چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

اولین رآکتور اتمی گاو شیرده آمریکا در مرحله نهایی

چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب: 683225
این روزها رسانه های بین المللی از نزدیکی اتمام ساخت رآکتور اتمی عربستان خبر می دهند، فعالیتی که تا این لحظه بدون هماهنگی با آژانس بین المللی انرژی اتمی و در مقابل با چراغ سبز و هماهنگی آمریکا و برخی کشورهای غربی پیش رفته است.
اولین رآکتور اتمی گاو شیرده آمریکا در مرحله نهایی
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، روزنامه «گاردین» پانزدهم فروردین ماه سال جاری در گزارشی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای تازه ‌منتشر شده، اعلام کرد که ساخت اولین رآکتور اتمی عربستان تا چند ماه آینده به پایان می‌رسد، آن هم در حالی که ریاض هنوز برای پذیرش مفاد پادمان‌های حفاظتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام آمادگی نکرده است. 

به گزارش این روزنامه، در تصاویر ماهواره‌ای صفحه 10 متری که حامل سوخت اتمی خواهد بود، مشهود و مشخص است که فعالیت عمرانی در ساختمان‌های بتونی اطراف آن نیز در جریان است. 

بنابر این گزارش، این رآکتور اتمی در شهرک دانش و فناوری «ملک عبدالعزیز» در حومه ریاض واقع شده و به گفته «رابرت کلی» مدیر پیشین بازرسی‌های هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یک رآکتور کوچک تحقیقاتی 30 کیلوواتی است که فاصله چندانی تا تکمیل شدن ندارد. 

کلی که بیش از سه دهه در تأسیسات تسلیحات اتمی آمریکا هم کار کرده، در این مورد گفت: حدس من این است که آن‌ها ظرف یک سال آینده می‌توانند آن را کامل کنند و برق آن هم وصل شود.

به گفته وی، کارکرد اصلی این رآکتور، آموزش تکنسین‌های اتمی است، اما ساخت چنین رآکتوری عبور از یک آستانه اتمی است، چرا که عربستان پیش از وارد کردن سوخت اتمی به رآکتور، باید مجموعه‌ای از قوانین و قواعد مشخص از جمله پذیرش بازرسی‌های آژانس را انجام دهد تا این اطمینان حاصل شود که مواد اتمی به سوی اهداف نظامی منحرف نشده باشند. 

به نوشته گاردین، کار طراحی این رآکتور را یک شرکت آرژانتینی به نام «اینوَپ اس‌ای» (Invap SE) بر عهده داشته است. 

«رافائل ماریانو گروسی» نماینده آرژانتین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد این پروژه گفت: این رآکتور باید حدودا تا پایان سال جاری میلادی عملیاتی شود. 

تصاویر ماهواره‌ای این رآکتور که اولین بار توسط پایگاه «بلومبرگ» خبری شد، در حالی منتشر می‌شود که صدور مخفیانه مجوز انتقال فناوری‌های اتمی به عربستان به اختلاف میان کنگره و دولت آمریکا منجر شده است. گزارش‌های رسانه‌ای نشان می‌دهد که وزارت انرژی آمریکا بدون اطلاع ‌رسانی به نمایندگان کنگره، مجوزهای لازم برای همکاری‌های اتمی با ریاض را صادر کرده است. 

دولت «دونالد ترامپ» که همانند مقامات رژیم صهیونیستی به هیچ قاعده بین الملی پایبند نیست، در خصوص ارایه امکانات برای ساخت این رآکتور اتمی سکوت کرده است. «ریک پری» وزیر انرژی و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا تاکنون از ارایه جزئیات توافقات اتمی با عربستان به کنگره خودداری کرده‌اند. هفته گذشته «کریستین سوینیسکی» رئیس کمیسیون مقررات اتمی آمریکا نیز از پاسخ به این سوال که آیا در جریان توافق با سعودی‌ها قرار داشته یا نه، خودداری کرد. 

مخالفت نمایندگان کنگره آمریکا با انتقال فناوری‌های حساس به عربستان با توجه به قتل سال گذشته «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی توسط یک تیم دولتی ترور، بیشتر هم شده است. دو هفته پیش در جریان نشستی در سنای آمریکا، «برد شرمن» سناتور دمکرات ایالت کالیفرنیا خطاب به پامپئو گفت: اگر نمی‌توانید به رژیمی با اره استخوان‌بر اعتماد کنید، نباید به آن‌ها اعتماد کنید که سلاح اتمی داشته باشند. 

به گفته شرمن، ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا و «جرد کوشنر» مشاور و داماد وی قصد دارند با دور زدن کنگره، فناوری اتمی را بدون رعایت پروتکل‌های ایمنی و خطوط قرمز آمریکا از جمله ممنوعیت غنی‌سازی و بازفرآوری، در اختیار سعودی‌ها قرار دهند. 

چندی قبل افشا شد که شماری از مشاوران ترامپ در تلاش بوده‌اند تا مقدمات توافق سریع با عربستان برای انتقال فناوری‌ اتمی به ریاض را فراهم کنند. «مایکل فلین» اولین مشاور امنیت ملی ترامپ که اکنون به واسطه تخلفاتش تحت تحقیقات قضایی قرار دارد، رهبری این تلاش‌ها را بر عهده داشته است. 

خبرگزاری «رویترز» چندی پیش اعلام کرد که اسنادی به دستش رسیده که نشان می‌دهد، پری وزیر انرژی آمریکا به شکل مخفیانه، شش مجوز فروش فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی را صادر کرده است. 

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، این مجوزها در جریان پروژه‌ای بزرگتر صادر شده‌اند که در نهایت به ساخت دستکم دو نیروگاه هسته‌ای در عربستان منجر خواهد شد. 
کشورهای مختلفی از جمله روسیه و کره جنوبی نیز در حال رقابت با شرکت‌های آمریکایی هستند تا بتوانند در زمینه ساخت نیروگاه هسته‌ای با عربستان قرارداد ببندند؛ انتظار می‌رود که تا پایان سال 2019 میلادی مشخص شود که برنامه هسته‌ای عربستان توسط چه کشوری اجرا خواهد شد، اما راه اندازی رآکتور 30 کیلوواتی ریاض توسط آرژانتینی ها با هماهنگی و حمایت همه جانبه آمریکایی ها در سال جاری میلادی حتمی است. 

رویترز گزارش داده که مجوز اخیر، 'بند 810' نامیده می‌شود و به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد تا اقدامات اولیه را برای امضای قرارداد ساخت نیروگاه هسته‌ای در عربستان انجام دهند. 

به گزارش رویترز، برخی از نمایندگان کنگره آمریکا با فروش تجهیزات هسته‌ای به عربستان مخالفند و می‌گویند که چنین کاری می‌تواند به یک رقابت تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه دامن بزند. 

در پی انتشار گزارش رویترز، «مارکو روبیو» سناتور ایالت فلوریدا از آغاز تحقیق و تفحص درباره مساله مجوزهای مخفیانه خبر داد. 

روبیو در توییتر نوشت که دفتر حسابرسی دولت آمریکا، با درخواست او برای آغاز تحقیقات درباره مذاکرات دولت ترامپ و عربستان درباره یک توافق هسته‌ای، موافقت کرده است. 

بدون شک اقدامات آمریکا در اتمی شدن عربستان با هماهنگی کامل رژیم صهیونیستی بوده و می توان گفت، هسته‌ای شدن سعودیها در راستای منافع این رژیم است، همانگونه که راه اندازی جنگ هشت ساله در سوریه و پس از آن در عراق و ایجاد گروه تروریستی «داعش» توسط قدرتهای غربی - عربی در این دو کشور در راستای تامین منافع رژیم اشغالگر قدس بوده است. 

نکته قابل تامل اینجاست که آمریکا در سایه تهدیدها، تحریم‌ها و فشارها نتوانسته مانع از افزایش توان صلح آمیز هسته ای ایران شود، از این رو به زعم خود برنامه موازنه امنیتی و موازنه قوای هسته‌ای را از طریق عربستان در دستور کار منطقه ای خود قرار داده است؛ همچنین باید گفت که هسته ای شدن عربستان نه تنها در تقابل با امنیت رژیم جعلی صهیونیستی قرار ندارد که اتفاقا می تواند از ابزارهای بسیار مناسب صهیونیست‌ها برای افزایش امنیتشان در منطقه غرب آسیا به شمار رود. هرچند که امکان دارد این مسئله در ظاهر برخی واکنش‌ها و مواضع منفی سران و مقامات صهیونیستی را در پی داشته باشد، اما یقیناً این مواضع، مواضعی تاکتیکی و مقطعی است. 

نکته دیگر این که یکسال و چهار ماه از حضور ترامپ در کاخ سفید نگذشته بود که وی از توافق هسته ای ایران (برجام) که به امضای 6 کشور هسته ای اعم از 5 عضو دائم شورای امنیت به همراه اتحادیه اروپا رسیده بود، خارج شد و درخواست کرد تا تحریم هایی که به موجب این توافق لغو شده بود، بازگردند. 

مخالفت های جامعه جهانی با اقدام آمریکا بی تاثیر بود، چرا که بنای ترامپ و دولت او، نادیده گرفتن هنجارهای بین المللی و قلدرمآبی برای دست یافتن به قدرت است. از این رو با نادیده گرفتن درخواست های مکرر متحدان خود به ویژه در اروپا، تحریم های متعددی را علیه ایران اعمال کرد. 

ترامپ حتی در زمانی که مردم ایران در مصیبت سیل ویرانگر که بیشتر برخی از استان های ایران درگیر آن هستند، هم دست از این دشمنی و خصومت نکشید و در حالی که مضحکانه مدعی بود در کنار مردم ایران ایستاده است، تحریم و فشار جدیدی را اعمال کرد تا جایی که امداد رسانی به مردم ایران از سوی نهادهای بین المللی هم دچار مشکل شد. 

چندین دهه است که آل سعود مجری و گوش به فرمان دستورات و برنامه های مقامات آمریکایی هستند و بی کم و کاست دستورات واشنگتن را در منطقه اجرا می کنند، اما با سفر حدود دو سال پیش ترامپ به عربستان و انعقاد قرارداد 460 میلیاردی تسلیحاتی میان ریاض - واشنگتن این روند شدت بیشتری به خود گرفته به حدی که از این تاریخ به بعد از آل سعود به عنوان «گاو شیرده» آمریکا در جهان یاد می شود، در مقابل واشنگتن نیز سرویس های ویژه ای به آل سعود می دهد که در اختیار گذاردن تجهیزات اتمی بدون مجوز، لاپوشانی قتل فجیع خاشقچی خبرنگار در کنسولگری عربستان در استانبول، چشم پوشی از جنایات آل سعود در زمینه حقوق بشری، همراهی واشنگتن با ریاض در جنگ یمن و کشتار مردم این کشور فقط نمونه ای از دهها گونه همکاری واشنگتن با ریاض است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *