پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۴۶
درباره یک شایعه؛

بودجه ۱۴ میلیاردی استهلال از کجا آمد؟! +جزئیات

چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 685359
عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری می‌گوید: این رقم سال گذشته هم مطرح شد، اما متأسفانه هیچ مستندی ندارد و کاملاً بدون استناد و منبع است.
بودجه ۱۴ میلیاردی استهلال از کجا آمد؟! +جزئیات
به گزارش جهان نيوز، در آستانه ماه مبارک رمضان امسال، چالش رویت هلال ماه موجب شد تا این ماه عزیز و گرامی، طبق تقویم‌های منتشرشده، یک روز دیرتر آغاز شود. این تأخیر در شروع ماه مبارک با تلاش برای رؤیت هلال ماه و به دنبال آن، شایعاتی در خصوص نحوه استهلال و سپس، هزینه‌های عجیب این اقدام توأم شد و تمسخر و توهین به روحانیون فعال در حوزه رصد ماه با توئیتی از سوی فیروز نادری، یکی از مدیران سابق و ایرانی ناسا در فضای مجازی به اوج رسید که وی روند رصد و استهلال هلال ماه مبارک رمضان را مورد انتقاد قرار داد.
 

فیروز نادری در این توئیت آورده است: رصد هلال ماه جدید با ابزاری همچون تراز؟ امیدوارم شوخی باشد؟

حجت‌الاسلام محسن مقدس‌زاده که در توئیت فیروز نادری عکس وی در زمان استفاده از دستگاه تراز درج شده بود، در پاسخ به این توئیت اعلام کرد: «تراز ابزار ساده‌ و ارزان‌قیمتی است که در فقدان ابزارهای گران‌قیمت و پیشرفته می‌توان صفر افق را با آن با دقت نسبتاً خوبی تشخیص داد و پس‌ از آن با استفاده از قطب‌نما یا یکی از اجرام آسمانی (مثل محل غروب خورشید) و دانستن سمت خورشید و ماه و ارتفاع ماه، ماه را پیدا کرد. در اکثر استهلال‌ها نیازی به ابزار دقیق‌تر برای پیدا کردن هلال نیست. علاوه بر آن قیمت بالای ابزارهای دقیق و کافی بودن دقت آن باعث میشه که در بیشتر استهلال‌ها از ابزار دقیق‌تر بی‌نیاز شویم».

اما کامنت‌های این پاسخ، خود محلی برای تبادل اطلاعات و طرح شبهات متعدد شد که یکی از شبهات مطرح‌شده درباره بودجه سالانه ستاد استهلال بود که از سوی یکی از کاربران، رقم عجیب و باورنکردنی ۱۴ میلیارد تومان مطرح شد که این رقم بی‌مبنا در فضای مجازی دست به دست چرخید و زمینه را برای انتقادات بعدی فراهم کرد.

اما بررسی‌های خبرنگار فارس در لایحه بودجه سال ۹۸ حاکی از آن است که در متن بودجه هیچ‌ رقم جداگانه‌ای با عنوان ستاد استهلال وجود ندارد و در واقع این عدد کاملاً بدون سند بوده و از یک کامنت برخاسته است. وقتی نیازی به رو کردن سند نباشد، می‌شود این رقم را کم‌تر و بیش‌تر نوشت!

بررسی برخی از کامنت‌های این توئیت نشان می‌دهد که روحانی مورد انتقاد، برای هر یک از کاربرانش، چه آنان که واقعاً پرسش‌های علمی و اساسی مطرح می‌کنند و چه آنان که برای استهزای روحانیت وارد صفحه شخصی او شده‌اند، پاسخ‌های قانع‌کننده دارد. مثلاً مقدس‌زاده در پاسخ به کسی که می‌نویسد: «عربستان هر وقت ماه رمضان شد فردایش در ایران ماه رمضان اعلام شود و ستاد، سازمان و تجهیزات نیز منحل شود.» می‌گوید: «اولاً احتمال رؤیت هلال در ایران و عربستان یکسان نیست. چه‌بسا هلالی در عربستان و کشورهای غربی‌تر به‌راحتی قابل‌رؤیت باشه، ولی در ایران و کشورهای شرقی قابل‌رؤیت نباشه (برای اطلاعات بیشتر به نقشه‌های رؤیت پذیری مراجعه فرمایید). ثانیاً هرکسی وظیفه خودش را در مورد تکالیف شرعی دارد. وقتی ما می‌توانیم به اعلام کشور عربستان اعتماد کنیم که هم ملاکشان درست و دقیق باشه و هم روش مشخصی داشته باشند. ممکن است شما به علت عدم اعتماد به بنده حرف بنده را قبول نکنید، ولی توصیه می‌کنم از رصدگرانی که به آن‌ها اعتماد دارید بپرسید.


مخاطب دیگری می‌پرسد: اگر عیبی نداره و از بیت‌المال این پول فراهم می‌شه لطفاً بفرمایید چه مقدار دستمزد برای این کار و یا حضور در ستاد استهلال برای هر روز/ ساعت دریافت می‌کنید؟

مقدس زاده پاسخ می‌دهد: سالی حدود ۳۰۰ هزار تومان می‌دهند.

 
مخاطب دیگری سؤال می‌کند: به نظر شما اگه پیامبر گرامی اسلام در این عصر حضور داشتند، باز هم حکم به رؤیت چشمی هلال ماه می‌دادند یا اینکه از دانش روز استفاده می‌کردند؟

مقدس زاده جواب می‌دهد: این بحث‌ها به‌صورت مفصل در درس‌های خارج بحث می‌شه و مراجعی نظرشون اینه که رؤیت از هر طریق (حتی با ابزار کافیه) و مراجعی فقط رؤیت با چشم رو معتبر می‌دانند و مراجعی نظرشون اینه که اگر در هر جایی از زمین رؤیت بشه در جاهایی که شب مشترک دارند اول ماه و .... هر کدام از استدلال‌های خودشان را دارند که به‌راحتی نمی‌توان رد کرد.


 
اما بررسی مطالب مطرح‌شده پیرامون تجهیزات ستاد استهلال و همچنین بودجه این مجموعه، بحثی است که نباید انتظار داشت تمام و کمال در توییتر مطرح شود. خبرنگار فارس برای پرسش‌های بیش‌تر و کشف حقیقت موضوع، سراغ حجت‌الاسلام موحدنژاد، مسئول کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری می‌رود و سئوالات تازه‌ای از او می‌پرسد.

بودجه ستاد استهلال یک صدم ۱۴ میلیارد تومان هم نیست
حجت‌الاسلام موحدنژاد با بیان این‌که بودجه ستاد استهلال یک صدم ۱۴ میلیارد تومان هم نیست، در تشریح روند استهلال ماه قمری می‌گوید: برنامه‌ریزی برای استهلال ماه عمدتاً به‌صورت استانی انجام می‌شود و در هر استان، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان ریاست ستاد را برعهده دارد و از نیروهای محلی برای این امر کمک می‌گیرد که در این امر گاهی از استانداری‌ها، شهرداری‌ها و ... نیز در راستای پشتیبانی تیم‌های رصد کمک گرفته می‌شود. این کمک‌ها در حد در اختیار قرار دادن وسایل نقلیه خودشان برای رصد و گاه خرید اقلام و تجهیزات مورد نیاز است.

وی با اشاره به اینکه ستاد استهلال مرکزی مستقر در دفتر مقام معظم رهبری وظیفه جمع‌آوری گزارش‌ها را برعهده دارد، تصریح می‌کند: این ستاد در صورت مشاهده کم‌کاری در استان‌ها، تذکرات لازم را ارائه می‌کند یا احیاناً توصیه‌هایی در مورد نکات مهم مربوط به رصد برخی هلال‌ها را متذکر می‌شود. بنابراین اگر هزینه‌ای شود، در استان‌هاست که این هزینه‌ها نیز پیرامون حمل‌ و نقل و یا تجهیزات رصدی است که سال‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

فعالیت ۱۱۰ گروه استهلالی در کشور
موحدنژاد با اشاره به ابزارهای مورداستفاده رصدگران می‌گوید: هم‌اکنون ۱۱۰ گروه استهلال در کشور فعال هستند که همگی از دوربین‌های شکاری استفاده می‌کنند و حدود نیمی از گروه‌ها نیز دارای تلسکوپ هستند که این تجهیزات نیز دو گونه است.

برخی از تلسکوپ‌ها باید توسط فرد تنظیم شود و برخی نیز با تنظیم اولیه و ارائه مختصات ماه، به‌صورت اتوماتیک حرکت کرده و به سمت ماه قرار می‌گیرد که اصطلاحاً می‌گویند دارای سیستم (GoTo) است. البته از تجهیزات مهم‌تر، حضور افراد آموزش‌دیده و کاردان در این زمینه است که با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای نجومی، محل قرار گرفتن ماه را در آن زمان به دست می‌آورند و با استفاده از ابزارها محل ماه را مشاهده می‌کنند، سپس تلاش می‌کنند تا با چشم غیرمسلح نیز ماه را مشاهده کنند و نتایج کارشان را گزارش می‌دهند.

از دستگاه تراز چه استفاده در امر استهلال می‌شود؟
مسئول کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه ابزار و تجهیزات رصد می‌تواند، ساده مانند تراز باشد و یا ممکن است پیشرفته مانند تلسکوپ باشد، می‌گوید: از ابزار تراز برای مشخص کردن خط تراز و ارتفاع صفر استفاده می‌شود که در آموزش‌ها تلاش می‌شود تا فرد رصدگر بتواند هم از ابزار ساده و هم ابزار پیشرفته برای رصد استفاده کند.

او با اشاره به نحوه استفاده از دستگاه تراز برای رؤیت هلال ماه می‌گوید: برای رؤیت دقیق هلال ماه باید سمت و ارتفاع آن را به‌صورت دقیق داشته باشیم. به‌طور مثال گروهی برای رؤیت هلال اعزام می‌شود. این گروه در محل استقرار، طول و عرض جغرافیایی مشخصی دارد که برای این منظور با بهره‌گیری از GPS محل استقرار خود را دقیق مشخص می‌کنند و با توجه به ساعت رصد، اطلاعات را به نرم‌افزار ارائه می‌کنند و نرم‌افزار محل دقیق قرارگیری هلال را مشخص می‌کند.

موحدنژاد می‌افزاید: به‌طور مثال، نرم‌افزار مشخص می‌کند که هلال ماه پنج درجه با افق فاصله دارد؛ به این صورت که لب افق را صفر و بالای سر را ۹۰درجه محاسبه می‌کنند. بنابراین فرد باید خط افق خود را دقیق تعیین کند و به این منظور از دستگاه تراز استفاده می‌شود تا خط افق تعیین شود که فرد اگر چشم را دقیق در امتداد سطح بالایی دستگاه قرار دهد و حباب نیز در وسط قرار گیرد. در این صورت دقیقاً خط تراز از دید او به دست می‌آید و سپس با طی مراحل بعدی محل قرارگیری ماه را به دست می‌آورد.

مسئول کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اضافه می‌کند که این روش در عین سادگی، بسیار کاربردی و متدوال است.

فعالیت ستاد استهلال در طول سال جریان دارد
وی در پاسخ به این سؤال که آیا کار ستاد استهلال محدود و منحصر در آغاز و پایان ماه رمضان است، می‌گوید: کار ستاد استهلال برای هرماه و در طول سال انجام می‌شود و گزارش‌های این امر برای دفاتر ائمه جمعه ارسال می‌شود که این گزارش‌ها در سایت دفتر مقام معظم رهبری نیز قابل مشاهده است

موحدنژاد ادامه می‌دهد: در طول سال گروه‌های کمتری برای رصد و استهلال حضور دارند، اما اوج فعالیت این ستاد در ماه رمضان و شوال است که در مجموع ۱۱۰ گروه در این زمینه فعال می‌شوند. البته در این زمینه کسی را نداریم که حقوق بگیرد تا ماه را رصد کند. بلکه افرادی به‌صورت داوطلب و علاقه‌مند در این زمینه اقدام می‌کنند و حتی برخی ابزار شخصی‌شان را برای این امر به میدان می‌آورند.

بودجه ۱۴ میلیاردی؟ چیز تازه‌ای نیست!
عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به بودجه ستاد استهلال و رقم اعلام‌شده ۱۴میلیارد تومانی برای این مجموعه می‌گوید: این رقم سال گذشته هم مطرح شد، اما متأسفانه هیچ مستندی ندارد و ناظر به بررسی رقم بودجه سالانه هیچ سازمان یا نهاد و یا اعلام مسئولان دفتر مقام معظم رهبری نیست؛ بلکه کاملاً بدون استناد و منبع است.

وی با بیان اینکه حوزه فعالیتش در زمینه‌های علمی ستاد است، اما تا جایی که اطلاع دارد، بودجه ستاد حدود یک‌صدم این عدد است، می‌افزاید: زمانی که این رقم را مشاهده کردم، بسیار متعجب شدم. واقعاً بی‌انصافی است زیرا افراد و رصدگران در این گروه‌ها به‌صورت جهادی و داوطلبانه بدون هیچ چشمداشت مالی حضور دارند و در دشت‌ها و کوهستان‌ها گاه متحمل سختی‌ها و خطراتی می‌شوند و نباید پیرامون فعالیت آن‌ها این رقم‌های بی‌اساس و شبهه برانگیز را مطرح کرد.

استفاده از تراز، امری متداول در امر پراسترس استهلال هلال ماه است
مقدس‌‌پور و موحدنژاد، هر دو از اعضای ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری هستند و کارشناسی که می‌تواند در خصوص اظهارات آن دو نظر بدهد، سیدمحمد مهاجر حجازی، کارشناس حوزه نجومی کشور است. او در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس می‌گوید: استهلال ماه یکی از رصدهای پراسترس در علم نجوم است و افراد در بازه زمانی اندکی در زمان روشنی آسمان به دنبال جسمی کم‌ نور هستند که بسیار فرّار است. بنابراین برای این امر از عبارت «شکار هلال» استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه از زمانی که فتوای مراجع مبنی بر میسر بودن استهلال با ابزار اعلام شد، فرایند استهلال حرفه‌ای‌تر و هلال‌های نازک و باریک را با معیار فقهی رؤیت‌پذیر می‌دانند، می‌افزاید: در این شرایط پراسترس افراد دائماً در تکاپو هستند و با ابزارهای متداول ساده مانند تراز و حتی با انگشت‌های دست و مشت تقریبی از اجرام آسمانی را تهیه می‌کنند و افراد رصدگر از همان ابتدا با این ابزارهای ابتدایی آشنا می‌شوند.
حجازی با بیان اینکه افراد در این فرایند دائماً از این ابزارها برای به دست آوردن اطلاعات استفاده می‌کنند و سپس برای مشاهده دقیق‌تر به تلسکوپ روی می‌آورند، گفت: ابزار تراز موجود در دست این روحانی نیز به همین منظور است تا بتواند افق صفر را اندازه‌گیری کند و موقعیت ماه را در لحظه به دست آورد. کسانی که در موضوع رصد فعالیت می‌کنند و با نجوم آشنایی دارند، می‌دانند که این ابزار ساده مورداستفاده همگان است.

این کارشناس علم نجوم در پایان خاطرنشان می‌کند: موضع‌گیری فیروز نادری قطعاً به دلیل پایین بودن سطح دانش استهلالی وی است که حوزه‌ای تخصصی در زمینه رصد است و باید بدانیم استفاده از ابزار تراز اصلاً مورد عجیبی نیست و کاملاً متداول است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ساکن ایتالیا
Italy
از دکتر فیروز نادری بیان موارد به شکل احساسی بعید بود که متاسفانه این گونه نحوهء برخورد احساسی با بعضی مسائل از سوی بزرگان در جامعه، فضای دو قطبی ایجاد می کند که ترمیم آن بسیار سخت است. منتسب است به حضرت علی علیه السلام؛ چشم بسته قضاوت نکنید و مردم را بدون دلیل که از زبان دیگران شنیده اید بد نشمارید، ندیده در شهادت، نسنجیده در قضاوت و نفهمیده در انتقاد وارد نشوید.
علی
Iran, Islamic Republic of
معرفت دور گرانیست به هر کس ندهندش.
Iran, Islamic Republic of
یایا این حرف ها را ول کنید. شرط اینکه ما هم وارد این سفره بشویم چیست؟!
آدمی مخفیست در زیر زبان
Iran, Islamic Republic of
با این استدلالِ جناب فیروزخان نادری اگر عکسی از شخصی که داره قطره توی چشمش می چکونه منتشر می شد حتما می گفت : "رصد هلال ماه جدید با ابزاری شبیه قطره چشمی" !!
بچه هم می دونه با تراز نمیشه هلال ماه رو رصد کرد جناب فیروز خان نادری از تراز برای اندازه گیری افق صفر استفاده میشه
Iran, Islamic Republic of
این که حمید معصومی نژاد خودمونه. رم چه خبر
Iran, Islamic Republic of
او هم باید مثل بقیه احضار شود و سند ارائه دهد و الا مجازات شود ...
Canada
دقیقا موافقم .
مخصوصا با اون قسمت که فرمودند دانش رصد آقا فیروز نادری پایین هست. خب بالاخره هر کس تخصص خودش را داره دیگه.
آقای نادری بهتره به فکر خودش باشه و بره علمش را زیاد کنه که بتونه در زمینه تخصصی نجوم و رصد بتونه حرف بزنه
Iran, Islamic Republic of
ایشان به دلیل توهین باید مجازات شود مجازاتی سخت . چطور می شود ایشان را به ایران بازگرداند و مجازات را اجرا کرد . لطفا دوستان همفکری نمایند
ب
Iran, Islamic Republic of
...
Romania
خودت از اونایی هستی که به پلیس فداکار اهواز که به مردم گرفتار شلیک بی وطنا کمک می کردتهمت زدن و خاستار مجازتش شدن. . برو دکونت رو توی امریکا واکن!!!
Romania
معولا کسانی که روزه نمی گیرند و اعتقادی به رویت هلال ندارند بیشتر دچار مشکل می شوند!
Iran, Islamic Republic of
...
طاهر
Iran, Islamic Republic of
کاش ما هم در ستاد استهلال کار می کردیم . کلاً سالی دو روز کار می کنند ان هم اشتباه رصد می کنند اکثر سالها
Iran, Islamic Republic of
...
عجب!
Iran, Islamic Republic of
اولا سالی دوبار نیست بلکه 12 مرتبه است - برای هر ماه قمری استهلال انجام میشه - شما خبر ندارید
ثانیا از کجا متوجه شدید که اکثر اوقات اشتباه رصد می کنن؟! به گفته سازمانهای نجومی دنیا از نظر کمیت (تعدادگروهها) و کیفیت، بهترین و دقیق ترین استهلال در ایران انجام میشه
ثالثا اثبات اول ماه قمری موضوعی ترکیبی از علوم فقهی و نجومیه که کمتر کسی به اون واقفه
طاهر
Iran, Islamic Republic of
اکثر سالها در ایران وقتی ماه را می بینیم بیشتر هلال دو روزه است یعنی اکثرا رمضان ما از دوم آن ماه شروع میشه
یک مثال جالب
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
راحت ترین کار حرف زدن بدون دلیل و مدرکه
کاری که ظاهرا شما زیاد انجام میدید
همین جوری میگید اکثر سالها
شما از کجا فهمیده اید که هلال دو روزه بوده ؟ آیا تخصص این کار رو دارید یا اینکه همین جوری نظر میدید؟
سید مهدی
Iran, Islamic Republic of
پدر بزرگ حقیر بیش از 90 سالشه و با یک نگاه به ماه متوجه میشه چندم ماه هستش. ادعای ایشان را چند بار با تقویم چک کردم دقیق دقیق بوده. ماه امسال هم وقتی برای همه نمایان شد ایشانآنرا ما شب سوم معرفی کردند. یعنی دوشنبه اول ماه رمضان بوده است. اینکه دوستمون گفت خیلی سالها استهلال درست نبوده رو فقط با واژه بیشترش موافق نیستم و گرنه با اصل حرفش که میگه استهلال ما اشتباه داره موافقم. اشتباه کم نداره
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اگهي استخدام زدند ما را هم خبر كنيد
Iran, Islamic Republic of
دادش ژن خوب نداريد مردود ميشويد
Iran, Islamic Republic of
چه بسیار سخن که پاسخش سکوت است
سید
Iran, Islamic Republic of
متن رو دقیق تر بخونید
گفتند که این کار استهلال هر ماه انجام میشه پس سالی دو روز کار کردن نیست
در مورد اینکه اشتباه میکنند اکثر سالها، باید بعدا جواب پس بدید که روی چه حسابی این حرف رو زده اید . به طور کلی تقوای در حرف زدن رو همه مون فراموش کرده ایم و گمان کرده ایم که این حرف زدن ها هیچ حساب و کتابی نداره
محسن
Iran, Islamic Republic of
...
...
Iran, Islamic Republic of
حالا ببینم اینهایی که اشکال گرفتن خودشون اهل روزه هستند یا می خوان یه چیزی بپرونن؟
ان شاء ا.. که باشن
دلواپس
Romania
...
Sweden
حالا چه فرقی داره که ماه را ببینند یا نبینند تقویم که داریم از یک روز اول ماه شروع کنند. ...
خودمون فتوا ندیم!
Iran, Islamic Republic of
همون دینی که روزه رو واجب کرده همون دین هم گفته برای اثبات اول ماه قمری باید هلال ماه رویت بشه
Iran, Islamic Republic of
...
Romania
....
Iran, Islamic Republic of
اين كه در تهران يكي ماه را مي بيند و مي گويد اين ماه روز دوم است خنده دار ترين مطلب شنيده شده است زيرا اين بدان معني است كه ديروز ماه در محل تهران حضور داشته و 12 ميليون كسي نديده و فردا يك دفعه ماه روز دوم ظاهر شده است. ضمناً اگر ماه روز قبلش در تهران ديده شود حتماً در خيلي از شهرهاي ديگر ديده مي شود
شمس
Romania
...
United Kingdom
الان با وضع مالی بد ایران هرگونه مخارج غیر ضروری را حتی اسلام نمی پذیرد مگر مراجع تقلید قبل از انقلاب چگونه هلال ماه را تایید میکردند که حالا برای ان بودجه گذاشته شده_
Iran, Islamic Republic of
عزیز سالی ۳۰۰ هزار تومن برای حدود ۲ ساعت کار دوازده بار در سال میشه یه روز کاری روزی ۱۰۰ هزارتومن
به نظرت زیاده ؟؟؟؟؟
اون وقت یه مدیر کل درجه ۱۰ ماهی ۱۵ میلیون حقوق میگیره خودت حساب کن میشه روزی چه قدر
تازه توی کوه هم نمیره به قول دوستمون خیلی شیک میره پشت میز توی اداره زیر کولر
به نظرت توی این وضع مملکت زیاد نیست ؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
چرا پیام بنده سانشور شد؟...
Iran, Islamic Republic of
خوب . با این همه شرح وتفسیر . غوب روز سه شنبه ماه رویت شد و حتی اماتورها هم دیدن که دو روزه است . یعنی یک روز را قشنگ و شیک خوردیم
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز حتی اگر هم به فرض محال حرف شما درست باشد که ماه روز دوم در شب سه شنبه دیده شده باشد، باید بدانید که باز هم ملاک رویت ماه شب اول در شب پیش از آن بوده که توسط کسی صورت نگرفته.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
به نظر میاد هر فعالیتی که در جهت پیشبرد اهداف اسلامی باشه عده ای را اذیت یا بسیار اذیت می کنه، بی بی سی هم که افاده فضل کرده که روزه گرفتن مضر به حال روزه داران است!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
شما نمی توانید ثابت کنید کسی که برلی روضه سالار شهیدان دستمزد کلان می گیرد برای رصد ماه محض رضای خدا کارکند کدامیک از بزرگواران را با طراز یا بدون طراز در دست می خواهید تا بگویم سال قبل برای یک دهه سخنرانی طلب جه مقدار پول کرد مرد حسابی لباس رصد کننده چند میلیون قیمت دارد می دانید اصلاح نمی کنید یا نادانسته دفاع می کنید ...
محمد
Iran, Islamic Republic of
....