سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۳
۹۹
فازجدید اقدامات ضد برجامی آمریکا آغاز شد

آمریکا اروپا را هم از توافق هسته‌ای خارج کرد/ ظریف: اروپا کمتر از یک درصد تعهدات برجامی خود را انجام داده است/ عراقچی: عایدی ایران از برجام نزدیک به صفر است/ دولت تماشاگر مرگ برجام نباشد!

يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۱۶
کد مطلب: 684765
آنچه ظریف به پایگاه خبری «لوب‌لاگ» گفته واقعیتی است که از ماه‌ها قبل منتقدان شیوه مذاکره او پیش‌بینی کرده و درباره آن مقالات متعدد نوشته و سخنرانی‌‌های مکرری انجام داده‌‌‌اند.
آمریکا اروپا را هم از توافق هسته‌ای خارج کرد/ ظریف: اروپا کمتر از یک درصد تعهدات برجامی خود را انجام داده است/ عراقچی: عایدی ایران از برجام نزدیک به صفر است/ دولت تماشاگر مرگ برجام نباشد!
گروه سیاسی جهان نيوز:  «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای اختصاصی با پایگاه «لوب‌لاگ» گفته کشورهای اروپایی تنها یک درصد از تعهدات برجامی خود در قبال ایران را انجام داده‌اند.

ظریف در این مصاحبه در پاسخ به این سؤال که آیا تماسی میان دولت ایران و دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا وجود داشته یا خیر گفت که تهران در پاسخ به درخواستی از دولت آمریکا مبنی بر اینکه علاقه‌مند به گفت‌وگوی بشردوستانه با ایران است پیشنهاد مبادله زندانیان را مطرح کرده است.

وزیر امور خارجه ایران گفت که علی‌رغم پاسخ مثبت ایران، پاسخی از طرف واشنگتن دریافت نشده و فقط وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران می‌تواند به‌صورت یکجانبه اتباع آمریکایی بازداشت‌شده در ایران را آزاد کند.

 ظریف در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤال مصاحبه‌کننده مبنی بر اینکه کشورهای اروپایی تنها به 10 درصد تعهداتشان عمل کرده‌اند و آیا ایران نباید با آنها مقابله به مثل کند تصریح کرد: «اروپا همان‌طور که شما به‌درستی گفتید به کمتر از 10 درصد از تعهداتش عمل کرده است، در واقع، بیش از 100 درصد در بیانیه‌های عمومی و کمتر از 1 درصد در پایبندی واقعی به تعهداتش».

وی اضافه کرد: «اگر اروپا می‌خواهد در موقعیتی باشد که بخواهد مطالبه مطرح کند بایستی برای آن هزینه کند. اگر این کار را انجام ندهد خطر فروپاشی کل توافق وجود دارد».

وزیر خارجه ایران درباره این‌که وضعیت یکجانبه‌ بودن در برجام تا کجا ادامه خواهد یافت گفت: «به‌کلام ساده، من به رئیس مجمع عمومی که کنفرانسی در خصوص چندجانبه‌گرایی برگزار کرده بود گفتم: "شما نمی‌توانید به‌صورت یکجانبه حامی چندجانبه‌گرایی باشید».(1)

عایدی ایران از برجام نزدیک به صفر است
کیهان طی گزارشی در اینباره نوشت: این اظهارات ظریف در حالی است که چندی پیش هم عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امورخارجه در نشستی در آنکارا با ‌اشاره به اینکه ایران در حالی تحریم را تحمل می‌کند که به برجام پایبند مانده، گفت: 14 گزارش متناوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موجود است که می‌گوید ایران کاملا به برجام پایبند بوده است.

عراقچی افزود: هر توافقی برمبنای داده و ستانده است. ستانده ایران از برجام نزدیک به صفر است در حالی که به تعهدات خود پایبند بوده است. این روند قابل ادامه دادن نیست. ایران یک سال صبر کرده و به بازماندگان در برجام، فرصت کافی داده است. ایران به دیپلماسی فرصت کافی را داده‌ اما دیگر بس است. صبر ایران در حال لبریز شدن است. متاسفانه برجام به پایان خود بسیار بسیار نزدیک شده است و همان‌طور که گفتم این توافقی متعلق به جامعه جهانی و در حوزه منع‌اشاعه است و باعث تاسف است که به پایان برسد اما پایان آن تقصیر ایران نخواهد بود. ایران می‌توانست یک سال پیش از برجام کناره‌گیری کند اما به جامعه جهانی از اروپا تا سایر اعضای برجام و شورای امنیت یک سال تمام وقت داد تا راهی بیابند اما آنها نتوانستند. این مسئله یک شکست برای همه است اما برهم خوردن برجام تقصیر ایران نخواهد بود.

گفتنی است که ولی‌الله سیف، رئیس‌سابق ‌بانک مرکزی ایران در فروردین 96 در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خبری داخلی و خارجی داشت، گفته بود: توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تاکنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در‌بر نداشته است.(2)

مقدمه‌ای برای خروج؟
وطن امروز نیز در اینباره نوشت: آنچه ظریف به پایگاه خبری «لوب‌لاگ» گفته واقعیتی است که از ماه‌ها قبل منتقدان شیوه مذاکره او پیش‌بینی کرده و درباره آن مقالات متعدد نوشته و سخنرانی‌‌های مکرری  انجام داده‌‌‌اند. خروج غیرعلنی اروپا از برجام یک واقعیت غیرقابل انکار بود. اما آنچه اکنون باید مورد توجه قرار گیرد این است که حالا دولت روحانی و ظریف به عنوان آشپز برجام که پیش از این حاضر نبودند خروج اروپا از برجام را حداقل به صورت علنی بپذیرند، صراحتا اعلام می‌کنند وضعیت پایبندی اروپا به تعهدات برجامی‌شان کمتر از یک درصد است.  آمریکا از برجام خارج شده است؛ اروپا نیز کمتر از یک درصد در برجام باقی مانده است. حضور چین و روسیه در برجام نیز با توجه به مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران با این 2 کشور، چندان حائز اهمیت نیست و ایران خارج از توافق هسته‌ای نیز مناسبات و روابط پایداری با این 2 کشور دارد. بر همین اساس، اکنون باید پرسید وقتی آمریکا از توافق خارج شده، اروپا نیز کمتر از یک درصد به این توافق وفادار بوده و بیش از 99 درصد تعهدات خود را انجام نمی‌دهد، پس قاعدتا ایران نیز دلیلی برای حضور در این توافق و تداوم تعطیلی برنامه هسته‌ای خود ندارد. به نظر می‌رسد در ظاهر آنچه ظریف به دنبال آن است، همین مطالبه خروج از برجام است. بر همین اساس، حالا با این اعتراف صریح ظریف به خروج عملی اروپا از برجام، اکنون این سوال به صورت جدی مطرح است که آیا دولت روحانی در حال مقدمه‌‌سازی برای اعلام خروج رسمی ایران از برجام است؟(3)

آمریکا اروپا را هم از توافق هسته‌ای خارج کرد، دولت تماشاگر مرگ برجام نباشد
در همین حال، فرهیختگان طی گزارشی نوشت: جدید‌ترین اقدام آمریکا برای مقابله با ایران، جنس نسبتا متفاوتی نسبت به اقدامات قبلی دارد، هرچند در همان فرآیند جا گرفته است. ایالات متحده تاکنون اگر با خروج از برجام و اعمال تحریم‌های مالی و اقتصادی تلاش می‌کرد ایران را تحت فشار بگذارد، این‌بار با عدم تمدید معافیت‌های تحریمی در جریان همکاری‌های هسته‌ای ایران با کشورهای مختلف جهان که در برجام به رسمیت شناخته شده بود، تلاش می‌کند از ادامه برجام و اجرای آن توسط ایران جلوگیری کند و شرایطی را فراهم آورد که ایران مجبور شود یا فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف یا برجام را نقض کند.

براساس بیانیه‌ای که روز گذشته وزارت خارجه آمریکا منتشر کرد، پنج مورد از هفت مورد معافیت مرتبط با همکاری‌های هسته‌ای غیرنظامی سه کشور اروپایی به اضافه چین و روسیه با ایران تمدید و دو مورد مهم از این موارد تمدید نشد.

بر این اساس هرگونه همکاری کشورهای ثالث در زمینه توسعه نیروگاه اتمی بوشهر یا انتقال اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین به خارج از ایران می‌تواند به تحریم کشورهای یادشده منجر شود؛ یعنی ایران که تا پیش از این می‌توانست ضمن غنی‌سازی برای برخی مصارف علمی، چرخه هسته‌ای خود را فعال نگه دارد و همزمان هم با تولید اورانیوم غنی‌شده آن را به کشورهای خارجی بفروشد، دیگر نخواهد توانست آزادانه و بدون فشار ایالات متحده نسبت به این اقدام مبادرت ورزد. این فشار البته شامل فرآیند تولید آب سنگین ایران که طبق برجام نباید در کشور ذخیره شود نیز می‌شود.

در متن این بیانیه که از ایران خواسته شده غنی‌سازی حداقلی 3.67 درصد اورانیوم و بازفرآوری پلوتونیوم محدود خود را متوقف سازد، آمده است: «وزیر امور خارجه، [مایک] پمپئو در چارچوب سیاست دولت مبنی‌بر فشار حداکثری بی‌سابقه بر ایران برای ممانعت از تمامی اقدامات مخرب این کشور، از روز 4 می (14 اردیبهشت) محدودیت‌های موجود علیه برنامه هسته‌ای ایران را سخت‌تر می‌کند.» از طرف دیگر معافیت‌های تمدیدشده نه برای 180 روز که حالا به مدت 45 تا 90 روز تمدید شده‌اند. با توجه به این شرایط حالا ایران در مقابل یک چندراهی قرار گرفته است و باید نسبت به انتخاب یکی از آنها اقدام کند. راه اول که بعید‌ترین راه است، مسیر تسلیم و توقف فعالیت‌های هسته‌ای است؛ ایران در این مسیر تصمیم خواهد گرفت تحت فشار آمریکا برای نزدیک نشدن به مرزهای محدودیت‌زای برجام دست از غنی‌سازی اورانیوم و همچنین تولید آب سنگین بکشد.

