کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امارات در اندیشه کودتا علیه سعودی

9 ارديبهشت 1398 ساعت 22:36

مهر نوشت: مقامات اماراتی به تازگی روند استقرار هزاران جوان آفریقایی در شهر عدن یمن را تسهیل کرده‌اند؛ اقدامی که به تعبیر برخی ناظران سیاسی نوعی کودتا از سوی ابوظبی علیه ریاض در یمن محسوب می‌شود.


به گزارش جهان نیوز،  تحولات یمن مدتی است که وارد مرحله تازه‌ای شده است؛ مرحله‌ای که البته امارات متحده عربی نقش پررنگ‌تری را در مقایسه با سال‌های گذشته در آن ایفا می‌کند.

اماراتی‌ها که در طول این سال‌ها همواره تلاش کرده اند تا از قافله متجاوزان سعودی در یمن عقب نمانند، به تازگی طرح جدیدی را برای پیاده سازی در یمن مد نظر قرار داده اند.

گزارش‌های بین‌المللی حاکی از آن است که امارات طی چهار ماه گذشته ورود بیش از ۳۵ هزار جوان آفریقایی را به عدن (واقع در جنوب یمن) و برخی دیگر از مناطق ساحلی جنوبی یمن تسهیل کرده است. اماراتی‌ها این اقدام را در راستای سنگین کردن کفه ترازو به نفع خود در مقابل متجاوزان سعودی در یمن، صورت داده اند. مقامات ابوظبی بر این باورند که عربستان سعودی منافع آنها در یمن را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند.

در همین ارتباط، پایگاه یمنی «تعز نیوز» می‌نویسد: «امارات از اوضاع انسانی بد پناهجویان آفریقایی برای این منظور بهره برده است، به این صورت که در مقابل حمل سلاح و پیوستن جوانان آفریقایی به میدان‌های جنگ، به خانواده‌های آنها امتیاز اقامت و مسکن در مناطقی را می‌دهد که با هماهنگی و همکاری سازمان ملل برای این منظور تهیه شده است؛ مناطقی که اردوگاه آوارگان نامیده می‌شود و کمیساریای عالی سازمان ملل بر آن نظارت می‌کند».

در واقع، امارات سعی دارد هزاران جوان آفریقایی را جذب کند تا در صورتی که سودان نیروهای خود را از یمن خارج کرد، جای خالی آنها را با نیروهای جدید پر کند؛ علاوه اینکه بسیاری از جوانان منطقه جنوبی یمن (مرز یمن با عربستان) پس از آنکه به اهداف حقیقی امارات و سعودی در جنگ پی برده‌اند، جبهه‌های «ساحل غربی و مرزی جنوبی عربستان» را ترک کرده و به خانه‌های خود بازگشته‌اند.

امارات با هماهنگی سازمان ملل تدابیری را اتخاذ کرده تا اجازه ورود تعداد بیشتری از آفریقایی‌ها به عدم و مناطق ساحلی جنوبی داده شود، این افراد سپس در خیابان‌ها و کوچه‌ها تحت تعقیب قرار می‌گیرند و به اتاق‌های ویژه منتقل می‌شوند؛ این افراد در مرحله بعدی به اردوگاه‌های تحت نظر سازمان ملل انتقال داده می‌شوند تا در ادامه برخی از این جوانان در مقابل حقوق ماهیانه، سکونت خانواده‌هایشان در اردوگاه‌های آوارگان و نیز اعطای حق اقامت رسمی، به اردوگاه‌های آموزشی اماراتی منتقل شوند.

خبرگزاری یمن در همین زمینه گزارش داد، هر کدام از کشورهای عربستان و امارات در یمن به دنبال حذف دیگری است، به رغم اینکه طرفین توافق کردند در جنگ علیه ارتش یمن که کنترل تمام استان‌های شمالی را در دست دارد، متحد بوده و نفوذ در یمن را به اشتراک گذارند به طوری که عربستان سعودی به دنبال سیطره بر شمال یمن تا صنعا بوده است و امارات متحده عربی از ستیزه جویان وابسته به ائتلاف در استان‌های جنوبی حمایت می‌کند.

رسانه‌های یمنی در حالی از تشدید اختلافات امارات و عربستان سعودی خبر می‌دهند که در طول ۴ سال گذشته این اختلافات همواره وجود داشته و محصول امروز و دیروز نبوده است. یکی از علل و عوامل مهمی که منجر به علنی شدن اختلافات کهنه و پنهانی میان متجاوزان عربستان سعودی و امارات متحده عربی در یمن شده است، ریشه در «تمامیت خواهی» خاندان سعودی دارد.

هرچند که عربستان سعودی تجاوز نظامی خود به مردم بی دفاع و بی گناه یمن را پس از تشکیل ائتلافی با ۱۷ عضو کلید زد، اما تاکنون حاضر نشده است سهم هم‌پیاله‌های شریکِ جرم خود در جنایت‌های قریب به ۴ سال گذشته را به آنها بپردازد. در این میان، مقامات امارات متحده عربی به عنوان یکی از دولتهای فعال در عملیات تجاوزکارانه «طوفان قاطعیت»، بارها سهم خود از مشارکت در این عملیات را مطالبه کرده اند، اما سعودی‌ها هر بار به بهانه‌ای دست رد به سینه آنها زده اند.

این در حالی است که سعودی‌ها و اماراتی‌ها به منابع نفتی و گازی موجود در جنوب یمن نیز چشم دوخته اند. اگر امروز شاهد تشدید درگیری‌ها میان نیروهای مزدور سعودی و اماراتی در یمن هستیم، یکی از علل و عوامل اصلی آن به منابع نفت و گاز موجود در محور جنوبی این کشور باز می‌گردد.

سعودی‌ها حاضر نیستند اجازه دهند نیروهای اماراتی بر منابع نفت و گاز یمن مسلط شوند. لذا باید گفت که در گیریهای کنونی ریاض و ابوظبی در امارات، نشأت گرفته از حرص و طمع آنها نسبت به پول، قدرت و نفوذ است؛ مسئله‌ای که تداوم درگیری‌ها میان دو طرف با وجود گذشت سه سال از جنگ یمن را به دنبال داشته است.

از سوی دیگر، خاندان سعودی با چشمان خود می‌بینند که تلاش ابوظبی برای دخالت در تحولات مختلف غرب آسیا و شمال آفریقا مدتی است که آغاز شده است. حمایت همه جانبه امارات از دولت عبدالفتاح السیسی، دخالت مستقل و بعضاً بدون هماهنگی با ریاض در سوریه و همچنین مداخله در امور تونس تنها گوشه از اقدامات ابوظبی برای نفوذ به خارج از مرزهای خود به شمار می‌رود. عربستان سعودی نمی‌خواهد که یمن یکی دیگر از کشورهایی باشد که دست طمع امارات به آن دراز شود. به همین دلیل دو طرف در جنوب یمن با یکدیگر وارد درگیری شده اند.

با تمامی اینها، درگیری‌های میان عربستان و امارات در یمن، بیش از هر چیزی، نشانگر به بن بست رسیدن ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان علیه مردم بی دفاع یمن است. امارات یکی از قوی‌ترین اعضای ائتلاف متجاوز سعودی است که درگیری آشکار آن با سعودی‌ها در یمن هیچ معنای دیگر جز نمایان شدن نشانه‌های شکست ائتلاف سعودی نمی‌تواند داشته باشد.

به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی مقامات اماراتی با اتخاذ تصمیم مستقر ساختن هزاران جوان آفریقایی در شهر عدن واقع در جنوب یمن قصد دارند جای مزدوران رژیم سعودی در این شهر جنوبی را بگیرند؛ اقدامی که قطع به یقین با واکنش متجاوزان سعودی نیز مواجه خواهد شد. ناظران سیاسی از این اقدام اماراتی‌ها به عنوان کودتا علیه ریاض در یمن یاد می‌کنند.

این مسأله بدان معناست که از این پس باید شاهد تشدید اختلافات میان سعودی و امارات متحده عربی در یمن باشیم؛ اختلافاتی که بعید به نظر نمی‌رسد بار دیگر به وقوع درگیری‌های نظامی میان مزدوران دو طرف در جبهه‌های نبرد یمن منجر شود؛ اتفاقی که بارها طی سالهای گذشته شاهد آن بوده ایم.


کد مطلب: 684050

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/684050/امارات-اندیشه-کودتا-علیه-سعودی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com