جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۷۷
در سالروز خروج آمریکا از برجام؛

شورای عالی امنیت ملی درباره توقف برخی تعهدات برجامی ایران بیانیه صادر کرد/ نامه روحانی به سران ۱+۴

چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 685367
شورای عالی امنیت ملی در بیانیه ای اعلام کرد که از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می کند و به کشورهای باقیمانده در توافق ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و مالی فرصت داد.
شورای عالی امنیت ملی درباره توقف برخی تعهدات برجامی ایران بیانیه صادر کرد/ نامه روحانی به سران ۱+۴
به گزارش جهان نيوز، امروز 18 اردیبهشت ماه مصادف با خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا از برجام، شورای عالی امنیت ملی در بیانیه ای خطاب به کشورهای عضو برجام اعلام کرد که از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

در بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشورمان که طی نامه های جداگانه نیز از سوی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به سران کشورهای عضو برجام اعلام شده؛ به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی فرصت داده شده و تاکید شده است: «در هر زمان که خواسته های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.»

متن کامل بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشورمان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
بیانیه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اِعمالِ حقوق جمهوری اسلامی ایران مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، امروز 18 اردیبهشت 1398 دستور توقف برخی اقدامات ایران در توافق برجام را صادر کرد. این تصمیم طی نامه مهمی از سوی دکتر روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به سران کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه اعلام شده است.

اکنون یک سال از خروج غیر قانونی ایالات متحده آمریکا از توافق برجام و نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط آمریکا می گذرد و آن کشور با قلدری تمام و برخلاف تمامی اصول شناخته شده  بین المللی تحریم های یکجانبه و غیر قانونی خود را مجددا اعمال کرده است. این زورگویی آشکار آمریکا متاسفانه با هیچ اقدام درخور و متناسب از سوی شورای امنیت و یا اعضای باقی مانده در برجام مواجه نشده است.

جمهوری اسلامی ایران در طول یک سال گذشته نهایت خویشتنداری را از خود نشان داده و به درخواست دیگر اعضای برجام فرصت قابل توجهی در اختیار آنها قرار داده است تا اثرات و تبعات خروج آمریکا از برجام را جبران کنند.

در این مدت «کمیسیون مشترک برجام» دو بار در سطح معاونان و دو بار در سطح وزرای امور خارجه تشکیل شد و کشورهای باقی مانده در برجام در این جلسات به صراحت اذعان کردند که رفع تحریم ها و برخورداری ایران از منافع اقتصادی حاصله، بخش حیاتی از برجام است. آنها متعهد شدند که برای تحقق این هدف «راه حل های عملی» به منظور عادی سازی و حتی ارتقای همکاری های اقتصادی با ایران طراحی کنند.

متاسفانه این حسن نیت و خویشتنداری هوشمندانه مردم ایران بی پاسخ مانده و غیراز صدور بیانیه های سیاسی، هنوز هیچ ساز و کار عملیاتی برای جبران تحریم های آمریکا مستقر نشده است.

بنابراین، جمهوری اسلامی ایران برای تامین حقوق خود و بازگردندان توازن به مطالبات طرفین در این توافق، گزینه ای غیر از «کاهش تعهدات» ندارد.

از این جهت ، اعلام می کند که جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایتِ محدویت های مربوط به نگهداری ذخائر اورانیوم غنی شده و ذخائر آب سنگین نمی داند.

به کشورهای باقی مانده در برجام 60 روز فرصت داده می شود تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند. چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات  ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

در هر زمان که خواسته های ما تامین شوند، ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله اجرای تعهدات دیگر را متوقف خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به مشورت های خود با اعضای باقی مانده برجام در تمامی سطوح ادامه دهد اما نسبت به هر اقدام غیر مسئولانه، از جمله ارجاع موضوع به شورای امنیت ملل متحد یا اِعمال تحریم های بیشتر، عکس العمل قاطع و سریع نشان خواهد داد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در نامه خود به سران کشورهای برجام به صراحت نوع واکنش جمهوری اسلامی ایران را خاطر نشان کرده است.

اکنون جمهوری اسلامی ایران حجت را بر کشورهای عضو برجام و بر جامعه بین الملل تمام کرده است. ما با حسن نیت وارد مذاکرات هسته ای شدیم، با حسن نیت توافق کردیم، با حسن نیت توافق را اجرا کردیم و پس از خروج آمریکا با حسن نیت زمان کافی در اختیار دیگر اعضای برجام قرار دادیم. حال نوبت کشورهای باقی مانده در برجام است که حسن نیت خود را ثابت کرده و قدم های جدی و عملی برای حفظ برجام بردارند.

پنجره ای که اکنون در برابر دیپلماسی قرار دارد مدت زیادی  باز نخواهد بود، و مسئولیت شکست برجام و هرگونه تبعات احتمالی آن به طور کامل بر عهده آمریکا و اعضای باقی مانده در برجام قرار خواهد داشت.

شورای عالی امنیت ملی ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هاشمی : با برجام یا بی برجام انرژی هسته ای حق مسلم ماست
United States
مهم این است که تعهدات ذلت بار را ادامه ندهیم
اگر دولت می خواهد اسم برجام را نگه دارد اشکالی ندارد
اسمش باشد ولی محتوای ذلت بارش نباشد
ما سخت گیری بر سر کلمات نداریم
Iran, Islamic Republic of
ببینید هر چه باشیم نمی تونیم با همه کشورهای دنیا بجنگیم . از اول ماه میلادی اونها هم تحریمهای ایران را بر می گیردونن . مبارک دلواپسها باشه ....
United States
مبارک دولت باشه که ذخایر استراتژیک ده ساله غنی سازی رو آب دوغ خیار کرد! سایت اراک رو کرد آزمایشگاه بتن! ، فردو هم شد پارک علم و فناوری زیر کوهی!
France
عزیزم با بودن همه اینها که شما ردیف کردی هم هیچ تغییری در زندگی مردم به وجود نمی آمد
قمی
Iran, Islamic Republic of

...
مردم را از مرگ تدریجی نجات دهید!
Iran, Islamic Republic of
مرگی که با رای شما، گریبانگیر ما شد.
Moldova, Republic of
یعنی اگر رییسی یا قالیباف میومد شما الان با امریکا داداشی بودید ؟ ...!!!
چه اصراری دارید شما، برای داداش شدن با آمریکا
Iran, Islamic Republic of
این توهم شماست آمریکا دشمن ماست، نه دادشی، داداش
اکثرهم لایعقلون
Iran, Islamic Republic of
کم کمش تو برجام نمی موندیم و این همه خسارت نمی دیدیم داداش، هر چند برای شما منافع ملی معنی ندارد، از انتخاب آدماتون مشخص است .
Iran, Islamic Republic of
...
France
...
United Kingdom
کدوم صنعت چرا خودت رو گول میزنی ؟ انتهای صنعت ما پرایده ، اخه حرف الکی هم حدی داره
در پاسخ به نظرات با پرچم انگلیس و فرانسه
Iran, Islamic Republic of
کدام صنعت هسته ایی ؟ همان صنعتی که غرب را پای میز مذاکره آورد. همان صنعتی که غرب و اسرائیل از بودنش وحشت دارند. همان صنعتی که در حال حاضر رادیو داروهای آن در پزشکی هسته ایی و ... استفاده میشود. همان دانشی که اگر نداشتیم الان آن هم جزء تحریم ها بود و برای واردات آن هم بیماران تحت فشار بودند و هم باید قاچاقی وارد می کردیم. و...
Iran, Islamic Republic of
برادر 1233 جوش نيار اينها كه ميگيد تماما در مر كز تحقيقات هسته اي كه در گيشا تهران است و توسط طاغوت احداث و را ه اندازي شد توليد ميشود و مربوط به سالهاي 50 است
Iran, Islamic Republic of
يعني شما طبق روال معمول داشته ها و اقدامات ديگران را بنام خود سند ميزنيد ولي بسوزد باباي اين گوگل كه افشا ميكند فقط با يك سرچ كه كي ساخته
عباسلعي
بله سايت فردو و غني سازي 20 درصد را پهلوي‌ها راه انداختند؛ آنها بودند که 10 تن غني سازي انجام دادند. آنها بودند که صفحه سوخت هسته‌اي ساختند. اصلا پالايشگاه ستارة خليج فارس را هم رضا شاه ساخت!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
برادر 12:53 خودت می گویی مال 50 سال قبل که آن هم توسط متخصصان غربی راه اندازی و اداره میشد! اولا :تمام سیستم مرکز تحقیقاتی توسط دانشمندان خودمان به روز شده ثانیا: مواد اولیه تولید رادیو داروها قبلا از خارج وارد میشد و الان در داخل تولید میشود. ضمنا انسان نباید خودباخته باشد و داشته های بزرگ خود را کوچک بشمارد.
Iran, Islamic Republic of
اقای ۱۳.۰۶ دقیقا صحبت شما درسته و هیچ بحثی در اون نیست .
Iran, Islamic Republic of
اصرار به خودمان خودمان منظور بابا پوتين است كه ميليارد ها دلار گرفت يك نيروگا فكسني را احداث كرد با شرط و شروط بسيار كه خود خوب داني خودت را گول نزن اخوي
Iran, Islamic Republic of
...
United Kingdom
یعنی الان المان که هسته ایی نداره یا سوئد و سویس مریضهاشون میمرند ؟ والله شما دلواپسان بسته به نفت ملت برای درمون دوا نمیرید مثل ما بیمارستان ایران میرید همون المانی که هسته ایی نداره ، میدونی برادر من دیگه دوران یک حرفی زدن گذشته ، قطعا به جوان ایرونی خیلی میشه اعتماد کرد ، اگر ایرانی بد بود ، معاون ناسا ، رییس حزب در المان و ... و .. نمیشد ولی شما دلواپسها بخاطر پول همه را فراری دادید و پول مملکت میره عراق و ...، دیشب فوتبال را دیدی برادر من ؟ اینکه دیگه فیک نبود . در ورزشگاهی که ایران ساخته با پول من و تو جوان ایرانی را میزدن و فحش میدادن ، این یعنی سیاست اشتباه ، منوجه میشی ؟ عزیز دل برادر اقای ۱۲.۳۳ ، ضمننا این پرچمها عم برای یک فیلترشکن هست که خود شما باعث شدید یک تلگرام معمولی را محروم باشیم . یا حق
Iran, Islamic Republic of
بیانیه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بعد از شش سال تحقیر، نابودی امنیت و منافع ملی:
خسته نباشید، ولی مطمئنید چیزی برای نابودی جا نمونده!
Iran, Islamic Republic of
...
هاشمی
United States
قرار نیست با همه دنیا بجنگیم
این را غرب زده ها بولد می کنن و روی اون مانور میدن
آمریکا همه دنیا نیست
تازه جنگ اونا با ما اقتصادی و فرهنگی است
خودشون می دونن در عرصه نظامی نمی تونن کاری بکنن
شما کی این حقیقت را می فهمید
اونا اگه خیلی قدرت دارن اول حزب الله لبنان را که انگشت کوچیکه ما است ، از بین ببرن
ایرانی الاصل
Iran, Islamic Republic of
همه این بدبختیا و رفتار منفعلانه این اصلاح طلبها به خصوص این دولت بخاطر وجود هاشمی و دنباله روهای اونه
Iran, Islamic Republic of
...
United Kingdom
...
Iran, Islamic Republic of
اشتباه منفی دادم
Iran, Islamic Republic of
...
اين تهديدات آب دوغ خياري، بدتر دشمن را جري‌تر مي‌کند.....!!!
دانشجو
Romania
این شش کشور همه کشورهای دنیا نیستند ضمنا دولت , قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام دستاوردی از برجام نداشته و تحریم ها هم مکررا افزایش یافته پس نگران تحریم ها نباشید ...
United Kingdom
اقای دانشجو حرف مفت هم حدی داره ، از دید شما کشور فقط عراق و یمن و سوریه و فلسطین هست ، چون بابا پوتینتون هم بهمون پشت کرده ، ۵ ماه ۱ روبل نداده به کشور، چی میگی من به چشم خودم دارم می بینم تاثیر تحریمها را . شرکت ۱۸ نفره ما شده ۲ نفر فقط و اونهم تا تیر می بندن . ۶ تا از همکارام بیکار شدن . جوک نگو ، دلار ۱۶ هزار تومان ، یورو ۱۸ تومانی ، پراید ۵۵ تومانی ، سیب ۱۵ هزار تومانی ، پیاز ۱۴ هزار تومانی و .....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
جناب ۱۲:۱۲
کاش حداقل باادب صحبت میکردی
با رای دادنتون به این تفکر واداده مردم را بیچاره کردید و حالا بیکار شدن همکارانت را بر سر همان مردم میکوبید
این گرفتاریها و بیکاریها در اثر بی‌عرضه و بی‌مسئولیت بودن مدیران خودمان است
Iran, Islamic Republic of
اقای ۱۴.۵۵ یعنی الا رای میدادیم به رییسی و قالیباف هر ۱۲ خواسته امریکاییها را انجام میدادید ؟ مگر می خواهی بچه گول بزنی که اگر این نبود ، اون بود این می شود . مرد مومن حسن روحانی رییس شورای امنیت ملی این کشوره ۳۰ سال ، از داخل نظام امده هر تصمیمی می گیره تصمیم نظام هست ، بچه ۲ ساله که گول نمیزنید .
Iran, Islamic Republic of
روزگار خوشیمان است منتظر اینده باش
Iran, Islamic Republic of
مبارک پایمال کنندگان خون و دستاوردهای شهدا باشد!!! یادتونه موقع قدم زدن با قاتلان شهدا و امضای ننگین نامه لرجام رقصیدید جشن گرفتید تو دهنی به خانواده های شهدا زدید پایمک زدمو گفتم خون شهدا زنده و در جریان است و پایمال کنندگانش را راحت نخواهد گذاشت پس بچشید که نتیجه عملکرد غلط خودتان است. ...!
M.sh
Iran, Islamic Republic of
ما میخوایم صنعت هسته ای داشته باشیم به شیطان اکبر ایادیش چه ربطی داره؟ در ضمن ما سر جنگ داریم!؟ خجالتم خوب چیزیه. اونا تحریم میکنن اونا رجز میخونن و... بعد ما اگر جوابشون رو بدیم میشیم جنگ طلب.
Iran, Islamic Republic of
بي صبرانه منتظر امدن ناو ها هستيم...!!
Iran, Islamic Republic of
من با كشتي توريستي اشتباه گرفتم
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
به نظر شما موضوع مهم دیگری برای تحریم باقی مانده؟؟؟؟
United States
با این تهدیدشون یاد اون کلیپه افتادم که یکی یه آرپی جی دست گرفته بود منتظر شلیک سهمگینش بودیم یهویی یه بادکنک از توش زد بیرون ویـــــــــز !
طنز مسخره ای بود!
اما این سطح از امیدواری به غرب واقعا ستودنی است! کاش ما این همه به خودمون امید داشتیم!
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه این بیانیه یک سال دیر صادر شده است
Iran, Islamic Republic of
مصوبات شورای امنیت ملی بدون تایید رهبری قابل اجرا نیست. پس حتما رهبری موافق موصوع هستند
Iran, Islamic Republic of
این مرحله به مرحله را موقع توافق انجام می دادید می مردید
France
منتظر اجازه شما بودند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