راه دوم که بسیار محتمل است، ادامه فرآیند کنونی است بدون در نظر داشتن احتمال نقض برجام. در این مسیر ایران به غنی‌سازی و بازفرآوری ادامه می‌دهد تا به مرز سطوح تعیین‌شده در برجام برسد. در این شرایط اگر طرفین برجام برخلاف نظر آمریکا اقدام به خرید از ایران کردند که هیچ، ولی در غیر این صورت به احتمال فراوان سطوح برجام نقض خواهد شد و آنگاه باید شرایط جدید تعیین‌تکلیف شود. در این شرایط با توجه به اینکه ایران بالاجبار نقض برجام کرده، باید دید واکنش آژانس و گروه کشورهای باقی‌مانده در برجام چه خواهد بود. راه سوم اما مذاکره مجدد و فی‌الفور است؛ اقدامی که بارها از سوی مسئولان کشور رد شده و باید دید این‌بار و در شرایط جدید چه می‌کنند.

روز گذشته دو اظهارنظر مهم که به نظر می‌رسد نسبت به آینده برجام تصویرهای جدیدی را می‌سازد از سوی مسئولان کشور مطرح شد. اولین اظهارنظر مربوط به محمدجواد ظریف بود که گفت اروپایی‌ها در برجام کمتر از 10 درصد به تعهدات خود عمل کرده‌اند و اظهارنظر دوم مربوط به علی لاریجانی بود که ترجیح داد خیلی سریع آینده اقدامات ایران را تشریح کند و ابراز کرد: «ایران طبق برجام می‌تواند آب سنگین تولید کند و طبق این توافق خلافی مرتکب نشده است، پس ما کار غنی‌سازی را انجام می‌دهیم؛ می‌خواهید بخرید، می‌خواهید نخرید.»

این دو اظهارنظر که تقریبا همزمان با هم به تیتر رسانه‌ها تبدیل شد، شرایطی را ایجاد کرده که نشان می‌دهد ایران بنا ندارد زین پس تحت فشارهای آمریکا و بی‌عملی اروپا منفعل باقی‌ بماند، از این‌رو بعید نیست که برای پاسخگویی به تندروی آمریکا و کندروی اروپا از سوی ایران اقداماتی برای مقابله به‌مثل انجام شود، البته باید منتظر روز‌های آینده بود.(4)
 

پی نوشت:
1)https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/02/14/2003698/
2)http://kayhan.ir/fa/news/159575
3)http://www.vatanemrooz.ir/?nid=2709&pid=2&type=0
4)http://newspaper.fdn.ir/
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حاصل سفرهای خارجی وزیر امور خارجه کشورمان به منطقه و آمریکا، .....
Iran, Islamic Republic of
عین برجامش=هیــــــــــــــــــــــــچ! البته به جز حق ماموریت برای خودش!
سعید110
Iran, Islamic Republic of
برجام تأیر پذیری نقشه طراحی شده دشمن بر علیه کشورمان را به بالاترین حد ممکن رساند.....
عاقبت بدی در انتظار برادرانه
Germany
کشور در محاصره و جنگ اقتصادی برادران در حال عقده گشایی
Iran, Islamic Republic of
و محاصره اقتصادی نتیجه وادادگی تیم بنفش و خود تحریمی های گزنده
مجرم کیه؟
طلبکار کیه؟
میزان رای ملت است
Germany
برجام و روحانی با رای مجدد مردم تایید شدند
Iran, Islamic Republic of
...
Germany
...
Iran, Islamic Republic of
دوست ""میزان رای ملت است""طبق نظرسنجیهای معتبری که خود اصلاح طلبان منتشر کردند محبوبیت روحانی رفته زیر ده درصد!
Iran, Islamic Republic of
...
رفراندوم
Iran, Islamic Republic of
اکنون همه از انتخاب روحانی پشیمان هستن یک سری به کوچه و بازار بزن متوجه میشوی .
محبوبیت هشت در صدی اش موید فرمایش شماست!
Iran, Islamic Republic of
💎️ دولتی فاجعه‌بارتر از آشوب و جنگ!

🔹آمارهای جهانی نشان می‌دهد ایران با تورم نقطه به نقطه ۵۱ درصدی، رتبه پنجم بالاترین نرخ تورم در بین کشورهای جهان دارد و نکته عجیب‌تر آنکه تورم کشورهای درگیر جنگ و آشوب همچون پاکستان ۴۱.۹، یمن ۵.۹، سوریه ۱.۱ و افغانستان و عراق تنها ۰.۴ درصد است.
Iran, Islamic Republic of
روحانی درباره یارانه‌ها در سال 92:
در کنار یارانه نقدی باید یارانه کالایی هم باشه چون یارانه کالایی خیال مردم رو برای کالاهای اساسی راحت میکنه /الان ارزش یارانه 45 هزار تومانی 15 هزار تومنه /به مردم اعتباری میدیم که کالاهای اساسی رو به قیمت مناسب تهیه کنند و قیمت این کالاها هر روز تغییر نمیکنه....!!!!
Iran, Islamic Republic of
شاید توجیه برخی از برنامه‌های اقتصادی و سیاسی دولت سخت است که دولت ۱۰ ماه است سخنگو ندارد.
Iran, Islamic Republic of
دولتی که پاسخگو اشتباهاتش نیست سخنگو می خواهد چکار
Iran, Islamic Republic of
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: تصمیم بر آن شد که تصمیم برای اجرای سهمیه‌بندی بنزین به سران ۳ قوه واگذار شود!

🔸 از قرار معلوم بعد از آنکه دولت چند روز پیش خودش شایعه انداخت و تکذیب کرد (تا هم باز خوردی از جامعه پیدا کند و هم زمینه روانی جامعه را تنظیم کند)، اکنون هیچ کس حاضر نیست باعث و بانیِ سهمیه بندی بنزین (و احیاناً گران کردنِ آن) شود؛ کاش دولتی که صرفاً از سر لجبازی با دولت_قبل، کارت_سوخت را حذف کرد و زمینه را برای افزایش مصرف و قاچاق آن فراهم آورد این قدر شهامت داشت که قبل از هر تصمیمی، لااقل از مردم عذرخواهی کند!! /مهدی قاسم‌زاده
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
روحانی: قبل از دولت یازدهم ما بنزین وارد می کردیم اما اکنون ما حتی می توانیم صادر کنیم...!!!
سوال
Iran, Islamic Republic of
چرا میزان واردات بنزین در دولت یازدهم محرمانه بود ؟!
M.sh
Iran, Islamic Republic of
...
سعید110
Iran, Islamic Republic of
ظریف چندبار تکرار کرده من مذاکره کرده ام و در برجام چنین آورده ام!
حال سؤال از ظریف این است:
هرگاه در برداشت از برجام، اختلاف نظری بین ظریف و آمریکا بوجود آید، مانیزم ماشه به جریان نخواهد افتاد؟!
پس از به جریان افتادن مکانیزم ماشه، چند درصد احتمال می رود که مراجع حل اختلاف، به نفع برداشت ظریف از برجام رای دهند؟!
هاشمی :خروج از برجام در سالگرد خروج آمریکا از برجام
United Arab Emirates
پیشنهاد می کنم با توجه به عدم پایبندی آمریکا و اروپا به برجام و با توجه به اینکه ۱۸ اردیبهشت سالگرد خروج آمریکا از برجام است ، جمهوری اسلامی ایران در ۱۸ اردیبهشت خروج خود از برجام را اعلام نموده و به این معاهده یکطرفه سر تا پا زیان خاتمه دهد
Iran, Islamic Republic of
من "دیپلم مات" نیستم و ادعایی هم ندارم و شهروند معمولی هستم. از ابتدای مذاکرات بی نتیجه بودن مذاکرات را در سال 92 پیش بینی داشتم. فقط یک سوال ساده چطور آقای ظریف با این همه ادعا و ... و علی رغم تذکر صریح آقای فواد ایزدی و شاید دیگر کارشناسان بی مهابا سند زندانی شدن ایران را امضا کردند؟!!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
هاشمی
United Arab Emirates
دزد ها به خانه ما زده اند و غارت کرده اند و رفته اند
ولی در هنگام خروج از خانه ما را تهدید کرده اند و گفته اند ما پشت دیوار خانه شما می ایستیم اگر از خانه پا به بیرون گذاشتید شما را می کشیم
یک سال است آنها رفته اند و ما از ترس کشته شدن ، جرات بیرون رفتن از خانه نداریم !!!!!!!!!!!
ما که چه عرض کنم، وادادگان و غربگدایان و نفوذی های دشمن جرات بیرون آمدن ندارند نیروی انقلابی کل منطقه را در دست دارد و آمریکایی ها جرات عرض اندام هم ندارند!
Iran, Islamic Republic of
با توجه به اینکه روسیه و چین در برجام حضور دارند
پس ما هم همچنان قدرتمندانه در راستای تأمین اهداف جناحی
و برای رضایت کدخدای عالم بشریت
در برجام هستیم

دست و هورای بلند
و مرگ بر روسیه
درود بر همسایه شمالی
Iran, Islamic Republic of
دشمن اصلی ما امریکاست ؛ مرگ بر امریکا .
Iran, Islamic Republic of
به امید خدا با خروج اروپا از برجام هم چیزی از ارزش های ما کم نمیشه!
کلا ارزش ها ثابت هستند و تحت هیچ شرایطی کم نمی شوند حتی اگر زیر بار توافقی به نام "خسارت محض" هم برویم.
اصلا بیا از طریق برهان خلف برجام را اثبات کنیم. وقتی هیچ کس به برجام پایبند نیست یعنی حتما توافق خوبی بوده دیگه!

منافقین آخرالزمانی هم مثل اجدادشون تحاکم رو پیش طاغوت می برند...
Iran, Islamic Republic of
کاسبان برجام! رئیس جمهور در جمع معلمان در تاریخ 98/2/14 به گونه‌ای سخن گفتند که گویا اگر ما از مواضع خود عقب‌نشینی کنیم و تسلیم آمریکا شویم به ما کمک خواهد کرد! این هم یک محاسبه غلط دیگر این جریان است. مگر مصر و عربستان برده آمریکا نیستند؟! مگر نه اینکه آمریکا آنها را فقط برای دوشیدن، می‌خواهد و این را با صراحت هم اعلام می‌کند؟
Iran, Islamic Republic of
فرشاد مومنی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه:

در دوران آقای روحانی اندازه نقدینگی ۳_برابر شده است.
این عدد نشان می دهد وقتی او یک تیم فاقد کیفیت های حداقلی را انتخاب می کند،‌ باید منتظر چنین اتفاقی باشیم

آنچه امروز بر سر اقتصاد ایران آمده، نتیجه تصمیمات سران سه قوه است!
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
اقای مومنی بدانید که جمع سه قوه میشود نظام انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام سید علی خامنه ای( دام طلله)
حسین
Iran, Islamic Republic of
مجموعه سران سه قوه کل نظام نیست . چون تصمیماتشان نظام را ناکارآمد کرده و زیر سوال برده است . کل نظام مردمند .کل نظام مردمند. مردمند مردمند مردمند مردمند .
تکرار کردم که خوب برات جا بیافته .
الکی از رهبری هم مایه نزار قربون قدت.
Iran, Islamic Republic of
یه قرص اعصاب بخور
محمد
Iran, Islamic Republic of
درزمان دولت اصلاح طلبان انقدر گفتند دوم خرداد که وقتی می شنیدیم دوم خرداد ادم حالش. بهم میخورد الان هم ازروزی که دولت تحقیر سرکارامد انقدر برجام برجام کرده اسمش میادحال همه بهم میخوره بدنها کهیر میزته. ولی انقدر رو دارند که باز اسم این کلاه گشادو همش میارن. بابا این نوزاد شما اقای روحانی. ظریف وعراقچی. مرده به دنیا اومد شما خودتونو. به کوچه علی چپ زدید. الان بوی گند اون عالم رابرداشته. احتمالا انحراف بینی دارید متوجه نمی شید بیاین تومردم. شاید از عکس العمل مردم متوجه شید البته چون خودتونو به خواب زدید محاله
مراجعه کردی به دکتر؟
Germany
مشکل بد شدن حالتو باید دکتر حل کنه
بر سر عقل آمدن مردم برای انتخاب درست، بهترین دکتر برای همه است!
Iran, Islamic Republic of
رهبری نظام یعنی ولی فقیه در راس سه قوه قرار دارند.مردم چشمشون رو باز کنند ببینند کی رو به دولت ومجلس میفرستند!
Iran, Islamic Republic of
سرنوشت نامعلوم میلیاردها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی

🔹یارانه‌ای که بابت واردات گوشت با دلار ۴۲۰۰ تومانی هزینه شده معادل پرداخت ماهانه بیش از ۴۰۰ هزار تومان به هر خانوار است.

🔹از نمایندگان مجلس که خبری نیست، دولت هم که همچنان به همان رویه غلط مشغول است، آیا می توان به دستگاه قضائی امید داشت عاملان حیف و میل عجیب ذخایر ارزی کشور را مجازات کند؟
Iran, Islamic Republic of
روحانی در مراسم روز معلم: در ابتدای دولت یازدهم می‌خواستیم قیمت ارز را بالا ببریم اما حریف مردم نمی‌شدیم! مردم مقاومت کردند، نشد!😐

....!!!
Iran, Islamic Republic of
در ابتدای دولت یازدهم دلار داشت به زیر 3000 تومان سقوط می کرد سیف رئیس بانک مرکزی اجازه نداد .
نتیجه تصمیمات دولت و مجلس است نه سران قوا.
M.sh
Iran, Islamic Republic of
با جمله اخرتان مخالفم. فقط فقط مجریه و البته مقننه
Iran, Islamic Republic of
شیطان بزرگ پس از اینکه حزب‌الله لبنان و سپاه را در لیست تروریست‌ها قرار داد، البغدادی را از پشت صحنه به روی صحنه آورد تا در خاورمیانه جدید و معامله قرن مؤثر شود، بلکه شیشه عمرشیطان بزرگ، یعنی رژیم ددمنش صهیونیستی را از شکستن حتمی نجات دهد. پس تنها راه موفقیت جبهه مقاومت فشار بر این غده سرطانی است.
رضا
Iran, Islamic Republic of
خروج ايران از برجام ، منتهاى آرزوى تيم ب !
🍏🍏🍏🍏🍐🍐🍐🍐کوووووووووش؟!
Iran, Islamic Republic of
اصلا متن رو خوندی؟!""""کمتر از 1 درصد در پایبندی واقعی به تعهداتش=این حرف ظریفته ""برجامتون که قرار بود تا ازدواج جوانان وسینما و آب خوردن وریزگردها و....رو حل کنه ،نهالستان سیب وگلابیش زقوم به بار اورد وپیاز رو کرد19000هزارتومان ! روتون سنگ پای قزوین رو بازنشسته کرده بابا!
Iran, Islamic Republic of
یه نگاه به بالای همین نظرات بنداز وببین که پیاز اونقدر در اثر برجام مهم شده که رفته توی سایت خرید وفروش میشه ،اینه نتیجه آفتاب تابان برجامتون !
Iran, Islamic Republic of
💎علی مطهری گفته مشکلات اقتصادی بخاطر سو‌مدیریت نیست، تبادلات مالی ایران با جهان سخت شده
بله خب، میلیون‌ها دلار ارز ۴۲۰۰ بدون نظارت پخش کن و بعد بیا قاچاق و گرونی پیاز، گوشت، کاغذ و پوشک رو بنداز تقصیر استکبار جهانی

👤 حاج فیدل🇮🇷
Iran, Islamic Republic of
💎 سال ۹۱ در بدترین شرایط تحریم، بی برجام و با صنعت هسته ای، صادرات نفت ایران طبق آمار رسمی یک میلیون و ۱۳۰هزار و به روایتی یک میلیون و ۳۵۰هزار بشکه در روز بود.
ولی امروز با برجام و بی صنعت هسته ای، روحانی و ژنرال زنگنه روزی ۸۰۰هزار بشکه هم نمیفروشند.
ای به فنا بروید فنادهندگان!

📝فرید ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
صادق خرازی با بیان اینکه برجام یک واقعیت است و ما وارث فعل و انفعالاتی در جهان پیرامون‌مان بودیم، خاطرنشان کرد:
«ما در برخی جاها یک غلوهایی کردیم و این باعث یک سری درگیری برای ما شده است. دقیقاً همان زمانی تلقی و تصورشان بر این بود که همه چیز به برجام وصل است و آب خوردن مردم را به برجام وصل کردند و این به نظر من یک اشتباه_راهبردی است. در حالی که ما نباید این کار را می‌کردیم.

ما در حقیقت باید با صلابت و قدرتمندانه روی مواضع انقلابی خودمان پافشاری می‌کردیم. اینجا در مذاکرات برجام جایگاه مردم کجا قرار داشت؟ باید با مردم صادقانه صحبت کنیم و به مردم بگوییم در این زمینه‌ها اشتباه کردیم و اگر اشتباه نمی‌کردیم امروز خیلی دستاوردهای زیادی هم نداشتیم. مردم ما نمی‌خواهند ما را محاکمه کنند.
نقل قول
Iran, Islamic Republic of
چرا گاهی استدلال کردن و صغری و کبری چیدن برای یک عده «بی‌فایده» است؟ یعنی هرچه دلیل و منطق می‌آوری، اظهارات گذشته‌اش راجع به موضوعی را که حالا، خلاف آن ثابت شده جلوی رویش می‌گذاری، بی‌تاثیر است. مسیر را غلط رفته، تبعات آن را هم می‌بیند اما با کمال تعجب می‌بینی بر ادامه مسیر غلط اصرار می‌ورزد و هرچه تلاش می‌کنی، ظاهراً! متوجه اشتباهش نمی‌شود و همچنان… مرغ یک پا دارد! اعتراف به اشتباه و تغییر مسیر را به منزله «پذیرفتن شکست» تلقی می‌کنند و پذیرش شکست هم «جرئت» می‌خواهد
Iran, Islamic Republic of
حالا منظور شما کیست؟
Iran, Islamic Republic of
منظور اونائی هستند که میگفتند میریم با کدخدا میبندیم ! راحت تره !اروپائیها دنباله رو کدخدا هستند !
روحانی و تیم ژنرالی و امنیتی اش!!
Iran, Islamic Republic of
♦ ایران در بدترین شرایط تحریم قبل از برجام و رابطه با آمریکا:

دلار: حدود ۴۰۰۰ تومان
صنعت هسته ای: در اوج فعالیت ۱۰۰ درصدی
صادرات نفت: حدود ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز

🔹 ایران بعد از برجام و مذاکره با آمریکا:

دلار: حدود ۱۴ هزار تومان! (تا ۲۰ هزار تومان هم رسیده بود!)
صنعت هسته‌ای: حدود ۸۰ درصد نابود شده است و در راکتور هسته‌ای بتن ریخته شد!
صادرات نفت: نهایتا روزی ۸۰۰ هزار بشکه!
شاکی
Iran, Islamic Republic of
قبل از برجام دلار 3 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان بود.
Iran, Islamic Republic of
وقتی وزارت خارجه اونقدر عقب افتاده است که نمیداند دلارهای امریکایی اوباما همگی نخ هولوگرام ماهواره ای دارند و میشود ردشان را زد نتیجه میشود همین که دلارها را به ناکجاها میفرستند و فکر میکنند فقط ترامپ روی این موضوع حساس است, اما اگر هیلاری هم رییس جمهور شده بود چه بسا شرایط بدتر هم میشد
Iran, Islamic Republic of
به امریکا چه ربطی داره که دلارها رفته کانادا و انگلستان و لبنان و سوریه و آفریقای جنوبی و هر جای دیگه. مسئولان ما حق دارند دلارها را هر جور که دلشان خواست تخس کنن. نه به امریکا و نه به عوام ربطی ندارد
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
کل نتیجه دولت حقوقدان ها و دیپلماسی خنده رو ببین!!!
الف خلخالی
Iran, Islamic Republic of
پس ان دلواپسان که میگفتند اگر یک روز قبول برجام تاخیر بیافتد ملیاردها تومان ضرر میکنیم کجا هستند؟
Iran, Islamic Republic of
سرنوشت نامعلوم میلیاردها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی

🔹یارانه‌ای که بابت واردات گوشت با دلار ۴۲۰۰ تومانی هزینه شده معادل پرداخت ماهانه بیش از ۴۰۰ هزار تومان به هر خانوار است.

🔹از نمایندگان مجلس که خبری نیست، دولت هم که همچنان به همان رویه غلط مشغول است، آیا می توان به دستگاه قضائی امید داشت عاملان حیف و میل عجیب ذخایر ارزی کشور را مجازات کند؟
France
همین برجام کم حال را حفظ کنید و با حذب مردم پای کار و پرداختن به اقتصاد داخلی استقامت کنید البته مشکلات مربوط به حمایت مالی مقاومت را داریم که دشمنان میخواهند این خط ارتباطی و حمایتی قطع شود .امیدوارم نتوانند و با هوشیاری مقامات بالا مملکت اسیب نبیند.
Iran, Islamic Republic of
خخخخخع منتظر بودیم تو برامون تعیین تکلیف کنی ! حالا که مقاومت چشم کدخدا رو کور کرد وداعش رو پاشوند !!!
کلاه گشاد برجام
Iran, Islamic Republic of
امریکا و اروپا حفظ برجام و حفظ تحریم ها رو با هم می خواهند و این عادلانه نیست باید از برجام خارج بشویم و دشمن هزینه بدعهدی خود را بپردازد.
France
بعضی دوستان مطالبی را بعنوان اظهار نظر مطرح می کنند که جز شوخی یا دست انداختن این و ان مفهومی ندارد لطفا پیشنهاد سازنده بدهید بلکه گردآوری و بررسی ان ها در سردبیری سایت بتواند مفید باشد.
Iran, Islamic Republic of
...بزودي رفتني هستند
Iran, Islamic Republic of
ناکارامدترین دولت در تاریخ 150 سال اخیر
حسن
Iran, Islamic Republic of
یک نفر به این اعضاء مذاکره کننده ورئیس جمهور بگوید تضمینی که شما گرفتید. چطور تضمینی است ویک آدم معمولی هم می داند اگر جای شما یک دلال خودرو رفته بود اینقدر کلاه گشاد به سرش نمی‌گذاشتند
مجید
Iran, Islamic Republic of
کری کجایی کجایی دقیقا کجایی قول داده بودی ....
علی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
پس پرفسورظریف ایران چندین ماه معطل یک درصد عایدی اروپا است به این میگن اخروادادگی
Iran, Islamic Republic of
هر بلاي دارند سرتون ميارن از ترس چسپديد به برجام
💜💚💘
Iran, Islamic Republic of
بلای برجام به دلیل دلدادگی به کدخدا بود وبس!
ظريف
Iran, Islamic Republic of
آقاي ظريف شما كه در پيش دستي كردن يد طولايي داريد خواهشا همين دفعه را هم پيش دستي كنيد و به صورت یکجانبه اتباع آمریکایی باز داشت‌ شده در ايران را آزاد كنيد شاد كردن دل خانواده هاي آنان خيلي ثواب دارد مردم ايران كه دل ندارند هيچ مشكلي هم ندارند از آن روزي كه شما را براي برجام به آن هتل خرابه بردند دل مردم ايران سوخت تحقير كردن آنان شروع شد اما نمي دانم چطور شما لبخند مي زنيد؟
Iran, Islamic Republic of
سلام شما که از ماحصل برجام مطلع بودید چرا ملت را صادقانه در جریان نگذاشتید چون الان همزمان با نچرخیدن چرخ زندگی مردم ، چرخ سوخت هسته ای هم نمی چرخد .......
Iran, Islamic Republic of
مردم ایران ازسال 1357 تاکنون با تحریم زندگی کرده است.
Iran, Islamic Republic of
آیا این امر عادی است که روزی برجام مشکل گشا را بعنوان«آفتاب تابان»بر ایران تحمیل کنند و امروز که صنعت هسته ای را در هم کوبیده اند و ایران را کشوری ضعیف معرفی کرده اند یکی بگوید«نزدیک به صفر»و دیگری بگوید10درصد؟! شماها دنبالFATFنیستید؟!با این سابقه امریکا و اروپای بدعهد پیوستن بهFATFخسارت دیگری بر کشور تحمیل نمی کند؟آیا این افراد که زمان آوردن برجام منتقدین را همنوا با اسراییل معرفی می کردند امروز نباید محاکمه شوند؟!
Iran, Islamic Republic of
نتانیاهو نخست وزیر رژیم کودک کش صهیونیستی ضد علیه نظام جمهوری اسلامی ایران همه جانبه را انجام داده است ولی متاسفانه دولت، دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکنون هیچ کاری نکردند و سکوت کرده اند؟ فقط شعار می دهند.
