جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

لزوم حفظ تمامیت ارضی و استقلال عراق

يکشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
کد مطلب: 682682
بیانیه پایانی نشست بین المجالس همسایگان عراق روز شنبه با حضور روسای پارلمان‌های عربستان، ترکیه، کویت، اردن، سوریه و هیاتی از جمهوری اسلامی ایران بر حمایت از ثبات، تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق تاکید کردند.
لزوم حفظ تمامیت ارضی و استقلال عراق
به گزارش جهان نيوز، بیانیه پایانی نشست بین المجالس همسایگان عراق روز شنبه با حضور روسای پارلمان‌های عربستان، ترکیه، کویت، اردن، سوریه و هیاتی از جمهوری اسلامی ایران بر حمایت از ثبات، تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق تاکید کردند.

اعضای شرکت کننده در این نشست که به ریاست محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق برگزار شد، در بیانیه خود، همچنین ثبات عراق را برای ثبات منطقه ضروری دانستند و آن را عاملی برای بازگشت عراق به جایگاه سیاسی و اقتصادی خود در سطح منطقه و جهان عرب دانستند.

در این بیانیه آمده است: ما روسای پارلمان‌ها و مجالس نمایندگی کشور‌های همسایه عراق حاضر در نشست روز شنبه ۱۵ شعبان ۱۴۴۰ / ۲۰ آوریل ۲۰۱۹ در اولین نشست از نوع خود، که به دعوت محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق برگزار شد، با توجه به روابط تاریخی مشترک و برای تقویت عمق روابط میان ملت‌های خود، و در راستای اهمیتی که آینده عراق و ملت آن و نیز آینده ملت‌های منطقه بطور کلی دارد، بر محور‌های زیر تاکید می‌کنیم:
۱- اعضای نشست بر حمایت از ثبات عراق و حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی و بافت‌های اجتماعی آن پس از پیروزی بزرگی که بر سازمان تروریستی داعش بدست آورده است تاکید کرده و آن را عاملی برای بازگشت به جایگاه واقعی سیاسی و اقتصادی و منابع انسانی خلاق این کشور به محیط عربی و منطقه‌ای خود می‌دانیم تا همانطور که سیاست اعلام شده پارلمان و دولت عراق چنین می‌گوید، عراق یک نقطه جذب و تلاقی (کشور‌های منطقه) باشد و روابط مساوی با همه همسایگان و بدون دخالت در امور داخلی یکدیگر داشته باشد.

۲- اعضای نشست تاکید می‌کنند که پیروزی عراق بر داعش زمینه‌ای مشترک برای همه ملت‌های منطقه فراهم می‌کند تا دوره‌ای جدید از همکاری، سازندگی و حمایت از گفتگو را آغاز کنند تا از این طریق با رسیدن به تفاهمات مشترک به پایه‌های جدیدی در زمینه حمایت از توسعه، سرمایه گذاری و ایجاد شبکه‌ای از روابط متکامل بین ملت‌های خود برسند.

۳- شرکت کنندگان در نشست بغداد بر اهمیت حمایت از رویکرد اعتدالی و مبارزه با انواع افراط گرایی تاکید دارند چرا که این ملت‌های منطقه هستند که هزینه افراط گرایی را می‌پردازند.

۴- شرکت کنندگان در این نشست از روند سازندگی، عمران و توسعه در عراق حمایت و سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلف آموزشی، بهداشت، صنعت، فناوری اطلاعات، فرهنگی و فعالیت تجاری، پولی، مناطق آزاد و سایر موارد حیاتی دیگر چه در سطح بخش خصوصی و چه دولتی تشویق می‌کنند و از بازسازی شهر‌های آزاد شده از دست داعش و ترمیم زیرساخت‌های آن به گونه‌ای که زمینه بازگشت آوارگان را فراهم کند، حمایت می‌کنند.

۵- شرکت کنندگان در این نشست از روند سیاسی و دموکراتیک در عراق با همه ابعاد آن که منجر به برگزاری انتخابات و برگزیدن روسای سه گانه (رئیس جمهوری، نخست وزیری و رئیس پارلمان) بر اساس قانون اساسی می‌شود حمایت می‌کنند. روندی که مشارکت همه طیف‌ها و نیرو‌های سیاسی را تضمین کند و موجب آینده‌ای درخشان برای ملت عراق شود.

اجلاس یکروزه بین المجالس کشور‌های همجوار عراق امروز شنبه با حضور روسای پارلمان‌های عربستان، ترکیه، کویت، اردن، سوریه و هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی 'علاء الدین بروجردی' یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز شنبه در بغداد برگزار شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *