالی ایران محدود شود و فروش نفت به صفر برسد، درآمدهای نفتی ما کم شود البته موفق نخواهند شد و فروش نفت ما به صفر نخواهد رسید و به همین خاطر ایران مجبور است سیاست‌های ویژه‌ای را اتخاذ کند و ممکن است به نقطه‌ای برسیم که نتوانیم هزینه‌ها را تأمین کنیم و از برادران افغان بخواهیم که کشور را ترک کنند. نمی‌خواهم تنش یا نگرانی در بین اتباع افغان ایجاد کنم ولی می‌خواهم صحنه را ترسیم کنم. اگر آمریکا بخواهد به سیاست تحریم ادامه دهد اگر مجبور شویم مسئولیت آن به عهده آمریکا خواهد بود.

عراقچی بیان کرد: بحران در افغانستان را آمریکا ایجاد کرد نه ما و خودشان باید هزینه‌ها را متقبل شوند نه ایران.

وی درباره توییت‌های جنجالی بولتون و اظهارات مقامات آمریکایی گفت: دنبال فضاسازی و جنگ روانی برای شکستن روحیه مردم ایران هستند. البته این تجربه شکست خورده 40 سال گذشته است. در حوزه روانی سعی می‌کنند و نگرانی از درگیری نظامی ایجاد کنند، با بررسی‌هایی که ما و دوستان نظامی ما انجام دادند کاملا روشن می‌کند یک فضاسازی و جنگ روانی است. ناوی که 25 روز پیش آمریکا را در برنامه روتین در منطقه ترک کرده به شکل دیگری جلوه می‌دهند. همه اینها فضاسازی است و جای نگرانی البته برای نظامیان ما هست آنها وظایف خود را بلدند و آمادگی دارند. مردم ایران مطمئن باشند توان نظامی و دفاعی ما از یک طرف و قدرت دیپلماسی و مقبولیت بین‌المللی ایران از طرف دیگر باعث خواهد شد کسی فکر حتی برخورد نظامی با مردم ایران را نتواند بکند. 

 امروز 18 اردیبهشت ماه مصادف با خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا از برجام، شورای عالی امنیت ملی در بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام اعلام کرد که از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.

در بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشورمان که طی نامه‌های جداگانه نیز از سوی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به سران کشورهای عضو برجام اعلام شده؛ به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت داده شده و تاکید شده است: «در هر زمان که خواسته‌های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.»

صبح امروز نیز سفرای کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به وزارت امور خارجه دعوت و نامه حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان توسط سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها تسلیم شد.

در این نامه تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشورمان مبنی بر «توقف اجرای برخی تعهدات جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام» به اطلاع سران کشورهای مزبور رسیده است.

همچنین طی نامه دیگری که امروز صبح توسط وزیر امور خارجه کشورمان برای خانم موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجی و سیاست امنیتی ارسال شد جزئیات اقدامات ایران به اطلاع ایشان به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام رسید.

 سه شنبه شب 18 اردیبهشت ماه سال گذشته (1397) بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و گفت که سندی را برای بازگرداندن تحریم‌ها امضا می‌کند و افزود که بالاترین سطح تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بعد از دوره‌های 90 و 180 روزه اعمال خواهد شد. دور اول تحریم های مزبور در مرداد ماه وارد فاز اجرایی شد و ترامپ شامگاه دوشنبه 15 مرداد ماه با امضای فرمانی رسما دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد و مقام‌های دولت ترامپ جمعه 11 آبان ماه نیز اعلام کردند که دور دوم تحریم‌ها از روز دوشنبه (پنجم نوامبر) 14 آبان ماه به اجرا درخواهد آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خسته نباشی دلاور از این همه زحمتی که داری می کشی . خداقوت پهلوان ممنون که با کمک دوستان محترم برجامیت پی هسته ای رو کندین
Iran, Islamic Republic of
به قول خبرگزاری فارس سخن عراقچی و گرا دادن به امریکا که هنوز میتوانید فشار بیشتری بیاورید,!!
Iran, Islamic Republic of
چرا کسانی که با قاطعیت از برجام دفاع می کردند و ایران را به دام دشمن انداخته اند ،بازخواست نمی شوند؟ ...
United States
لطف کن خبر خبرگزاری فارس در مورد اخراج مهاجران غیرقانونی افغان رو هم بخون که چند سال پیش منتشر شد که میگفت اخراجشون روند معکوسی داره و از هر طرف مهاجران غیرقانونی افغان را اخراج میکنیم باز هم به ایران برمیگردن و مخاطرات حضورشون رو هم بخون
Iran, Islamic Republic of
عراقچی: خروج از برجام را در دستورکار داریم.
فکر کنم شیرین این قبل از اجرا 60000 روز فرصت به طرفهای برجام نیاز داشته باشه؟
سرپل صراط چی میخوای بگی؟!
Iran, Islamic Republic of
عراقچی در برنامه شبکه افق در سال گذشته ،توی چشم هشتاد میلیون ایرانی نگاه کرد وگفت ،ما هیچ محدودیتی برای واردات بانکی نداریم وهر قدر میخواهیم ارز وارد میکنیم ! از این راستگو!!!!! چه انتظاری داری ؟!
Iran, Islamic Republic of
‌رهبر معظم انقلاب فرمودند:بنده البتّه از یک سال پیش و یک‌سال‌ونیم پیش، مرتّب تکرار کردم که به آمریکایی‌ها نمی‌شود اعتماد کرد -بعضی‌ها سختشان بود قبول کنند- امّا امروز خود مسئولین ما می‌گویند.
🗓 بیستم بهمن ۱۳۹۵
Iran, Islamic Republic of
آمریکا و اروپا گازش گرفتند، این که زورش به آمریکا و اروپا نمی رسه، ولی زورش به افغانستان می رسه و می خواهد افغانستان را گاز بگیره!!
خسته نباشی دلاور، خدا قوت قهرمان، اون خودکار بود که سمت جان کری پرت کردی، اگر هنوز داریش بی زحمت سمت افغانستان هم پرتش کن!!
United States
افغانستان خودش سالهاست که با بستن آب هیرمند و دادن پایگاه به مجاهدین خلق در حال گاز گرفتن ایرانه تو نمی بینی یا خودت و به ندیدن زدی
Iran, Islamic Republic of
...
United States
با همین مرحله مرحله بازی‌ها با اجازتون چند سالی وقت من و شما را میگیرند! علی برکت الله
Iran, Islamic Republic of
میشه اقای عراقچی یک جا را هم برای ما درست کنی از ایران بریم ؟ ممنون اگر می خواهید مشخصات هم برم برای من و خانواده ام درست کن بریم ،
Japan
چه کار به این افغانی های بنده خدا داری؟؟؟

مگر کارهای یدی که اونا انجام میدن کس دیگری انجام میده؟؟؟
اون دو میلیون فرصت شغلی، دو میلیون کار یدی و زحمت کشی های مفته
در همسایگی ما هستند که کمترین ها برای زندگی کردن رو هم ندارند.....
اشتغال زایی اعتدالی یعنی قراره لیسانس های ما بروند کارهای یدی افغانی را انجام دهند!!! یعنی آخر برنامه ریزی هستند این لیبرالها!!!!
Romania
لیسانسه ها نروند کارهای یدی را انجام بدهند یکم از ان اریکه قدرت بیایید پایین بروید با کارگران ساختمانی ایرانی حرف بزنید تا ببینید حضور همین افغانیها چه بلایی سر انها اورده.ب...!!!
United States
تو لرستان چند سال پیش چند صد نفر لیسانسه برای شغل رفتگری ثبت نام کردن چون نمیخواستن از کشورشون برن و آواره غربت بشن شما بذارید افغانها برن مطمئن باشید انقدر بیکار داریم که جاشون خالی نمیمونه ضمنا این سیستم قراردادی و حق بیمه ندادن به کارگران به لطف ورود مهاجران افغان در ایران باب شد
Romania
یعنی چه چکار داری پنج میلیون افغانی در ایران است فقط سوبسیتی که بابت نان دریافت می کنند.حساب کنید.فقط سرمایه داران از حضور افغانیها در ایران استقبال می کنند.چون برای انها سود دارند.یکی از راهای اساسی حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی ایران همین است که افغانیها یا به کشورخودشان برگردند یا مثل قوانین بقیه کشورها با انها برخورد شود یعنی حق بردن پول از ایران را نداشته باشند.مالیات بدهند.نه این مبلغ کمی که در سال برای اجازه حضور در ایران می پردازند.مطمعن باشید اگر مجبور شوند هزینه هایی که یک ایرانی برای شغل داشتن می پردازد افغانیها هم بپردازند.خودشان خود به خود از ایران می روند.بلاخره یک روز جمهوری اسلامی باید این تصمیم را بگیرد
Iran, Islamic Republic of
من صد درصد موافق خروج افغان ها از ایران هستم اما این روش دولت روحانی فاجعه ای در این راه ایجاد کرد! چون متاسفانه برای اولین بار دولت ایران به طور رسمی اسکان افغان ها در ایران را به عنوان یک ابزار ایران مطرح کرد و از این به بعد هرگاه بخواهیم آن ها را به گونه ای منطقی از ایران خارج کنیم با اتهام استفاده ی ابزاری از آنان مواجه می شویم!
M.sh
Romania
این یعنی گرا دادن به وحشی های ادکلن زده برای برجام منطقه ای، منظور از افغان ها یعنی همان تیپ فاطمیون که بخشی از محور مقاومت هست.
United States
حرف مفت نزن چرا انجام نمیده مکه تو شهرهایی که افغانها نیستن کارهای یدی رو کارگران بومی انجام نمیدن مگه تو شهرهایی که افغانها هستند کارگران ایرانی کارهای یدی رو انجام نمیدن بخاطر بحران بیکاری باید افغانها اخراج بشن کشور در تحریم مهاجر نیاز نداره
Iran, Islamic Republic of
تو چقدر بی تربیت هستی؟!
ناجی
United States
من میبرمت تو سنگبری های محمود آباد اصفهان یا کوره پز خونه های محمد آباد مردی نه یه ماه و یه روز فقط یک ساعت جای اون افغانی کار کن
Romania
بنده تو سنگبریها کار کرده ام.بخاطر افغانیها اکثر ایرانیها را اخراج می کنند.تازه کلی از اهالی چهارمحال بختیاری و طرف های همدان برای کار التماس می کردند ولی کسی به انها کارنمی داد.تازه افغانیها باند وباند بازی هم دارند اینقدر هم قدرت مند شده اند خیلی از کارخانه دارها از انها می ترسند.خیلی ها هم برای این که پولهای اینها دستشان است با اینها کار ندارند.بعد با چهارمتر نوارنقاله و زنجیر مثل کارخانه های ایتالیا می شود کاری کرد که یک سنگبری با سه چهارکارگر کارکند .وخیلی هم کارراحتی داشته باشند.اهالی روستاهای کنارکوره پز خانه ها همه بیکار شده اند بخاطر حضور افغانیها.فقط سرمایه دارها طرف دار اینها هستند
United States
ناجی مرد اون کارگران ایرانی معدن یورت بودن که بدون گرفتن ۱۶ ماه حقوق داشتن کار میکردن و اگه سال ۹۶ انفجار معدن رخ نمیداد بیخبرانی مثل تو نمیفهمیدن که چه کارگران مظلومی داریم اگر افغان هستی که هیچ اما اگر ایرانی هستی دست از خود تحقیری بردار سخت ترین کار دنیا کارگری معدن هست کار در سنگبری و کوره پزی خیلی راحت تر از کار در معدن هست خبر داری بعصی کارگران کلیه هاشون و میفروشن برای گذران زندگیشون شما فرصت کار بدید به جوانان خودمون مگه قبل از اینکه افغانها بیان در ایران کارگران نبودن مگه اینهنه کارگر ایرانی رو در همون سنگبریها و کوره پز خونه ها نمی بینی بازم تکرار میکنم اگه افغانی که هیچ از هموطنات دفاع میکنی اگه ایرانی لطف کن و غیرت داشته باش ضمنا افغانهایی که میان ایران اکثرا هزاره های افغانن که در افغانستان با پشتونها و تاجیکها نمیسازن بخاطر همین راهی ایران میشن در ایران هم که می بینی نالانن از وضع ایران برای خودشونم بهتره به افغانستان یا کشور ثالثی برن چند میلیون خونه آزاد میشه و عرضه میشه برای مستاجران که باعث کاهش قیمت اجاره میشه ایران کشور افغانها نیست اونها که مهاجرن و خودشون ناراضی میتونن حای دیگه ای برن کارگران ایران کجا رو دارن برن وکیل مدافع افغانها نباش اگه ایرانی هستی
Iran, Islamic Republic of
یعنی الان همه اونهایی که لیسانس و ارشد و دکترا دارند، منتظرن افغان ها بروند و اونا بیان بیل و کلنگ بزنند و یا در شهرداری رفتگری کنند؟!!! البته کار عار نیست‌. ولی دولت چرا آن رشته ها را در دانشگاه پذیرفته؟!! چند درصدشان حاضر هستند کارهای فوق را انجام دهند؟
البته مشاغلی که اسم بردنم شریف هستند و قصد توهین به افغانستانی ها را ندارم.
United States
...
Iran, Islamic Republic of
از آمریکا و اروپا نتونسته امتیاز بگیره، اینجوری می خواهد شاید از افغانستان امتیاز بگیره.
United States
افغانستان یه آب هیرمند دستشه همون و حق آبه اش و نمیده امتیاز تو سرش بخوره مهاجرانش و از ایران جمع کنه
Iran, Islamic Republic of
مجری برنامه گفتگو با عراقچی پرسید آنها برجام را(و در واقع محدودیت ایران را) باعث امن شدن جهان می دانند و عراقچی به جای اینکه بگوید عامل ناامنی جهان امریکا و همین کشورهای اروپایی اند و اینها به اعتراف خودشان داعش را ساختند حرفی انحرافی تحت عنوان افغان ها را پیش کشید.
Romania
دولت شماها با تدبیرش!!!!! پدر مردم ایران و منطقه رو در آورد! حالا میخواید هرچی ایران تو این چهل سال کاشته پنبه کنین!! ....
M.sh
Romania
هدفشون از اول همین بودو هست. کلا دترن با هدف خاص و هماهنگ تیشه به ریشه نظام میزنن. البته خدا هم با تیشه به کمرشون میزنه
Iran, Islamic Republic of
چرا نخواهید که برادران افغان کشور را ترک کنند، می‌خواستید از فاطمیون استفاده ابزاری بکنید که کردید و تمام. الان واقعاً وقت مرخص شدن است... .
United States
ببخشید فاطمیون مگه چند درصد از جمعیت مهاجران افغان رو تشکیل میدن وقتی تو سوریه دستگیر میشن جی میگن ؟ فیلمهاشون هست اینا اگه مردانگی لبنانیها رو داشتن از جنگ فرار نمیکردن بیان ایران
آدمیزاد
Colombia
شما زورتان به شهروندان سخت کوش افغانی رسیده ؟ این بیچاره ها دیگر چه گناهی کرده اند؟
Romania
...
United States
جناب آدمیزاد مگه همه افغانها کارگری میکنن قاچاقچیهاشون چی ؟ متجاوزانشون ؟ متکدیانشون وقتی تو پایتخت فقط ۷۰ درصد متکدیان تبعه خارجی ان تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
Iran, Islamic Republic of
یعنی در بین ما ایرانی ها، افراد متجاوز، قاچاقچی نیست؟!! ایرانی ها را چه کنیم؟
البته با مجرم ایرانی و افغانستانی باید برخورد کرد. که به هر حال برخورد وجود دارد.
United States
کسی نگفت در بین ایرانیها نیست جواب اون و دادم که گفت سختکوشن
Iran, Islamic Republic of
بابا از وقتی که ارزش پولمون به همت دوستان عزیز شما تو دولت افت کرده خودشون دارن میرن . شما زحمت به خودتون ندین
ضربه ای بدتر از برجام
Iran, Islamic Republic of
من صد درصد موافق خروج افغان ها از ایران هستم اما این روش دولت روحانی فاجعه ای در این راه ایجاد کرد! چون متاسفانه برای اولین بار دولت ایران به طور رسمی اسکان افغان ها در ایران را به عنوان یک ابزار ایران مطرح کرد و از این به بعد هرگاه بخواهیم آن ها را به گونه ای منطقی از ایران خارج کنیم با اتهام استفاده ی ابزاری از آنان مواجه می شویم! نه اعمال حقوق ملی خود!....
Iran, Islamic Republic of

ما تجربه کردیم که قبل از انعقاد ننگ نامه های بزرگ ملی، عراقچی در تلویزیون ظاهر می شود!!!
و متاسفانه امشب باز هم عراقچی در تلویزیون ظاهر شد
Iran, Islamic Republic of
اگر کار را به مذاکره بکشانند برجام دیگری را بر کشور تحمیل می کنند.بولتون،عضو دولت امریکا گفته است هدف امریکا در خروج از برجام کشاندن ایران پای میز مذاکره و رسیدن به قراردادی جامع بوده است.امریکا امتیازاتی فراتر از صنعت هسته ای می خواهد.
ممد
United States
سیاست فشار طولانی مدت و حداکثری بر ایران !!!! اعزام بمب افکن بی ۵۲ به خاورمیانه به دلیل تحرکات ایران!!!!سفر سر زده پمپیو به بغداد و لغو سفرش به آلمان!!!این بار یک خبری هست!!!بعد از رمضان؟؟؟ ای لشکر صاحب زمان آماده شو آماده شو........
Iran, Islamic Republic of
ممد ! تو که زیر پرچم بیگانه جات امنه ! نگران نباش ! اون پوشال باقیمانده از امریکا ،اگه عرضه غلط کردنی داشت ،منتظر اوامر تو نمیموند !
United States
آقای محترم من ازقزوین پیام میدم اکثراپرچم امریکامیزنن اون اشتباه خبرگزاریه
ممد
United States
شما که عرضه دارید خواهشا یک کاری بکنید!!!! مملکت را نجات بدهید.......!!!!!
تو یک جایی برای قایم شدن پیدا کن. مرد میدان برای نابودی آمریکا داریم.
Iran, Islamic Republic of
فک کنم کارخانه های اسلحه سازی امریکایی و اروپایی میخوان زمینه ای رو ایجاد کنن که فروش محصولاتشون بیشتر بشه.
Oman
آفرین، گرا بده که شصت روز میتونه بشه هفتاد روز! بعد هم بشه 100 روز، بعدش بشه یک سال و الی آخر!
اگر اینا سیاست بلد های ما هستند وای به حال سیاست نابلدها!
United States
مملکت را برباد دادید و الان یاد افغانی ها افتادید که تنش جدید ایجاد کنید؟
....!!!
United States
افغانستان خودش با ایران در حال تنش هست سالهاست به مجاهدین خلق پایگاخ در هرات دادن در مرز با ایران سالهاست آب هیرمند و بستن تو خواب بودی ندیدی
Iran, Islamic Republic of
آقا فرمودند اروپا قابل اعتماد نیست حالا شما مهلت ۶۰ ۷۰ ۸۰ ۹۰ بده او نام میگن بشین زیر پات علف که چه عرض کنم کاج سبز شه
یک سال فرصت چی دادین مردم رو بدبخت کردین خودتون اعیونی می‌خورین میپاشین که چی بشه از کیسه خلیفه میبخشین حقوق بیست میلیونی و ۳۰ میلیونی ۴۰ میلیونی مدیرانتان بکنید ۵ میلیون از ریخت و پاش مدیرهاتون بزنید وضع کشور روبراه میشه
مرتضی
New Zealand
...بخاطر سیاست غلط و اشتباه دولت ایران مردم عادی ایران و مهاجرین افغانستان باید زجر بکشد.!!
Iran, Islamic Republic of
فعلا که وضع افغانستانی های مقیم ایران ازخیلی ایرانی ها بهتره
United States
خب با وضع بهترشون برن یه کشور دیگه بدارن وصع کارگران و بیکاران ایرانی هم خوب بشه
Iran, Islamic Republic of
خسارت محض !!!
عمار
Iran, Islamic Republic of
-ما واینهمه اقتدار دولت تدبیر وامید مهاله!!!!!
-چقدر دولت ما اقتدار داره ازاینهمه اقتدار همه لرزه گرفتند!!
-یادش بخیر یک زمانی 20درغنی میکردیم وانها از این عمل مقتدرانه هراسان پیشنهاد مذاکره میدادند واما امروز.............
یاسر
Iran, Islamic Republic of
عراقچی: خروج از برجام را در دستورکار داریم
مگه برجامی وجود دارد؟ازکدام برجام؟همان که ما از مراودات بانکی وتحریمهای لغو شده اش بهره مندیم؟؟!!
هیچکس در برجام بجز تدبیریان وجود ندارد .
حکایت ما شده ترس بچه از لولو
Iran, Islamic Republic of
...
عباس
Iran, Islamic Republic of
سید عباس بدون بدون و بدون که؛ مشکل انقلاب ترامپ ویا حتی دولت ترامپ نیست که اتفاقا در بسیاری موارد عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد شد
مشکل انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی مستضعفین عالم خوی درندگی وشیطانی استکبار به سرکردگی شیطان بزرگ دولت امریکاست.
وگرنه کیه که ندونه ترامپو اوباما هم سرباز کوچک وجیره خور همون نظام سلطه هستن
علی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
افغانستان کشور همسایه و از نظر فرهنگی و قومی برادر ایران است‌. این حرف شما بیربط ترین اظهار نظر ممکن در میان سوتی های فراوانتان است.
Iran, Islamic Republic of
میخواهند هر خوبی که در ایران است رو با خاک یکسان کنند...!!
United States
خودشونم نظر تو رو دارن ؟ تو افغانستان با لهجه ایرانی حرف بزنی چه بلایی سرت میارن ؟ آب هیرمند چرا بستن ؟ چند میلیون مهاجر افغان در ایرانن روزی یک لیتر آب مصرف کنن چه میزان آب بدهکارن که حتی حق آب هیرمند و نمیدن افغانها بیشتر از ایران با پاکستانیها هم فرهنگن همون پاکستان اتمی و ثروتمند هم میگه افغانها باید خاکش و ترک کنن تازه از پاکستان پشتونها هم به افغانستان میرن و پاسپورت افغانی میگیرن از ایران کی افغانستان میره
Iran, Islamic Republic of
آقای عراقچی مزورانه حرف اروپا را در مورد اینکه برجام به امنیت جهان ربط دارد تکرار کرد و مصداق آن را به بحث حضور بخشی از ملت افغان اعلام کرد.وقتی اروپا و امریکا برجام را امنیتی می داند یعنی ایران عامل ناامنی جهان بوده است لذا عراقچی نباید زیرپوستی این حرف را تکرار کند.
Iran, Islamic Republic of
یک سئوال : چرا ظریف هیچوقت نمی آید و فقط عراقچی می آید؟
توئیت میزنه وقت نداره!!
Iran, Islamic Republic of
شاید سر ظریف شلوغه هر وقت نیومده. به هر حال اسناد استعماری زیاد است. موشکی، منطقه ای،سند ۲۰۳۰ . سرش شلوغه شلوووووووووغ.
Iran, Islamic Republic of
سخنگوی احمدی نژادی و معاون سیاسی وزیر اعتدالی عجب
Iran, Islamic Republic of
عراقچی قماری کرده که یا کلا حیات سیاسی خود را از دست می دهد یا لرزان می ماند اما من که او را دیگر قبول ندارم اینها کسانی هستند که در تمام جریانات حصضور دارند و معلوم نیست که کدام طرفیند/
بعد از سوریه و عراق، گرا را به ضد انقلاب داد تا بعد از این شعار دهند که باعث مشکلات کشور، افغانی ها هستند!! غربی ها از کشورهای مختلف نیرو جمع میکنند تا امور پایین دست کشورشان را آنها انجام دهند شما عرضه ندارید اشتغال مناسب برای تحصیل کرده های خودمان درست کنید چرا گردن کارگران افغانی می اندازید؟
Iran, Islamic Republic of
لازم نیست افغانی ها همینجدری دارن خودشون برمیگردن کشورشون
ایرانو جهنم کردین
Romania
دیپلماتهای مغرور ژنرالهای تدبیر حالا که زورمان به کدخدا نرسید. به افغانهای بینوا که میرسه اوناروبیرون می کنیم ترامپ چی فکرکردی مااومدیم پابوسی زدی توسرمون ماهم میزنیم توسرافغانهابه این می گن برد برد علی برکت الله
محمد
Romania
به لطف دولت تحقیر ونومید ایران تبدیل به افغانستان دیگر شد نیازی نیست افغانها ازایران بروند تا1400 ایرانیها باید مانند افغانها به کشورهای دیگر برای کار. انهم کارهای سخت وگارگری. بروند. واکنون هم بسیاری ازایرانیها مانند افغانها درسخت ترین شرایط وبدبختی زندگی می کنند انقدر گند زده اید که افغانها خودشان دارند میروند. حال بگذریم دراین چند سال با این ننگ جام انقدر تن مردم خودمان رالرزانده اید بس نیست. حال نوبت این بنده های خداست خدا عذابتان رازیاد کند
محمد
United Kingdom
این واقعا شرم اور است!
برفرض ما تمام افغان ها را از ایران اخراج کنید و اینها به افغانستان برگردند خب چه مشکلی برای امریکا و اروپا پیش می آید؟
احتما شما میخوایید افغانی ها رو اخراج کنید و به سمت اروپا سرآزیر کنید، و از اینها به عنوان سلاح استفاده ابزاری کنید.
