جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۵
پس از ورود مراجع تقلید و رهبری:

رسانه ملی درخصوص مسابقه‌های پیامکی چگونه عمل خواهد کرد؟

پنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب: 683359
وسکا، همچنان تن به شفاف‌سازی درباره فعالیت‌هایش در برنامه‌های تلویزیونی و درآمدی که تا امروز از کد‌های دستوری و سرویس‌های ارزش‌افزوده کسب کرده، نداده است و همچنان مشخص نیست که ارتباط مالی‌اش با برنامه‌های تلویزیونی که اعلام کرده اسپانسر آنها بوده، چگونه است
رسانه ملی درخصوص مسابقه‌های پیامکی چگونه عمل خواهد کرد؟
به گزارش جهان نيوز، میلاد جلیل‌زاده در فرهیختگان نوشت: «نباید فرهنگ نشستن و انتظار ثروت بادآورده را در مردم ترویج کنیم» این جمله را رهبر انقلاب، صبح روز چهارم اردیبهشت‌ماه سال 1398 در دیدار کارگران ایرانی بیان کرد؛ آن هم در فردای روزی که ایالات متحده، پس از اقدامات متعددی که برای درهم‌شکستن مقاومت مردم ایران طی یکی، دو سال اخیر انجام داده بود، یک اقدام عملی جدی برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر انجام داد. حالا حواس‌ها همه به سمت این قضیه معطوف بود و همه منتظر اظهارنظرهایی مستوفا درباره نفت و تحریم و چیزهایی از این دست بودند؛ اما همچنان یکی از مهم‌ترین موضوعات طرح شده در این دیدار، اشاره‌ای ضمنی به برنامه‌های تلویزیون ملی ایران در سال‌های اخیر بود و نوع فرهنگ‌سازی آنها؛ «ما باید فرهنگ کار، تولید و تلاش را ترویج کنیم. روحیه‌ نشستن و انتظار ثروت بادآورده [را کشیدن] باید از بین برود؛ این را نباید ترویج کنیم. دستگاه‌های مختلف، کاری از نوع بخت‌آزمایی را انجام ندهند؛ این را متوجه باشند.» این صحبت‌ها در جمع کارگران که نماد آفرینندگی تلاشگرانه انسان‌ها روی زمین و بازوی اصلی تولید هستند بیان می‌شد؛ «در قرآن آمده «لَیسَ لِلانسان اِلّا ما سعی»، دستاورد واقعی انسان آن چیزی است که محصول سعی و تلاش اوست. آن جایی که فکر و بازو و همت و اراده‌ انسان کاری کند، جایی است که جامعه را رشد می‌دهد. باید تلاش کرد؛ منتها ما نگاه‌مان فقط مادی نیست، دنبال معنویت، صلاح، عزت جامعه و پیشرفت اخلاقی جامعه هم هستیم.»

این صحبت‌ها مشخصا پس از آن بیان شد که استفتاء یکی از مقلدان، آیت‌الله مکارم‌شیرازی را به اظهارنظری صریح درباره برنامه «برنده باش» واداشت. «برنده باش» در صدر فهرست برنامه‌هایی از قبیل «پنج ستاره»، «ستاره ساز» و انواع و اقسام مسابقات پیامکی، اپلیکیشنی و استودیویی تلویزیون قرار می‌گیرد که تردیدی نیست «ترویج‌دهنده انتظاری متوهمانه برای ثروت بادآورده» و مصداق بارز «قمار» و «عدم مالکیت مشروع برندگان آنها بر چیزی که برنده شده‌اند و برگزارکنندگان مسابقه بر سودی که نصیب‌شان شده» است.

یکی از مقلدان آیت‌الله مکارم‌شیرازی در استفتائی مکتوب، پس از شرح نوع برگزاری مسابقه «برنده باش»» از مرجع تقلیدش پرسیده بود که آیا برگزاری این نوع مسابقات و شرکت در آنها جایز است و آیا شرکت‌کننده، مالک شرعی جایزه خواهد شد؟ پاسخ آیت‌الله مکارم این بود که «این کار قمار است و کسانی که شرکت می‌کنند، مالک آن جوایز نیستند.» پس از بازتاب گسترده پاسخی که آیت‌الله مکارم به این استفتاء داده بود، روابط‌عمومی‌ «برنده‌باش» نهایت تلاشی را که می‌توانست برای آخرین دفاعیات از برنامه انجام بدهد، به کار گرفت و اعلام کرد: «در پی انتشار استفتائی پیرامون مسابقه «برنده باش» به اطلاع می‌رساند، فرض مطرح شده در سوال استفتاء کامل نیست و طبیعتا فرض ناکامل، جایگاه سوال را مخدوش می‌سازد.»

یکی، دو روز بیشتر از این پاسخ روابط‌عمومی «برنده باش» نگذشته بود که اشارات رهبر انقلاب به این موضوع، در جمع کارگران ایرانی، تنور بحث درباره قمار دیجیتالی تلویزیون را قبل از آن که سرد شود، حرارتی مجدد و مضاعف داد. از طرفی همزمان با دیدار کارگران ایرانی با رهبر انقلاب، آیت‌الله مکارم هم پیش از شروع درس خارج فقه در مسجد اعظم، با ورود مجدد به این موضوع، موضع‌گیری‌اش را چنان صریح و غیرقابل تحریف بیان کرد که دیگر روابط‌عمومی «برنده باش» یا هرکدام از برنامه‌های شبیه به آن نتوانند بگویند «سوال استفتاء کامل نیست و طبیعتا فرض ناکامل، جایگاه سوال را مخدوش می‌سازد.»

آیت‌الله مکارم در این‌باره با اشاره به اینکه سوالات این نوع مسابقات هم باید معقولانه باشد چراکه گاهی‌اوقات حتی سوالات مذهبی نامعقولی مطرح می‌کنند، در ادامه گفتند: «فرض بگیریم سوالات خوب، اگر پول جوایز را (برگزارکنندگان مسابقه) از خودشان بدهند اشکالی ندارد، اما اگر پول را از شرکت‌کنندگان بگیرند کما اینکه عده زیادی به روش‌های مختلف این کار را می‌کنند و غالبا بخش اعظم پول به جیب برگزار‌کننده مسابقات می‌رود و درصد اندکی به شرکت‌کنندگان می‌دهند، در اینجا هر دو حرام می‌شود.»

این مرجع تقلید با تاکید مجدد بر اینکه این مساله نوعی بخت‌آزمایی و قمار است، تصریح کرد: «سایر حضرات آقایان (مراجع تقلید) هم همین نظر را گفته‌اند و ما البته با صراحت بیشتری بیان کرده‌ایم.» بخش ابتدایی صحبت‌های آیت‌الله مکارم که به نوع سوالات طرح شده در مسابقه «برنده باش» اختصاص داشت، نشان می‌داد که ایشان خودشان برنامه را دیده‌اند و نمی‌شود گفت که شخص استفتا‌ءکننده درست سوال پرسیده و باعث سوءتفاهم شده است. گرچه در پاسخ روابط‌عمومی این برنامه هم هیچ اشاره‌ای نشده بود که کدام بخش از این سوال مخدوش است؟ بخش پایانی صحبت‌های آیت‌الله مکارم هم مساله‌ای جدی را طرح می‌کرد و به این ترتیب شکی باقی نمی‌ماند که شیوه فراگیر رسانه ملی در ماه‌ها و سال‌های اخیر برای برنامه‌سازی‌های تلویزیونی، مصداق قمار است. رهبر انقلاب درباره تاثیر فرهنگی این برنامه‌ها هشدار دادند و آیت‌الله مکارم به قمار‌بودن و حرام‌بودن آنها اشاره کردند و غیر از این موارد هم جست‌وجو در فرآیند حقوقی این برنامه‌ها یا پیگیری منابع مالی تولیدشان و چگونگی پیوست این درآمدها به خزانه تلویزیون و... هم سوالات متعددی برای افکار عمومی طرح کرده‌اند که اتفاقا هیچ‌کدام هم مخدوش نیستند و در عوض، پاسخ‌هایی که در برابرشان قرار داده شده، مبهم، ناقص و غیرمنطقی است؛ البته اگر پاسخی در کار بوده باشد. با این حال اگر همچنان تغییری در این روند صورت نگیرد، آن هم پس از اعلام نظر صریح رهبر انقلاب و مراجع قم، نگرانی درخصوص ساختارهای اجرایی و فرهنگی کشور می‌تواند بسیار جدی‌تر شود و این‌بار شاید نوبت مراجع قضایی خواهد بود که به قضیه ورود کنند.

نبود شفافیت مالی یکی از ایراداتی است که درمورد درآمد مسابقات پیامکی در رسانه ملی مطرح است. شرکت توسعه کسب‌وکار ایرانی(توسکا)، یکی از شرکت‌های اقماری صداوسیماست که از مهرماه 1396 به‌صورت رسمی ثبت شد و توانست در آگهی مزایده‌ای که تنها 10 روز بعد و در تاریخ 26 مهر 1396 برگزار شد، انحصار تبلیغات مرتبط با سرویس‌های ارزش افزوده و اپلیکیشن‌ها در سازمان صداوسیما را کسب کند. توسکا، همچنان تن به شفاف‌سازی درباره فعالیت‌هایش در برنامه‌های تلویزیونی و درآمدی که تا امروز از کد‌های دستوری و سرویس‌های ارزش‌افزوده کسب کرده، نداده است و همچنان مشخص نیست که ارتباط مالی‌اش با برنامه‌های تلویزیونی که اعلام کرده اسپانسر آنها بوده، چگونه است. شاید اعلام رسمی رقم درآمد شرکت توسکا بتواند ابهامات سازمان صداوسیما درخصوص کمبود بودجه سازمانی‌اش را هم برطرف کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سرور
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
اونوقت تکلیف کسانی که اعتماد کرده و وارد سیستم شده اند چی میشه ؟؟؟
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
برنامه برنده باش و عملکرد مالی شرکت توسکا نوعی پولشوئی است.باید با موسسان این قمارخانه برخورد قضائی شود.
United States
مدیریت نور چشمی شبکه سه جهت اطلاع!
ارش
Iran, Islamic Republic of
اینم از مدیریت پسر باجناق حداد عادل...ژن خوب چه خبر