سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۵
۱۶

ژنرال ۱۵ هزار میلیارد لیتر بنزین را سوزاند +جزئیات

يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 684783
بیژن زنگنه با تعطیل کردن کارت سوخت در چند سال گذشته، ده‌ها هزار میلیارد تومان به کشور خسارت زد.
ژنرال ۱۵ هزار میلیارد لیتر بنزین را سوزاند +جزئیات
به گزارش جهان نيوز، دولت درصدد باز گرداندن سهمیه‌بندی بنزین است، رشد بی‌رویه مصرف بنزین موضوعی است که اخیرا دولت در گزارش سازمان برنامه و بودجه ضمن اشاره به آن، به 123 هزار میلیارد تومان یارانه پنهانی اشاره کرده که 54 درصد آن عاید سه دهک ثروتمند می‌شود و مهم‌تر از همه، این مقدار یارانه پنهان که معادل سه برابر مجموع یارانه نقدی یک‌سال کشور است، ماحصل حذف کارت سوخت بوده. دولتی‌ها در حالی خواستار اصلاح ساختار توزیع سوخت در کشور هستند که مردم ایران یک‌بار هزینه این اصلاح ساختار را در سال 86 داده بودند. اعتراف دیرهنگام دولتی‌ها به اقدامات بی‌برنامه و البته لجوجانه خود بیش از آنکه گواه صداقت دولت باشد، نشان می‌دهد طی این سال‌ها که دولت روحانی سکان اداره کشور را به دست گرفته، همه تلاطم‌ها به‌نوعی با لجاجت و بی‌برنامگی کابینه مرتبط بوده و شرایط امروز اقتصاد ایران ماحصل همه این لجاجت‌ها و بی‌اراد‌گی‌هاست.
 
از سال 93 دولت همه تلاش‌های خود را صرف ناکارآمد جلوه دادن کارت سوخت کرد و درنهایت نیز این تلاش‌ها در سال 94 نتیجه داد و مجلس مجاب به تصویب حذف کارت سوخت شد. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد برخلاف ادعای دولت مبنی‌بر عدم تاثیر کارت سوخت و طرح سهمیه‌بندی بنزین، طی دوره 9 ساله (94-86) که طرح سهمیه‌بندی بنزین اجرا شده است، مصرف بنزین از 75/7 میلیون لیتر در سال 85 به روزانه 71 میلیون لیتر در سال 94 رسید که حکایت از کاهش 3/6 درصدی مصرف بنزین در این دوره 9 ساله است.

همچنین طی پنج‌سال اخیر که کارت سوخت حذف و بنزین تک‌نرخی شده است، میزان مصرف از 69 میلیون لیتر در پایان سال 93 به 91/2 میلیون لیتر در فروردین 98 رسیده است که حکایت از رشد 31 درصدی طی این سال‌ها دارد. به عبارت دیگر  اگر کارت سوخت حذف نمی‌شد، در سال 95 حدود 876 میلیارد لیتر، در سال 96 حدود 4/1 هزار میلیارد لیتر و در سال 97 حدود 5/4 هزار میلیارد لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شد.

براین اساس اگر طی پنج سال کارت سوخت حذف نمی‌شد، حدود 15 هزار میلیارد لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شد.
اگر بنزین صرفه‌جویی‌شده فقط به قیمت هر لیتر 1000 تومان عرضه می‌شد، ارزش ریالی 15 میلیارد لیتر بنزین حدود 15 هزار میلیارد تومان می‌شد؛ اما از آنجاکه قرار بود ارزش بنزین مصرفی خارج از سهمیه بیشتر از مصرف سهمیه‌ای باشد، در آن صورت با میانگین قیمت 1500 تومان برای هر لیتر، ارزش میزان بنزین صرفه‌جویی‌شده به 22/4 هزار میلیارد تومان می‌رسید که معادل 50 درصد بودجه عمرانی محقق‌شده کشور در سال 96 است. همچنین اگر ارزش 15 هزار میلیارد لیتر بنزین صرفه‌جویی‌شده را به قیمت منطقه خلیج‌فارس (با لحاظ نرخ ارز دولتی در همه سال‌ها) محاسبه کنیم، ارزش آن به بیش از 30/2 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
ها ها ها ها ها ها ها
Iran, Islamic Republic of
اینها فقط بدنبال نار کار آمد جلوه دادن طرح های دولت قبل بودند به هر قیمتی ،خواه این درست باشند یا غلط!حالا نمی دانیم باید از اینکه به اشتباه خود پی برده اند خوشحال باشیم یا اینکه این همه خسارت زده اند افسوس بخوریم ،ولی هردو بی فایده است زیرا آب ریخته شده جمع نمی شود!
فرزین
Russian Federation
سلام پس این نماینده ها چکار می کنند که نظاره گرند
چرا اخراج نمی کنند
Iran, Islamic Republic of
چون وزارت رفت (بله رفت) بیژن خان خیلی پولداره و نماینده ها را پشت سر هم استخدام می کند آخرین مواردش بعضی نمایندگان .... است که اخیرا کارمند وزارت رفت یعنی زیر دست زنگنه شده اند و جناب لاریجانی هنوز ندیده اند تا برخورد کنند!!!!!!!
United States
از نظر من همگی اخراج هستند..... منتها ترک خدمت نمیکنند!!! به میز کارشان چسبیده اند و ول نمیکنند!!!!!
Iran, Islamic Republic of
علی برکت ا...
بعد تو این کشور کسی نیست که از یک مسئول درباره تصمیمش سوال بپرسه؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
علی برکت ا...
بعد تو این کشور کسی نیست که از یک مسئول درباره تصمیمش سوال بپرسه؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
دادگاهی کنید
Iran, Islamic Republic of
15 میلیارد
نه 15 هزار میلیارد
میدونی 15 هزار میلیارد چند تا صفر داره؟؟؟
15000 میلیارد لیتر یعنی هر دارند خودرو 500 هزار (50000) لیتر بنزین مصرف کرده باشه (با حساب 30 میلیون خودرو) که غیر ممکنه
United States
عدد هرچی بزرگتر باشه جالبتره!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
خدا ازشون نگذره که با ابطال کارت سوخت به خاطر لجبازی این همه به کشور ومردم ضرر زدن روز قیامت باید جوابگو باشند
Iran, Islamic Republic of
عدد رو اصلاح کنید روزی صد میلیون لیتر در شش سال تازه میشه 219 میلیارد لیتر:
100 365 6=219000
همون اول گفتن که سرهنگ نیستن بیکه ژنرال هستن!! معلومه روحیه یه ژنرال امنیتی چجوریه!!
United States
بی برنامگی وقتی صدق داره که در موارد معدود باشه و عذرخواهی را به دنبال داشته باشه. وقتی همه چیز در هم و برهم هست دیگه اسمش بی برنامگی نیست بلکه تعمدی است.