پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

اصلاح‌طلبان از عملکرد دولت آسیب دیدند

دوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب: 682796
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: اینکه اصلاح‌طلبان پشتیبان اصلی دولت در انتخابات بودند، قطعی است ولی امروز اصلاح‌طلبان هم از شرایطی که توسط دولت به وجود آمده آسیب دیده‌اند.
اصلاح‌طلبان از عملکرد دولت آسیب دیدند
به گزارش جهان نيوز، مرتضی مبلغ عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در مورد تأثیر عملکرد اقتصادی دولت به عنوان ماحصل حمایت جبهه اصلاحات در دو دوره اخیر بر پایگاه اجتماعی این جبهه گفت: البته مشکلات اقتصادی تنها یک بعد ندارد و عوامل مختلف داخلی و خارجی در آن مؤثر است. مردم به هر میزان که شرایط اقتصاد و معیشتشان بحرانی‌تر و سخت‌تر شود بر تحولات اجتماعی و سیاسی اثر می‌گذارد و در اصل اثر آن معطوف به جریان خاص نخواهد بود. حال این مشکلات نه تنها بر پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان تأثیر خواهد گذاشت بلکه بر دیگر جناح‌های سیاسی و حاکمیتی هم مؤثر است. امروز نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که به دلیل مشکلات اقتصادی سطح رضایت مردم افت کرده است.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت اظهار داشت: اینکه اصلاح طلبان پشتیبان اصلی دولت برای رأی آوری در انتخابات بودند که یک امر قطعی است ولی امروز اصلاح طلبان هم به سهم خود در برابر شرایطی که توسط دولت به وجود آمده مثل تمامی جریانات دیگر آسیب دیده‌اند. منتهی امروز نه تنها اصلاح طلبان بلکه همه احزاب باید پاسخگو باشند. امروز سوال مردم از اصلاح طلبان این نیست که چرا وضعیت دولت اینچنین است. امروز مردم از ما سوال می‌کنند که شما (اصلاح طلبان) ما را در هر شرایطی پای صندوق رأی می‌آورید ولی ساز و کارهای سیاسی به گونه‌ای است که خواسته ما محقق نمی‌شود.

وی همچنین افزود: حال مردم می‌گویند که چه تضمینی وجود دارد که باز دیگر خواسته‌های ما محقق شود. در بسیاری از دستگاه‌ها به جای هم‌افزایی عملکرد یکدیگر را خنثی می‌کنند. در کشور وجود دستگاه‌های موازی باعث می‌شود که نتیجه به اینجا ختم شود و کشوری با این همه منافع به دلیل فقدان انسجام و وجود تعارض باعث ایجاد مشکلات عدیده می‌شود. امروز اصلاح طلبان باید بپرسند که چرا عملکرد دستگاه‌های موازی عملکرد یکدیگر را خنثی می‌کنند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تاکید کرد: ریشه نارضایتی فراتر از دولت است ولی دولت هم یکی از مهمترین عوامل است. امروز باید کاری کنیم تا اعتماد مردم بازگردد زیرا عدم اعتماد مردم باعث ضربه به نظام خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: امروز شرایط سیاسی کشور به سرعت در حال قطبی شدن است و همه به دنبال فرافکنی هستند. اینکه عده‌ای در شرایط کنونی کشور سیاه نمایی کنند و عاملیت مشکلات را از سمت خود دور سازند به ضرر کشور تمام خواهد شد. البته اینکه امروز مردم دچار مشکلات معیشتی هستند را قبول دارم ولی شما امروز نگاه کنید به عنوان مثال تلویزیون آنچنان برخی مسائل را به هم ربط می‌دهد که بتواند جریانی خاص را محکوم کند و مشکلات را تقلیل دهد و خود را تبرئه سازد و این فاجعه است.

مبلغ ادامه داد: روزی برای توافق برجام همگی همکاری کردند ولی با خروج آمریکا این توافق عملاً کارایی خود را از دست داد ولی امروز باید همه به صورت همدلانه همکاری کنیم تا مشکلات حل شود. اینکه عملکرد دولت ایراد دارد، بسیار روشن است و همانطور که می‌دانید یکی از منتقدین به کاستی‌های دولت خود اصلاح طلبان هستند ولی برخی امروز می‌خواهند عامل همه مشکلات را تنها به سوی دولت نشانه روند. باید همه عوامل مشکل را با هم ببینیم. امروز اصلاح طلبان که خود حامی اصلی بودند به دولت نقدهای جدی دارند.

وی ضمن اشاره به مواردی از اشکالت دولت گفت: امروز یکی از مهمترین مشکلات دولت این است که دیگر توجه چندانی به حرف اصلاح طلبان ندارد و نه از مشورت‌های ما بهره می‌برد و نه از نیروهای متخصص بهره برداری کافی می‌کند. امروز ارتباط دولت با بدنه اجتماعی بسیار کم است و ضعف شدیدی در حوزه رسانه دارد. از همان سال ۹۲ یکی از موضوعاتی که از سمت پشتیبانان اصلی آقای روحانی مطرح می‌شد این بود که دولت تیم رسانه تأثیر گذاری نداشته و این موضوع تا به امروز همچنان ادامه دارد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در مورد انتقاد مطرح شده توسط برخی اعضای حزب اتحاد ملت به عملکرد شورای عالی سیاست گذاری اصلاحات اظهار داشت: نه تنها حزب اتحاد ملت بلکه بسیاری از احزاب اصلاح طلب انتقادات فراوانی به برخی روندهای شورای عالی دوم داشتند و شورای هم کارگروهی را ایجاد کرد تا ایرادات در آن کارگروه مطرح و بررسی شود. در این دوره بر اساس همان ارزیابی‌ها سعی شد که این ایرادات برطرف شود. شورای جدید به تازگی تشکیل شده است و باید مقداری زمان بگذرد تا با تغییرات آئین نامه اصلاحات نمایان خواهد شد.

وی همچنین در مورد ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات آینده با احزاب و گروه‌های غیر اصلاح‌طلب گفت: در مورد ائتلاف هنوز تصمیم جدی گرفته نشده است ولی هنوز به شکل جمعی و جبهه‌ای در مورد این موضوع تصمیم نگرفته‌ایم و در آینده بر اساس وضعیت جبهه اصلاحات در مورد آن تصمیم خواهیم گرفت.

مبلغ در مورد موضوع پارلمان اصلاحات گفت: در مورد این ساز و کار اسم‌های مختلفی مطرح می‌شود و البته دلیل بر تغییر در ساز و کار اصلی نیست. هنوز پارلمان وارد فاز اجرا نشده است و همه احزاب اصلاح طلب در مورد آن نظرات خود را اعلام می‌کنند. حال باید ببینیم به ساز و کار جمعی و قابل اجرا در خواهد آمد یا خیر. برخی از ۱۰ سال پیش در مورد تشکیل ساز و کاری در قالب پارلمان اصلاحات سخنانی بیان می‌کردند و این موضوع از همان موقع به عنوان یک پیشنهاد مطرح بود و عملیاتی نشده بود.

وی در مورد ایرادات طرح پارلمان اصلاحات گفت: هنوز در مورد پارلمان اصلاحات در حال بررسی این موضوع هستیم. پارلمان اصلاحات یک نهاد بالادستی است که قرار است در بین احزاب اصلاح طلب وحدت و یکپارچگی عمیق و گسترده ایجاد کند و این کار ساده‌ای نیست. زمان می‌برد تا این موضوع به جمع بندی برسد. این موضوع یک ایده واحد نیست و مسائل مختلفی حول آن مطرح می‌شود. جمع‌آوری اینها زمان‌بر است. این سازوکار معطوف به این است که مشارکت هر چه بیشتر اصلاح طلبان را تأمین کند و نمی‌شود.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در پایان خاطرنشان کرد: در این موضوع همانند تشکیل یک حزب باید به راحتی عضوگیری صورت گیرد و این یک ساز و کار بالادستی است و برای اینکه بخواهد عملیاتی شود باید از نظر ایده به فهم مشترک برسد، یعنی هم ساز و کارهای اجرایی شدن آن را پیش بینی کنند و هم متناسب با مقررات موجود کار پیش برود به همین دلیل اجرای تمام این موارد تصویب آن‌را طولانی کرده است.

منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *