جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۱۰

آقای «پیمان قاسم‌خانی» دم خروس را چه کنیم؟

شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 684612
اولین قسمت از «هیولا» سکانسی هست که معلمان مقابل صندوق ذخیره‌ای که سپرده‌های‌شان را بالا کشیده، یک تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند.
آقای «پیمان قاسم‌خانی» دم خروس را چه کنیم؟
به گزارش جهان نيوز، شاید افراد زیادی اولین قسمت از سریال «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری و نویسندگی پیمان قاسم‌خانی را ندیده باشند، اما لابد خبر انتشار آن در شبکه نمایش خانگی به گوش‌شان خورده است. خود این نکته که سریالی با این حجم بالای تولید و هزینه‌های سرسام‌آور ساخت، وقتی که محال است حتی مخارج اولیه‌اش را به جیب سرمایه‌گذار برگرداند، اساسا چرا و با چه‌انگیزه‌ای ساخته شده، می‌تواند محل بحثی مجزا باشد؛ اما یک مورد دیگر هم در همین قسمت اول هست که پرده‌ها را از مقابل زشت‌ترین جنبه فعالیت‌های فرهنگی در روزگار ما برمی‌دارد.

اولین قسمت از «هیولا» سکانسی هست که معلمان مقابل صندوق ذخیره‌ای که سپرده‌های‌شان را بالا کشیده، یک تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند. این سکانس را پیمان قاسم‌خانی، یعنی کسی نوشته است که خودش تنها فیلمی که ساخته بود را با سرمایه‌گذاری محمد امامی جلوی دوربین برد و محمد امامی یعنی همان کسی که ۱۵۰۰ میلیارد تومان از صندوق ذخیره فرهنگیان اختلاس کرد. ماجرای اختلاس محمد امامی از صندوق ذخیره فرهنگیان یک‌سال‌و‌نیم قبل از ساخته‌شدن «خوب، ‌بد، ‌جلف» به‌شدت جنجال به پا کرده بود و چنین نبوده که قاسم‌خانی بی‌اطلاع از اینکه فیلم او ممکن است یکی از پیچ و مهره‌های ماشین پولشویی امامی قرار بگیرد، سراغ پروژه رفته باشد. حالا امامی در زندان است و قاسم‌خانی نیست. قاسم‌خانی و خیلی از فیلمسازان و هنرپیشه‌های دیگر سینمای ایران که از او پول گرفتند و به تولید استدلال علیه معترضان به ورود پول‌های مشکوک در ساحت هنر پرداختند، هیچ‌کدام در زندان نیستند. آن مسئولان فرهنگی که به‌رغم ضعف‌های آشکار فنی در «خوب، بد، جلف» و «مصادره» و امثال آن، در مقابل چشمان حیرت‌زده ناظران، این فیلم‌ها را به فستیوال فجر آوردند و این تلقی را خواسته یا ناخواسته جا انداختند که هر قدر هم صدای اعتراض‌ها بالاتر برود، همچنان گردن‌ کلفت آقای امامی را تبر هم نخواهد توانست بزند، حالا نه‌فقط اینکه در زندان باشند، بلکه یک نفر حتی بهشان اخم هم نکرد.

حالا امامی در زندان است و عده‌ای از کسانی که در زندان نیستند، درباره اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان سریال می‌سازند و عده دیگری از کسانی که در زندان نیستند، به این سریال مجوز ساخت و پخش می‌دهند و پول معلمان هنوز سر جایش برنگشته است. اما چیزی که زشت‌ترین صورت فرهنگی در دوران ما را دارد این است که مثلا پیمان‌قاسم‌خانی وقتی می‌خواهد چنین سکانسی بنویسد، نه سراغ فلان موسسه مالی و اعتباری یا بانک خصوصی دیگر، بلکه مستقیما سراغ صندوق ذخیره فرهنگیان می‌رود. این وضعیت عجیب‌تر از آن است که آدولف هیتلر درباره یکی بودن ارزش نفوس انسانی و لزوم پرهیز از نژادپرستی حرف بزند، یا اینکه استالین نطق غرایی درخصوص آزادی‌بیان داشته باشد، یا چرچیل درمورد اولویت اخلاق بر سیاست کتاب بنویسد و مارگارت تاچر برای عدالت اجتماعی اشک بریزد.
زشت‌ترین صورت فرهنگی در دوران ما همین است که با بالا گرفتن دامنه مشکلات اجتماعی و پیدا و پررنگ شدن شکاف‌ها و لکه‌‌های سیاه، کسانی که تا دیروز نه‌تنها این مسائل را نادیده می‌گرفتند، بلکه عمده فعالیت‌شان در مسیر نادیده قرار گرفتن این مسائل توسط باقی مردم بود، حالا وسط میدان آمده‌اند و از پرداختن به این موضوعات کاسبی می‌کنند. کاسبی از پرداختن به مسائل و مشکلات مردم ایران، آن هم از طرف کسانی که جزء مسببان چنین وضعی به‌حساب می‌آیند، عمق فجایع امروز را در عدد خودش ضرب می‌کند و قهقرا را نشان می‌دهد.

تا وقتی مصداق واژه «مسئولان» در جمله‌ای که این روزها زبانگرد همه شده است و می‌گوید «چرا مسئولان پاسخگو نیستند؟» فقط عده‌ای مدیر میانی و بالادستی در قوای اجرایی و تقنینی کشور را شامل می‌شود و کسی سراغ کاسبان وضع موجود در میان صنوف مختلف نرود، هر مطالبه‌ای ابتر و بی‌فایده است چه اینکه پاسخگویی نیمه‌کاره می‌تواند از دستگیری محمد امامی هم سوژه‌ای برای مزه‌پرانی به یکی از همکارانش بسازد و هیچ‌کدام از اجزای وضع به هم ریخته امروز، به جایی که باید باشد، برنگردد. تعبیر ساده‌تر و سرراست‌تر این جملات آن می‌شود که ما ظاهرا سال قبل و سال‌های قبل، در چنین ایامی از تقویم، روز معلم را خوب به آقای قاسم‌خانی و امثال او تبریک نگفته‌ایم که حالا باید چنین سکانسی را در قسمت اول «هیولا» ببینیم؛ سکانسی که نشان می‌دهد او و تمام عوامل «هیولا»، حتی از وجود یک بیت حافظه کوتاه‌مدت در مردم ایران نترسیده‌اند.

منبع: فرهیختگان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


لقمان
Iran, Islamic Republic of
احسنت به این تیز بینی و پاتک بجا با این وطن پرستای فیک باید ایجوری عمل کرد کاش دم خروس را عوام هم ببینند، یعنی ما کاری کنیم که عوام هم بیینند، تا یاد بگیرند این وطن پرستای فیک هنوز برای شون زود است نقش آدم خوبه رو بازی کنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
به خوردن و قهرمان بازی عادت کردن.
Iran, Islamic Republic of
چی بگیم والله بعضی ها روشون زیاده
Ukraine
هیولا نسخه ایرانی شده سریال بِریکینگ بَد است. حالا معلمی که چندین نسل خانواده اش پای شرافتشان ایستاده اند قرار است در این سریال هیولا بشود.
Iran, Islamic Republic of
در درستي نظر نويسنده محترم شكي نيست اما آنچه را كه جناب نويسنده و خيليهاي ديگه از منتقدان و مخالفان اين جماعت نمي بينند,يا از كنار آن براحتي عبور مي كنند, اينه كه مهمترين مشوق امثال قاسم خاني و... براي به راه انداختن چنين بازيها و ساختن چنين فيلمهايي , داشتن مخاطبيني در بين مردمه ...
باران
Netherlands
نويسنده محترم هم مزد بگير هيولاهاي زمان است كه آدرس غلط به مردم مي دهد ، سلبريتي ها مسئول نابساماني كشور هستند ؟!
Iran, Islamic Republic of
برین اینم دستگیر کنین دیگه
چتونه شماها به همه گیر میدین
United States
حتما همگی دستگیر و محاکمه خواهند شد..... رئیس قوه ی قضائیه مشغول هستند ..... نگران نباشید...
شور نزن الکی ،چشاتو وا کن
Iran, Islamic Republic of
مهناز تویی؟!!!!
Netherlands
.....