ولی خب اینطوری رابطه شما با افغانستان، ترکیه ، اروپا و ... قطعا بدتر خواهد شد. حتی ممکنه افغانستان اجازه استفاده از خاکش رو برای حمله به ایران بدهد.
United States
افغانها خودشون از ایران اخراج بشن راهی اروپا میشن به ما ربطی نداره این اسمش استفاده ابزاری نیست ولی اینکه هم خودشون ایرانن و هم فحش میدن به ایران دیگه به ما ربط داره ....
صالح
Iran, Islamic Republic of
اخراج افغان ها از ایران و استفاده ابزاری از آنها برای فشار بر اروپا واقعا شرم آور است؟ یعنی ایران هیچ راه دیگه ای برای فشار به اروپا نداره که گیر داده به افغانی هایی که سالهاست تو ایران زندگی می کنن.
اگر این کار انجام بشه قطعا روابط بین ایران و همسایه گانش به شدت بد خواهد شد و از ایران به عنوان کشوری که از مهاجران استفاده ابزاری می کند در دنیا یاد می شود.
United States
صالح ترکیه هم خواستار اخراج مهاجران سوری شد پاکستان هم خواستار اخراج مهاجران افغان شد اونا بخوان بد نیست استفاده ابزاری نیست ایران بخواد بده تازه پاکستان پشتونها رو میفرسته افغانستان تا پاسپورت و تابعیت افغانی بگیرن کدوم ایرانی افغانستان رفته این استفاده ابزاری نیست و اتفاقا همسایگان هم همین سیاست و در قبال مهاجران دارن
Iran, Islamic Republic of
بابا یکی نیست اینا رو بگیره محاکمه کنه
محمد
Iran, Islamic Republic of
آخه یکی نیست جلوی اینها رو بیگره. افغانی ها بنده های خدا دارند مثل تمام مردم ایران درشهرها وکوچه ها خیابان های ما رفت وآمد وزندگی می کنند. آخه چیکار به اونها دارید چرا می خواهید با دست خود. مردم ایران رو مقابل مردم افغانستان قرار بدهید. چقدر شما احمقید واقعا چقدر. خدالعنتتان کند تاکِی می خواهید به خیانتهایتان در قبال نظام وایران ومردم وحیثیت ایران ادامه دهید.
United States
...
Iran, Islamic Republic of
این بیانیه خوانی سید عباس برجامچی بیشتر استرس به مردم ایران و برادران افغانی و در واقع جبهه مقاومت بود و آرامش خاطر به اروپا و آمریکا که خیلی نگران نباشید .
ضمنا اقدامات نهایی رو چرا به دشمن مکتوب میگین ولی مردم نامحرم هستن ؟ شاید میترسین ته جرات و شهامتتون رو همه بفهمن . شاید هم میترسین یه وقت واقعا به اونجا برسیم و مردم ازتون مطالبه اقدام کنن .
شما هم که ترسو و عامل دشمن .
این سید عباس ماله چی هم هر وقت میاد وسط یعنی قراره گنجشک رو رنگ کنن جای قناری قالب کنن به مردم .
hamidi
Iran, Islamic Republic of
این مثل اینه که داری با یه نفر دعوا میکنی زورت بهش نمیرسه بعد بهش میگی اگه منو بزنی من همسایمو میزنم ها!
دشمن هم قاعدتا میگه بزن مگه به من آسیب میرسه! خودت میدونی و همسایه ها و اروپایی ها
Iran, Islamic Republic of
آقای عراقچی و روحانی وظریف بابچه طرف نیستید که این حرفارومیزنیداخه
ازاول معلوم بوداین اروپاییان امریکاروول نمیکنن ایران روبچسبند چراداریدچراباشعورمردم بازی میکنیداخه
درضمن سیاست واخلاق چیه بیاسفره ایرانیاروببین اخلاقی مونده
خودتون سیری نمیدونیدمردم چه میکشن
باشعارنمیشه مملکت اداره کردوالله
سید
Iran, Islamic Republic of
داداش همتون با هم افتادین به جون این مملکت و تا تهشو در نیارین ولکن نیستین .آخه مشتی کجا دنیا اینجوری عذر یه تعداد مهاجر رو می خوان . درسته که به مردم ایران تو این شرایط فشار اقتصادی میاد که این هم ار بی تدبیری و خودسری شما و دولته ولی چرا به صفت ایرانیا توهین می کنی ، ما کجا مهمون رو از خونه هامون بیرون کردیم که این دومیش باشه . والا اگه به بیرون کردن باشه این دولت و همه اعوان وانصارش بیشتر مستحقا ، ببین چه ما ملت نجیبی هستیم که جز به دستور امام جامعه عمل نمی کنیم که اینم خودتون خوب می دونید.........
