جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

رشوه میلیاردی ولیعهد سعودی برای «معامله قرن»

سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب: 684113
یک رسانه عربی پیشنهاد رشوه ۱۰میلیارد دلاری ولیعهد سعودی به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی برای موافقت با طرح موسوم به «معامله قرن» را فاش کرده است.
رشوه میلیاردی ولیعهد سعودی برای «معامله قرن»
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، روزنامه الاخبار به نسخه‌ای از گزارش‌های ارسالی نماینده اردن در رام‌الله به وزارت خارجه در امان دسترسی پیدا کرده است که این گزارش‎ها، حجم نگرانی اردن را از تبعات «معامله قرن» نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری آمریکا درصدد است مفاد این طرح را در ماه ژوئن آینده اعلام کند.

بر اساس گزارش‎های اردن، بعد از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای به‌رسمیت شناختن قدس اشغالی به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دسامبر 2017، «ابومازن» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از «رهبران فلسطینی خواسته است تحت هیچ بهانه‌ای با ایالات متحده آمریکا رودررو نشوند و به‌دنبال ناظری جدید برای روند صلحِ معلق‌شده باشند».

«خالد الشوابکه» رئیس دفتر نمایندگی پادشاهی اردن در رام‌الله، بعد از دیداری که با «احمد مجدلانی» از مشاوران تشکیلات خودگردان فلسطینی داشت، طی گزارشی به وزارت خارجه اردن در 20 دسامبر سال 2017، خاطرنشان کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین مجدلانی را به چین و «نبیل شعث» را به روسیه اعزام کرده است تا پکن را به پیوستن به کمیته چهارجانبه بین‌المللی متقاعد کنند و هدف از این تحرک، عدم رویارویی با طرف آمریکایی و نیز تقویت این کمیته و حمایت از دولت آمریکا برای ارائه بسته‌ای از روند صلحی است که راضی‌کننده و منصفانه برای تمامی طرف‌ها باشد.

الشوابکه در گزارشی در تاریخ 26 دسامبر 2017 نیز درباره روابط عربستان سعودی و تشکیلات خودگردان فلسطین نوشت: در مراسم شامی، که روز گذشته 25 دسامبر 2017 برگزار شد با «مجدی الخالدی» مشاور دیپلماتیک ابومازن صحبت کردم و هنگام پرسش از او درباره سفر ابومازن به عربستان سعودی، متوجه شدم که؛ دیدار اخیر( ابومازن) با «محمد بن‌سلمان» (ولیعهد سعودی) خوب و بهتر از دیدار اول‌‌شان پیش از کنفرانس استانبول بود».

طبق این گزارش، «بن‌سلمان به ابومازن اطلاع داد که آمریکایی‌ها آماده هستند به فلسطینیان سرزمینی را که در آن زندگی می‌کنند به آنها اعطا کنند و این سرزمین مال آنها خواهد بود. از عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی خواسته شده است که حمایت مالی از فلسطینیان و افتتاح پروژه‌هایی در کرانه باختری صورت دهند که به شکوفایی اقتصادی و توسعه در مناطق B و C منتهی خواهد شد. عربستان سعودی همچنین از تشکیلات خودگردان فلسطین با ارائه مبلغی بیش از 4 میلیارد دلار حمایت خواهد کرد».

الشوابکه در گزارشش افزود: «ابومازن به محمد بن‌سلمان وضعیت موجود را تشریح کرده و گفته است که هرگز نمی‌تواند هیچ‌گونه امتیازی در ارتباط با شهرک‌‌ها، تشکیل دو کشور و قدس بدهد و آنها تأکید دارند که آمریکایی‌ها هرگز پیشنهادهای جدی (مکتوب) برای عرضه کردن ندارند بلکه همان تاکتیکی را دنبال می‌کنند که پیشتر (درباره وعده بالفور) دنبال کردند و هرگونه فشارها از هر طرفی باعث خواهد شد که تشکیلات خودگردان نهادهایش را منحل کند و اسرائیل مسئول مدیریت اوضاع در اراضی اشغالی شود».

طبق گزارش الاخبار، بن‌سلمان در این دیدار جزئیات «معامله قرن» را اعلام کرد و از او خواست با این طرح موافقت و در مسیر آن حرکت کند. طبق اطلاعات موجود، «بن‌سلمان از ابومازن پرسید که "میزان بودجه سالیانه اطرافیانت چقدر است؟"، که ابومازن پاسخ داد "من امیر نیستم که اطرافیانی داشته باشم". بن‌سلمان توضیح داد: "تشکیلات خودگردان، وزرای آن و کارمندانش چقدر به پول نیاز دارند؟"، ابومازن پاسخ داد: "یک میلیارد دلار". بن‌سلمان گفت: "اگر با معامله قرن موافقت کنی من به تو 10 میلیارد دلار را برای 10 سال خواهم داد". ولی ابومازن به این طرح معترض شد و اظهار داشت که این امر، به پایان حیات سیاسی‌اش منجر خواهد شد».
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *