جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۵

روزنامه آلمانی: ترامپ تنها بازنده بازی خطرناک ضدایرانی خود است

چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۲
کد مطلب: 685470
تسنیم نوشت: یک روزنامه آلمانی در مطلبی به بررسی عواقب تشدید مواضع ضدایرانی اخیر ترامپ پرداخته و این گونه سیاست‌ها را به‌ویژه برای آمریکا خطرناک دانست.
ترامپ بازنده بازی خطرناک ضدایرانی خود است
به گزارش جهان نيوز، روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان در مطلبی به مسئله شاخ و شانه کشیدن‌های اخیر ترامپ برای ایران پرداخته نوشت: ایران بعضی بخش‌های توافق هسته‌ای را لغو می‌کند و آمریکا هم در منطقه خلیج فارس تحرکاتی نظامی را انجام می‌دهد. در این تحولات خطرات زیادی به‌خصوص برای آمریکا نهفته است.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: این یک مسئله نگران‌کننده است و عواقب فرامنطقه‌ای دارد. آیا خاورمیانه به‌زودی با جنگ جدیدی روبه‌رو خواهد شد؟ حدود یک سال است که نشانه‌هایی از وقوع یک طوفان وجود دارد و حداقل شرایط از 8 آوریل سال 2018 که ترامپ به‌صورت یکجانبه توافق اتمی با ایران را لغو کرد این گونه است. توافق هسته‌ای که از بزرگترین موفقیت‌های سلف ترامپ، اوباما محسوب می‌شد از بدترین توافقات همه زمان‌ها برای ترامپ است.

حالا ایرانی‌ها هم اعلام کرده‌اند که بخش‌هایی از این توافق را لغو می‌کنند. هیچ نیازی به مهارت پیشگویی نبود برای اینکه بتوانیم این مسئله را پیش‌بینی کنیم که به‌زودی این کشور هم دیگر خود را به این توافق متعهد احساس نمی‌کند. مدت طولانی بود که برخی گروه‌های سیاسی و مذهبی در ایران این توافق را شرم‌آور توصیف می‌کردند و این وضعیت به مواضع جمهوری‌خواهان در آمریکا در قبال این توافق مرتبط است.

این روزنامه آلمانی در ادامه این پرسش را مطرح می‌کند که؛ آیا این محاسبه آمریکا که ایران به‌زودی با توجه به فشارهای زیادی که روی آن است به‌زانو درآمده و به مذاکرات مجدد درباره برجام روی خواهد آورد درست از آب درآمد؟ این مسئله واضح است که نظام جمهوری اسلامی و مردم تحت تحریم‌های اقتصادی در فشار زیادی قرار دارند. نارضایتی و دلسردی بین مردم زیاد است، اما این خشم و نارضایتی شهروندان به‌اندازه‌ای نیست که آن طور که ترامپ حدس زده بود به‌صورت جدی نظام در این کشور را به خطر بیندازد.

تهدیدات از طرف آمریکا بیشتر می‌تواند منجر به این شود که مردم ایران بیشتر و قاطعانه‌تر و با شعارهای میهن‌پرستانه پشت حاکمان خود قرار گیرند، بنابراین هیچ کس این مسئله را رد نمی‌کند که آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ در جمهوری اسلامی شهرت بدی پیدا کرد. بسیاری ایدئولوژی خود در این باره را که آمریکا شیطان بزرگ است تأییدشده می‌بینند.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب این پرسش را مطرح می‌کند که؛ آیا همه استدلال‌های ترامپ علیه ایران برای اینکه خاورمیانه را در جنگ و هرج‌ومرج جدیدی وارد کند کافی است؟

پاسخ این سؤال آشکارا نه است. کسی مانند ترامپ که مرتباً بلوف می‌زند و قماربازی می‌کند می‌تواند در این بازی فقط بازنده باشد.

این بدین مفهوم است که یک درگیری مسلحانه در منطقه خطرات بزرگی برای آمریکا دارد. ارتش منظم ایران و به‌خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تجهیزات بالا با حماس قابل مقایسه نیستند. اگر درگیری رخ دهد اوضاع بسیار سخت‌تر خواهد بود. چنین درگیری‌ای تأثیرات هنگفتی بر تجارت جهانی و از جمله صادرات نفت خواهد داشت. ترامپ هم به‌عنوان تاجر دقیقاً به این موضوع واقف است، این‌که آیا وقوف به این مسئله وی را از برداشتن گام‌های حساب‌نشده بازمی‌دارد مسئله‌ای دیگر است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا چند روز پیش اعلام کرد که یک فروند ناو هواپیمابر و بمب‌افکن‌های ایالات متحده آمریکا عازم خلیج فارس است تا به‌زعم وی پیامی واضح به دولت ایران باشد مبنی بر اینکه هرگونه حمله به منافع آمریکا و یا متحدان آن با شدت عملی بی‌امان مواجه خواهد شد.

مقامات آمریکایی در اعلام خبر اعزام ادوات نظامی آمریکا به منطقه، نگرانی‌هایی درباره احتمال حمله نظامی ایران به نیروهای آمریکایی و متحدان آن را به‌عنوان دلیل اصلی مطرح می‌کنند و طوری وانمود می‌کنند که گویی ایران در آستانه اقدام نظامی علیه آمریکا و متحدان آن قرار دارد.

ایالات متحده آمریکا طی ماه‌های گذشته هیچ ناو هواپیمابری در خلیج فارس و دریای عمان مستقر نکرده بود و بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکا این مسئله حتی مایه نگرانی برخی مقامات نظامی آمریکا شده بود که مدعی بودند در صورت اقدام نظامی ایران، نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا در آسیب‌پذیری قرار داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هراسی از تحریم و تهدید نداریم
ملت ایران هرگز از تحریم و تهدید هراس نداشته است.
Iran, Islamic Republic of
تجاوز نظامی 10 کشور به سرکردگی عربستان سعودی ازششم فروردین سال 1394 تاکنون دریمن شکست خورده است.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آمریکا توی عراق و افغانستان تا خرخره توی باتلاق افتاد . شکی نیست که توان حمله نظامی به ایران رو ندارن
Iran, Islamic Republic of
مردم هراسی ازآمریکا، تحریم و تهدید و... ندارند.