علی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای ظریف و اقای عراقچی ! اگر امریکا و اروپا علیرغم نرمش قهرمانانه شما درهای برجام را ناجوانمردانه به رویتان بستند و امیدتان را نا امید نمودند ولی هنوز خیلی فرصت های خارجی باقی است که میتوانید با هنر دیپلماسی که دارید این راه ها را هم تجربه کنید . ....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
زیان و خسارتی که تصمیمات سیاست خارجی و اقتصادی دولت اقای دکتر روحانی به کشور و انقلاب و مردم زد .یقینا از یک جنگ نظامی اگر بیشتر نباشد کمتر نیست ...
Iran, Islamic Republic of
پس از چند سال مذاكره برو بيا پول خرج كن اخرش باهمين
Iran, Islamic Republic of
تکلیف پول های که از جیب بیت المال رفت تا آقایان ژنو تشریف بردند برای هیچ وهر چی همه گفتند مذاکره دستاوردی ندارد ولی خود سرانه رفتار کردن واین همه هزینه کردن را چه کسی باید جوابگو باشد پولی که از جیب مردم بدبخت رفت برای مذاکره وخود مردم درمانده نون شبشون هستند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اقرار به تقریبا هیچ!! دقیقا هیچ!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
بخندید به ریش ملت بیچاره و پناه ایران
«به‌کلام ساده، من به رئیس مجمع عمومی که کنفرانسی در خصوص چندجانبه‌گرایی برگزار کرده بود گفتم: "شما نمی‌توانید به‌صورت یکجانبه حامی چندجانبه‌گرایی باشید» واقعا با این موضع قاطع ظریف، آمریکا و اروپا دیگه نمی توانند زیر قولشان بزنند!!!!!!!!!!!!
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
ایران به هیچ وجه نباید خروج از برجام را رسما اعلام نماید و مستمسکی برای دشمن فراهم آورد. ...
Iran, Islamic Republic of
شماکه طبق فرمایش رئیس جمهور می دانستید که تمام گره ها دست کدخدای کاخ سفید است وبقیه اعضا اختباری از خود ندارنداز ابتدا برجام 1+1 را تدوبن می کردید
Iran, Islamic Republic of
اظهار اخیر آقای ظریف در مورد بسته شدن تنگه هرمز کاملاً از روی ضعف و انفعال است. تنگه هرمز در اختیار ما می‌باشد یعنی چه که نمی‌گذاریم آمریکا این تنگه را ناامن کند. تعجب می‌کنیم چرا بعضی‌ها خودشان را در مقابل دشمنان دست‌کم می‌گیرند و ضعف ‌نشان می‌دهند؟
Iran, Islamic Republic of
زمانی که آقای ظریف به صراحت عنوان می‌کند اروپا تنها به یک درصد از تعهدات برجامی‌اش عمل کرده یعنی اینکه تعهدات برجام برای اروپاییان تنها روی کاغذ بوده و فقط کشورمان ملزم به انجام عملی تعهداتش شده است. کجای این توافق برد-برد بوده است؟!
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف! چهل سال است که حضور ارتش تروریستی آمریکا در خلیج فارس باعث ناامن شدن این منطقه شده است. شما باید به بیگانگان می‌گفتید که صبر نیروهای مسلح کشورمان هم حدی دارد. آنها امنیتی را که فقط برای دشمنان ملت ایران و قوای نظامی مزاحم مثل ارتش تروریستی آمریکا باشد تحمل نمی‌کنند.
Iran, Islamic Republic of
ما می‌توانیم با شروطی مثل خروج آمریکا از خلیج فارس و کشورهای افغانستان، عراق، سوریه و همچنین جمع کردن پایگاه‌های آمریکا از کشورهای عربی و از همه مهم‌تر نابود کردن زرادخانه اتمی و سلاح‌های شیمیایی و عدم مداخله در امور داخلی کشورها مذاکره بکنیم. مسئولین سیاست خارجی کشورمان می‌توانند این شروط را به آمریکایی‌ها اعلام نمایند و پیگیر موضوع باشند.
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
ایران به هیچ وجه نباید خروج از برجام را رسما اعلام نماید و مستمسکی برای دشمن فراهم آورد. دلایل ما برای خروج از برجام در کدام مرجع رسمی تایید شده است؟ ما باید آنچه را که در توان داریم در زمینه هسته ای علنا و در حضور آژانس و بدون هرگونه محدودیت و واهمه انجام دهیم. آژانس هم گزارش خودش را بدهد. آنگاه خواهید دید که دشمن چگونه به جلز و ولز خواهد افتاد!