کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیشنهاد جایگزینی کارت خریدCNG به جای یارانه‌

31 فروردين 1398 ساعت 20:25

فارس نوشت: انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی طرحی را به منظور اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ارائه کرده است و ادعا می‌کند با اجرای این طرح از واردات روزانه 8 الی 10 میلیون لیتر بنزین جلوگیری می شود.


به گزارش جهان نیوز، اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و نمایان‌ترین بخش طرح تحول اقتصادی است که در دولت دهم اجرایی شد و نتیجه اجرای آن  به تغییر فرایند دادن یارانه‌ها انجامید.

در این فرایند با حذف تدریجی یارانه‌ها که به مواد سوختی و آب و برق صورت گرفت دولت وقت به سمت پرداخت این یارانه به صورت نقدی به مصرف کنندگان گام برداشت و براین اساس در آذر ماه سال 89 با اجرای این قانون ماهانه 45500 تومان به ازای هر نفر از اعضای خانوار به حساب سرپرست خانواده واریز شد.

البته زمانی که قانون هدفمندی یارانه ها اجرا شد قیمت بنزین سهمیه‌ای 400 تومان و قیمت بنزین آزاد نیز 700 تومان به فروش می رسید و همچنین قیمت دیگر حامل های انرژی نیز به این میزانی که امروز قیمت گذاری شده اند نبود.

انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی در آستانه افزایش قیمت بنزین و سی ان جی طرح جدیدی را به منظور اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تدوین کرده است و ادعا می‌کند اگر این طرح اجرا شود شاهد رشد چندبرابری یارانه پرداختی به مصرف کنندگان هستیم.

*دو روش اجرای طرح جایگزینی کارت خرید سوخت CNG به جای یارانه نقدی

در این طرح با عنوان طرح جایگزینی کارت خرید سوخت CNG به جای یارانه نقدی دو روش پیشنهاد شده است. در روش اول گفته شده است به جهت تخصیص بهینه منابع، در این روش یارانه نقدی جایگزین روش اعتباری تبدیل به یارانه سوخت گاز می شود.

در این روش دولت معادل 45 هزار تومان یارانه نقدی را به کارت خرید کالا تبدیل و معادل 450 متر مکعب گاز به قیمت 100 تومان همانند نرخ گاز مصارف(خانگی – اداری و تجاری) یکسان سازی شده در اختیار حمل و نقل عمومی و تاکسیها قرار می دهد در واقع معادل 450 هزار تومان بنزین مصرف ماهیانه خودروهای تاکسی و حمل ونقل عمومی را جایگزین کارت سوخت کالا به میزان 450 متر مکعب گاز طبیعی می کند و جهت استفاده 4 میلیون خودروی دوگانه سوز به صورت اختیاری توزیع می شود. 

در این طرح معادل روزانه 15 لیتر مصرف روزانه بنزین برای تاکسی ها و حمل و نقل عمومی معادل 450 لیتر میانگین ماهیانه مصرفی خودروها به ارزش 450 هزار تومان صرفه جویی بنزین برای همه مالکان یارانه بگیر علاقمند تأمین و جایگزین می شود.
 


در روش دوم اجرای این طرح نیز گفته شده است  ارائه کارت سوخت گاز خرید کالا به ارزش 180 هزار تومانی بجای 45 هزار تومان واریز نقدی یارانه پرداخت شود.

در این روش کارت سوخت گاز (خرید کالا) به میزان اعتبار 180 هزار تومان گاز طبیعی فشرده به قیمت 410 تومان به ازاء هر متر مکعب محاسبه و صرفاًجهت خرید گاز طبیعی فشرده واگذار می شود در این روش کارت خرید گاز به میزان 180هزار تومان معادل میانگین صرفه جویی 450 لیتر بنزین جایگزین به 4 میلیون خودروهای علاقمند در قبال واریز یارانه نقدی اعطاء می شود.
 

*مزایای جایگزینی CNG با یارانه نقدی 
در بخش دیگری از این طرح به چند مورد از مزایای مستقیم جایگزینی سی ان جی با یارانه نقدی اشاره شده است :

1-کاهش 4 میلیون یارانه بگیر با جایگزینی کارت اعتباری کالا
دولت 18 هزار میلیارد یارانه کالا را در مقابل جایگزینی و بدون پرداخت نقدی جایگزین 1800 میلیارد تومان یارانه نقدی به اقشار کم درآمد جامعه جبران می نماید.

2 -مهم ترین مزیت کاهش قیمت نهایی حمل "کالا و مسافر " در صورت افزایش اجباری قیمت بنزین 1200 یا بالاتر

3 -جلوگیری از آلودگی محیط زیست با توجه به الزامات و ملاحظات در قانون هوای پاک

4-جایگزینی و صرفه جویی در مصرف حداقل 30 میلیون لیتر بنزین روزانه

5- جلوگیری از واردات بنزین 8 الی 10 میلیون لیتر روزانه که معادل 2 میلیارد دلار سالانه

6 " -حفظ سبد گاز در حوزه حمل و نقل " با مصرف پایدار و دائمی در تولید گاز طبیعی


کد مطلب: 682641

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/682641/پیشنهاد-جایگزینی-کارت-خریدcng-جای-یارانه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com