پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

افشای جزئیات«معامله قرن»توسط نشریه اسرائیلی

چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 685390
یک روزنامه اسرائیلی روز سه شنبه سندی را منتشر کرد که بین مقامات وزارت امور خارجه اسرائیل منتشر شده و جزئیات مربوط به برنامه صلح مجدد آمریکا را تحت عنوان "معامله قرن" تشریح می‌کند.
افشای جزئیات«معامله قرن»توسط نشریه اسرائیلی
به گزارش جهان نيوز، هیچ مقام آمریکایی، اسرائیلی و فلسطینی این سند منتشر شده توسط نشریه "اسرائیل حیوم" را که نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر است، تایید نکرده است.

ایالات متحده قصد دارد ماه آینده برنامه خود را در این خصوص منتشر کند.

براساس گزارش این روزانه اسرائیلی، این طرح شامل نکات زیر است:

۱. موافقت نامه

توافق سه جانبه‌ای بین اسرائیل، سازمان آزادیبخش فلسطین و حماس امضا خواهد شد. یک دولت فلسطینی به نام "فلسطین جدید" در یهودیه، سامره (در کرانه غربی) و غزه، به استثنای شهرک سازی‌های اسرائیل در کرانه غربی، تأسیس خواهد شد.

۲. تخلیه زمین

بلوک‌های شهرک سازی در کرانه باختری تحت کنترل اسرائیل باقی خواهد ماند و برای رسیدن به دیگر شهرک‌های جدا افتاده گسترش خواهد یافت.

۳. اورشلیم (بیت المقدس)

بیت المقدس تقسیم نخواهد شد و یا میان اسرائیل و فلسطین تسهیم تقسیم نخواهد شد و پایتخت مشترک اسرائیل و فلسطین جدید خواهد بود. جمعیت عرب در بیت المقدس شهروندان فلسطین جدید خواهد بود.

شهرداری اسرائیل در بیت المقدس مسئول تمام مناطق شهر است، به جز آموزش و پرورش، که توسط دولت جدید فلسطین مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. مقامات فلسطین جدید هزینه‌های مالی و آب را به شهرداریبیت المقدس پرداخت خواهند کرد.

یهودیان مجاز به خرید خانه‌های عرب نخواهند بود، اعراب مجاز به خرید خانه‌های یهودی نخواهند شد، مناطق اضافی به بیت المقدس اضافه نخواهند شد و وضعیت فعلی مکان‌های مقدس ادامه خواهد یافت.

۴. غزه

مصر زمین‌های جدیدی را به فلسطین برای ساختن یک فرودگاه و کارخانه‌ها اجاره می‌دهد و به بخش‌های تجاری و کشاورزی بدون اجازه به فلسطینی‌ها برای اقامت در این سرزمین خدمت رسانی خواهد کرد. مرز‌های این سرزمین و قیمت اجاره نامه بین طرفین از طریق میانجیگری کشور‌های حمایت کننده تعیین می‌شود.

۵. دولت‌های حامی

طرف‌هایی که از اجرای این موافقتنامه به شکل مالی حمایت می‌کنند، عبارتند از: ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کشور‌های تولید کننده نفت خلیج فارس.

کشور‌های حمایت کننده بودجه ۳۰ میلیارد دلاری را برای بیش از پنج سال برای پروژه‌های ملی در فلسطین جدید تأمین می‌کنند.

این بودجه همچنین شامل هزینه اتصال شهرک‌های یهودی و شهرک‌های بزرگ به اسرائیل خواهد بود.

ایالات متحده ۲۰ درصد از هزینه‌های این پروژه‌ها و ۱۰ درصد را اتحادیه اروپا پرداخت می‌کند، در حالی که کشور‌های تولید کننده نفت خلیج فارس ۷۰ درصد هزینه می‌کنند، که توسط درآمد‌های نفتی این کشور‌ها تعیین می‌شود.

اغلب هزینه‌های حمایت مالی بر دوش کشور‌های تولید کننده نفت است، زیرا آن‌ها اصلی‌ترین منتفعان این موافقتنامه خواهند بود.

۶. ارتش

فلسطین جدید مجاز به ایجاد ارتش نخواهد بود. تنها سلاح‌های مجاز برای این کشورسلاح‌های سبک برای پلیس خواهد بود.

یک معاهده حفاظت بین اسرائیل و فلسطین جدید امضا می‌شود که تحت آن فلسطین جدید برای دفاع در برابر تجاوز خارجی به اسرائیل هزینه میدهد. رقم این پرداخت باید در مذاکرات بین طرفین تعریف شود که توسط کشور‌های حمایت کننده میانجیگری می‌شود.

۷. زمانبندی و مراحل پیاده سازی

هنگام امضای قرارداد:

حماس تمام سلاح‌های خود را، از جمله سلاح‌های شخصی، به مقامات مصری تحویل می‌دهد.

اعضای حماس، از جمله رهبران، همچنان به دریافت حقوق از کشور‌های حمایت کننده ادامه خواهند داد تا دولت شکل گیرد.

مرز نوار غزه، از جمله مرز دریایی، به عنوان وضعیت فعلی یهودا و سامره، به روی حرکت کالا و کارگران به اسرائیل و مصر باز خواهد گشت.

طی یک سال، انتخابات دموکراتیک برگزار خواهد شد و دولت فلسطین جدید انتخاب خواهد شد و هر شهروند فلسطینی قادر به کاندیداتوری در انتخابات خواهد بود.

یک سال پس از انتخابات و ایجاد حکومت، فلسطینی‌های زندانی در زندان‌های اسرائیل به تدریج ظرف سه سال آزاد می‌شوند.

ظرف پنج سال، بندر و فرودگاه در فلسطین جدید ایجاد خواهد شد و تا آن زمان، فلسطینی‌ها از فرودگاه‌ها و بندرگاه‌های اسرائیل استفاده خواهند کرد.

مرز بین فلسطین جدید و اسرائیل برای تحرک شهروندان و کالا‌ها باز خواهد شد، همانطور که در مورد کشور‌های دوست مقرر است.

بزرگراهی برای اتصال کرانه باختری و نوار غزه ایجاد خواهد شد. چین ۵۰ ٪ از هزینه‌های آن را پرداخت می‌کند، در حالی که کره جنوبی، استرالیا، کانادا، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا هر کدام ۱۰ ٪ را پرداخت خواهند کرد.

۸. دره اردن

دره اردن تحت کنترل اسرائیل باقی خواهد ماند.

جاده ۹۰ به یک جاده چهار باند تبدیل خواهد شد.

اسراییل مناقصه‌ای را برای گسترش جاده راه اندازی میکند.

فلسطین جدید دو مسیر به اردن کنترل خود خواهد داشت.

۹. مسئولیت

اگر حماس و سازمان آزادیبخش فلسطین از امضای معامله قرن امتناع کنند، ایالات متحده تمام حمایت مالی خود را به فلسطینی‌ها متوقف خواهد کرد و اطمینان حاصل خواهد کرد که هیچ کشوری به آن‌ها پول نمی‌دهد.

اگر سازمان آزادیبخش فلسطین این معامله را امضا کند، اما حماس یا جهاد اسلامی آن را رد کند، رهبران این دو جنبش مسئولیت خواهند بود. در یک جنگ جدید بین اسرائیل و نوار غزه، ایالات متحده از اسرائیل در هدف قرار دادن این رهبران حمایت خواهد کرد.
اگر اسرائیل از امضای قرارداد امتناع کرد، ایالات متحده تمام حمایت مالی خود را از آن متوقف خواهد کرد.

منبع:تابناک
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *