جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲
مقام ارشد پنتاگون:

ایران در پنج حوزه برای آمریکا تهدیدآفرین است

چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب: 684401
«مایکل پاتریک مولرُی» معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور منطقه غرب آسیا با حضور در اندیشکده «مرکز امنیت آمریکایی جدید»، به تشریح «تهدیدات پنج‌گانه ایران برای آمریکا» پرداخت.
ایران در پنج حوزه برای آمریکا تهدیدآفرین است
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، یک مقام ارشد پنتاگون روز دوشنبه در یک سخنرانی ایران را مهمترین تهدید برای منافع ایالات متحده در منطقه غرب آسیا توصیف کرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی «پنتاگون»، «مایکل پاتریک مولرُی» معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا طی نشستی در اندیشکده «مرکز امنیت آمریکایی جدید» تهدیدات ایران علیه منافع آمریکا، رژیم صهیونیستی و دیگر متحدانش را به ۵ محور تقسیم کرد.

مولرُی بدون توجه به گزارش‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، مدعی تلاش «ایران برای دستیابی به سلاح اتمی» شد و گفت: «ما برای جلوگیری از تحقق این موضوع برنامه‌هایی داریم و رئیس‌جمهور هم به صراحت گفته که اجازه چنین کاری را نخواهد داد».

به ادعای عضو ارشد پنتاگون، «تهدیدات ایران برای امنیت دریانوردی و آبراهه‌های بین‌المللی» دومین تهدیدی است که منافع آمریکا و متحدانش را به خطر می‌اندازد.

این مقام آمریکایی به «تنگه هرمز» و «باب المندب» اشاره کرد و گفت: «بخش قابل توجهی از تجارت انرژی و کالاهای تجاری ما از طریق همین تنگه‌ها است. البته که ما برای آنکه این مسیرهای تجاری باز بمانند، طرح‌‎هایی داریم».

دستیار معاون «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا، اتهام‌هایی علیه حزب‌الله لبنان و الحشد الشعبی عراق مطرح کرد و آنها را تروریستی خواند. این اتهام در حالی مطرح شده که وزیر بهداشت لبنان عضو حزب‌‎الله و الحشد الشعبی هم بخشی از نیروهای مسلح عراق است.

«مایکل پاتریک مولرُی» معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور منطقه غرب آسیا

به ادعای او، حمایت ایران از «نیروهای نیابتی و سازمان‌های تروریستی از قبیل حزب‌الله لبنان، الحوثی‌ها و الحشد الشعبی عراق» سومین تهدید علیه منافع آمریکا در منطقه است. وی همچنین در ادعایی بی‌سند مدعی شد که رهبران القاعده در ایران حضور دارند و این کشور از آنها میزبانی می‌کند.

این مقام وزارت دفاع آمریکا، برنامه موشک‌های بالستیک و تسلیحات پیشرفته ایران را مایه نگرانی و تهدید چهارم آمریکا، رژیم صهیونیستی و دیگر متحدان واشنگتن در منطقه خواند.

معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا، «تهدید حملات سایبری ایران» را پنجمین تهدید این کشور علیه منافع امنیت ملی آمریکا خواند.

مولرُی در این نشست مدعی شد که آمریکا و متحدان این کشور برای مقابله با تهدیدات ایران توانمندی‌های نظامی لازم را در اختیار دارند.

این مقام آمریکایی درباره ایجاد «ائتلاف راهبردی خاورمیانه» که به «ناتوی عربی» موسوم شده هم صحبت کرد.

به گفته او واشنگتن به دنبال یک ائتلاف کامل در همه ابعاد شامل بُعد اقتصادی، انرژی، سیاسی و امنیتی است تا «به همه چالش‌های بسیاری که وجود دارد، پرداخته شود».

معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا مدعی شد: «این یک ائتلاف برای مقابله با ایران نیست بلکه ائتلافی برای دفاع از خودمان است، اکنون (ایران) تهدید است اما امکان تغییر این تهدید در آینده وجود دارد».

مولرُی با تاکید بر اینکه هدف از ایجاد «ائتلاف راهبردی خاورمیانه» استقرار «ناتوی عربی» نیست، افزود: «هیچ قصدی برای تبدیل این ائتلاف به وضعیت "ماده ۵" (بند دفاع جمعی پیمان ناتو) وجود ندارد بلکه در تلاش برای همکاری با شرکا و شورای همکاری خلیج فارس به اضافه ۲ کشور (مصر و اردن) هستیم تا آنها را برای دفاع کردن از خودشان و با ثبات سازی منطقه کاراتر کنیم».

دولت آمریکا از دو سال پیش طرحی را به کشورهای عربی منطقه ارائه کرده که هدف آن ایجاد یک ائتلاف نظامی واحد است. با این وجود، رسانه‌های مختلف از عدم پیشرفت این طرح خبر داده‌اند و اخیرا هم مصر که یکی از کشورهای مهم این ائتلاف فرضی بود، از این طرح کناره‌گیری کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
داعش مورد حمایت آمریکا و متحدانش همچنان یک تهدید محسوب می شود.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
آمریکا ازسال 2011 تاکنون همراه با چند کشور دیگر ازداعش درسوریه، عراق ومنطقه همه جانبه کمک، حمایت و پشتیبانی می کند.