جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

اختتامیه نخستین رویداد استارتاپی وزارت نیرو در کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد

يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب: 684874
آیین اختتامیه نخستین رویداد کارآفرینی آب و برق (رکاب) که از روز یازدهم اردیبهشت در کارخانه نوآوری آزادی تهران شروع شد و تا سیزدهم ادامه داشت، شب گذشته به اتمام رسید.
اختتامیه نخستین رویداد استارتاپی وزارت نیرو در کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد
به گزارش جهان نيوز، در مراسم اختتامیه اولین رویداد کار آفرینی آب و برق که با مشارکت ۶ گروه انجام شد، تیم های استارتاپی «توبی» (Tobe) و «همراه شو» که در حوزه مسئولیت های اجتماعی و فرهنگ سازی در صنعت آب و برق طرح خود را ارئه کرده بودند، به عنوان استارتاپ های برتر معرفی شدند.

برگزار کننده و حامی مالی این رویداد شرکت مادرتخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق وزارت نیرو (ساتکاب) بود.

در سه روز برگزاری این رویداد حدود 20 مربی به کارآفرینان جوانی که در این رویداد شرکت کرده بودند، مهارت های فردی و تیمی را جهت رشد ایده تا مرحله کسب و کار در یک کارگاه تجربی آموزش دادند.
در اختتامیه این مراسم که در سالن زاویه کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد، هر یک از این استارتاپ ها در زمان ۵ دقیقه به ارائه و معرفی خود پرداختند و سپس در زمان سه دقیقه به سوالات داوران این رویداد پاسخ دادند.
داورهای مطرح استارتاپ های کشور در این رویداد مشارکت فعال داشتند.

وزارت نیروی مجازی با اهداف کارآفرینی، هوشمندسازی شبکه آب و برق کشور و مدیریت مصرف و تقاضا تشکیل می شود.

در همین زمینه مدیرعامل شرکت ساتکاب با اشاره به برگزاری نخستین رویداد کارآفرینی آب و برق«رکاب»، ایجاد وزارت نیروی مجازی به‌ منظور ارتباط بهتر با مردم، پیمانکاران و تولیدکنندگان داخلی و خارجی را از مهم‌ترین اهداف برگزاری این رویداد دانست. 

محمدولی علاءالدینی، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) با بیان اینکه ایجاد استارتاپ‌ها یکی از راهکارهای نوین کارآفرینی برای بهره‌مندی از ایده‌های جوانان است، ادامه داد: هوشمندسازی لوازم اندازه‌گیری با قابلیت اجرا در بسترهای IOT و مخابرات، فعال‌سازی فضای گردشگری بالقوه در بخش آب کشور، تقویت امنیت تأسیسات وزارت نیرو و بهره‌گیری از پدافند غیرعامل در صنعت آب و برق را از دیگر اهداف برگزاری این رویداد عنوان کرد.

وی افزود: این مسیری است که از طریق آن می‌توانیم ایران را به قطب ممتاز صنعت آب و برق در غرب آسیا تبدیل و در حوزه صنعت آب و برق، بازار دیجیتال ملی و بین‌المللی ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت ساتکاب با اشاره به حمایت از کسب و کارهای نوپا در این رویداد اظهارکرد: افکار خلاق جوانان می‌تواند در زمینه اجرای سیاست مدیریت مصرف و تقاضا و بهینه‌سازی آن در صنعت آب و برق کارگشا باشد.

علاءالدینی برگزاری برنامه‌های اینچنینی را در راستای رونق تولید عنوان کرد و گفت: در این استارتاپ، نیازهای طرح شده صنعت آب و برق، از طریق جوانان خلاق به محصول می‌رسد، بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرده و با حمایت و خرید محصول از سوی وزارت نیرو، تولید رونق خواهد گرفت.

وی ادامه داد: از سوی این شرکت برای سال 98 برگزاری 11 رویداد استارتاپی برنامه‌ریزی شده و یقین داریم که در پایان سال، چندین مسئله آب و برق به‌دست جوانان به‌ویژه بانوان حل شده و به نقاط روشن شکوفایی دست خواهیم یافت.
افشین خصالی، مدیر کل حمایت از ساخت داخل و توسعه صادرات شرکت ساتکاب نیز که در این مراسم حضور داشت، در سخنانی با اعلام تیم «توبی» (Tobe) که مسئولیت اجتماعی را به عنوان دغدغه خود اعلام کرده بود، به عنوان تیم برگزیده ساتکاب در این رویداد بیان کرده و گفت: اهداء یک هدیه نفیس به علاوه حمایت از تیم های برگزیده به منظور تکمیل طرح تا رسیدن به مرحله کارآفرینی از جوایز این رویداد می باشد.

وی با دعوت از این تیم برای حضور در 10 رویداد استارت آپی که ساتکاب تا پایان سال 98 در زمینه استارت آپ های حوزه صنعت آب و برق برگزار خواهد کرد، گفت: دومین رویداد استارتاپی رکاب، بعد از ماه مبارک رمضان و با همراهی مربیان تخصصی وزارت نیرو برای تیم ها برگزار خواهدشد.

خصالی با اشاره به برنامه ریزی وزارت نیرو برای مدیریت پیک مصرف برق در فصل تابستان، افزود: تدوین این طرح برای هر دو طرف یعنی وزارت نیرو و مردم مفید و سودمند بوده و در این راستا تیم های استارتاپی نقش موثری خواهند داشت.
به گزارش تابناک اقتصادی، از اهداف این رویداد می توان به شناسایی نیروهای جوان و با استعداد کشور برای ساختن صنعت آب و برق نوین در کشور؛ تبدیل ایران به قطب صنعت آب و برق در غرب آسیا؛ رونق صنعت آب و برق با ایجاد بازار دیجیتال ملی و بین المللی؛ حمایت از اشتغال زایی و کسب و کار های نوپا؛ مدیریت مصرف و تقاضای آب و برق؛ ایجاد شبکه هوشمند آب و برق و مدیریت هوشمند هم بست آب، اقلیم و انرژی اشاره کرد.

از جمله موضوعات این رویداد نیز می توان به استفاده از فناوری IOT در مدیریت مصرف آب و برق؛ فناوری های مالی صنعت آب و برق: هدایت نقدینگی، خدمات پرداخت، بازار بورس برق، بلاک چین؛ فناوری های هم بست انرژی تجدیدپذیر، اقتصاد و توسعه پایدار؛ فناوری های هم بست آب، اقلیم و انرژی ؛ پنجره واحد مشترکین آب و برق؛ پنجره واحد پیمانکاران و مشاورین؛ بازاریابی کالای آب و برق ؛ بهینه سازی انتقال و توزیع برق؛ ایمنی و بهداشت محیط در صنعت برق HSE ؛ امنیت تأسیسات صنعت آب و برق و فناوری های مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در صنعت آب و برق اشاره کرد.
برنامه ریزی این رویداد به گونه ای بود که کارآفرینان جوانان علاقه مند بتوانند در 3 روز آخر هفته و فارغ از کارهای جاری روزانه در این استارت آپ حضور فعال داشته باشند. 

براین اساس روز چهارشنبه و از ساعت 16 تا 21 ارائه چالش های صنعت آب و برق، تیم سازی کارآفرینان انجام شد، روز پنجشنبه از ساعت 9 صبح تا 21 کارآفرینان بر روی طرح تجاری و روش اجرایی کارآفرینی جهت حل چالش های صنعت کار کردند و روز جمعه نیز از ساعت تا 21 داوری طرح های تجاری و اهداء جوایز به شرکت کنندگان انجام شد. 
ساتکاب موارد حمایتی همچون تسهیل قوانین و پشتیبانی از تجاری سازی طرح های پذیرفته شده، ایجاد اعتبار برای بِرَند (Brand) تا ایجاد اشتغال را برای برندگان این رویداد در نظر گرفته است.

از نکات جالب توجه این رویداد می توان به ارائه طرح هر کدام از تیم ها علاوه بر زبان فارسی، به زبان انگلیسی اشاره کرد که علاوه بر فضای داخل کشور این زمینه را فراهم می کند که سرمایه گذاران خارجی نیز در صورت تمایل با این استارت آپ ها همکاری کرده و امکان توسعه صادراتی نیز توأمان فراهم می باشد.

منبع: تابناک
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *