جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

این کنجدهای جادویی!

چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب: 684371
نانوایی‌هایی که از افزایش نیافتن قیمت‌ نان ناراضی هستند، نه تنها در سال‌های اخیر وزن چانه خمیر نان‌شان کوچک و کوچک‌تر شده بلکه قیمت نان را به بهانه‌های مختلف و با نهایتاً چند گرم کنجد به دو برابر افزایش داده‌اند و روی هر نان ۲۰۰ درصد سود نسبت به نرخ مصوب برای خودشان در نظر گرفته‌اند.
این کنجدهای جادویی!
به گزارش جهان نيوز، قیمت هر عدد بربری بر اساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار باید ۶۵۰ تومان باشد اما کمتر نانوایی را می‌توان یافت که این نرخ قانونی را رعایت کند. البته در سال‌های اخیر نه تنها قیمت نان از نرخ مصوب مذکور به ۲,۰۰۰ تومان رسیده بلکه در کنار این افزایش قیمت ۲۰۰ درصدی، شاهد بهانه‌هایی برای این گران‌فروشی آشکار هستیم.
 
پیش از این نانوایی‌ها نان بربری ساده را ۱,۰۰۰ تومان و کنجدی را ۱,۵۰۰ تومان می‌فروختند که هر دو بیش از قیمت مصوب بود. در سال جاری نیز مجدداً قیمت‌ها به صورت غیرقانونی افزایش یافت؛ به‌گونه‌ای که هم‌اکنون قیمت هر عدد بربری ساده ۱,۰۰۰ تومان و کنجدی ۲,۰۰۰ تومان شده است.

در این رابطه برخی از نانوایی‌های بربری افزایش قیمت چند برابری کنجد را بهانه گران‌فروشی اعلام می‌کنند؛ حال آنکه حتی اگر به گفته خودشان قیمت این محصول به کیلویی ۲۸ هزار تومان هم رسیده باشد و شاطران برای هر نان بربری حدود دو گرم کنجد مصرف کنند، به هزینه هر قرص بربری کنجدی حدود ۵۰ تومان اضافه می‌شود نه ۱۰۰۰ تومان!.
با فرض اینکه هر کیلو کنجد ۲۸ هزار تومانی برای ۵۰۰ عدد نان بربری استفاده شود، به ازای آن نانوایی‌ها حدود ۵۰۰ هزار تومان سود می‌کنند!

حال با این وصف می‌توان گفت که این کنجدهای جادویی، درآمدهای خوبی برای نانوایی‌های عمدتاً متخلف ایجاد کرده که هیچ یک از مسئولان دستگاه‌های نظارتی متولی نیز تاکنون پاسخی در این رابطه نداده‌اند که چرا نانوایی‌ها به حال خودشان رها شده‌اند و کسی با آن‌ها کاری ندارد.

این وضعیت در حالی است که اخیراً نیز بیژن نوروزمقدم - رئیس اتحادیه نانوایان سنتی - تاکید کرد هرگونه عرضه نان به نرخ‌هایی بالاتر از قیمت‌های تعیین شده از سوی ستاد تنظیم بازار تخلف بوده و غیرقانونی است.

منبع: ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *