جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱۵
وزارت ارتباطات به طور شفاف درباره عملکرد خود پاسخ دهد

معاون وزیر دست تلگرام را به‌عنوان پیروز بالا برد!/ دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شود؟

دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب: 684949
به نظر می رسد وزارت ارتباطات بایستی به طور شفاف درباره عملکرد خود در زمینه تلگرام و پیام رسانان داخلی پاسخ دهد.
معاون وزیر دست تلگرام را به‌عنوان پیروز بالا برد/ دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شود؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: دیروز خبری روی خروجی برخی از رسانه‌ها از قول معاون وزیر جوان دولت قرار گرفت. خبری که تحلیل و تجزیه روانی سیاسی و روندی که به طول انجامید تا به اینجا برسد گویای بسیاری از مطالب است.

«حمید فتاحی» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم اختتامیه رویداد پیام آورد که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، اظهار کرد:  «به قطعیت می‌گویم که پیام رسان‌های داخلی ما امروز شکست خورده اند، زیرا مورد استقبال قرار نگرفتند.»
 
اینکه اینگونه معاون وریر ارتباطات پرچم پیروزی تلگرام در برابر پیام رسانان داخلی را برافراشته می‌کند، بسیار قابل تامل است. از ابتدا روندی که برخوردهای میان وزیر ارتباطات و مدیران برخی از پیام رسانان داخلی داشتند این احساس ایجاد کرد که چندان وزارت ارتباطات اعتقادی به پیام رسانان داخلی و توانمندی داخلی در این حوزه ندارد. اخبار و اطلاعات مختلفی درباره اینکه وزارت ارتباطات به کمک وزارت اطلاعات پوسته‌های تلگرامی که مجهز به فیلترشکن بودند و امکان دوباره به کاربران می داد که به تلگرام وصل شوند را می داد، از سوی نمایندگان مجلس منتشر شد. 

ابوالفضل حسن بیگی، از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس،سال گذشته از قول محمود علوی، وزیر اطلاعات، گفت بود: "تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و اکنون ۲۵ میلیون عضو دارد و قانونی است.  مجتبی ذوالنوری هم، قبلا از آن مطرح کرده بود که تلگرام طلایی و هاتگرام را "یک دستگاه امنیتی داخلی" راه انداخته است.

همچنین در تیرماه سال گذشته «سردار محمدحسین جلالی»، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این خصوص بیان کرد: « متأسفانه کمترین حمایتی از شبکه‌های داخلی نشده و سرورهای تلگرام در اختیار هات‌گرام و طلاگرام قرار گرفته است؛ در صورتی که می‌توانستند آنها را به پیام‌رسان‌های داخلی بدهند.»

سردار جلالی حتی در این خصوص آدرس داد و عنوان کرد: «در حال حاضر شما با مراجعه به طبقه نهم ساختمان دیتاسنتر مرکز امام خمینی(ره) می توانید ببینید سرورهایی که برای تلگرام بوده، در اختیار هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته است را مشاهده کنید. »
 

این در صورتی بود که مدیران پیام رسانان داخلی از جمله سروش نسبت به اینکه وزارت ارتباطات حمایتهای لازم را برای قوت گرفتن پیام رسانان داخلی انجام نمی دهد، مطرح می کردند. 

«سید میثم سید صالحی»، مدیر سابق پیام رسان سروش با انتقاد از آذری جهرمی که در برنامه پیک بامدادی رادیو مشکل پهنای باند پیام رسانان داخلی را علت عدم اقبال کاربران به آنها اعلام کرده بود، گفت: «  مشکل پهنای باند نیست، اختصاص فضا درLCT   و مرکز امام، اختصاص نود در CDN در اپراتورها، حذف ترجیح ترافیک بین اللملی، سرویس رایانش و ذخیره ابری و نیز اختصاص کانال مستقیم پیامک موارد زیرساختی حیاتی است که در اختیار سروش نیست.»
 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در صفحه کاربری خود در توییتر به این سخنان پاسخ داد: « آنچه در مصوبه شورایعالی فضای مجازی در مورد نیاز پیام‌رسانهای بومی تصویب شد، انجام پذیرفت و فرآیندهای حمایتی مصوب ادامه خواهد یافت.»

اما اخیرا اتفاق دیگری آن هم از سوی تلگرام و به کمک گوگل انجام شد. این اتفاق حذف پوسته‌های تلگرامی بود. تلگرام سعی کرد که با حذف این پوسته‌ها فضا را برای نسخه جدید که برخی ادعا می کنند که قابلیت حذف فیلتر را دارد، مهیا سازد.  اینکه بعد از یک سال که این پوسته‌های تلگرامی به نوعی با رانت و حمایت از تلگرام اجازه رشد پیام رسانان داخلی را ندادند، حذف شدند، به نظر بسیاری از کارشناسان از جمله حربه‌های تلگرام برای حذف رقیبان ایرانی عنوان شد.

اما بازهم کار به همینجا ختم نمی شود. اخیرا «عباس عسگری ساری» یکی از موسسان و مدیران پیام‌رسان سروش در رشته توئیتری خود از اختصاص 400 میلیارد و همچنین اختصاص سرور به پوسته های هاتگرام و طلاگرام توسط وزارت ارتباطات خبر داده است.

او در این باره نوشت: «فرمودند 200 میلیارد دولت و 200 میلیارد هم بخش خصوصی هزینه کرده برای این دو پوسته تلگرام (تلگرام طلایی) لذا همه جوره حمایتش میکنیم. فقط سه تا سوال: 1-این بخش خصوصی کیه 2- کدوم بخش دولت 3-خوب شما که حیات و مماتتان از فیلترینگ تلگرام هست چرا فیلترینگ را مطلوب پیامرسانهای_داخلی نمایاندید.»
 

وی در رشته توئیت خود ادامه می دهد: « فکر کنم موضوع خوبی باشد برای صندلی داغ بعدی. چرا درحالی که ما در تمام جلسات مخالفت کردیم خلاف نمایی کردند. کسی که 400 میلیارد هزینه میکند میتواند بخشی از این هزینه را هم برای انحراف افکار عمومی بگذارد.»

عسگری همچنین حمایت از این پوسته های تلگرامی را اقدامی در جهت زمین زدن پیام رسانان داخلی و همچنین حفظ تلگرام توصیف کرد و گفت: « دیشب درجمعی از دوستان مخالف پیامرسان داخلی توضیح دادم که دو جریان امنیتی کشور در دو تیم موافق و مخالف فیلترینگ و با یک هدف مشترک حفظ تلگرام چطور مملکت را سرکار گذاشتند و پیامرسانهای داخلی هم بهانه و گوشت قربانی این داستان بودند. کاش آقایان دعوایشان را سر کوچه دیگر میبردند.»
 

اقدامات وزارت ارتباطات حتی داد رئیس دادگستری تهران را هم در آورد. «حجت الاسلام محمدجعفر منتظری» در مراسم تودیع و معارفه دادستان تهران درباره همین موضوع گفت: «آقای وزیر ارتباطات طبق مصوبه شورای فضای مجازی شبکه داخلی را باید تقویت کنید چرا تاکنون نکردید؟ چرا سرمایه‌ای را که باید در تقویت شبکه‌های داخلی، جایگزین تلگرام و اینستاگرام جهنمی باشد را صرف نمی‌کنید و کوتاهی کردید. میدان دادن به شبکه‌های خارجی و در اختیار داشتن پهنای باند زیاد برای چیست؟ مگر طبق شورای فضای مجازی شما مکلف نبودید که پهنای شبکه خارجی را محدود و بر شبکه‌های داخلی اضافه کنید چرا نکردید؟ جواب دهید من مدعی مردم هستم.»
 

حالا به نظر می رسد که وزارت ارتباطات بایستی به طور شفاف درباره عملکرد خود در زمینه تلگرام و پیام رسانان داخلی پاسخ دهد. موضوع از این قرار است که سرمایه ای هنگفت در خصوص پروژه توانمندسازی داخلی از بین رفته است، اما معاون وزیر با حرکتی عجیب دست تلگرام را به عنوان فرد پیروز در این رقابت نابرابر بالا می برد. روشن سازی این موضوع امروز از جمله مطالبات اساسی درمورد عملکرد وزارت ارتباطات با مدیریت آذری جهرمی است. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
Iran, Islamic Republic of
والا ما تو طبقه 10 ساختمان امام کار می کنیم همه طبقاتم دیدیم و میشناسیم همچین چیزی نبوده و نیست
Iran, Islamic Republic of
پس چرا همه می گن که طبقه دهم سرور های امامه باید مشخص بشه دادستانی ورود کنه ببینم قضیه چیه؟
Romania
ربطی نداره سرور کجا باشه چون بالاخره اپلیکیشن تلگرام طلایی روی گوشی نصب میشه و اندروید هم مربوط به گوگل هست وقتی گوگل تلگرام طلایی را از اندروید خارج کرد خود به خود تلگرام طلایی بر روی گوشی ها اندروید پاک شد.
حمید علی پور از فاروج
Iran, Islamic Republic of
سلام

عزیز دل برادر طبقه ۹ رو گفتن نه ۱۰ !!

شما هنوز هشتت گرو نه و دهه!!!

تشریف ببر طبقه ۱۱ !!!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
روزی 20 بار میریم 9 و برمی گردیم اخوی از فاروج شما بیا تهران اصلا ساختمون رو ببین
Iran, Islamic Republic of
شما آذری جهرمی نیستیدعایا؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
یک نمونه از این دولت مثل بزنید که در آن ،نمونه خارجی هر چیزی به نمونه داخلی ترجیح داده نشده باشه؟! ....
Iran, Islamic Republic of
کلا تمام مسولیت کشور بدین دست شرکت های خارجی خلاص.
Romania
انحصار هیچگاه جواب نداده نمونش جلوی ورود خودرو را گرفتن و خودروساز با هر کیفیت و قیمتی خودرو به مردم انداخت پیام رسان هم همینه
دقیقا برعکسه عزیزم. الان انحصار دست پیام رسان دشمنه.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چرا از سقوط وحشتناک و ویرانگر ارزش سهام در بورس تهران چیزی نمی نویسید ؟
Iran, Islamic Republic of
تلگرام هدیه ای از جانب کدخدابرای یاورانش بود که با این ابزار، آلودگی های لازم را در اجتماع اسلامی ایجاد کنند تا کدخدائیان گوشه ای از خیانتهای خود را اینگونه به انجام برسانند.!!!!
Iran, Islamic Republic of
چرا وضع اقتصاد در این ممکلت برایتان مهم نیست. همه اش شبکه های اجتماعی و تار موی دختران مردم.
Iran, Islamic Republic of
جهان رو اصلا نمی خونی !