روحانی: فروش کیک زرد و آب سنگین از امروز متوقف می‌شود!!؟
ببخشید این آمریکا بود که هفته قبل خرید کیک زرد و آب سنگین از ایران را ممنوع کرد!
روغن ریخته را نذر امامزاده میکنید؟ بس کنید این بازیها رو
Iran, Islamic Republic of
خود روحانی هم از این بیانیه خنده اش گرفته!!!
Iran, Islamic Republic of
واقعاً که!؟ اروپائی ها ترسیدند و 60 روز دیگر به همین منوال گذشت!می خوای چکار کنی!؟ عمر تلف شده کشور را می خوای برگردونی!...
France
کدوم عمر تلف شده؟!؟! غصه نخور پراید همون پراید بیست سال قبله حتی بدتر شده. اصلا انگار زمان توی این کشور جلو نمیره
yy
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی که چند هفته مهلت داد یکسال طول کشید و هنوز کاری نکردند وای به حالمون که شورا دو ماه فرصت داده.
Iran, Islamic Republic of
دادش صنعت هسته اي را ضعيف كرديد انها از اين نامه ها حساب نمي برند
France
کدام صنعت؟! وقتی محصول صنعت ما پرایده عزیزم که اونم نصفش وارداتیه به نظرت صنعت هسته ای ما وضعش چطور میشه؟
M.sh
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
قابل انتظار بود
...
Iran, Islamic Republic of
از نظر من بی سواد این اطمینان بخشی به طرف مقابل پیامش اینه که کماکان به نقض تعهدات حداقلی برجامی و اعمال فشارهای غیر قانونی ادامه بدهید و از طرف ما خیالتون راحت ، نگران اقدام متقابل نباشید......!!!!
دادخواه
Iran, Islamic Republic of
انها كه هيچ اقدامي نميكنيد حداقل در زمان يك اقتدار بخرج ميداديد بجاي شصت روز يك هفته مهلت تعيين ميكرديد
Iran, Islamic Republic of
وای وای
چقدر اروپائیها ترسیدند ...!!!
سلام
Iran, Islamic Republic of
عجب بيانيه اي !! من كه رفتم ماي بي بي خودم را عوض كنم اروپايي ها رو نمي دانم . عجب بيانيه سنگيني بود . واقعا" خسته نباشيد مسوولين . خسته نباشيد .
هادی
می خواستم بدونم الآن ذخایر مواد غنی شده و آب سنگینمون چقدره؟
اصلا به اون حد نصاب رسیده یا نه؟
Iran, Islamic Republic of
هادي خان به اندازه ذخيره زولبيا باميه موجود هيچ الكي بلوف ميان
Iran, Islamic Republic of
هيچي ندارند فقط حرف ميزنند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ماكاروني غني شده داشتند اونهم گير نمياد
حسین
Iran, Islamic Republic of
سلام هر چند این یک حرکت برجامی دیگر می باشد ولی بهتر بود بجای این بیانیه، تمام سفرای کشورای
عضو برجام را به وزارت خارجه احضار و نارضایتی مردم را از آنان به اطلاع دولت متبوعشان برسانند..
راستی چرا ما باید به اروپا اعتماد کنیم ؟؟
کاظم
Iran, Islamic Republic of
کوه موش زایید!!!
این بیانیه هیچ نشانی از عزت واقتدار نداشت .
Romania
از حسن چه توقعی داری؟
Iran, Islamic Republic of
حرف ما یکی است.برجام را دوست داریم.وقتی امریکا می گوید اورانیوم و آب سنگین ایران را نخرید می گوییم چشم اما باز هم 60روز فرصت می دهیم و مذاکره هم می کنیم.فقط برجامممممممممممممممممممممم
Iran, Islamic Republic of
مبارک باشد .
الان با چه پولی و با چه تبهیزاتی با کل دنیا می خواهیم بجنگیم .
دیگه موگیرینی هم ما را تحریم خواهد کرد .
فقط موند کره شمالی و ونزوئلا .
Iran, Islamic Republic of
چرا شورای عالی رو روی سر درش سر هم نوشته
دهقان اشکذری
Iran, Islamic Republic of
اقدامی لازم گرچه دیرهنگام
برنده قطعی و بلامنازع این پرونده، رهبری بصیر و آگاه و متقی است
Iran, Islamic Republic of
...
عباس
Iran, Islamic Republic of
...
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
آب ریخته را نذر امام حسین کردید: طبق دستور کدخدا فروش کیک زرد و آب سنگین قبل از اعلان شما ممنوع شده بود. پیشنهاد میگردد با توجه به ممنوعیت فروش نفت توسط ارباب، بیانیه ای در رابطه با عدم فروش نفت نیز صادر فرمایید.!