جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۸
۵

بعد از سیل و ملخ، حالا نوبت مار شد/ سیلاب عرصه زندگی را برای مارهای سیستان تنگ کرد!

پنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۴۴
کد مطلب: 683456
دانشجو نوشت: خشکسالی‌های ۲۰ ساله منطقه سیستان موجب لانه گزینی انواع جانوران از جمله مار‌های سمی در این منطقه شده و حالا با سیلابی شدن محیط، این جانوران خطرناک از لانه‌ها خارج و به سمت مناطق خشک پناه آورده‌اند.
به گزارش جهان نيوز، آب رودخانه هیرمند از ۲۰ سال پیش تاکنون به سبب قهر طبیعت و خشکسالی قطع شده بود و تنها برخی سال‌ها در زمستان  سیلاب‌های ناشی از بارندگی‌ها از افغانستان وارد سیستان می‌شد.

خشکسالی‌های ۲۰ ساله در این منطقه موجب لانه گزینی انواع جانوران از جمله مار‌ها در این منطقه سیستان شد، اما با بارش‌های فراوان امسال و جاری شدن سیلاب در منطقه، مار‌های سمی از لانه‌هایشان خارج شده و با سیلابی شدن محیط، این جانوران خطرناک از لانه‌ها خارج و به سمت مناطق خشک پناه آورده‌اند. 
 

هجوم مار‌های سمی و عقرب در مناطق سیل زده

محمدعلی پیری، فرماندار شهرستان هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان با تائید هجوم مار‌های سمی و عقرب در مناطق سیل زده میگوید: با این وجود، از زمان بروز سیلاب در هیرمند، تاکنون موردی از مارگزیدگی در این شهرستان گزارش نشده است.
 
چرا سر و کله مار‌های سمی در منطقه سیستان پیدا شد؟/ وقتی عرصه زندگی با آمدن سیلاب برای مارها تنگ شد

به گفته مسئولان، مردم باید برای جلوگیری از خطرات ناشی از سیلاب و مارگزیدگی از نزدیک شدن به محل‌های گرفتار سیل و رودخانه‌ها خودداری کنند. راشکی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان معتقد است که نفوذ مار‌ها به مناطق خشک به خصوص مناطقی که در محاصره آب قرار گرفته اند، صورت میگیرد و جان ساکنان را تهدید می‌کند.
 
البته توصیه‌های بسیاری برای مقابله با مارگزیدگی از سوی مسئولان استان ارائه می‌شود، اما مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان از عدم توجه ساکنان منطقه به توصیه ها و استفاده از چکمه هنگام ورود به آب، گلایه میکند.
 

 توصیه‌ها برای مقابله با مارگزیدگی

میرزایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل در توصیه به مردم سیل زده برای مقابله با مار گزیدگی می‌گوید که مردم از ورود به بوته زار‌ها خوداری کنند، کفش به پا داشته و از پوشیدن صندل خوداری کنند و پیش از نشستن بر روی زمین از امنیت منطقه اطمینان پیدا کند.
 
او با اشاره به افزایش افرادی که در زابل دچار مارگزیدگی شده اند، گفته تا کنون ۱۲ نفر دچار مارگزیدگی شده اند که به بیمارستان امیرالمومنین زابل منتقل شده اند.
 
چرا سر و کله مار‌های سمی در منطقه سیستان پیدا شد؟/ وقتی عرصه زندگی با آمدن سیلاب برای مارها تنگ شد
 
قرمزی و تورم شدید در محل نیش، تهوع و استفراغ، اختلال بینایی، افزایش بزاق و عرق کردن، تنفس سخت به عنوان علائم و نشانه‌های مارگزیدگی مطرح است،  اما مصفا از درد، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان می‌گوید که در شرایط گزیدگی بهترین راه آن است که از دستکاری و مکیدن محل گزش خودداری شود و بیمار بدون هرگونه حرکت سریعاً به بیمارستان منتقل شود.
 
امیدواریم مردم مناطق در معرض خطر با توجه بیشتر به توصیه های مسئولانهر چه سریعتر از اینگونه خطرات ناشی از سیلاب و مارگزیدگی رهایی یابند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
علی برکت الله
بلا که میاد یهو!!!
United States
همگی با هم؟؟؟!!!! آخه انصافه؟؟!!
اسدپور
Iran, Islamic Republic of
بعد از سیل و ملخ، حالا نوبت مار شد و سرما در اردیبهشت فراموش نشود سرما دردو سه شب اوایل اردیبهشت خسارت زیادی به باغهای استان فارس بخصوص مناطق سپیدان وارد نمود وباغداران را به روز سیاه نشاند
ممد
Iran, Islamic Republic of
اگر از این مرحله عبور کنیم، تو مرحل بعد ورود گودزیلا را داریم!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
این دیگه غول مرحله آخره.