کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خسته نباشید به اصلاح‌طلبان شورا و شهرداری

کار زیاد نمی‌کنند ولی گرانی می‌آورند/ نفس کشیدن در تهران هم پولی می‌شود؟

11 ارديبهشت 1398 ساعت 7:58

مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورای شهر تهران در این دوره به نوعی دچار سندرم هزینه زایی به هر نحوی برای شهروندان شده‌اند.


گروه سیاسی جهان نیوز، امیر حمزه نژاد: هر چند وقتی در شهر تهران شاهد لطایف الحیلی از سوی مدیریت شهری برای گران کردن و هزینه زا کردن خدمات شهری هستیم. از بدو ورود اصلاح طلبان به شورای شهر تهران زمزمه گرانی شهر تهران به گوش می رسید. اصلاح طلبان صراحتا اعلام کردند که اگر شهروندان تهرانی می خواهند از مواهب شهری استفاده کنند باید هزینه آنرا را هم بپردازند. 

از «غلامحسین کرباسچی» و « حسین مرعشی» از اعضای حزب کارگزاران گرفته تا «محمد علی نجفی» شهردار اسبق تهران همه و همه متفق القول معتقدند که شهر تهران باید گران شود. «پیروز حناچی» شهردار تهران نیز در این حوزه موافق است. وی زمانی که معاون نجفی بود اعلام کرد که باید بزرگراه‌ها را پولی کنیم اما وقتی رسانه‌ها نسبت به این موضوع انتقاد کردند بعد از یک هفته آنرا پس گرفت. دقیقا این حالت در بسیاری از مسائل شهری بوجود آمده است. اصلاح طلبان سعی کرده‌اند تا برخی از خدمات شهری از جمله بزرگراه‎‌ها‌، تونل‌ها، طرح ترافیک و ... را پولی کنند اما با اطلاع رسانی رسانه‌ها و انتقاد آنان و موضع گیری منفی افکارعمومی در این خصوص از اجرای این موارد صرف نظر کرده‌اند. 

اصلاح طلبان یک شیوه مدیریتی خاص در شهر تهران دارند. این شیوه متشکل شده است از کم کاری و هزینه تراشی برای جبران عملکرد ضعیف. درواقع اصلاح طلبان از زمانی که مدیریت شهری تهران را در شورای شهر پنجم در دست گرفته‌اند، کار خاصی انجام نداده‌اند و در خصوص مسائل عمرانی و اجرایی با ضعف عملکردی شدید مواجه هستند اما سعی می کنند برای اینکه این ضعف عملکردی مدیریتی خود را جبران کنند با هزینه زا کردن خدمات شهری مشکلات خود را حل کنند. از این رو شیوه مدیریتی اصلاح طلبان در شهر تهران کم کاری در عین مدیریت سلبی است. 

این موضوع مانند این است که برای اینکه مصرف چیزی را کاهش دهیم با بالابردن قیمت آن تعداد افرادی که توانایی مالی برای استفاده از چنین دستگاه و خدماتی را دارند کاهش  دهیم و از این رو با درآمد بیشتر استهلاک کمتری هم داریم. 

ماجرای گرانی قیمت بیلط های مترو و اتوبوس در شهر تهران آنهم در این موقع سال مسئله عجیب و غریبی نیست اما حالا دیده می شود که طرح‌ گران کردن قیمت بلیط مترو به طور ترکیبی اجرا می شود تا هزینه در کمیت و به طور مستقیم بالا نرود که افکارعموی از آن ناراضی شوند بلکه به طور غیر مستقیم و کیفی این موضوع اتفاق می افتد که بیشتر به نفع مدیریت شهری است. 

در همین رابطه، «فرنوش بخت»، مدیرعامل مترو تهران با بیان اینکه مسافران فقط دو ساعت می‌توانند از سیستم مترو استفاده کنند گفت: «شهروندان اگر قصد داشته باشند بیش از این زمان از مترو استفاده کنند، باید بلیت جدید خریداری کنند.»

مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورای شهر تهران در این دوره به نوعی دچار سندرم هزینه زایی به هر نحوی برای شهروندان شده‌اند. البته این موضوع به نگاه لیبرالی و سرمایه داری اصلاح طلبان نیز باز می گردد که سعی دارند از هر چیزی برای خود کسب درآمد کنند. این درشرایطی است که هزینه زایی برای شهروندان تهرانی و افراد شاغلی که روزانه از حومه شهر تهران برای کار و اشتغال به پایخت می آیند، با خدمات شهری بیشتری همراه نشده است. درواقع تنها در تهران شاهد تلاشی برای گران و پولی کردن خدمات شهری بوده ایم تا فعالیت بیشتر در حوزه خدمات شهری و عمرانی. 

پیروز حناچی چندین ماه است که شهردار تهران شده اما در این حوزه شاهد کلید زدن کار اجرایی و بهره بردایی از پروژه‌های عمرانی قابل توجه و یا بسیار مهم، بسیار کم هستیم. بیشتر از هر چیز شهردار پایتخت را در ترویج و تبلیغ طرح های کم هزینه و نمایشی مانند دوچرخه سواری دیده‌ایم که حتی مورد انتقاد اعضای شورای شهر تهران و اصلاح طلبان دیگری که تجربه کار اجرایی در تهران دارند، قرار گرفته است.

شورای شهر تهران هم خود را مشغول نامگذاری خیابان‌ها کرده که حتی توسط برخی افرادی که زنده هستند و نامشان بر خیابانی نهاده شده است مورد انتقاد قرار گرفته و آنرا ریاکاری خوانده‌اند. این در شرایطی است که در دوره قبلی شهروندان تهرانی شاهد جنب و جوش عمرانی در شهر تهران بودند و همواره یک پروژه عمرانی و اجرایی کلید خورده و انجام می شد و شهر شکل مدرن خود را می یافت و پیشرفت را به طور ملموس حس می کرد. این در شرایطی بود که مدیران شهری پیشین علاوه بر کار اجرایی و عمرانی سعی می کردند هزینه ها را نیز مدیریت کنند تا کمتر شهروندان دچار مشکلات شوند و با هزینه کمتر و خدمات بیشتر از مواهب پایتخت استفاده کنند. 


کد مطلب: 684147

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/684147/کار-زیاد-نمی-کنند-ولی-گرانی-می-آورند-نفس-کشیدن-تهران-هم-پولی-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com