جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

چرایی موافقت رهبر انقلاب با مذاکره هسته‌ای

چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب: 684377
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:رهبر انقلاب بنا به اصرار دولت مذاکره مشروط هسته‌ای را علی‌رغم عدم اعتماد به آمریکا پذیرفتند.
چرایی موافقت رهبر انقلاب با مذاکره هسته‌ای
به گزارش جهان نيوز، حسین شیخ‌الاسلام کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای اروپایی در سال 82 گفت: آقای روحانی در دولت اصلاحات به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی به همراه همان تیم مذاکره کننده کشورمان در برجام، مسئول مذاکره با سه کشور غربی بر سر فعالیت‌های هسته‌ای بود. 

وی افزود: بر اساس توافقنامه سعدآباد، ایران متعهد شد که تمامی فعالیت‌های هسته‌ای خود را به حالت تعلیق درآورده و تاسیسات اتمی خود را در حضور ناظران آژانس انرژی اتمی پلمپ کند. اما رئیس دولت اصلاحات در ماه‌های پایانی ریاست‌جمهوری خود در سال 84، به دلیل عدم اجرای تعهدات غربی‌ها، دستور شکستن پلمپ تاسیسات و آغاز به کار مجدد مراکز هسته‌ای کشور را صادر کرد. 

این کارشناس مسائل بین‌المللی خاطرنشان کرد: در زمان ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد شعار "انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست" به درستی تبدیل به یک مطالبه ملی شد و با توان اجرایی بالای دولت نهم،  صنعت هسته‌ای ما   با تلاش دانشمندان هسته‌ای کشور، توانست 20 هزار سانتریفیوژ را در چرخه صنعت هسته‌ای کشور قرار دهد. ولی متاسفانه از آنجایی که آقای احمدی‌نژاد ، درک و شناخت صحیحی  از سازوکارهای ظالمانه بین‌المللی نداشت، ایران  را درگیر 6 قطعنامه ذیل فصل 7 منشور که علیه کشورمان صادر شده بود، کرد. با اتمام دولت دهم، برخی رویکرد و تمایل مردم را به سمت مذاکره با آمریکا سوق دادند و بر همین اساس آقای روحانی رئیس جمهور شد.

شیخ‌الاسلام گفت:‌ با توجه به اینکه آقای روحانی سابقه مذاکره هسته‌ای با کشورهای غربی را در کارنامه داشت و از سویی یکی از شعارهای اصلی انتخاباتی وی، چرخیدن همزمان سانتریفیوژ‌ها و اقتصاد کشور بود، بر همین اساس مهمترین راهبرد دولت آقای روحانی  مذاکره بر سر فعالیت‌های هسته‌ای کشور اعلام شد.

وی با بیان اینکه پس از روی کار آمدن آقای روحانی، رهبر انقلاب عملا با دولتی مواجه  شد که با شعارهای خود، حل تمامی مشکلات بویژه مشکلات اقتصادی کشور را به مذاکره با آمریکا پیوند زد، تصریح کرد: هنر مقام معظم رهبری این بود که با پشتوانه دستاوردهای علمی و هسته‌ای دولت نهم و دهم  و همچنین  توانایی تیم مذاکره کننده دولت یازدهم،  در نهایت اعتراف رسمی بین‌المللی به اینکه "انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست" را محقق کرد. 

شیخ‌الاسلام ادامه داد: بنابراین در جریان برجام با وجود اینکه رهبر انقلاب از ابتدای مذاکرات به صراحت اعلام کرده بودند که نسبت به مذاکره با آمریکا خوشبین نیستند، ولی از آنجا که آقای روحانی رئیس‌جمهور منتخب مردم بود،‌ رهبر انقلاب علی‌رغم عدم اعتماد به آمریکا و مذاکره با او، به منظور ایجاد فرصت برای آقای روحانی برای تحقق وعده‌های انتخاباتی‌اش، مذاکره با آمریکا را با در نظر گرفتن شروطی پذیرفتند. 

این کارشناس مسائل بین‌المللی در پایان با تاکید بر اینکه به ساختار حاکم بر آمریکا  نباید اعتماد کرد، گفت: مذاکره ما با آمریکا مذاکره گرگ و میش است، چرا که ساختار آمریکا بگونه‌ای است که یک  رئیس‌جمهور پای  قراردادی بین‌المللی را امضا می‌کند و رئیس‌جمهور بعدی بدون هیچ تعهدی آن قرارداد بین‌المللی را نقض کرده و از آن خارج می‌شود.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *