کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دیپلمات فرانسوی: آمریکا دیگر پلیس دنیا نیست

4 ارديبهشت 1398 ساعت 21:51


به گزارش جهان نیوز، «جرارد آرود»، سفیر سابق فرانسه در واشنگتن در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را «کاملاً کژکار» توصیف کرد و گفت که ایالات متحده دیگر پلیس دنیا نیست. 

«آرود» در مصاحبه با «کریستین امان‌پور»، مجری شبکه سی‌ان‌ان، درباره وضعیت دولت ترامپ گفت: «دو سال بعد از تحلیف ترامپ شمار زیادی از اداره‌ها هنوز خالی هستند؛ یا اینکه افرادی منصوب می‌شوند و یک سال بعد، کنار می‌روند.»

سفیر سابق فرانسه گفت: «اگر منصوبانی وجود داشته باشند، نمی‌دانند رئیس‌جمهور روز بعد چه تصمیمی خواهد گرفت. بنابراین، این دولت در یک مفهوم، کژکار است.»

او وجود رابطه نزدیک و صمیمی میان ترامپ و «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه را رد کرد و گفت که آنها بر سر مسائل مختلف از جمله ایران اختلاف نظر دارند.

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند. 

اتحادیه اروپا همچنین علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است. 

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

او شامگاه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند هم از روز ۱۴ آبان‌ماه از سر گرفته شده‌اند.


کد مطلب: 683305

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/683305/دیپلمات-فرانسوی-آمریکا-دیگر-پلیس-دنیا-نیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com