United States
شاید نه باید از مهاجران افغان بخوای ایران و ترک کنن ایران شرایط پذیرش مهاجر نداره بخاطر تحریم و بیکاری خود مهاجران افغان هم که میگن ایران کشور بدیه و ایرانیها بدن مدام تو یوتیوب و سایتها به ایران فحش میدن شاید نه باید از مهاجران افغان بخواید ایران و ترک کنن چند دهه تاخیر داشت اما الان هم خوبه پاکستان هم خواستار اخراج مهاجران افغان شده سفیر افغانستان در ایران هم چند سال پیش از مهاجران افغان خواست به افغانستان برگردند
Iran, Islamic Republic of
بلد هم نیستند حرف بزنند!!!!
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
جناب عراقچی، شش سال پیش بارها و بارها رهبری معظم انقلاب به شما هشدار داد به مذاکره خوش بین نیستم و در کنارش هزاران هزار نفر هم همین را گفتند ولش شماها پا در یک کفش کردید و بر خواسته ای که نتیجه اش کاملا مشخص بود اصرار کردید و حالا مجبور شدید در مسیر خواست آمریکایی ها حرکت کنید!!! آمریکا اصلا به دنبال همین بود که شما از برجام خارج بشید چه یکجا چه مرحله به مرحله تا اقدامات بعدی خودش را دنبال کند.
البته مطمئن هستیم که هیچ غلطی نمی توانند بکند ولی این اوضاع را شما بوجود آوردید.
ح ن
United Arab Emirates
چطوری قهرمان؟یادته چطوری ژست میگرفتی که من خودکارروبه سمت جان کری پرت کردم؟....
United States
ارزها مملکت روآقازاده های شمابردن خارج عشق وحال
اون ارزها برده وضعیت اقتصاد درست میشه
!!
Iran, Islamic Republic of
افغانستانیها برادران عزیز ما هستند اگر کسانی چون عراقچی در کشور به راحتی زندگی می کنند بخاطر خون شهداست. ....
سید
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
باتوجه به ابنکه ارزش پول افغانستان در حال جنگ چندین برابر ارزش پول بی ارزش ایران است لذاافغان ها با بازگشت به کشورشان بهتر از ما زندگی خواهندکرد وقطعا عراقچی را دعا خواهندکرد
United States
...
United States
فعلا که دادن فحش میدن البته ما استقبال میکنیم برگردن افغانستان
Iran, Islamic Republic of
قدرت خریدشون خیلی پایین تره
Iran, Islamic Republic of
...
منافع ملی
Iran, Islamic Republic of
تا حالا خدایش فکر کردین یه دیپلمات ارشد وزارت خارجه چرا تو این برهه از زمان این مطلب رو میگه بهش شکی نیس که افغان تو تیپ فاطمیون تو سوریه عراق جنگیدن و اینکه شهدایی داشتن تو دفاع مقدس
مطمن باشید که یه دیپلمات تو این سطح هیچ وقت سطحی سخنانش رو بیان نمیکنه تنها کشور مرز خاکی که باهاش داریم همین افغانستان هس که تلویحا راه رو باز گذشته برای ترامپ احمق و بولتون کثیف و نتانیاهو که اگه روزی جنگی بشه....
یه کم برای منافع ملی هم فکر کنیم اون شب اونهمه حرف زده بعد ما گیر دادیم بجایی که...
در کل هر حرفی تو این سطح بی پشتوانه و بی برنامه نیس
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات و طول عمر رهبر انقلاب
امیر مسعود
Iran, Islamic Republic of
آفرییین
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
یادتان هست چند وقت پیش غربزده ها میگفتند : اگر برجام به نفع ایران نبوده، چرا آمریکا خارج شده؟ پس به نفع ما بوده. خارج شده چون ما در مذاکرات برنده شدیم. حالا آقایان برنده ، دارن دنبال اروپا میدون....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
شماها برجام را نیاوردید که امروز از آن خارج بشوید....!1
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
.....