شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۴
۴۰
اطلاعات کاربران ایرانی در اختیار کیست؟

سلطان‌ مفسد فضای مجازی کشور کیست؟/ چه کسی به وزیر اطلاعات گفت تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی هست؟

يکشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 683803
تلخ تر از بی تدبیری وزیر جوان اظهارات وزیر اطلاعات به عنوان یکی از چهره های اصلی امنیتی کشور است که گفته بود: تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی است! سوال اینجاست که منشا این اظهار نظر عجیب که اینک سبک بودن آن مشخص شده چیست؟ آیا صرفا ماحصل ارائه یک ارزیابی غلط کارشناسی به ایشان بوده؟ اگر بوده، منشا این ارزیابی غلط چه کسی و یا کسانی هستند
سلطان‌ مفسد فضای مجازی کشور کیست؟/ چه کسی به وزیر اطلاعات گفت تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی هست؟
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: هفته گذشته گذشته کاربران ایرانی پیامی را از گوگل‌پلی، مارکت اصلی گوشی‌های اندروید دریافت کردند مبنی بر اینکه تلگرام طلایی و هاتگرام فاقد امنیت و ناقض حریم خصوصی هستند و بعد از آنهم  گوگل پلی در اقدامی خلاف حقوق شهروندی، به‌صورت مستقیم دو پیام‌رسان طلاگرام و هاتگرام را از روی گوشی‌های اندرویدی بسیاری از ایرانی‌ها حذف کرد.

این درحالی است که پیش از این وزیر اطلاعات تلگرام طلایی را شبکه اجتماعی جمهوری اسلامی معرفی کرده بود و برخی کاربران هماهنگ! در فضای مجازی هم این دو شبکه اجتماعی - تلگرام طلایی و هاتگرام- را بخشی از تدابیر ویژه وزیر جوان روحانی در حمایت از کاربران ایران برای ادامه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌کردند. بدین ترتیب وزارت ارتباطات نیز با حمایت کامل از این دو پوسته، توانست ارتباط بیش از ۳۰ میلیون کاربر را دوباره با تلگرام برقرار کند.

اما اینها در حالی اتفاق افتاد که فرصت بسیاری خوبی بود تا یک کوچ دستجمعی توسط ایرانی‌ها به شبکه‌های اجتماعی بومی صورت بگیرد. کوچ ایرانی‌ها به شبکه‌های بومی گرچه به لحاظ فنی با چالش‌های جدی روبه رو بود ولی با یک دل و همصدا شدن مقامات جمهوری اسلامی تا حدی ممکن می‌شد. این در حالیست که با آمدن پوسته‌های تلگرام مورد تایید دولت عملا این مساله تا حد زیادی عملا منتفی شد. از سوی هنوز معلوم نیست چه مقدار هزینه صرف پوسته های تلگرام در ایران شده است. پولی که شاید می‌توانست به شبکه‌های داخلی یا پروژه اینترنت ملی کمک حالی باشد.

نکته قابل توجه دیگر این است که ضررهای اقتصادی شرکت‌های خصوصی داخلی و پول‌های مردم که در این فعل و انفعالات شبکه‌ها هدر می‌رود، را چه کسی باید جبران کند و دستگاه قضا دقیقا از از حلقوم چه کسانی باید آنها را بیرون بکشد؟! در شرایط تحریم، خرابکاری در یک بازار 50 میلیونی در فضای مجازی کم جنایتی هست؟ اگر پیش از این سلطان سکه، دلار، ارز و ... در کشور داشتیم، سلطان‌ مفسد این روزهای فضای مجازی در کشور کیست و کدام دستگاه جمهوری اسلامی باید آن را به مردم معرفی کند؟

اما آیا این اولین شکست و رکب آذری جهرمی در برابر مدیران تلگرام بوده است؟ پاسخ خیر است! او پیش از این نیز با مدیر تلگرام دیدار داشته و بر اساس آنچه در رسانه‌ها منتشر شده با مدیر روسی تلگرام توافقاتی کرده که پس از مدتی نه تنها بسیاری از آنها اجرایی نشد بلکه تلگرام عملا مسیر دیگری بر خلاف امنیت ملی ایران نیز در پیش گرفت. به همین دلیل می توان گفت وزیر جوان و مدعی تسلط بر فضای مجازی دولت روحانی یکبار دیگر مغلوب این شبکه اجتماعی و عوامل مشکوک آن شده است. اما به راستی چه کسی باید شاخ تلگرام در ایران را بشکند؟ با عملکرد آذری جهرمی به صراحت می‌توان گفت، کشور نیازمند مردی دیگر برای مقابله با شبکه‌های اجتماعی خارجی است.

اما عزت الله ضرغامی عضو شوراهای عالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی در صفحه شخصی خود درباره اینکه چرا پوسته‌های تلگرام یک سال پیش حذف نشد، توضیحات جالبی ارائه کرده که بی تدبیری جهرمی را بیشتر نشان می‌دهد.
متن این توضیح بدین شرح است:
مدیریت تلگرام می‌توانست یک سال پیش پوسته‌ها را حذف کند، ولی نکرد! چون قرار بود پیام رسان‌های نوپا و پرانگیزه، در آغاز کار منفعل و ناامید شوند. حالا که خیالشان از تداوم «بلاهت‌ها» (خوشبینانه) راحت شد، از طریق گوگل اپلیکیشن‌های پوسته‌ها را از روی گوشی‌ها حذف کردند! به همین سادگی!!

با این توضیحات گفته شده مردم با این بی‌تدبیری‌های این وزیر جوان باید چه کنند؟ او نه نظارتی را که مورد مقبول مردم باشد در این شبکه‌ها به سرانجام رسانده و نه کارش در اینباره درست انجام داده. به راستی وزیر ارتباطات چند مسئولیت و کار ویژه به این مهمی در دوران وزارتش دارد؟ بنابراین دوباره باید تکرار کرد که با عملکرد آذری جهرمی به صراحت می‌توان گفت، کشور نیازمند مردی دیگر برای مدیریت فضای مجازی است.

بدتر از همه الان معلوم شده که این دو پوسته امنیت نداشته و اطلاعات خصوصی مردم ایران نیز معلوم نیست در اختیار چه کسانی قرار دارد! آنهم زمانی که میلیون‌ها ایرانی در این دو پوسته عضو بودند. جفای گسترده‌تر از این در حق مردم ایران از طرف یک مقام و مسئول ممکن هست؟

تلخ تر از بی‌تدبیری وزیر جوان، اظهارات وزیر اطلاعات به عنوان یکی از چهره‌های اصلی امنیتی کشور است که گفته بود: تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی است!

سوال اینجاست که منشا این اظهار نظر عجیب که اینک سبک بودن آن مشخص شده چیست؟ آیا صرفا ماحصل ارائه یک ارزیابی غلط کارشناسی به ایشان بوده؟ اگر بوده، منشا این ارزیابی غلط چه کسی و یا کسانی هستند و وزیر اطلاعات در مواجه به آنها چه برخوردی باید اینک داشته باشد؟ وزیر محترم وزارت اطلاعات دقیقا می‌توانند به مردم بگویند که چه کسی به او گفت، تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی هست.

اما آخر آنکه بر اساس همین ولنگاری درباره فضای مجازی چندی قبل زمینه تجاوز به کودکانی فرآهم شد و همین اخیرا یک طلبه همدانی نیز به قتل رسید. آیا پس از ده ها جنایت صورت گرفته در بستر تلگرام و اینستاگرام ، زمان رسیدگی به کوتاهی‌ها و قصورات و یا حتی اقدامات تعمدی عوامل کمک کننده داخلی به این شبکه‌ها فرا نرسیده است؟! کی قرار است افرادی را در اینباره به مردم پاسخگو کنیم؟! امروز تکلیف قوه قضاییه چیست؟! بی شک مردم منتظر معرفی سلطان و یا سلطان‌های مفسد فضای مجازی کشور از طرف دستگاه قضایی هستند.

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
میدونید مشکل دولت روحانی چیست؟ رییس دستگاه دیپلماسی دیپلمات نیست. رییس دستگاه اطلاعاتی اطلاعاتی نیست. رییس دستگاه اقتصادی اقتصادی نیست. رییس دستگاه ... ، ... نیست.
Iran, Islamic Republic of
ظریف دیپلمات نیست جلیلی هست ؟ اقا شادمون کردی
Iran, Islamic Republic of
معلومه که هست،دیدیم درمذاکرات هسته ای باج نداد،عزت داشتیم،هسته ای داشتیم ودرحال رشدهسته ای هم بودیم.درادامه اگه میخوای بهانه بیاری درآن زمان تحریم شدیم،تحریم که همیشه بود،تازه بعدبرجام که نهایت تحریموشدیم چندین برابرتحریم ان زمان.
United States
شما شاد بودی
مخصوصا اون موقع که 1000 تومنی رو کنار 1 دلاری سر دست گرفته بودی
یادت میاد چقدر شاد بودی؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
دیپلمات کسی است که همیشه و همواره در همه جا دنبال منافع ملی کشورش باشد نه اینکه پیام ضعف بفرستد.. هر علوم سیاسی خوانده دپیلمات نیست چرا که هر گردی، گردو نیست.
Iran, Islamic Republic of
باور کن جلیلی بهتر است
Iran, Islamic Republic of
فرق ظريف و جليلي در اين است كه ظريف بيشتر عمرش را در آمريكا گذرانده ، جليلي بيشتر عمرش را در ايران . ظريف فقط از امكانات جمهوري اسلامي تا مي توانسته استفاده كرده و سابقه شركت در دفاع از وطن (جنگ تحميلي) را ندارد ، جليلي نه تنها سابقه شركت در دفاع از وطن دارد بلكه پاي خود را در راه دفاع جانانه از وطن تقديم كرده و جانباز است و . . . تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل ، عزيز !!!!؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
فرق دیپلمات بودن جلیلی با ظریف اونجا معلوم میشه که جلیلی در کمیسیون بررسی برجام و مدت ها قبل از تصویبش در مجلس و اجرای آن (البته اجرای یک طرفه از سوی ایران) گفتند:با این متنی که شما نوشتید و پیش روی ماست،تحریم ها برداشته نمی شود اما ظریف دیپلمات شروع کرد به داد و بیاد و چین در پیشانی که،تحریم برداشته می شود. حالا شما بگویید: کدام دیپلمات است
Iran, Islamic Republic of
در هر جای دنیا وزیر ارتباطات با این رسوایی محاکمه میشد و. ما منتظر همین هستیم!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
این سئوال را باید از اقایان روحانی و جهرمی وزیر جوان وخام ارتباطات و عقبه او پرسید که سلطان مفسد فضای مجازی کیست !؟
Iran, Islamic Republic of
این دولت دولت عجیبیه در همه دولت های قبل آی پی فیلترشکن ها مسدود میشد و مدیران سایت های دانلود فیلم هالیوودی ردیابی و جریمه و حتی حبس میشدند سایت های دانلود فیلم هالیوودی که هزاران ساعت انواع صحنه های پورنوگرافی همجنس گرایی بسیار زننده داخلشون است و هیچ کدام مثل قبل فیلتر و عواملش ردیابی نمیشوند و به گفته وبمسترهای انجمن های تخصصی مدیرانشون درآمدی بیش از درآمد سالیانه یک جراح مغز دارند و رتبه الکسای ایران این سایت ها و قرار گرفتن بین پنجاه سایت پربازدید ایران این درآمد نجومی رو ثابت میکنه. با این اوصاف، رفتار و اعمال این دولت عجیب نیست؟ دسترسی بسیار آسان نسل آینده ساز کشورمون به فیلتر شکن های پرقدرت رایگان و هزاران ساعت فیلم پورن رایگان در این دولت؟!!
Iran, Islamic Republic of
چون کشور توسط نفوذی ها اداره می شود. حالا که اسناد 28 مرداد1332 منتشر می شود بعدا نسل بعد خواهند دید چه اتفاقی در حال رخ دادن بود
Iran, Islamic Republic of
وای به حال اون کشوری که مدیر یه سایت در پیت خبریش فکر میکنه از مهم ترین مقام امنیتی کشورش مطلع تره. آخه شماها خودتون را چی فرض میکنید؟ هم مردم و هم خود سربازای گمنام میدونن که تلگرام طلایی مال حکومته و اصلا خدشه ای به موضوع وارد نیست اون وقت شما مخالف خوانی راه انداختی که چی را ثابت کنی عمو؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اصلا نمیخواد سرت رو از داخل برف بیرون بیاری... همونجا راحت‌تری....
United Arab Emirates
...
Iran, Islamic Republic of
به سخنان حمید رسایی در روز رای اعتماد به وزیر اطلاعات رجوع کنید.
این وزیر چندین بار سوتی های فاجعه ی اطلاعاتی داده است.
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
قتل و تجاوز و جرم و جنایت را چرا سعی دارید به فضای مجازی وصل کنید اون هم صریح و سریع؟؟
یعنی قابیل تحت تاثیر فضای مجازی هابیل را کشت و زلیخا هم توی تلگرام عاشق حضرت یوسف شد و این همه جنایت و فساد و کثافت کاری شاهان و حاکمان در طول تاریخ هم تحت تاثیر فضای مجازی بوده؟؟ بابا قرن بیست و یکمه ها. خیلی مردم میفهمنا
Iran, Islamic Republic of
شما دنبال لایکت باش
Iran, Islamic Republic of
سوال اینجاست کنترل فضای مجازی با چه کسی است؟ چرا کسی با قاتل روحانی شهید همدانی که قبل از این اقدام وحشیانه خود، در فضای مجازی به نوعی گردنکشی کرده بود، برخورد پیشگیرانه نکرد؟
Iran, Islamic Republic of
اگه نهاد های امنیتی ایران اطلاعات مردم رو با این دوتا پوسته شنود نمیکردن پس نفهم بودن که تلگرام رو ببندن اونارو باز بگذارن؟!!!
Iran, Islamic Republic of
در جواب دو نفر از مخاطبان عرض میکنم
اول اینکه اگر هنوز معتقدید تلگرام طلایی برای جمهوری اسلامی ایرانه بفرمایید الآن کجاست و اطلاعاتش دست کیه ؟
ثانیا اتفاقا چون قرن بیست و یک باید همه چیز قانون مند باشه و الا اگر بی در و پیکر باشه میشه عصر حجر و تفاوتش فقط در رنگ و لعاب
Romania
...
Romania
...
United States
.....‌
Iran, Islamic Republic of
سرورها توی ساختمان توپخانه وlctتهرون وبا این نوع مدیریت اطلاعاتش دست گوگلیاوامریکاییهاس!!!!!
سعید110
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
مطلبتون خوب بود ولی تیتراش اصلا جالب نبود
Netherlands
...
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
....
United States
جناب سید بزرگوار ترا به مادر عزیزت حضرت زهرا دست از وزارت اطلاعات بکش و برو یک جائی که بیشتر مثمر ثمر باشی!!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
صبور
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
از آنجائیکه مسئولین در پیشگاه خدا از حق الناس مورد سئوال قرار گرفته و پاسخگو خواهند بود!. بنابراین قرار نیست در برابر مردم(قوه قضائیه) هم جوابگو باشند!! مگر احمدی نژاد و دارو دسته اش بودند؟! مگر دیگران بودند؟!
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد و دار و دسته اش که بدجوری در برابر قوه قضاییه جوابگو بودند،دیپلمات عزیز! نبودند؟؟؟...
محمدزاده
Iran, Islamic Republic of
....