کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رضایی: دولت باید مجمع را برادر خود بداند

31 فروردين 1398 ساعت 15:00

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع تشخیص تصویب لوایح مرتبط با FATF را به کارشناسی عمیق‌تری سپرده است.


به گزارش جهان نیوز، محسن رضایی در سی‌امین دوره همایش سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان که در دانشگاه علوم تحقیقات در حال برگزاری است، با بیان اینکه یکی از مسائل مهم جامعه اسلامی کارآمدی است که بسیار فراگیر و عمومی است، گفت: جا دارد دانشجویان و اساتید به این مسئله بپردازند که چگونه کارآمدی را بالا ببریم.

وی افزود: در دولت، مجلس، قوه قضاییه شرکت‌ها و دانشگاه‌ها با مسئله‌ای به نام کارآمدی مواجه هستیم. باید بدانیم مانع ما چیست و چرا نمی‌توانیم انتظارات مردم را به شکل بهتری پاسخ دهیم. چرا دولتی‌ها و حکومتی‌ها به برنامه خود نمی‌توانند عمل کنند و بیش از عمل شعار می‌دهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این یک مسئله ملی است که باید برای آن فکر جدی کرد. اینکه چطور می‌توانیم بهره‌برداری بیشتری از منابع کنیم، یعنی از نعمت‌های خدایی مثل سرزمین، جوانان، موقعیت ژئوپلتیک بهره‌برداری بیشتر با هرینه‌های کمتری داشته باشیم.

رضایی با بیان اینکه اینکه فقط حرف زدن یکی از علل ناکارآمدی در جامعه است، گفت: باید نگاه کنیم در چهل سال گذشته کجا کارآمدتر بودیم. اوایل انقلاب در کنار نهاد‌های سنتی نهاد‌های جدیدی به نام نهاد‌های انقلابی مثل سپاه کمیته انقلاب و جهاد تشکیل شد. در برابر تشکیل این نهاد‌ها عده‌ای خوشحال شدند و گفتند ما همه کشور را انقلابی می‌کنیم لذا در تمامی وزارتخانه‌ها انجمن اسلامی تشکیل دادند و عده‌ای ناراحت شدند و گفتند تداخل می‌شود و یک مبارزه اداری و تشکیلاتی شکل گرفت که نهاد‌های انقلابی نباید باشند و آن طرفی‌ها می‌گفتند نهاد‌های سنتی باید انقلابی شوند.

وی با بیان اینکه نهاد‌های انقلابی در اثر یک خلاء شکل گرفتند، گفت: اگر سازمان اطلاعاتی سپاه نبود حوادث بزرگی در سال‌های اول انقلاب شکل می‌گرفت. در واقع باید بدانیم اگر نهاد‌های سنتی می‌توانستند جامعه را خوب اداره کنند که نهاد‌های انقلابی به وجود نمی‌آمد مثلا وقتی در جنگ ارتش نتوانست به خوبی عمل کند سپاه نظامی شد و تجهیزات نظامی خود را شکل داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در اثر ناکارآمدی دستگاه‌های سنتی نهاد‌های انقلابی به وجود آمدند، گفت: از آن زمان دونوع تفکر جهادی و کارمندی شکل گرفته است که در حل مشکلات کشور این دو تفکر وجود دارند و سرنوشت کشور را تعیین می‌کنند. متاسفانه بعد از جنگ تفکر انقلابی ضعیف شد؛ هرجا تفکر انقلابی باشد راندمان بالاتر و احساس مسئولیت بیشتر است و هرجا تفکر کارمندی باشد راندمان پایین‌تر و احساس مسئولیت کمتر است.

رضایی با اشاره به وقوع سیل در استان‌های کشور گفت: در مسئله سیل بسیاری از کارشناسان می‌گویند ما می‌توانستیم از همه بارش‌ها استفاده کنیم و این سیل قابل پیشگیری بود و این به مسئله کارآمدی برمی‌گردد. یا در مسئله ارز اینکه چرا در فروردین و اردیبهشت سال گذشته قریب به ۱۸ تا ۱۹ میلیارد دلار از ذخایر ارزی به بهانه اینکه جلوی افزایش قیمت ارز را بگیریم کاسته شد، اما همین امر باعث افزایش چندبرابری جهش قیمت ارز شد.

وی با بیان اینکه مسئله مهم کارآمدی است، گفت: اگر همه مسائل را سیاسی حل کنیم ممکن است تا صدسال آینده به علت اصلی مسائل نرسیم. مسئله اساسی این است که وقتی تاریخ چهل ساله را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم به علت تفکر جهادی پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم. مثلا در زمینه امنیت، دفاع پیشرفت داشته‌ایم و حتی در اداره سیاسی کلان کشور ایران موفق بوده‌ایم چرا که طی چهل سال به یک قدرت بزرگ منطقه‌ای تبدیل شده ایم و امروز کشور‌های زیادی امنیت خود را به ایران تکیه داده‌اند.

رضایی با بیان اینکه اگر بخواهیم اصلاح سراسری در کشور شکل بگیرد باید تفکر جهادی شکل بگیرد لازمه آن چهار عنصر است، گفت: مدیران، مدیریت و سبک اداره مدیریت، ساختار‌ها و فرهنگ گروهی و جمعی عناصر کارآمدی هستند که اگر این چهار موضوع حل شود کشور به تفکر انقلابی برمی‌گردد.

وی ادامه داد: مثلا امروز در کشور گزینش مدیران با مشکل مواجه است و برای مثال ترجیح قومیتی و گرایش‌های سیاسی از جلمه مشکلات است که با آن روبرو هستیم. مسئله دوم سبک اداره کشور و نحوه اداره آن است چراکه اساس مدیریت جهادی به پیش‌بینی و پیشگیری است.

رضایی خاطرنشان کرد: اینکه مسئولین به مناطق سیل‌زده بروند و سرکشی کنند از بعد همدردی خوب است، اما مدیریت باید گره‌گشایی کند. تا مدیر در بطن مسئله قرار نگیرد،گره باز نمی‌شود. ساختار‌ها باید به گونه‌ای باشد که تمرکز زدایی شود. ما باید در مسئله سیاسی و امنیت تمرکز کنیم، اما در مسائل اقتصادی باید واگذاری اختیارات صورت بگیرد و دولت از آن‌ها حمایت کند؛ و نکته آخر فرهنگ است که باید فرهنگ مسئولانه و تعهد دسته جمعی و احساس مسئولیت شکل بگیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این مسئله تفکر گام دوم انقلاب است چرا که ما برای گام دوم انقلاب به تحول نیاز داریم  وگام دوم انقلاب خود یک انقلاب است و نباید با آن عادی برخورد کرد و باید دولت‌سازی کرد.

رضایی با اشاره به انتقاد‌هایی که اخیرا به مجمع تشخیص شده است، گفت: اینکه می‌گویند مجمع تشخیص دست به کار‌های جدیدی زده است و در مقابل دولت ایستاده است درست نیست. مجمع تشخیص می‌تواند کارآمدی کشور و نظام را بالا ببرد. یعنی اگر موضوع مهمی از دولت و و مجلس رد شد، هیئت عالی نظارت جلوی آن را می‌گیرد و به دست کارشناسان می‌دهد.

وی با بیان اینکه دولت باید مجمع را برادر خود بداند و ما را مزاحم نداند، گفت: همین تصویب لوایح چهارگانه موضوع مهمی بود که مجمع از تصویب شتاب زده در مجلس و دولت جلوگیری کرده و آن را به دست کارشناسی عمیق‌تری سپرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی دو سال پیش گفتند مجمع باید یک تحول ساختاری و محتوایی پیدا کند و یکی از این تحولات هیئت عالی نظارت است که بر سیاست‌های کلی مصوبات مجلس و دولت نظارت می‌کند، این ادبیاتی که ما را مزاحم می‌دانند دوستانه نیست و ادبیات دوستانه این است که ما را مکمل خود بدانند.

رضایی خاطرنشان کرد: در گام دوم باید همه تلاش کنیم کارآمدی را در همه سازمان‌ها و ارگان‌ها بالا ببریم و مجمع تشخیص هم در همین راستا فعالیت می‌کند یعنی از نعمت‌هایی که خدا به ما داده است بهره‌برداری بیشتری داشته باشیم و این امر بدون تفکر جهادی امکان پذیر نیست.

رضایی در قسمت پرسش و پاسخ دانشجویان با اشاره به قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی گفت: نه تنها جهان بلکه خود آمریکا هم این موضوع را اعلام نکرد، سنا و کنگره در این رابطه نیز نظر رسمی ندادند و این تصمیم، تصمیم ترامپ و پمپئو بود که سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دادند با این وجود رئیس جمهور بعدی آمریکا هر کسی باشد می‌تواند سپاه را از این لیست خارج کند. این تیری بود که ترامپ در تاریکی رها کرد اگرچه اجماعی در رابطه با آن در آمریکا وجود نداشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه دنیا هم قرار گرفتن سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی را قبول ندارد، گفت: چین در این رابطه موضع گرفت و اعلام کرد که این طور نمی‌شود دنیا را اداره کرد؛ بنابراین ما با یک تصمیم جهانی و حتی تصمیمی که برگرفته از تصمیم کل آمریکا باشد مواجه نیستیم البته قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی می‌تواند مشکلاتی را هم برای مثال در قضیه قرارداد‌ها به وجود بیاورد و یا اینکه جنبه‌های دیگری نیز دارد.

رضایی ادامه داد: حتی مخالفین ما در داخل و خارج نیز نسبت به قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی به تندی موضع گرفتند.

وی در رابطه با موضع خود در مورد برجام گفت: موضع بنده در رابطه با برجام خیلی روشن است بنده زمانی که دیدم با نقد برجام رهبری را نقد می‌کنند این را ظلم به ایشان دانستم و گفتم آن ۹ شرطی را که رهبری برای برجام تعیین کردند مورد تایید است بنابراین بچه‌های انقلاب باید از این مراقبت کنند تا برجام مورد تایید رهبری را با برجامی که شورای امنیت تصویب کرده از هم تفکیک کنند، برای رهبر حال منافع عمومی و امنیت کشور مهم است و ایشان به دنبال منافع شخصی و گروهی نیست.

وی افزود: اگر رهبری نسبت به انجام مذاکرات مخالف بود هیچ وقت اجازه مذاکره نمی‌دادند در هر حال یکی از نقد‌های من این بود که چرا یک تیم اقتصادی به همراه تیم مذاکره کننده کشورمان نبوده است یا اینکه باید به برجام ۵ یا ۶ بند اضافه می‌شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مواضع خود در رابطه با فتنه ۸۸ نیز گفت: بنده همان موقع گفتم اگر آن دو نفر عذرخواهی نکنند عمله آمریکا خواهند شد و این در حالی است که هیچ کدام از نیرو‌های انقلاب چنین موضعی را نگرفتند.

منبع:باشگاه خبرنگاران


کد مطلب: 682594

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/682594/رضایی-دولت-باید-مجمع-برادر-خود-بداند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com