سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۲

اقدام برای کنترل بازار اجاره‌بهای مسکن

جمعه ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب: 682450
یک کارشناس مسکن با تأکید بر اینکه دولت برای ساماندهی بازار اجاره‌بهای مسکن هر چه سریعتر سامانه ملی املاک را راه ‌اندازی کند، گفت:دولت برای کنترل بازار اجاره‌بها می‌تواند به بافت فرسود ورود کند.
اقدام برای کنترل بازار اجاره‌بهای مسکن
به گزارش جهان نيوز، مهدی غلامی، با اشاره به اینکه در کلانشهرها خانواده‌هایی که صاحب مسکن ملکی نیستند بخش قابل توجهی از درآمدشان را بابت اجاره‌ واحد استیجاری خود پرداخت می‌کنند، گفت: در تهران به صورت میانگین مستأجران نیمی از درآمد خود را صرف هزینه‌های مربوط به تأمین مسکن خود می‌کنند.
 
وی ادامه داد: در حالی که خانواده‌هایی که دارای مسکن ملکی هستند هزینه جاری مسکن را برای ارتقای کیفیت زندگی و رفاه بیشتر خود به کار می‌بندند.

وی با تأکید بر اینکه قطعاً به دلیل وابستگی اجاره‌بها به قیمت مسکن، اجاره بهای واحدهای مسکونی نیز افزایش می‌یابد، اظهار داشت: دولت برای کنترل و ساماندهی بازار اجاره‌بهای مسکن می‌تواند به بافت فرسوده و عرضه مسکن در این مناطق ورود کند.

* اقدامات کوتاه مدت کنترل بازار اجاره
غلامی با تأکید بر اینکه دولت باید زمان انتظار برای صاحب مسکن شدن افراد را کاهش دهد، گفت: دولت در این مدت کوتاه تا فصل نقل و انتقالات مسکن نمی‌تواند اقدامی اساسی و بلند مدت برای ساماندهی و کنترل بازار اجاره‌بها انجام دهد.

این کارشناس مسکن ادامه داد: دولت می‌تواند در این مدت کوتاه واحدهای مسکونی در پرند و پردیس را هر چه سریع‌تر واگذار کند و تعدادی از تقاضا برای واحدهای مسکونی را پاسخ دهد.

وی با اشاره به اینکه قطعاً پاسخ به تقاضا و عرضه مناسب مسکن می‌تواند موجب متعادل شدن نرخ اجاره‌ بهای مسکن شود، گفت: دولت اگر می‌خواهد در بلندمدت نرخ اجاره بها را متعادل کند می‌تواند با عرضه مناسب مسکن و رفتن به سمت ایجاد و راه‌اندازی سامانه ملی املاک این اقدام را به خوبی انجام دهد.

وی تأکید کرد: چنانچه واحدهای مسکن مهر اطراف تهران به موقع واگذار شوند و از سوی دیگر راه‌های ارتباطی به تهران مثل مترو به خوبی و هر چه سریعتر راه‌اندازی شوند قطعاً بسیاری از مستأجران به این شهرها مراجعه می‌کنند و میزان زیادی از تقاضای کلانشهر تهران کاسته خواهد شد. 

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دولت باید برای هر منطقه از تهران قیمت مشخصی تعیین کند و اجاره بالاتر از قیمت تعیین شده را صد درصد به صورت مالیات از موجر بگیرد و از طرفی دیگر ضمن فعال نمودن مالیات بر خانه های خالی، ساخت و ساز و عرضه مسکن را از طریق شیفت ۳۰ درصد از کل تسهیلات بانکی و واگذاری زمین به صورت رایگان به انبوه سازان افزایش دهد تا از این طریق ساخت مسکن تداوم دار و مسکن از کالای سرمایه ای تبدیل به کالای مصرفی شود. دولت اگر بخواهد می تواند مانند آب خوردن هم قیمت ارز را پایین بیاورد و هم قیمت مسکن را.
مجید
Iran, Islamic Republic of
احتکار مسکن مهمتر است یا احتکار قند و شکر؟
بهترین و موثرترین راه برای کنترل قیمت مسکن و قیمت اجاره بهای مسکن، مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه است. مالیاتی قابل توجه و موثر، مثلا به اندازه نصف اجاره بهای مسکن، از واحدهای خالی گرفته شود. بدین ترتیب حداقل دو برابر کل واحدهای پرند و پردیس وارد بازار عرضه ی مسکن تهران خواهد شد.