جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

فرمانروا هم که باشی، باید این کار را انجام دهی

جمعه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 684543
امیرالمومنین (ع) در روایتی به تبیین جایگاه پدر و معلم پرداخت.
فرمانروا هم که باشی، باید این کار را انجام دهی
به گزارش جهان نيوز، یکی از موضوعات مهمی که در گنجینه روایی ما بسیار بر آن تأکید شده، اکرام معلم است. معلم در چنان جایگاهی قرار دارد که در روایات از او به عنوان پدر هم یاد شده است «الآباءُ ثلاثه: أبٌ وَلَّدَکَ وَ أبٌ زَوَّجَکَ و أبٌ عَلَّمَکَ؛ پدران سه نفرند: پدری که از او متولد شده‌ای، پدری که به تو همسر داده و پدری که به تو آموزش داده است».

امام حسین (ع) در یکی از رهنمودهای حیاتبخش خویش فرمود: «مَنْ دَعا عَبْدا مِنْ ظَلالَةٍ اِلی مَعْرِفَةِ حَقٍّ فَاَجابَهُ کانَ لَهُ الاَْجْرُ کَعِتْقِ نَسَمَةٍ؛ هر کس انسانی را از گمراهی به سوی شناخت حق و حقیقت فرابخواند و او نیز پاسخ مثبت دهد، به اندازه آزادی یک بنده پاداش خواهد داشت».

حضرت امیر مؤمنان علی(ع) احترام معلم را بر هر قشری از جامعه لازم می‌دانست و به مسلمانان سفارش می‌کرد که به پاس خدمات این گروه ارزشمند در هر مقامی که باشند، آنان را همانند پدر خود گرامی بدارند و در این زمینه فرمود «قُمْ عَنْ مَجْلِسِکَ لاِبیکَ وَمُعَلِّمِکَ وَلَوْ کُنْتَ اَمیرا؛ به پاس گرامیداشت پدر و معلم خود به پا خیز! گرچه پادشاه باشی.

(غررالحکم و دررالکلم ، ح 2341)
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *