پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

تاثیر بارورسازی ابرها در رخداد سیلابی اخیر

چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب: 684316
معاون پژوهشی پژوهشکده هواشناسی با بیان اینکه کشور همچنان با خشکسالی مواجه است و با بارشهای اخیر جبران خشکسالی نمی شود، گفت: علاوه بر آن اینکه گفته می شود این بارش ها به دلیل بارور سازی ابرها است، صحیح نیست چون ابرهای بارور شده در محدوده کوچکی اثرگذار است.
تاثیر بارورسازی ابرها در رخداد سیلابی اخیر
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، دکتر ابراهیم فتاحی امروز در پنل تخصصی سیل سی و هشتمین گردهمایی علوم زمین، افزود: در سال‌های گذشته رخدادهای سیل داشتیم که خسارات زیادی برجای گذاشت و از آنها درس نگرفتیم، متاسفانه و در آینده به دلیل تغییر اقلیم و تصرفات بی‌رویه حرائم رودخانه‌ها شاهد این رخداد خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به اقلیم و وسعت، کشور با انواع رخدادهای سیلابی مواجه است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر به دلیل ذوب برف و عملکرد برخی سدها رخداد سیل شدت بیشتری یافته است؛ از این رو شاهدیم که خسارات ناشی از سیل از ۱۷.۲ میلیون دلار در دهه ۵۰ به ۲۸۸ میلیون دلار رسیده است.
فتاحی میزان خسارات سیل اخیر را معادل ۹۰ درصد از بودجه‌های عمرانی دانست و ادامه داد: اصلی‌ترین مشکل کشور در این زمینه مربوط به نوع رویکرد است و تا این رویکرد تغییر نکند، چنین حوارثی رخ می‌دهد؛ چرا که امروزهرویکرد مدیریت ریسک جایگزین مدیریت بحران شده است.

معاون پژوهشی پژوهشکده هواشناسی، سیستم‌های هشدار سریع سیل را دارای ۴ نسل دانست و گفت: نسل اول بر اساس رخداد بارش در بالادست، مبتنی بر زمان بارش، سامانه‌های مبتنی بر پیش‌بینی هواشناسی و مبتنی بر مدل عددی هواشناسی است که این نسل مناسب‌ترین روش هشدار سیل به شمار می‌رود که از سال ۱۳۸۵ از این سیستم برای برخی از حوضه‌های آبریز کشور استفاده شده است.

وی به رخداد سیل اخیر اشاره کرد و با بیان اینکه از ۷۲ ساعت قبل هشدارهای سیل اعلام شده بود، ادامه داد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در ماه مارس ۱۴ موج بارشی از کشور عبور کرده است.

معاون پژوهشی پژوهشکده هواشناسی، تاکید کرد: بسیاری از رودها که سیلابی شدند، به دلیل تغییر مسیر آنها بوده که باید وضعیت این رودها مورد ارزیابی قرار گیرد.

فتاحی همچنین با اشاره به برخی شایعات در خصوص علل این بارش‌ها در فضای مجازی، توضیح داد: در شبکه‌های اجتماعی اعلام شده بود که دلیل این بارش‌ها بارورسازی ابرها است که این گفته صحت ندارد؛ چرا که تاثیر ابرهای تقویت شده محدود است و تصاویر ماهواره‌ای نیز مؤید این امر است.

معاون پژوهشی پژوهشکده هواشناسی، همچنین با اشاره به تجربه طولانی‌مدت خشکسالی در کشور، یادآور شد:اینکه گفته می‌شود این بارش‌ها خشکسالی‌های کشور را جبران می‌کند، درست نیست؛ چرا که بخش عظیمی از آب‌هایی که وارد کشور شد، از بین رفت؛ ضمن آنکه ۷۰ درصد آن نیز تبخیر شد.

این محقق حوزه اقلیم‌شناسی با بیان اینکه ایران همچنان درگیر خشکسالی است، اظهار کرد: در چنین شرایطی کشور راحت‌ترین و ارزان‌ترین روش یعنی بهره‌برداری از سفره‌های زیر زمینی را برای تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی انتخاب کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *