شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

آمریکا به دنبال تهدید نشان دادن ایران است

چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب: 685466
فارس نوشت: دیپلمات اروپایی درباره آخرین تحولات پیرامون برجام گفت، آمریکا تلاش دارد ایران را «تهدید امنیتی» اعلام کند.
آمریکا به دنبال تهدید نشان دادن ایران است
به گزارش جهان نيوز، یک دپیلمات اروپایی چهارشنبه بعد از ظهر به وقت تهران از تلاش های واشنگتن در مقصر جلوه دادن ایران در زمینه نقض توافق هسته ای سال 2015 خبر داد.

 این دپیلمات اروپایی مستقر در بروکسل در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» اظهار داشت، آمریکا با تحت فشار گذاشتن ایران، در پی به اشتباه انداختن این کشور و نقض تعهد‌های خود در برجام است.

 این مقام دیپلماتیک که به نام وی اشاره‌ای نشده، در ادامه گفت: «آنگاه ایالات متحده دلیلی دارد تا به جهان اعلام کند که ایران تهدیدی علیه امنیت بین المللی است.»

 بر اساس این گزارش، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام در بیانیه‌ای اعلام کرد ، جمهوری اسلامی از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند و به کشورهای باقیمانده در توافق 60 روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و مالی فرصت داد.

براساس این تصمیم، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدویت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند.

همچنین به کشورهای باقی مانده در برجام 60 روز فرصت داده شد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند. چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات  ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور انجام رایزنی‌های مستمر سیاسی با روسیه در مسکو به سر می‌برد، بعدازظهر چهارشنبه پس از دیدار با همتای روس در نشست خبری مشترک با  «سرگئی لاوروف»، ایران و روسیه را دو شریک در این منطقه و جهان و همسایه خواند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: «اعضای اروپایی برجام تاکنون نتوانستند به تعهد‌های خود در برجام عمل کنند و الان فرصت کوتاهی برای آن‌هاست که تعهداتشان را اجرا کنند.

ساعتی بعد از این تحولات در ایران، مقام‌های دیگر کشورهای عضو برجام به توقف بخشی از تعهدات برجامی توسط تهران واکنش نشان دادند.

یک سخنگوی دولت آلمان چهارشنبه ضمن ابراز تاسف از بیانیه امروز دولت ایران در زمینه  پایان دو تعهد برجامی این کشور و دادن مهلت ۶۰ روزه به طرف‌های باقیمانده در این توافق برای عمل به تعهداتشان از تهران خواست تا هیچ اقدام تهاجمی صورت ندهد.

بنابر گزارش خبرگزاری «رویترز»،  وزارت خارجه آلمان افزود، برلین می‌خواهد که توافق هسته‌ای ایران حفظ شود و تا زمانی که ایران به تعهدات خود متعهد باشد، آلمان هم  به طور کامل  به تعهد‌های خود پایبند خواهد بود.

«مارک فیلد» معاون وزیر خارجه انگلیس نیز  چهارشنبه گفت که بیانیه امروز ایران در خصوص عقب‌نشینی از برخی تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای (برجام) «یک گام ناخوشایند است».

بنا بر گزارش منابع خبری، معاون وزیر خارجه انگلیس در امور آسیا و اقیانوسیه علاوه بر این از ایران خواست «هیچ اقدام بیشتری که منجر به تشدید تنش‌ها شود، صورت ندهد و به تعهدات خود پایبند بماند.»

این مقام انگلیسی ادامه داد، بریتانیا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع نخواهد کرد اما هشدار می‌دهد در صورتی که ایران به تعهدات خود ذیل برجام پایبند نباشد، این مسئله را (تحریم‌ها را) نیز در نظر بگیرد.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای در واکنش به تصمیم ایران برای توقف برخی تعهدات ذیل برجام، خواستار اجرای کامل برجام شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *