کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مبلغ سعودی توبه کرد!/ موافق اسلام «بن سلمان» هستم

17 ارديبهشت 1398 ساعت 23:05

فارس نوشت: یکی از مبلغان معروف سعودی که در گذشته حامی افراطگرایی و سلفی‌گری در عربستان‌سعودی بود، از مواضع قبلی خود عذرخواهی کرد و گفت که موافق اسلامی است که ولی‌عهد سعودی منادی آن است.


به گزارش جهان نیوز، «عائض القرنی»، از مبلغان معروف دولت عربستان سعودی از گذشته و اظهارات خود اعلام برائت و پشیمانی کرد و گفت که از این به بعد قلم خویش را در راستای طرح‌های «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی به کار خواهد گرفت.

او دیروز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای «روتانا خلیجیه» گفت که «از جامعه سعودی بابت اشتباهات یا تشددی که مخالف کتاب، سنت و تساهل اسلام است، عذرخواهی می‌کنم؛ تشدد و افراط‌گرایی‌ای که بر مردم سخت گرفت».

بیداری اسلامی یا «بیداری» اصطلاحی است که به برهه‌ای از تاریخ معاصر در برخی از کشورهای عربی و اسلامی به ویژه دهه هشتاد میلادی اطلاق می‌شود که در آن برهه، این کشورها به دنبال احیای دوباره دین اسلام بودند.

محمد بن سلمان سال میلادی گذشته (مارس ۲۰۱۸) در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» گفته بود که علت حمایت عربستان سعودی از جریان‌های رادیکال در جهان اسلام مانند طالبان و القاعده بنا به درخواست غرب و در چارچوب جنگ سرد بین اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا صورت گرفته است.

این مبلغ سعودی با ادعای اینکه او «اولین مبلغ اعتدال و میانه‌رو» در عربستان سعودی است، گفت که او با «اسلام میانه‌رو» است که ولی‌عهد سعودی به آن دعوت می‌کند.

به گزارش شبکه سی‌ان.ان، القرنی گفت که یکی از اشتباهات دوران «بیداری اسلامی» در عربستان سعودی این بود که «خنده و روح سرور و شادی» را از جامعه سعودی گرفت.

او همچنین از اینکه مردم به دلیل ظاهر خود مانند داشتن محاسن و لباس، به متدین و غیر متدین تقسیم شود، انتقاد کرد و گفت: «بعد از اینکه بزرگ و پخته شدیم، پی بردیم که این‌ها، عیب است».

عائض القرنی همچنین قطر، ایران، ترکیه و شخص «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه و اخوان المسلمین را متهم کرد که به دنبال ضربه زدن به عربستان سعودی هستند.

این مبلغ سعودی بی‌طرفی در این مسئله را خیانت خواند و گفت که هر کسی از عربستان سعودی دفاع نکند نه کرامتی دارد و نه مردانگی‌.

او همچنین از قطر و امیر این کشور و تمجید‌هایی که از مقام‌های قطری در گذشته داشته، اعلام برائت و عذرخواهی کرد و گفت که «اسلام معتدل‌ میانه‌رو»، عربستان سعودی و رهبران آن و «بیعت با ملک سلمان و ولی‌عهد او» خط قرمز است.

این اظهارات عائض القرنی به ویژه اعلام برائت او از قطر و امیر آن، دستمایه کاربران شبکه‌های اجتماعی به ویژه توییتر برای حمله به این مبلغ سعودی و تمسخر او شد و اظهارات او در مدح تمیم بن حمد و دولت قطر بارها باز نشر شد.

روابط عربستان سعودی و سه کشور عربی امارات، بحرین و مصر با قطر از خرداد ۹۶ به کلی قطع است و این کشور از سوی چهار کشور مذکور که به محور ریاض معروف است، دوحه را شدید تحریم و محاصره اقتصادی علیه قطر وضع کرده‌اند.

این اختلافات بعد از آن شروع شد که محور عربستان سعودی، قطر را به حمایت مالی از تروریسم در منطقه و نزدیکی به ایران متهم کرد.


کد مطلب: 685314

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/685314/مبلغ-سعودی-توبه-موافق-اسلام-بن-سلمان-هستم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com